Surroundset voor tv zonder uitgebreid bluray/dvd systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-03-2021
Hoi Tweakers,

Ik ben op zoek maar een 5.1 surroundset waarbij geen receiver nodig is die een bluray/dvd speler heeft en waar geen afstandsbediening bij zit (of nodig is). Ik heb dus alleen een subwoofer en boxjes nodig om mijn tv (samsung qled)/game/muziek geluid te verbeteren. Een soundbar heeft een te schel geluid en een systeem als Sonos is niet benodigd (draadloos en meerdere plekken, overigens ook geen optimaal geluid wat daar uit komt).

Ik luister muziek via Spotify (tv app of via Chromecast Ultra) en kijk media via Netflix/nas. Een receiver met ondersteuning voor (4k) beeld is dus niet nodig.

Wat zijn mijn opties, wat heb ik echt nodig en hoeveel kost het ongeveer?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:09

FeaR

In GoT we trust

Je kan de gehele template verwijderen maar ik ga je toch vragen om de belangrijkste vraag in te vullen:
Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Vooral omdat ik geen idee heb wat je nu precies zoekt. GoT is geen forum waar je een vraag dumpt en op antwoord wacht. We verwachten hier enige vorm van eigen inzet en die mis ik.

Ik vraag me ook af waar je de informatie vandaan haalt dat een Soundbar schel klinkt. Welke heb je dan als referentie genomen?

Betreffende de vraag, een 5.1 set is duidelijk. Maar vanwaar geen remote? Lijkt me toch wel handig. Geen externe receiver zou nog kunnen maar een versterker zal er altijd bij/in moeten zitten. Vermogen voor het aansturen van de speakers zal toch ergens vandaan moeten komen. En moet de set nu wel of geen optische drive hebben? Die zin kan ik op twee manieren lezen. Ik gok van niet maar dat is dus een aanname.

Enfin, dan zoek je volgens mij gewoon een surround set die je veelal bij de PC ziet. Daar zit alles in de subwoofer verwerkt, ingangen en versterking. Echter kan je niet zo elke 5.1 PC set op een TV aansluiten omdat een TV niet overweg kan met de 3 x 3,5 mm jacks die een PC wel heeft. Dan kom ik bij het volgende deel van informatie die mist: op welke TV moet het aan worden gesloten? Je bent namelijk afhankelijk van de TV qua uitgangen. Als je de remote niet wilt gebruiken dan ga je naar iets als HDMI CEC voor automatisch inschakelen. Iets wat niet altijd even goed werkt overigens. Wil je daar gebruik van maken zal je dus een set met HDMI moeten hebben. Er zijn ook setjes die op S/PDIF kunnen acteren qua inschakelen maar dat is lang niet altijd (eerder niet dan wel). Om nog maar te zwijgen van het feit dat niet elke TV via de Audio Out surround (of elke track) doorzet. De tv als hub gebruiken heeft wel enkele nadelen ten opzichte van bronnen rechtstreeks aansluiten op het audio device.

Edit:
Indicatie van budget zou toch ook wel een handige zijn om te noemen. Nu ben ik zelf ook niet heel enthousiast over Sonos (qua geluid, qua werking niets dan lof) maar dat ben ik over het algemeen ook niet over de setjes waar ik aan denk bij bovengenoemde eisen.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 02-03-2020 00:50 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat je nodig hebt? Een versterker. Het geluid vd TV moet echt 'versterkt' worden voor die over speakers te horen is.

Je hebt bijvoorbeeld een 5.1 versterker nodig met een mooie 5.1 speakerset.

Ga eens naar een audio speciaalzaak, die kunnen je precies vertellen waarom dat nodig is, je kunt dan ook gelijk naar de verschillende opties/merken/prijzen etc. kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door jodeltje op 02-03-2020 00:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat @FeaR en @jodeltje al zeggen; je zult iets nodig hebben tussen de tv en de speakers.

Gebruik dit eens Jorgen in "Keuze tussen receivers" en kijk waar je dan op uitkomt. In de pricewatch kijk je dan bji receivers; homecinemasets en/of soundbars.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
FeaR schreef op maandag 2 maart 2020 @ 00:34:
Je kan de gehele template verwijderen maar ik ga je toch vragen om de belangrijkste vraag in te vullen:

Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Zoals ik zei, een Sonos heb ik gevonden, niet mijn smaak qua geluid (wel esthetisch), Sony 5.1 surroundset heb ik ervaring mee (aantal jaar oud, degelijk geluid). Ik heb geen voorkeur qua merk.
Ik vraag me ook af waar je de informatie vandaan haalt dat een Soundbar schel klinkt. Welke heb je dan als referentie genomen?
Een aantal soundbars beluisterd in een winkel, klonken niet denderend (mist bass, te verklaren vanwege ontbreken subwoofer maar belooft wat mij betreft niet veel goeds)
Betreffende de vraag, een 5.1 set is duidelijk. Maar vanwaar geen remote? Lijkt me toch wel handig. Geen externe receiver zou nog kunnen maar een versterker zal er altijd bij/in moeten zitten. Vermogen voor het aansturen van de speakers zal toch ergens vandaan moeten komen
Oke, dat is dan helder dat een versterker nodig is. Er hoeft in ieder geval geen optie te zijn om beelden op te tonen, want daar heb ik andere mogelijkheden voor (Netflix app, streamen van films/audio. Ik merk dat de meeste versterkers dat wel aanbieden.
En moet de set nu wel of geen optische drive hebben? Die zin kan ik op twee manieren lezen. Ik gok van niet maar dat is dus een aanname.
Die zin is inderdaad wat dubbelzinnig, een optische drive is niet nodig.
Dan kom ik bij het volgende deel van informatie die mist: op welke TV moet het aan worden gesloten? Je bent namelijk afhankelijk van de TV qua uitgangen.
Samsung QLED 4k 65q70r. Heeft optische audioingang en HDMI etc
Indicatie van budget zou toch ook wel een handige zijn om te noemen. Nu ben ik zelf ook niet heel enthousiast over Sonos (qua geluid, qua werking niets dan lof) maar dat ben ik over het algemeen ook niet over de setjes waar ik aan denk bij bovengenoemde eisen.
Excuus, had geen budget in gedachten. Rond de 1000 voor complete set is wel het streven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:27
Een suround versterker met 5 speakers en 1 sub is wat je dus zoekt.
Of deze beeld door kan sturen maakt dan niet uit.
Het maakt het goedkoper omdat deze geen 4k hoeft te doen (ook niet in de toekomst?).

Ikzelf heb wel alles op de versterker aangesloten en ook een mediaspeler, BD-speler etc. Alles met 4k.

Heb zelf Boston Acoustics A23 (want mijn vrouw wilde geen A25 omdat ze die te groot vond :P).
Overigens heb ik wel een center, maar op dit moment geen sub.
Dat op een Marantz versterker (platte variant omdat we geen ruimte voor een bakbeest hebben).

Jij kunt dan gewoon hetzelfde doen alleen zonder dat je iets er op aansluit.
Tv moet dan wel geluid door kunnen sturen (lijkt me wel) naar de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
Arunia schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:03:
Een suround versterker met 5 speakers en 1 sub is wat je dus zoekt.
Of deze beeld door kan sturen maakt dan niet uit.
Het maakt het goedkoper omdat deze geen 4k hoeft te doen (ook niet in de toekomst?).
[...]
Jij kunt dan gewoon hetzelfde doen alleen zonder dat je iets er op aansluit.
Tv moet dan wel geluid door kunnen sturen (lijkt me wel) naar de versterker.
Inderdaad, of die beeld doorgeeft is niet interessant. Het gaat mij alleen om het verbeteren van geluid. Beeld doe ik via andere bronnen. 4k hoef ik (ook in toekomst) niet via een versterker te bekijken.

Zijn er dan ook versterkers zonder optie voor beeld? Je geeft aan dat ik dan wel met optie voor beeld kan gebruiken, maar dan niets daarop aansluiten. Misschien dat er versterkers zijn zonder beeld, dat het dan ook goedkoper zou kunnen maken. Ik kan nog niet echt iets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@dlnkprs Ik verwacht niet dat die er zijn. Hooguit stereo versterkers denk ik. Maar de multimedia versterkers zullen het allemaal hebben. En, het lijkt me sterk dat dat veel aan de prijs doet.

Of zoiets:
pricewatch: Logitech Z607
Zijn wel pc speakers, maar zat mensen die ze voor bij de tv gebruiken.
Je hebt ook nog de z907 of 906. Die zijn beter en luxer, maar dan rond de 250 euro ongeveer.

Dan heb je de versterker in de speakers zitten en niet een losse kast.
Maar anders zou ik gewoon kijken voor een losse versterker en 4 speaker, center speaker en sub.
Er wordt altijd aangeraden te gaan luisteren. Zelf heb ik dat niet gedaan overigens. Ben wel moeilijk met geluid, maar meer dat het niet afgevlakt wordt e.d., klankkleur maakt me minder uit.

[ Voor 62% gewijzigd door Arunia op 02-03-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dlnkprs schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:18:
[...]
Misschien dat er versterkers zijn zonder beeld, dat het dan ook goedkoper zou kunnen maken.
Dat zou het eerder duurder maken. Je zou dan namelijk een niche product op de markt brengen waar weinig tot geen vraag naar is wat de prijs niet ten goede komt. Idem met mensen die geen SMART op hun TV willen omdat ze het toch niet gebruiken. Koop iets wat aan je minimale eisen voldoet en neem alles wat er extra op of bij zit voor lief. Zoek je niet naar een speld in een hooiberg en je hebt veelal goedkopere producten te pakken.

Teufel en Edifier hebben ook 5.1 setjes voor bij de PC/waar de versterker in de subwoofer zit en je dus geen 43 centimeter brede receiver bij nodig hebt. Kijk daar eens naar. Geen idee of die te bedienen zijn zonder remote en dus auto sensing hebben op S/PDIF. Enige nadeel van die setjes vind ik nog steeds dat het niet super klinkt. Het zal beter zijn dan het geluid van de TV maar je hebt dan kleine speakers die niet heel laag gaan. Direct gevolg is dat de subwoofer dan het mid-laag voor zijn rekening neemt en dat klinkt nu eenmaal minder lekker. Inherent aan het ontwerp van dat soort setjes, niet direct aan prijs(klasse). Ikzelf zou liever een receiver neerzetten met 5.1 set met iets forsere speakers. Of welke speakers je ook wilt aangezien je met losse componenten eigenlijk geen grenzen hebt op het formaat van de ruimte en je portemonnee na.

Wederom: check ook wat de TV door kan sturen. Als de TV geen DD 5.1 en/of DTS 5.1 door kan sturen dan zit je met een 5.1 set die geen 5.1 kan ontvangen. Ook moet de TV altijd aan staan als je de TV als hub gebruikt.
Arunia schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:20:
Of zoiets:
pricewatch: Logitech Z607
Zijn wel pc speakers, maar zat mensen die ze voor bij de tv gebruiken.
Dergelijke setjes haalde ik in mijn eerste post aan, die ga je niet op een TV aan kunnen sluiten met behoud van 5.1. Dergelijke setjes zijn voor de PC en gebruiken daarmee de 3 x 3,5 mm jack. 99,9% van de PC's heeft die uitgang, op een TV heb ik ze nog nooit gezien. Enige wat je kan doen is de groene jack aansluiten en zo 2.0 hebben. Misschien dat de set iets van upmix kan doen maar native 5.1 krijg je er nooit in of uit zonder extra kastjes. Dan moet je namelijk op zoek naar een device wat S/PDIF Out omzet van digitaal naar analoog en ook omzet naar de 3 x 3,5 mm jack. Bestaat vast en zeker maar er is dus meer voor nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door FeaR op 02-03-2020 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@FeaR Dan zou deze wel kunnen voldoen:
pricewatch: Logitech Z906
Ruim binnen budget en heeft wel s/pdif zowel coaxiaal als optisch.
Zal even snel kijken welke tv de TS ook alweer heeft en of die s/pdif heeft.
TS geeft het zelf al aan. optical s/pdif zit op de tv. Dus ja, dat kan een oplossing zijn als hij de kwaliteit prima vind. Zit een afstandsbediening bij ook.

Maar ikzelf zou als voorkeur hebben om toch een versterker te nemen met losse speakers. Vervanging etc is dan een stuk fijner.

[ Voor 33% gewijzigd door Arunia op 02-03-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlnkprs
@Arunia @FeaR Bedankt voor jullie advies. Ik ga dan toch liever kijken naar een stand-alone versterker in combinatie met losse speakers. Ik kwam de Denon AVR-X1400H tegen, die spreekt mij wel aan (eigenlijk zoiets maar dan wat slanker). Wat ik er dan bij krijg, krijg ik er maar bij.

Zitten er nog restricties aan welke speakers/sub geschikt zijn voor een versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@dlnkprs Die staat niet meer in de pricewatch, maar wellicht nog wel ergens verkrijgbaar.
Zelf heb ik de voorloper van deze:
pricewatch: Marantz NR1510 Zwart
Lekker plat en gewoon goed.

voor zover zitten er geen restricties aan welke speakers/sub. Even plat gezegd. Er zit uiteraard wel verschil in, maar denk dat met je budget en keuze je hier niet tegenaan zult lopen en uiteraard hier posten met je bevindingen is altijd een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

dlnkprs schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:24:
[.... (eigenlijk zoiets maar dan wat slanker).
Slanker als in minder hoog? Die zijn er wel maar niet veel. Yamaha heeft de RX-S600 reeks als slimline model, Pioneer heeft de VSX-S300 en S500 serie en Onkyo heeft de TX-LX50 en L20. Verder is de keuze wat beperkt. Al geloof ik dat Cambridge Audio ook iets lager is dan gemiddeld.
Wat ik er dan bij krijg, krijg ik er maar bij.
Juist :)
Zitten er nog restricties aan welke speakers/sub geschikt zijn voor een versterker?
Neen een actieve subwoofer en geen passieve. Verder hoef je niet op vermogen en weerstand te letten. Zoek eens mijn posts door, verhaaltje over vermogen heb ik al vaker gedaan.

Pagina: 1