Versterker ruist ->Versleten caps, weerstanden, transistors?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik heb een Harman Kardon AVR 145 receiver staan, inmiddels 11,5 jaar oud. Hij doet het nog prima, afgezien van één ding: hij ruist enorm op de output van de linkerfront speaker. Het betreft witte ruis die af en toe iets zachter of harder wordt.

De ruis heeft niks te maken met het inputsignaal, zelfs als ik het apparaat op mute zet blijft de ruis met hetzelfde volume aanwezig. Ik heb een hoop getroubleshoot met andere kabels, andere speakers, etc. De enige conclusie daarbij was dat het aan de kant van de receiver ligt. Dit vermoeden werd bevestigd toen ik met een multimeter de outputs naar de speakers ging meten (met de speakers afgekoppeld en de receiver op mute):

Links
~0,70 A
~0,30 V

Rechts
~0,07 A
~0,02 V

Op het problematische kanaal is de spanning en de stroom in rust dus >10x zo hoog als aan de andere kant! Het valt mij ook op dat de heatsink redelijk warm blijft, zelfs op mute en wanneer er niks afgespeeld wordt.

Ik heb 'm opengemaakt en even gekeken, maar ik zie niks geks. Er vallen geen doorgebrande stukken pcb op, bol staande caps, of iets in die richting.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Ik vermoed een kapotte transistor, maar ik zeg er eerlijk bij dat mijn kennis van circuits e.d. beperkt is. Ik zou daarom graag jullie advies willen.

(Mocht het handig zijn, dit is de service manual, met alle schematics e.d.)

Beste antwoord (via Sefyu op 05-03-2020 19:02)

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Meet je gelijkspanning of wisselspanning?

Ruist de versterker tijdens de ~5 sec inschakelvertraging? En als de versterker op 'mute' staat? Hoor je gekraak als je aan de volumeknop draait?

Dat het koelblok warm is wordt vermoedelijk veroorzaakt door de ruststroom. In de service manual staat dat de receiver in rust 65 W gebruikt, wat inderdaad genoeg is om het koelblok lauw te maken.

Kan je solderen? Het schema van de eindtrap staat op p. 129 van de service manual. Om te kijken of de eindtrap de schuldige is, zou je C503 (bij blok FL-CH) kunnen verwijderen. Daarmee verbreek je de verbinding tussen voor- en eindversterker voor dit kanaal. Als het kanaal linksvoor dan nog ruist, is het de eindtrap. Zo niet, dan wordt de ruis ergens in de voorversterker of door C503 veroorzaakt.

[ Voor 29% gewijzigd door TBTL op 02-03-2020 20:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Meet je gelijkspanning of wisselspanning?

Ruist de versterker tijdens de ~5 sec inschakelvertraging? En als de versterker op 'mute' staat? Hoor je gekraak als je aan de volumeknop draait?

Dat het koelblok warm is wordt vermoedelijk veroorzaakt door de ruststroom. In de service manual staat dat de receiver in rust 65 W gebruikt, wat inderdaad genoeg is om het koelblok lauw te maken.

Kan je solderen? Het schema van de eindtrap staat op p. 129 van de service manual. Om te kijken of de eindtrap de schuldige is, zou je C503 (bij blok FL-CH) kunnen verwijderen. Daarmee verbreek je de verbinding tussen voor- en eindversterker voor dit kanaal. Als het kanaal linksvoor dan nog ruist, is het de eindtrap. Zo niet, dan wordt de ruis ergens in de voorversterker of door C503 veroorzaakt.

[ Voor 29% gewijzigd door TBTL op 02-03-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
1. Ik meet met mijn multimeter op de gelijkspanning-stand.

2.Hij ruist nog steeds wanneer de versterker op mute staat.

3. Geen gekraak, ook niet als ik aan de versterker niet op mute staat.

4. De versterker ruist niet tijdens de inschakelvertraging.

Ik ga aan de slag met C503, thanks voor de tip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 16:19

M14

Sefyu schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:28:
Dit vermoeden werd bevestigd toen ik met een multimeter de outputs naar de speakers ging meten (met de speakers afgekoppeld en de receiver op mute):

Links
~0,70 A
~0,30 V

Rechts
~0,07 A
~0,02 V
Een multimeter is niet geschikt om dit te meten. En hoe heb je stroom (A) gemeten zonder luidsprekers?

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik geloof je direct. Wat ik precies heb gemeten is echter niet zo belangrijk. Duidelijk is dat het probleem zich in de versterker bevind: deze laat een stuk meer stroom naar de linkeroutput lopen waardoor luide ruis te horen is.
De stroom kan je natuurlijk maar op één manier meten in dit geval: multimeter tussen rood en zwart hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-07 01:31
Sefyu schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:30:
De stroom kan je natuurlijk maar op één manier meten in dit geval: multimeter tussen rood en zwart hangen.
In de Amperè-stand? Dan heb je in feite de uitgang v/d versterker kortgesloten tijdens het meten. Dat lijkt me geen goed idee :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Er kan weinig foutgaan als 'ie op mute staat. Daarnaast zit er een kortsluitbeveiliging op (die overigens niet getriggerd werd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 16:19

M14

Sefyu schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 00:52:
Er kan weinig foutgaan als 'ie op mute staat. Daarnaast zit er een kortsluitbeveiliging op (die overigens niet getriggerd werd).
Dat is dus een foute conclusie. Het feit dat het ingangscircuit wordt 'gemute' betekend niet dat de uitgangstrap spanningsvrij is. Deze probeert een uitgangsspanning te maken en die is per definitie nooit 0. Afhankelijk van het ontwerp van de eindversterker kan dit een halve voedingsspanning zijn.
Sefyu schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:30:
Ik geloof je direct. Wat ik precies heb gemeten is echter niet zo belangrijk. Duidelijk is dat het probleem zich in de versterker bevind: deze laat een stuk meer stroom naar de linkeroutput lopen waardoor luide ruis te horen is.
Ook dit is een foute conclusie.
#1 Een multimeter heeft niet de resolutie om dergelijk kleine stromen / spanningen te meten.
#2 Een multimeter is niet geschikt om een dergelijke frequentieband te meten.
#3 Stroom meten doe je anders dan spanning meten. Niet door de multimeter tussen rood en zwart te hangen 8)7
#4 Je kunt geen enkele conclusie maken uit deze meting
#5 De conclusie Duidelijk is dat het probleem zich in de versterker bevind had geheel zonder deze meting kunnen worden gemaakt. Immers heb je al geconstateerd dat er ruis uit 1 van de kanalen kwam zonder dat een ingang actief of aangesloten was.

[ Voor 5% gewijzigd door M14 op 05-03-2020 13:23 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ruis kan je inderdaad niet meten met een multimeter.
Een multimeter heeft een laagdoorlaatfilter ingebouwd voor de stand 'gelijkspanning', dus je kan wel de dc offset van de versterkeruitgang meten. Met de offset van 0,3 V zit hij net in een grijs gebied. Onacceptabel voor een versterker, maar niet schadelijk voor een luidspreker. Een dc-offset kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door een lekke elco ergens.

Oscillatie kan zich ook uiten in ruis en een dc-offset. Zonder oscilloscoop kan je dat herkennen aan dat het koelblok snel heet wordt.
Sefyu schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:01:
2.Hij ruist nog steeds wanneer de versterker op mute staat.
Oeps, overheen gelezen in de startpost.
Dan wordt de ruis na het mutecircuit veroorzaakt. Dat bevestigt overigens ook dat de bron niet de oorzaak is.

[ Voor 82% gewijzigd door TBTL op 06-03-2020 22:45 ]

Pagina: 1