terug naar Mojave

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacta68
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-03-2024
Mijn vraag

Ik heb afgelopen maand een iMac late 2014 gekocht. Daar zat bij de aankoop OS Catalina op. In 2014 zat er natuurlijk een oudere versie op. Ik wil nu graag terug naar macOS Mojave. Maar dat lukt mij niet.

Ik heb al geprobeerd met een USB stick Majove er op te zetten maar dat lukt niet. Verder heb ik een fusiondrive waarop ik een aparte partitie heb gemaakt om daar als tweede OS Mojave op te zetten. Maar ook dat lukt niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb je tijdens installatiemet de USB stick ook de interne schijf geformatteerd d.m.v. Schijfhulpprogramma?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Internet Recovery: https://support.apple.com/en-us/HT201314

Die installeert waarmee de Mac uit de fabriek kwam.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
dacta68 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 16:19:
Mijn vraag

Ik heb afgelopen maand een iMac late 2014 gekocht. Daar zat bij de aankoop OS Catalina op. In 2014 zat er natuurlijk een oudere versie op. Ik wil nu graag terug naar macOS Mojave. Maar dat lukt mij niet.
En waarom wilt u terug naar MacOS Mojave? Ik adviseer toch echt om bij MacOS Catalina te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:56
Berlinetta schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:33:
[...]

En waarom wilt u terug naar MacOS Mojave? Ik adviseer toch echt om bij MacOS Catalina te blijven.
32-bits ondersteuning zou een goede reden kunnen zijn. Waarom adviseert u om te blijven bij Catalina? Mojave krijgt nog gewoon ondersteuning.

Werkt onderstaande instructie?
https://www.digitaltrends...-from-catalina-to-mojave/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
jaspermeul schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:53:
[...]

32-bits ondersteuning zou een goede reden kunnen zijn. Waarom adviseert u om te blijven bij Catalina? Mojave krijgt nog gewoon ondersteuning.

Werkt onderstaande instructie?
https://www.digitaltrends...-from-catalina-to-mojave/
Ben ik met u eens, alleen ik zou daar niet te lang op blijven hangen.
Om u vraag te beantwoorden: Ik gok van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-09 13:43
Handig om te weten is dat, mocht het je zelf uiteindelijk niet lukken, je dit gratis kunt laten doen bij de Apple Store. Dit heb ik ook gedaan met mijn MacBook Pro 13" mid 2012 en daar heb ik absoluut geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacta68
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-03-2024
Dank voor de tips. Internet Recovery al uitgevoerd. Geformatteerd met schijfhulp. De iMac zou daarna inderdaad de fabrieksversie moeten installeren. En dat kan niet Catalina zijn. Maar dat gebeurd wel. Dus mijn recovery is Catalina. iMac is van late 2014.

De reden van mijn terugkeer naar Mojave is inderdaad de mogelijkheid van 32 bits software. Nu hoef ik niet helemaal terug naar Mojave. Ik dacht de mogelijkheid te hebben om op een extra partitie Mojave te installeren. Maar ook dat lukt mij niet. Als ik Mojave opnieuw wil downloaden van de AppStore krijg ik deze mededeling op mijn scherm. "Dit exemplaar van het programma macOS-installatie is te oud om op deze versie van macOS te worden geopend". Maar goed...ik heb een versie van Mojave op een USB stick.
Ik ga het nog eens proberen om Mojave op een externe schijf te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:04
Heb je de recovery via Shift -option-command-R gestart?
https://support.apple.com/nl-nl/HT204904
Dan zou die terug moeten gaan naar het originele OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:00
Berlinetta schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:33:
[...]

Simpel, Catalina is veruit niet even stabiel als Mojave.

Ik overweeg ook om terug te gaan naar Mojave. Ik ben de randomness van Catalina een beetje beu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34

Grin

Ride si sapis.

Gewoon booten vanaf die stick, je schijf leegmikken met Disk Util die in de setup zit --> clean install Mojave.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:36
Ook te proberen is Mojave terug downloaden uit MacApp store als die er nog instaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 20:37
Pendora schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:04:
Heb je de recovery via Shift -option-command-R gestart?
https://support.apple.com/nl-nl/HT204904
Dan zou die terug moeten gaan naar het originele OS.
Dit. De normale Internet Recovery zal altijd (in dit geval) de meest recente versie van macOS installeren.

Overigens gaan Fusion Drives van voor Catalina erg slecht om met partitioneren. Dus ik zou de Fusion Drive normaal helemaal herstellen voor je gaat herinstalleren.

PS: je openingspost is overigens wel erg summier. 'maar dat lukt niet' is niet genoeg info om je echt goed te helpen. omschrijf eens wat er dan precies niet lukt: wat is je proces geweest, wat voor foutmeldingen krijg je, etc.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Pagina: 1