Ik wil thuis graag een gasten wifi netwerk inrichten. Belangrijk hierbij is dat de gasten niet mijn nas of andere apparaten in mijn netwerk kunnen bereiken. Gasten moeten alleen op internet kunnen, met de optie om elkaar wel te kunnen zien. Ik vind het op zich niet erg om wat nieuwe hardware te kopen (paar honderd euro is wel acceptabel).
De huidige setup is ongeveer:
*Het beginpunt is een ubee modem van ziggo.
*Deze is verbonden met een eenvoudige 1gb switch.
*Vanaf de switch gaan bedrade verbindingen naar:
- 3 verschillende access points door het huis (tp link archer c9, en 2 kpn wifi versterkers van arcadyan)
- Een raspberry pi die als nas fungeert
- Een raspberry pi die als dns en dhcp server fungeert (pihole)
- Een PC
- 3 AppleTV's
*Telefoons en tablets zijn uiteraard via de access points verbonden. De SSID is overal gelijk.
Ik vind het lastig te bepalen wat ik nu het beste kan doen.
- Ik denk dat het handig is om 2 vlan's te maken. Ik weet het niet zeker, maar dat lijkt het meest aan te sluiten bij wat ik wil. 1 voor onszelf, en 1 voor gasten.
- Ik zou graag 3 accesspoints houden met elk een ssid voor onszelf en een ssid voor gasten.
- Ik heb momenteel geen hardware die vlans ondersteunt. Misschien zijn 3 fritzbox4040 met openwrt bijv. wel geschikt.
- Ik heb nu pihole ingericht naar tevredenheid. Kan ik die dan maar in 1 van de vlans gebruiken? Of kan ik die nog delen? Dat zou wel handig zijn.
- Ik heb ook even geprobeerd om op de archer c9 het gast netwerk aan te zetten. Maar omdat deze als access point fungeert, moet ik aanvinken dat alle apparaten zichtbaar zijn. Het nut van een dergelijk gastennetwerk ontgaat me een beetje.
Iemand die mij een zetje in de juiste richting kan geven?
De huidige setup is ongeveer:
*Het beginpunt is een ubee modem van ziggo.
*Deze is verbonden met een eenvoudige 1gb switch.
*Vanaf de switch gaan bedrade verbindingen naar:
- 3 verschillende access points door het huis (tp link archer c9, en 2 kpn wifi versterkers van arcadyan)
- Een raspberry pi die als nas fungeert
- Een raspberry pi die als dns en dhcp server fungeert (pihole)
- Een PC
- 3 AppleTV's
*Telefoons en tablets zijn uiteraard via de access points verbonden. De SSID is overal gelijk.
Ik vind het lastig te bepalen wat ik nu het beste kan doen.
- Ik denk dat het handig is om 2 vlan's te maken. Ik weet het niet zeker, maar dat lijkt het meest aan te sluiten bij wat ik wil. 1 voor onszelf, en 1 voor gasten.
- Ik zou graag 3 accesspoints houden met elk een ssid voor onszelf en een ssid voor gasten.
- Ik heb momenteel geen hardware die vlans ondersteunt. Misschien zijn 3 fritzbox4040 met openwrt bijv. wel geschikt.
- Ik heb nu pihole ingericht naar tevredenheid. Kan ik die dan maar in 1 van de vlans gebruiken? Of kan ik die nog delen? Dat zou wel handig zijn.
- Ik heb ook even geprobeerd om op de archer c9 het gast netwerk aan te zetten. Maar omdat deze als access point fungeert, moet ik aanvinken dat alle apparaten zichtbaar zijn. Het nut van een dergelijk gastennetwerk ontgaat me een beetje.
Iemand die mij een zetje in de juiste richting kan geven?