Bouwgrond in Duitsland, rechten/plichten, hoe zit het nou?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.001 views

Vraag

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:15

inXs

known as inXs

Topicstarter
Ik en mijn vrouw zitten er al lange tijd over na denken om op termijn een huisje te bouwen in Duitsland, ergens in de Eiffel gok ik. Nu hebben we hier absoluut geen haast mee, maar uiteraard kijken we af en toe toch op websites of komen we op onze fietsvakanties kavels tegen die interessant zijn. Nu probeer ik mij te verdiepen in de wetgeving en werkwijze van a. een woning laten bouwen in Duitslang en b. De werwijze van makelaars. Aangezien het nog niet heel concreet is allemaal en we passief op zoek zijn wil ik dus ook geen makelaar inschakelen, maar aan de andere kant kan het ook zo maar zijn dat we net dat pareltje tegenkomen waar we op zitten te wachten. Even een aantal belangrijke kaders/randvoorwaarden:
  • We financieren alles uit eigen middelen
  • We gaan niet voor waardeverhoging en/of speculatie, ofwel het mag dus geld kosten, ook op de lange termijn
  • We pakken het e.e.a. gefaseerd aan, we hebben nu niet alle financiën beschikbaar, maar deels wel
  • Permanent wonen moet mogelijk zijn, of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren is vers 2
Aangezien we alles zelf financieren, maar nu niet al het geld hebben dat nodig is om tot een gebouwd huis te komen zou je denken, over een jaar of 6-7 gaan we echt kijken. Echter is het zo dat we soms stukken grond tegenkomen, ‘bouwgrond’ waar we ons echt zien wonen (al dan niet in combinatie met een huis in NL). Het geld voor de grond hebben we bijvoorbeeld wel beschikbaar, dus soms spelen we met de gedachte om alvast de grond te kopen en dan wanneer we het geld weer hebben, het huis erop te zetten.

Sites waar we onder andere kijken: https://www.eifelhome.nl/overzicht/bouwgrond-eifel/
Of: https://www.huisenaanbod....loc=DE:::::::;&det=K*5***

Uiteraard ben ik mij aan het sufzoeken op allerlei sites, waaronder emigratie sites. Echter spitst de discussie zich vaak toe op financiering en hypotheken, maar ook op adviezen zoals het in de hand nemen van een Duitse aannemer ivm. Regelgeving en verzekeringen. Dit is allemaal helder
Nu zijn er een paar zaken waarover ik niet zoveel kan vinden (zonder een makelaar in te schakelen, echter is het in Duitsland zo dat wanneer je een makelaar benaderd je feitelijk al een ‘overeenkomst’ aan kan gaan). Wellicht heeft iemand hier wat meer over te vertellen:
  • Wat is de formele status van ‘bouwgrond’ in Duitsland, zoals vaak ook in de advertenties gebruikt wordt? In NL is het zo dat online veel te vinden is over bestemmingsplannen en dergelijke, in Duitsland is dit vaak op te vragen op het gemeentehuis, maar om nu alle gemeentehuizen in te lopen in deze fase is ook weer zo wat…
  • Stel, ik koop morgen ‘bouwgrond’ (bijvoorbeeld dit: https://www.eifelhome.nl/...3a-ein-baugrundstuck-fur/), kan ik dan gewoon 10 jaar wachten met iets te bouwen?
  • Stel ik laat een huis bouwen, kan ik deze dan ook deels verhuren via bijvoorbeeld belvilla?
  • Hoe zit het met ‘aansluitingen op het ‘net’? We zijn niet veeleisend en er zijn vele concepten beschikbaar, met geïntegreerde zonnepanelen, accu, waterfilter, etc. ? En is het gewoon mogelijk om op een riool aan te takken? Welke eisen en verplichtingen zijn er in Duitsland om jezelf wel of niet aan te sluiten op het net? (in nederland geldt die verplichting namelijk tot op bepaalde hoogtes wel);
  • In lijn met voorgaande, we spelen met de gedachte om er een huis van bijv. 60m2 op te zetten (meer hebben we niet nodig), dus in de tiny house gedachte, of iets anders.

superB

Alle reacties

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-12 17:50
https://www.verhuis.de/huis-bouwen/
Hier zou ik eens kijken.

Verder zijn in Duitsland de regels voor verhuren of b&b minder streng dan in NL.
Voor zover ik weet hoeft dat niet met vergunning oid. Uiteraard moet je dit even nazoeken.

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-11 21:11
[list]
• We financieren alles uit eigen middelen
• We gaan niet voor waardeverhoging en/of speculatie, ofwel het mag dus geld kosten, ook op de lange termijn
De Eifel is geen "booming" regio op dit moment, dus het is verstandig dat je het niet daarom doet.
• We pakken het e.e.a. gefaseerd aan, we hebben nu niet alle financiën beschikbaar, maar deels wel
• Permanent wonen moet mogelijk zijn, of dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren is vers 2
[/list]
Uiteraard ben ik mij aan het sufzoeken op allerlei sites, waaronder emigratie sites. Echter spitst de discussie zich vaak toe op financiering en hypotheken,
Neem eens een kijkje op Hausbau Forum. Duitse site en dus alle topics in het Duits, maar zeer veel nuttige informatie.
[list]
• ... om nu alle gemeentehuizen in te lopen in deze fase is ook weer zo wat…
E-mailen lukt niet altijd, bellen vaak wel. Wat je wil weten is wat het plaatselijke Bebauungsplan is. Dit wordt door de gemeente vastgesteld en mag afwijken van de voorschriften van de provincie, ruimer maar ook strenger (Trouwens: de Eifel is ofwel Rheinland-Pfalz ofwel Nordrhein-Westfalen). Mijn ervaring is dat de Duitse gemeentes vaak nog mensen in dienst hebben met verstand van zaken, als je de juiste persoon (Bauamt) treft dan kan hij/zij je een eind op weg helpen.
• Stel, ik koop morgen ‘bouwgrond’ (bijvoorbeeld dit: https://www.eifelhome.nl/...3a-ein-baugrundstuck-fur/), kan ik dan gewoon 10 jaar wachten met iets te bouwen?
Niet zonder meer. Sommige kavels komen in de verkoop met "Bauzwang", i.e. je moet binnen een bepaalde periode een huis erop zetten. Na te vragen bij de verkopende partij/gemeente
• Hoe zit het met ‘aansluitingen op het ‘net’? We zijn niet veeleisend en er zijn vele concepten beschikbaar, met geïntegreerde zonnepanelen, accu, waterfilter, etc. ? En is het gewoon mogelijk om op een riool aan te takken? Welke eisen en verplichtingen zijn er in Duitsland om jezelf wel of niet aan te sluiten op het net? (in nederland geldt die verplichting namelijk tot op bepaalde hoogtes wel);
Over aansluitingen kan ik niet veel zeggen, behalve dat je zelf voor alle kosten opdraait. Dit kan ook gelden voor de weg naar je huis toe, ook als die niet op jouw kavel ligt. En stel dat je kavel/huis op een heuvel ligt (wat zomaar goed kan in de Eifel), hoe komt bijvoorbeeld water dan omhoog? En wat als je rioolafvoer een pomp nodig gaat hebben? Laat je goed informeren over hoe eventuele aansluitingen en leidingen lopen, en ga er niet zonder meer van uit dat alles onder de straat voor je huis ligt.
Denk er ten slotte aan dat in tegenstelling tot Nederland de bodem vanaf een of twee meter diepte zomaar uit rotsen/gesteente kan bestaan. Dat betekent dat je niet hoeft te heien, maar het maakt leidingwerk veel duurder.
• In lijn met voorgaande, we spelen met de gedachte om er een huis van bijv. 60m2 op te zetten (meer hebben we niet nodig), dus in de tiny house gedachte, of iets anders.
[/list]
Check bij een kavel of er een "Baufenster" is, en hoe dat eruit ziet. Het Baufenster is dat deel van het oppervlak waarbinnen je mag bouwen. Wil je een tiny house, dan zal je vaak wel erbinnen blijven, maar toch goed om te weten.

• franq77
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-12 11:32
Heb net een stukje grond van de buren er bij gekocht hier in Wittgenstein. Grond is goedkoop, ook bouwgrond, maar er komen veel kosten bij vooral als het opnieuw ingemeten moet worden. Heb er een blog over gemaakt:
*knip*
Een oud topic schoppen om je blog te promoten is dus niet de bedoeling.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakduke op 24-12-2020 17:31 ]

Dit topic is gesloten.