Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-07 16:41
Mijn vraag
Momenteel ben ik ondernemer. Ik wil ergens een dienstverband aangaan. Een van mijn opdrachtgevers wil ik echter aanhouden om bij te blijven freelancen, met het idee dat ik een opleiding die ik graag wil doen zou kunnen financieren met het werk dat ik voor hem doe.

Wat ik me afvraag is of straks mijn opleidingskosten nog aftrekbaar zijn van mijn freelance-inkomsten. Ik kan niet duidelijk terugvinden of dit nu hetzelfde werkt als in het geval van de ondernemer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ondernemer mogen de opleidingskosten (nog) afgetrokken worden. Zoals ik terugvind: volledig, zonder drempel. Maar hoe zit dat wanneer het bijverdiensten betreft? Dus 'inkomsten uit overig werk'.

Beste antwoord (via rgjleclaire op 01-03-2020 10:35)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Om opleidingskosten af te kunnen trekken hoef je geen ondernemer te zijn. Zie https://www.belastingdien...jn-studiekosten-aftrekken
Het verschil is wel dat het hier dan niet meer gaat om "Zakelijke kosten" en er dus wat strengere regels gelden.

Freelancen naast een baan betekend dat je geen ondernemer bent dus je mag de kosten niet meer als ondernemer aftrekken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

Om opleidingskosten af te kunnen trekken hoef je geen ondernemer te zijn. Zie https://www.belastingdien...jn-studiekosten-aftrekken
Het verschil is wel dat het hier dan niet meer gaat om "Zakelijke kosten" en er dus wat strengere regels gelden.

Freelancen naast een baan betekend dat je geen ondernemer bent dus je mag de kosten niet meer als ondernemer aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij inkomsten uit overig werk ben je geen ondernemer meer voor de inkomstenbelasting en hoef je technisch gezien geen administratie bij te houden. :P Verder mag je alle kosten direct van de inkomsten aftrekken, mits ze relatie hebben met jouw vakgebied.

1000 verdient
400 uitgaven
600 opgeven bij belastingaangifte.

Dit gaat dus net zoals je het nu doet, maar dan zonder de voordeeltjes zoals ondernemersaftrek.

[ Voor 13% gewijzigd door jadjong op 01-03-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
Croga schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:28:

Dank. Met die link is het denk ik duidelijk. Ik was het ingewikkelder aan het maken dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
jadjong schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:31:
Bij inkomsten uit overig werk ben je geen ondernemer meer voor de inkomstenbelasting en hoef je technisch gezien geen administratie bij te houden. :P Verder mag je alle kosten direct van de inkomsten aftrekken, mits ze relatie hebben met jouw vakgebied.

1000 verdient
400 uitgaven
600 opgeven bij belastingaangifte.

Dit gaat dus net zoals je het nu doet, maar dan zonder de voordeeltjes zoals ondernemersaftrek.
'Technisch gezien', maar volgens mij moet je je wel kunnen verantwoorden, toch? Zou anders mooi worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rgjleclaire schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:36:
[...]

'Technisch gezien', maar volgens mij moet je je wel kunnen verantwoorden, toch? Zou anders mooi worden :-)
Administratie
U bent niet verplicht een administratie bij te houden van uw inkomsten en kosten uit dit werk. Maar als wij u hierover om informatie vragen, bent u wel verplicht deze binnen een redelijke termijn en op een overzichtelijke wijze te geven. Het is daarom belangrijk dat u gegevens bewaart waarmee u laat zien hoe u de bedragen hebt berekend. Dit zijn bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank. Of de berekening die u hebt gemaakt als u op een bedrijfsmiddel afschrijft.
Ze zijn niet gek. :+

Verder is het bijna hetzelfde als winst uit onderneming.
https://www.belastingdien...erig_werk.html#fajrmoapgd
Croga schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:28:

Dat mag wel. Hij mist alleen de voordelen die de belastingdienst hanteert als je aangemerkt bent als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

[ Voor 15% gewijzigd door jadjong op 01-03-2020 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rgjleclaire
jadjong schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:41:
[...]

[...]

Ze zijn niet gek. :+

Verder is het bijna hetzelfde als winst uit onderneming.
https://www.belastingdien...erig_werk.html#fajrmoapgd
Ja dus praktisch moet je eigenlijk alsnog een administratie bijhouden, anders snijd je jezelf in de vingers en veroorzaak je onnodige onrust voor jezelf, mocht je ooit eens gecontroleerd worden. Met dat beetje freelancen stelt die administratie toch niet veel voor.
Pagina: 1