Windows 10 spontaan uit sleep mode en failed login attempts

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ron242
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-01-2024
Sinds een jaar ofzo wordt Windows 10 Home spontaan wakker uit de sleep modus. Meestal gebeurt dit in de nacht, er is geen patroon te ontdekken. Op zich vreemd en vervelend maar niet onoverkomelijk. Edoch er vinden opeens ook login attempts plaats. Ik vind het jammer van de verspilde stroom. Wellicht een grapjas of een overheidsdienst die graag de tolkende buurman wil leegzuigen.
Gebruik eigenlijk alleen de meegeleverde software. Firmware up to date, Windows 1909 gans up to date, malwarescan en defender scan levert niets op. Geen vergelijkbare situatie gevonden op internet.
Dus ik denk clean install... of heeft iemand een mogelijke oplossing?

Alle reacties

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Meestal is het windows update die ervoor zorgt dat je pc ontwaakt. Reinstall helpt dan niet. Precieze reden kan je vinden als je het volgende uitvoert als het gebeurt:
powercfg -lastwake

• Ron242
Thanks. Het lijkt me wel stug dat windows update wil inloggen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Toevallig wakeup timer ingesteld in bios? of wakeup op hardware event en dat de kat over toetsenbord loopt (zou ook de login poging kunnen verklaren).

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Misschien is Wake-On LAN de boosdoener?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:57
Mijn eerste vraag is eigenlijk:
Hoe zie je dat er login attempts geweest zijn? Heb je zelf in de logging gekeken? Of zie je dit op het aanmeldscherm wanneer de PC plots weer aanstaat?

Bij bijv RDP (wat standaard niet aanstaat en waar je een forward voor moet maken in de router voor het van buitenaf werkt) zou je dit laatste niet zien.

Zoals Wim-Bart zegt, niet toevallig een Kat die over het toetsenbord loopt?

Heb je nog andere software geïnstalleerd? Bijv, Teamviewer of een andere meekijktool?

Ook Wake On Lan zou niet moeten werken van buitenaf tenzij dit op de router wordt geforward. (Los van het feit dat Wake On Lan standaard uit staat en je dus in de meeste gevallen eerst aan zou moeten zetten)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ron242 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 03:09:
Thanks. Het lijkt me wel stug dat windows update wil inloggen.
Toch is het zo. Windows update doet niet alleen de systeem bestanden maar ook de user settings

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Ron242
Bedankt voor de reacties.

Bij advanced power settings onder Power Options/Sleep/Allow Wake Timers heb ik de setting Plugged in zojuist veranderd van Important Wake Timers Only naar Disable. Let's wait and see...
Het eventlog van de Windows Power Troubleshooter geeft alleen Windows update orchestrator en power button als reden om de computer uit sleep te halen.

Er is geen wake up timer ingesteld in de bios. De Netwerkkaart ondersteund geen Wake on LAN. Die kat heeft niets met computer toetsenborden. Het aanmeldscherm wordt inderdaad spontaan geopend met soms een melding dat de login is mislukt. Moedwillig is geen andere meekijksoftware geinstalleerd, RDP werkt niet in de settings want W10 Home. Cortana staat overigens uit.

Onderstaande pagina geeft de wake bronnen aan.
https://docs.microsoft.co...dern-standby-wake-sources
Pagina: 1