Ik heb hier een LCD liggen die -15V moet hebben om z'n werk te kunnen doen. Hoe haal ik -15V uit m'n PC voedinkje
Daar was ik al bang voor 
Is er ook nix te regelen met geel en oranje(3.3V) om b.v. -15.3V te krijgen?
Ik zeg maar wat.....
Is er ook nix te regelen met geel en oranje(3.3V) om b.v. -15.3V te krijgen?
Ik zeg maar wat.....
Klopt, ik ben nog steeds aan het klungelen met dat kreng
Ben ondertussen nog met wat andere displays in de weer geweest (solderen + software ervoor schrijven), en nu wordt het eens tijd voor deze grafische...
Uh.. Pak vanaf je voeding (ATX) blauw (-12 V) en oranje (+3.3v)
Daartussen heb je een spanning van 15.3 Volt. Moet prima gaan dus. Kijk alleen ff hoeveel die -12v mag leveren vanuit je voeding, dat weet ik dus niet zeker.
Anders kan je misschien wat met geel (+12V) en Wit (-5V). Dan zit je op 17V verschil, met een beetje electronica hierachter (7915) krijg je ook wel -15V
Daartussen heb je een spanning van 15.3 Volt. Moet prima gaan dus. Kijk alleen ff hoeveel die -12v mag leveren vanuit je voeding, dat weet ik dus niet zeker.
Anders kan je misschien wat met geel (+12V) en Wit (-5V). Dan zit je op 17V verschil, met een beetje electronica hierachter (7915) krijg je ook wel -15V
Verwijderd
als je een echt goede kortsluiting wilt moet je dit vooral doen.Op zaterdag 04 augustus 2001 00:20 schreef DJSmiley het volgende:
Uh.. Pak vanaf je voeding (ATX) blauw (-12 V) en oranje (+3.3v)
een spanning is pas echt negatief als dit t.o.v. de nul is.
-12V en +3.3V is inderdaat 15.3V .
maar het is pas -15.3V als je de + van de 3.3V aan massa legt .
en dit geeft dan een speciaal effekt.
bij die andere voorstellen krijg je hetzelfde effekt.
Mm... ja, je krijgt idd kortsluiting dan, als de lcd ergens aan de echte masse van je pc ligt.Op zaterdag 04 augustus 2001 15:42 schreef cormoran1000 het volgende:
[..]
als je een echt goede kortsluiting wilt moet je dit vooral doen.
een spanning is pas echt negatief als dit t.o.v. de nul is.
-12V en +3.3V is inderdaat 15.3V .
maar het is pas -15.3V als je de + van de 3.3V aan massa legt .
en dit geeft dan een speciaal effekt.
bij die andere voorstellen krijg je hetzelfde effekt.
Is je LCD echter gescheiden (optocoupler input ofzo) dan kun je t toch alsnog gebruiken? (Zwevende spanning)
Als ie idd singnaal bv direct van printerport krijgt gaat t idd fout, omdat je dan de voeding via massa kortsluit.
Je kunt de 12V DC (positief of negatief) ook transformeren naar -15V door gebruik te maken van een zogenaamde DC/DC converter.
OP http://www.elexp.com/t_dc-dc.htm zie je een eenvoudig schema dat met een paar kleine aanpassingen geschikt is voor jouw doel: stabiliseer de uitgangsspanning op 15V (mbv 178L15 of zenerdiode), laat Output_gnd weg, verbind V+ met de massa en V- levert de gewenste -12V. De 9V batterij kan worden vervangen door de +12V spanning van je PC-voeding.
Ook zijn er kant-en-klare DC/DC converters te koop, maar die zijn over het algemeen vrij prijzig.
Let op: DC/DC omvormers kunnen storen, gebruik condensatoren om de zaak te ontstoren!
OP http://www.elexp.com/t_dc-dc.htm zie je een eenvoudig schema dat met een paar kleine aanpassingen geschikt is voor jouw doel: stabiliseer de uitgangsspanning op 15V (mbv 178L15 of zenerdiode), laat Output_gnd weg, verbind V+ met de massa en V- levert de gewenste -12V. De 9V batterij kan worden vervangen door de +12V spanning van je PC-voeding.
Ook zijn er kant-en-klare DC/DC converters te koop, maar die zijn over het algemeen vrij prijzig.
Let op: DC/DC omvormers kunnen storen, gebruik condensatoren om de zaak te ontstoren!
Pagina: 1