Pc vertoont vreemd gedrag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-01 12:35
Hallo mede tweakers,

De laatste paar weken vertoont mijn pc vreemd gedrag. Ik krijg raar beeld, bijvoorbeeld wanneer ik rs3 speel en in de lobby kom dan krijg ik van die rare dots (oranje achtig kleur). Of wanneer ik AQW (Adventure Quest Worlds) via de browser speel krijg ik soms plotseling wit scherm. Ik heb verschillende dingen uitgevoerd om het probleem op te lossen, maar zonder resultaat. Ik heb voornamelijk windows herinstalleert, drivers installeert en daarna verwijderd (na de schone windows installatie), de koelpasta vervangen in geval de artifacts uit te sluiten. Allemaal zonder enkel resultaat.

Ik hoop dat jullie met mijn probleem kunnen helpen.

Hier nog even mijn pc specs voor de zekerheid.

MB: Z87-G45 Gaming

CPU: Intel i7 4790k

CPU Cooler: Cooler Master Hyper Evo 212

GPU: MSI Gtx 1080 ti

RAM: 16GB DDR3 2x8GB Hyperx

CASE: NZXT s340 Elite (Glass sidepanel)

PSU: Cooler Master Silent Pro m600

SSD: Samsung 840 Pro 128GB

HDD: Seagate Barracuda 2TB (7200rpm)

Alvast bedankt d:)b

Alle reacties

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:52

HugoBoss1985

Xenotech

Klinkt alsof je videokaart het aan het begeven is.
Test die eens in een ander systeem.

Videokaart fans werken goed en zitten niet verstopt met stof?
Test ook eens zonder het (glazen) zijpaneel van je case.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-02-2020 21:38 ]

• kyrillajax
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:36:
Klinkt alsof je videokaart het aan het begeven is.
Test die eens in een ander systeem.

Videokaart fans werken goed en zitten niet verstopt met stof?
Test ook eens zonder het (glazen) zijpaneel van je case.
Nee, ik heb de videokaart bij een tweaker getest om de koelpasta te vervangen. Omdat ik in de eerste instantie dacht dat het artifacts was (voorheen vloeibaar zilver). En de fans doen het gewoon, ook stof vrij.

• HugoBoss1985
  • Laatst online: 07:52

HugoBoss1985

Xenotech

kyrillajax schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 21:42:
[...]

Nee, ik heb de videokaart bij een tweaker getest om de koelpasta te vervangen. Omdat ik in de eerste instantie dacht dat het artifacts was (voorheen vloeibaar zilver). En de fans doen het gewoon, ook stof vrij.
Mmm dan zou ik het zo ook niet weten, gezien wat je allemaal al geprobeerd hebt.
Misschien verdenk ik dan de PSU?
Een slechte psu kan een wit/zwart scherm veroorzaken maar stippen (artifacts) volgens mij niet.

• kyrillajax
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:15:
[...]

Mmm dan zou ik het zo ook niet weten, gezien wat je allemaal al geprobeerd hebt.
Misschien verdenk ik dan de PSU?
Een slechte psu kan een wit/zwart scherm veroorzaken maar stippen (artifacts) volgens mij niet.
Ik had mijn ssd, waar alleen windows opstaat en een paar programma's verdacht. Maar ik zal er wel naast zitten.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:53
Voeding is sws niet geschikt voor videokaarten met dergelijk hoog verbruik als de 1080 Ti. Is al best oud ook (introductie 8-2008 en eind 2012 EOL). Meegenomen uit een vorig systeem?

• kyrillajax
Uszka schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:35:
Voeding is sws niet geschikt voor videokaarten met dergelijk hoog verbruik als de 1080 Ti. Is al best oud ook (introductie 8-2008 en eind 2012 EOL). Meegenomen uit een vorig systeem?
Nee, de voeding is niet mee genomen uit een vorige systeem.

[ Voor 71% gewijzigd door kyrillajax op 29-02-2020 22:39 ]

• Uszka
Tweedehands gekocht in 2013/2014?

• kyrillajax
Uszka schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:42:
Tweedehands gekocht in 2013/2014?
Zat in het systeem die ik heb overgenomen, maar ik denk waarschijnlijk rond dat jaar of iets later.

• Uszka
Zou toch eens een andere goede voeding proberen. En dan niet eentje met double forward en groepsregulatie zoals je nu hebt want die gaan slecht om met het snel wisselende verbruik van een 1080 Ti, maar een Corsair RMx 2018, be quiet Straight Power 11, Super Flower Leadex III of Cooler Master Vx50 Gold

• kyrillajax
Uszka schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:58:
Zou toch eens een andere goede voeding proberen. En dan niet eentje met double forward en groepsregulatie zoals je nu hebt want die gaan slecht om met het snel wisselende verbruik van een 1080 Ti, maar een Corsair RMx 2018, be quiet Straight Power 11, Super Flower Leadex III of Cooler Master Vx50 Gold
Bedankt, ik ga dan wel voor de Corsiar. Ik zal wel een update geven wanneer ik de voeding in huis heb.

• Manke
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Temperatuur uitgelezen?

• kyrillajax
Geen gekke temperaturen.

• kyrillajax
Ik heb de voeding gisteren binnengekregen, ik merk wel dat aantal dingen beter zijn. Maar nog niet alles is opgelost. Ik heb nog steeds last van wit scherm en artifacts bij runescape 3 als ik in de lobby ben.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe heb je je instellingen staan van je GPU ?
misschien je V iets hoger zetten (gpu en gpu ram, clock lager.....)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• kyrillajax
Hackus schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:00:
Hoe heb je je instellingen staan van je GPU ?
misschien je V iets hoger zetten (gpu en gpu ram, clock lager.....)
Overclock met afterburner bedoel je? En met hoeveel moet ik van de V verhogen?

Iemand?

[ Voor 60% gewijzigd door kyrillajax op 06-03-2020 17:16 ]

• kyrillajax
Oke, ik heb met een ander beeldscherm getest en kwam niks raars tegen. Helaas wel met een lager resolutie.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

G-sync icm freesync ?
(moet je daar de instellingen voor aanpassen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• kyrillajax
Hackus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:13:
G-sync icm freesync ?
(moet je daar de instellingen voor aanpassen)
De 'geteste' beeldscherm heeft geen freesync of G-sync. De ander heeft wel freesync (diegene met een hoger resolutie).

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kyrillajax schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:21:
[...]

De 'geteste' beeldscherm heeft geen freesync of G-sync. De ander heeft wel freesync (diegene met een hoger resolutie).
ja,, dus moet je je instellingen nakijken. GTX1080 G-Sync, monitor Freesync.
(had je ook wel even kunnen melden in OP)

• kyrillajax
Hackus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:27:
[...]

ja,, dus moet je je instellingen nakijken. GTX1080 G-Sync, monitor Freesync.
(had je ook wel even kunnen melden in OP)
Ja dat had inderdaad gekund. Ik heb de instellingen gecheckt en het staat aan.

• kyrillajax
Hey, het is al weer een tijdje geleden. Er zijn nog wat problemen die zich nog voordoen. Namelijk (artifacts?) bij runescape lobby en windows inlog scherm (soms, niet altijd). Zelf heb ik de oude nvidia drivers verwijderd en de meest recente geïnstalleerd en een andere display port kabel geprobeerd. Ik heb het ook aan kennissen gevraagd, echter hebben zij geen flauw idee wat het probleem is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l2PHMsh0iUKGoHUCR6oB5e0EDg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7OC8irBxOElc496b1ctyIHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dO6Agkl3TkgDBO0imHIEHUuxdjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jdjGdNA5MUsv8gWurLGk9ZR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2-2wDyRkwd3QENsMFJJcBD-Qf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MyYsqZDc9bjlVE9dc3W6KKH.jpg?f=fotoalbum_large
Ik hoop dat de foto's een duidelijk beeld geven.

Edit: Ik heb wel begrepen dat bij de runescape lobby de resolutie gelimiteerd is tot 1080p.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
Zo te zien is je 1080ti of het scherm niet goed meer.
En ik vermoed de 1080ti.,dit zijn serieuse beeldfouten namelijk

Heb je eventueel een ander scherm om te proberen?

• kyrillajax
freaky35 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:36:
Zo te zien is je 1080ti of het scherm niet goed meer.
En ik vermoed de 1080ti.,dit zijn serieuse beeldfouten namelijk

Heb je eventueel een ander scherm om te proberen?
Ik weet niet of je de vorige berichten hebt gelezen, maar het lijkt mij sterk dat het niet mijn kaart is. Bij opstart van runescape 3 heb ik die rare punten (zie foto) niet, maar wanneer ik ze minimaliseer en weer terug ga, dan komen ze wel te voorschijn. Ik zal eens kijken of ik met een ander beeldscherm kan testen.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Dus dit had je ook zo met een ander scherm? Je hebt een nieuwe voeding toch? Heb je de videokaart goed kunnen testen toen je bij de andere Tweaker was?

BTW, eigenlijk moet je eens een andere videokaart in je systeem aansluiten (en deze eruit halen) en kijken of je nog steeds problemen hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Luxicon op 14-06-2020 15:43 ]

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:41:
Dus dit had je ook zo met een ander scherm? Je hebt een nieuwe voeding toch? Heb je de videokaart goed kunnen testen toen je bij de andere Tweaker was?
De nieuwe voeding zit erin. De test die ik bij de andere tweaker heb uitgevoerd, blijkt dat het probleem niet naar voren komt.

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:42:
[...]

De nieuwe voeding zit erin. De test die ik bij de andere tweaker heb uitgevoerd, blijkt dat het probleem niet naar voren komt.
Oke, dat klinkt best apart. Het zou dus handig zijn als je zowel een ander scherm, als een andere videokaart probeert. Trouwens, kun je de videokaart er niet gewoon uithalen, en proberen hoe het is met de onboard kaart van Intel zelf? Die in je 4790K zit?

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Oke, dat klinkt best apart. Het zou dus handig zijn als je zowel een ander scherm, als een andere videokaart probeert. Trouwens, kun je de videokaart er niet gewoon uithalen, en proberen hoe het is met de onboard kaart van Intel zelf? Die in je 4790K zit?
Dit gaat wel een beetje lastig worden, ik heb recent een overstap gemaakt naar de AM4 platform.

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:46:
[...]

Dit gaat wel een beetje lastig worden, ik heb recent een overstap gemaakt naar de AM4 platform.
Oke handig, dat had je nog niet gezegd. ;) Dan heb je dus een ander moederbord, processor en voeding? Oke, dan heb je eigenlijk een videokaart nodig om die alsnog uit te sluiten, en een ander scherm.

...

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:27
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:45:
[...]

Dit inderdaad, dit wijst steeds meer op een hardware probleem en om bepaalde hardware uit te sluiten,zul je moeten wisselen.

Het pcie slot van het moederbord kan problemen geven bv ,mits deze kaart dus wel goed werkt in een ander systeem.

Of bv het scherm zelf is niet meer goed,dat kan je dus testen om bv het scherm op een andere monitor of tv aan te sluiten.

Zeker als je allerlei drivers hebt geprobeerd dan,want ook drivers willen wel eens vreemde grafische problemen geven.

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 14-06-2020 15:52 ]

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:48:
[...]

Oke handig, dat had je nog niet gezegd. ;) Dan heb je dus een ander moederbord, processor en voeding? Oke, dan heb je eigenlijk een videokaart nodig om die alsnog uit te sluiten, en een ander scherm.
Ja mijn excuus dat ik het niet eerder heb vermeld. De voeding is wel een paar maanden eerder vervangen, al denk ik dat het niet (veel) uitmaakt.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:28

br00ky

Moderator Harde Waren
freaky35 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:51:
[...]

Dit inderdaad, dit wijst steeds meer op een hardware probleem en om bepaalde hardware uit te sluiten
Imo kun je een software issue ook niet uitvlakken, vooral op basis van de laatste foto. De artifacts lopen namelijk niet door in de taakbalk.

Daarnaast lijkt er op de eerste twee foto's iets niet helemaal lekker te gaan met de weergave. Zoals je vroeger wel eens kreeg als je vanuit een 16 bit game terug ging naar 32 bit Windows.

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 14-06-2020 15:56 ]

• Luxicon
br00ky schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:53:
[...]

Imo kun je een software issue ook niet uitvlakken omdat het, vooral op basis van de laatste foto. De artifacts lopen namelijk niet door in de taakbalk.
Bij de foto van het inlog scherm lijkt het mij dat het aantal bits (van de kleuren) te laag staat.

Dat het software matig is (gezien de artifacts niet doorlopen in de taakbalk) kan ook nog zo zijn, maar anderzijds, zouden artifacts misschien enkel plaatvinden binnen de toepassing zelf misschien? Bijvoorbeeld, als je 3DMark Firestrike draait, artifacts enkel plaatsvinden in het scherm van Firestrike?

...

• kyrillajax
Ik heb het even snel en kort getest met een ander beeldscherm en ik zie tot zover geen artifacts, zowel bij runescape 3 lobby en windows startscherm. Het enige is dat het beeldscherm waarmee ik mee heb getest, 1080p is. Ik krijg een sterk gevoel dat het aan mijn beeldscherm ligt.

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:05:
Ik heb het even snel en kort getest met een ander beeldscherm en ik zie tot zover geen artifacts, zowel bij runescape 3 lobby en windows startscherm. Het enige is dat het beeldscherm waarmee ik mee heb getest, 1080p is. Ik krijg een sterk gevoel dat het aan mijn beeldscherm ligt.
Dat zou kunnen, maar het kan ook zo zijn dat de instellingen voor jouw scherm niet goed staan ingesteld.

Controleren doe je zo via Windows:
Start > Instellingen > System > Display > Advanced Display Settings > Display Adapter properties > (er komt nu een ander venster in beeld) > List all Modes (onderaan in het venster).. controleer hier of alles goed staat (1920 x 1080 / Hz > 32-bit)

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Dat zou kunnen, maar het kan ook zo zijn dat de instellingen voor jouw scherm niet goed staan ingesteld.

Controleren doe je zo via Windows:
Start > Instellingen > System > Display > Advanced Display Settings > Display Adapter properties > (er komt nu een ander venster in beeld) > List all Modes (onderaan in het venster).. controleer hier of alles goed staat (1920 x 1080 / Hz > 32-bit)
Even voor de duidelijkheid. Mijn beeldscherm heeft een resolutie van 1440p en de test beeldscherm heeft een resolutie van 1080p.

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:43:
[...]

Even voor de duidelijkheid. Mijn beeldscherm heeft een resolutie van 1440p en de test beeldscherm heeft een resolutie van 1080p.
Dat maakt niet uit, zolang je maar de goede resolutie en (daar gaat het hier om) je schem op 32-bit staat ingesteld.

Omdat je Nvidia hebt kun je dit ook nog proberen bij je Nvidia Control Panel (dit is meer algemeen, maar ook daar kun je eventueel zien of je wel gebruik maakt van 32-bit). Wat rood gemarkeerd is kun je ook proberen of dat bevalt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLxPFjTnQ2JlZjDA7m0P7VeagiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vr6IJHJhAXOCVpeGx4lg2UBj.png?f=fotoalbum_large

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:45:
[...]

Dat maakt niet uit, zolang je maar de goede resolutie en (daar gaat het hier om) je schem op 32-bit staat ingesteld.

Omdat je Nvidia hebt kun je dit ook nog proberen bij je Nvidia Control Panel (dit is meer algemeen, maar ook daar kun je eventueel zien of je wel gebruik maakt van 32-bit). Wat rood gemarkeerd is kun je ook proberen of dat bevalt:

[Afbeelding]
Ik heb het nu op 1920 x 1080/144hz 32 bit staan. Tevens staat output dynamic range op full.

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Ik heb het nu op 1920 x 1080/144hz 32 bit staan. Tevens staat output dynamic range op full.
Als je 1440p hebt hoort het op 2560 x 1440 te staan (of in ieder het scherm dat 1440p is). Stond dat daar niet op? In ieder geval, zou je kunnen kijken of het probleem nu weg is of nog steeds aanwezig is.

(stel dat het nog aanwezig is, heb je misschien een andere driver voor je scherm nodig)

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 16:54:
[...]

Als je 1440p hebt hoort het op 2560 x 1440 te staan (of in ieder het scherm dat 1440p is). Stond dat daar niet op? In ieder geval, zou je kunnen kijken of het probleem nu weg is of nog steeds aanwezig is.

(stel dat het nog aanwezig is, heb je misschien een andere driver voor je scherm nodig)
Nee, er is niks veranderd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZ-NxW_siubOsxuaM4wu3dAhfjk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oAYZyXrFuN7Cy1aL8gSWE1eO.png?f=fotoalbum_large
Zie je die rare zwarte strepen net boven de taakbalk? Dat ligt aan mijn beeldscherm (was ook te zien op 1920 x 1080). Ik had het toen naar coolblue gestuurd en het was toen gerepareerd, een maand later kwam het weer terug.

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:01:
[...]

Nee, er is niks veranderd. [Afbeelding]
Zie je die rare zwarte strepen net boven de taakbalk? Dat ligt aan mijn beeldscherm (was ook te zien op 1920 x 1080). Ik had het toen naar coolblue gestuurd en het was toen gerepareerd, een maand later kwam het weer terug.
Oke, vreemd, je kan stellen dat het scherm niet in orde is en Coolblue je een nieuw scherm aan moet bieden of deze repareert. Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat de drivers niet goed zijn, want dat soort effecten krijg je als het scherm niet de 32-bit waarden weergeeft.

Wat ik me als laatste middel kan bedenken, is de AOC drivers voor je monitor te downloaden (tenminste als je inderdaad een AOC monitor hebt):
https://my.aoc.com/download_driver.php

@kyrillajax Dit voorbeeld vind ik trouwens niet veel mis mee. Maar in je eerdere bij het Windows Lock Screen wel. Soms zie je dit soort overgangen van kleuren, en kun je daar niets aan doen, dat ligt dan aan de afbeelding zelf. Stond output dynamic range al op full? Het is volgens mij puur persoonlijke voorkeur of je dat op full zet.

[ Voor 14% gewijzigd door Luxicon op 14-06-2020 17:19 ]

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:09:
[...]

Oke, vreemd, je kan stellen dat het scherm niet in orde is en Coolblue je een nieuw scherm aan moet bieden of deze repareert. Aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat de drivers niet goed zijn, want dat soort effecten krijg je als het scherm niet de 32-bit waarden weergeeft.

Wat ik me als laatste middel kan bedenken, is de AOC drivers voor je monitor te downloaden (tenminste als je inderdaad een AOC monitor hebt):

@kyrillajax Dit voorbeeld vind ik trouwens niet veel mis mee. Maar in je eerdere bij het Windows Lock Screen wel. Soms zie je dit soort overgangen van kleuren, en kun je daar niets aan doen, dat ligt dan aan de afbeelding zelf. Stond output dynamic range al op full? Het is volgens mij puur persoonlijke voorkeur of je dat op full zet.
Hij stond inderdaad op full. Ik heb een AOC AGON monitor. Dus de link die je stuurde zal dus moeten werken. Ik zal naar de drivers kijken.

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 17:09:
[...]

Mijn model staat er niet bij :(

• sprankel
  • Laatst online: 24-01 02:44
Het klinkt toch allemaal richting een onstabiele GPU die af en toe de mist in gaat, dat het even goed ging op een ander scherm is geen garantie.

Laat Furmark lopen voor een uur, als die GPU niet stabiel is zal je het daar wel merken

https://geeks3d.com/furmark/

• kyrillajax
sprankel schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:15:
Het klinkt toch allemaal richting een onstabiele GPU die af en toe de mist in gaat, dat het even goed ging op een ander scherm is geen garantie.

Laat Furmark lopen voor een uur, als die GPU niet stabiel is zal je het daar wel merken

https://geeks3d.com/furmark/
Ik heb de gpu voor een uur getest en hij is stabiel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWlVy4S5Z-G0m1wjFNzzJxP3I9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/McWTOKzuaxKrPjK28xeyza73.png?f=fotoalbum_large

• Luxicon
Heb je anders nog een screenshot van je lock screen van Windows? Want op de laatste screenshots die je liet zien is niet veel aan de hand.

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:27:
Heb je anders nog een screenshot van je lock screen van Windows? Want op de laatste screenshots die je liet zien is niet veel aan de hand.
Echt betere foto's kan ik niet krijgen. Je zult dus zo goed mogelijk moeten bestuderen, het heb tweakers wel op dark mode staan. Misschien dat het uit maakt..

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:30:
[...]

Echt betere foto's kan ik niet krijgen. Je zult dus zo goed mogelijk moeten bestuderen, het heb tweakers wel op dark mode staan. Misschien dat het uit maakt..
Oke, en welk scherm heb je precies?

...

• kyrillajax
AOC AGON AG273QS4R4.

• Luxicon
Oke, volgens mij is dat een AOC AG273QCX. Heb je bij Nvidia het output color format op RGB staan?
Volgens mij kun je 10-bit kleur instellen, en 120Hz. Of 8-bit en 144Hz. Misschien kun je kijken of dat klopt.

[ Voor 16% gewijzigd door Luxicon op 14-06-2020 20:42 ]

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:40:
[...]

Oke, volgens mij is dat een AOC AG273QCX. Heb je bij Nvidia het output color format op RGB staan?
Volgens mij kun je 10-bit kleur instellen, en 120Hz. Of 8-bit en 144Hz. Misschien kun je kijken of dat klopt.
Hij staat inderdaad op RGB, ik zie verder niks over 10-bit kleur instellen ect.

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:44:
[...]

Hij staat inderdaad op RGB, ik zie verder niks over 10-bit kleur instellen ect.
Oke, dat staat bij output color depth. Bv. 8 bpc. En rechts van de resolutie staat hoeveel Hz je ingesteld hebt.

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:46:
[...]

Oke, dat staat bij output color depth. Bv. 8 bpc. En rechts van de resolutie staat hoeveel Hz je ingesteld hebt.
Ah zo, ja hij staat op 8 bpc en 144hz.

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:49:
[...]

Ah zo, ja hij staat op 8 bpc en 144hz.
Oke, dat lijkt me goed. Heel misschien zou je het scherm op 120Hz kunnen zetten, en dan 10-bit, maar ik vraag mij af of dat nut heeft. Dit zou prima moeten zijn.

Onderaan deze pagina staan drivers. Ik zou denk ik kiezen voor Driver / Driver. (installeren: right click op het .INF bestand > install)

Heb je ook al eens een andere display port geprobeerd trouwens?

Maar goed, het blijft toch wel een vreemd probleem. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Luxicon op 14-06-2020 20:57 ]

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:54:
[...]

Oke, dat lijkt me goed. Heel misschien zou je het scherm op 120Hz kunnen zetten, en dan 10-bit, maar ik vraag mij af of dat nut heeft. Dit zou prima moeten zijn.

Onderaan deze pagina staan drivers. Ik zou denk ik kiezen voor Driver / Driver.

Heb je ook al eens een andere display port geprobeerd trouwens?

Maar goed, het blijft toch wel een vreemd probleem. :+
Dankjewel voor de link, ik heb eerder op de dag een andere kabel geprobeerd. Helaas zonder resultaat.

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:57:
[...]

Dankjewel voor de link, ik heb eerder op de dag een andere kabel geprobeerd. Helaas zonder resultaat.
Oke, ik bedoel echt een andere poort op je videokaart (als je een andere DP poort hebt) en eventueel ook een andere van je scherm.

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:58:
[...]

Oke, ik bedoel echt een andere poort op je videokaart (als je een andere DP poort hebt) en eventueel ook een andere van je scherm.
Ook niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5r6Q0rZ7Iyi4y7ROt9tZUprQXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPNqucdAjmppVvRwT9OSlcDU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzqqXi3I_dKUqfcwZyctPNjOIBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5kU4uIhe4Iej88MENUvzV7O.jpg?f=fotoalbum_large
Zie je de lichte getintel op de eerste afbeelding (dat was toen in safe mode). De tweede afb. is na safe mode.

• Luxicon
Oke, goed dat je het geprobeerd hebt, heb je de driver ook al geïnstalleerd?
PS. ik zie het, het blijft vreemd. Die andere monitor is zeker HDMI? Wat als je je 1080Ti via HDMI aansluit?

[ Voor 41% gewijzigd door Luxicon op 14-06-2020 21:25 ]

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:24:
Oke, goed dat je het geprobeerd hebt, heb je de driver ook al geïnstalleerd?
PS. ik zie het, het blijft vreemd. Die andere monitor is zeker HDMI? Wat als je je 1080Ti via HDMI aansluit?
Zal eens proberen! Die andere monitor heb ik inderdaad op hdmi getest.

• kyrillajax
@Luxicon Ik heb het op hdmi getest en ik zie enigszins verschil. Zo heb ik geen last meer van artifacts bij windows inlog scherm, maar wel last van lichte getintel bij de inlog scherm van windows in safe mode. Verder ziet de kleurweergave er anders uit op hdmi.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhzQxw_C_aVbxInaHkRI7GCRqZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFifQvyPYIKC5e4tJwRhaVpQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlDJFet0VWVXEz-BDZnXNrswQNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bw5bkF0QzLU3GB1TOJFNlSCp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktRJUcof4OuJWjH1a_1-WTR_Kys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbXTXnQPIGv3yGtWcL660GyW.jpg?f=fotoalbum_large
Voordat ik het vergeet, als je heel goed kijkt zie je lichte getintel bij het bruine kleur (de boomstam).

• Luxicon
Oke, dat ziet er beter uit. Wat ik zou doen is met DP de settings aanpassen, bv. 60 Hz en 8-bit. En dan kijken of het dan ook beter is. Dat met kleurenweergave kan kloppen (denk ik). Misschien zijn de instellingen nu ook anders bij het Nvidia control panel. Bv. geen RGB, of output dynamic range niet op full.

Je zou via je OSD misschien iets terug kunnen vinden over de DP instellingen, en de kleuren etc. Dit is meer algemeen, maar ik zou daar wel kijken of je er wat vreemds ziet (met DP aangesloten)

[ Voor 33% gewijzigd door Luxicon op 14-06-2020 21:58 ]

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:56:
Oke, dat ziet er beter uit. Wat ik zou doen is met DP de settings aanpassen, bv. 60 Hz en 8-bit. En dan kijken of het dan ook beter is. Dat met kleurenweergave kan kloppen (denk ik). Misschien zijn de instellingen nu ook anders bij het Nvidia control panel. Bv. geen RGB, of output dynamic range niet op full.
Alles hetzelfde, alleen heb ik bij adjust video color settings, dynamic range op full gezet. Tevens hz naar 144 aangepast. Zelfde resultaat. Ik heb liever niet dat ik op 60hz moet blijven op display port, als het probleem dan niet meer voordoet.

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:59:
[...]

Alles hetzelfde, alleen heb ik bij adjust video color settings, dynamic range op full gezet. Tevens hz naar 144 aangepast. Zelfde resultaat. Ik heb liever niet dat ik op 60hz moet blijven op display port, als het probleem dan niet meer voordoet.
Ja, snap ik, maar het is om te controleren wat wel / niet werkt. Als DP op 60Hz goed werkt, en op 144Hz niet, weet je meer waar je het moet zoeken. Het is heel lastig zeggen zo. Of het door je videokaart komt (defecte DP output bijvoorbeeld) of dat je scherm op 144Hz met 8-bit full range gaat storen. Daarom is het goed om Hz / resolutie / bits (combinaties) uit te testen en kijken waar het probleem ontstaat.

Je videokaart drivers compleet verwijderen kan bijvoorbeeld ook nog (daarna weer installeren):
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Of misschien makkelijker, vragen aan de verkoper van je scherm wat eraan mankeerde? Misschien kun je je scherminstellingen resetten via je OSD bijvoorbeeld. (dat zou ik wel proberen)

[ Voor 25% gewijzigd door Luxicon op 14-06-2020 22:05 ]

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:02:
[...]

Ja, snap ik, maar het is om te controleren wat wel / niet werkt. Als DP op 60Hz goed werkt, en op 144Hz niet, weet je meer waar je het moet zoeken. Het is heel lastig zeggen zo. Of het door je videokaart komt (defecte DP output bijvoorbeeld) of dat je scherm op 144Hz met 8-bit full range gaat storen. Daarom is het goed om Hz / resolutie / bits (combinaties) uit te testen en kijken waar het probleem ontstaat.

Je videokaart drivers compleet verwijderen kan bijvoorbeeld ook nog (daarna weer installeren):
https://www.guru3d.com/fi...uninstaller-download.html

Of misschien makkelijker, vragen aan de verkoper van je scherm wat eraan mankeerde? Misschien kun je je scherminstellingen resetten via je OSD bijvoorbeeld. (dat zou ik wel proberen)
Ik heb de scherm bij coolblue aangeschaft (voor het geval dat je het nog niet wist). Display port op 60hz heeft geen verandering gegeven. En ik had de oude drivers verwijderd met DDU, voordat ik de nieuwe erin ging zetten :)

• Luxicon
kyrillajax schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:10:
[...]

Ik heb de scherm bij coolblue aangeschaft (voor het geval dat je het nog niet wist). Display port op 60hz heeft geen verandering gegeven. En ik had de oude drivers verwijderd met DDU, voordat ik de nieuwe erin ging zetten :)
Oke, dus met HDMI heb je amper tot geen problemen, maar met DP wel? Dus ook via andere DP poorten? Misschien kun je vragen bij Coolblue wat eraan gerepareerd is, waardoor het weer werkte? Ik vermoed niet dat ze er zoveel aan kunnen repateren, enkel het On Screen Display aanpassen. Je kan daar het signaal zien van je DP poort, dat soort dingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Luxicon op 14-06-2020 22:12 ]

...

• kyrillajax
Luxicon schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:12:
[...]

Oke, dus met HDMI heb je amper tot geen problemen, maar met DP wel? Dus ook via andere DP poorten? Misschien kun je vragen bij Coolblue wat eraan gerepareerd is, waardoor het weer werkte? Ik vermoed niet dat ze er zoveel aan kunnen repateren, enkel het On Screen Display aanpassen. Je kan daar het signaal zien van je DP poort, dat soort dingen.
Op hdmi 2 heb ik amper tot geen problemen. Met display port met verschillende poorten geprobeerd en niks veranderd.

[ Voor 6% gewijzigd door kyrillajax op 14-06-2020 22:20 ]

• kyrillajax
@Luxicon Heb je enig idee hoe ik dit kan aanpassen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usU0GzkHE4grYqLJeBQ2vFFtHl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSwqz8r26LAlIb4iTkYf1hPm.jpg?f=fotoalbum_large

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:21
Heb je geen laptop oid liggen met een DP connector die je eens op dat scherm kan aansluiten?

http://specs.tweak.to/16567

• kyrillajax
skelleniels schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:29:
Heb je geen laptop oid liggen met een DP connector die je eens op dat scherm kan aansluiten?
Zover ik weet heb ik geen laptop staan die DP gebruikt. Ik zal avond even naar kijken.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04:21
kyrillajax schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:29:
[...]

Zover ik weet heb ik geen laptop staan die DP gebruikt. Ik zal avond even naar kijken.
Of een andere pc met DP? Zodat je toch al weet in welke richting je moet zoeken, want nu is het nog steeds niet zeker of het nu de monitor is of de videokaart.
Eventueel ook eens met andere videokaart, maar een volledig ander systeem zou beter uitsluitsel geven(als dan met een ander systeem het goed werkt, zou je eens een andere videokaart in je pc moeten steken om de rest van je pc uit te sluiten)

[ Voor 25% gewijzigd door skelleniels op 16-06-2020 13:08 ]

http://specs.tweak.to/16567

• kyrillajax
skelleniels schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:55:
[...]

Of een andere pc met DP? Zodat je toch al weet in welke richting je moet zoeken, want nu is het nog steeds niet zeker of het nu de monitor is of de videokaart.
Eventueel ook eens met andere videokaart, maar een volledig ander systeem zou beter uitsluitsel geven(als dan met een ander systeem het goed werkt, zou je eens een andere videokaart in je pc moeten steken om de rest van je pc uit te sluiten)
Ik heb even rond gekeken en ik kan helaas geen laptop vinden die DP aansluiting heeft, tevens heb ik ook geen reserver kaart met DP.

• p0linskie
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-07-2025
Is het niet gewoon een brakke kabel?

• kyrillajax
p0linskie schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 23:11:
Is het niet gewoon een brakke kabel?
Ik heb al met 2 kabels getest. Ik ga nog bedenken wat ik nog kan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door kyrillajax op 21-06-2020 09:27 ]

• kyrillajax
Ik heb eindelijk een monitor met DP (TN panel, 1080p) van mijn broer kunnen lenen. Ik zie dat het iets minder is bij windows inlog scherm vergeleken met mijn eigen monitor, de foto's die ik heb gemaakt zijn niet heel duidelijk, maar als je goed kijkt dan zie je het wel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIw3IhBOw1w5zNnVWXYNYJC_aLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mamQQUatd74hVNviklg1HC1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Iv9x1kt_VbIYlZmrLiJjYTgcFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X1Rstf1OGJFhDMp7MlehE0uA.jpg?f=fotoalbum_large

• kyrillajax
Iemand nog ideeën/suggesties?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Heb je al een oudere versie van de drivers geprobeerd?

• kyrillajax
br00ky schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:25:
Heb je al een oudere versie van de drivers geprobeerd?
Yup, die had ik inderdaad geprobeerd. Zal ik het opnieuw proberen?
Pagina: 1