Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rxnnvnvn
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb een vraag over mijn overwaarde.

Ik woon nu 5 jaar in mijn eigen koopwoning. Nu wil het zo zijn dat de waarde dusdanig is gestegen, dat ik nu op het moment ongeveer 150.000 euro overwaarde heb.

Nu wil ik een nieuwe keuken en badkamer. Kan ik op de een of andere manier (zonder dat het mij zelf al te veel geld kost) die overwaarde gebruiken om in huis te verbouwen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-06 19:35
Huis laten taxeren inclusief verbouwing , bouwdepot aanvragen en wachten op goedkeuring .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Elahkneh schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:24:
Huis laten taxeren inclusief verbouwing , bouwdepot aanvragen en wachten op goedkeuring .
En opnieuw advies en afsluitkosten betalen (a 2000 euro) en als de huidige inschrijving onvoldoende is ook nog even langs de notaris (750 euro). Taxatie kost ook geld (500 euro).

[ Voor 4% gewijzigd door Sethro op 29-02-2020 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Sethro schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:26:
[...]

En opnieuw advies en afsluitkosten betalen (a 2000 euro) en als de huidige inschrijving onvoldoende is ook nog even langs de notaris (750 euro). Taxatie kost ook geld (500 euro).
Dan begroot je de verbouwing 3250 hoger en zoek je een bank waar je de laatste 5000 zonder opgave van redenen uit het depot mag trekken ;)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En dan betaal je de extra kosten in termijnen terug ipv eenmalig. Kosten maak je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Sethro schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:28:
En dan betaal je de extra kosten in termijnen terug ipv eenmalig. Kosten maak je wel.
Er is geen andere mogelijkheid als je niet wil verkopen of met eigen geld wil verbouwen .
Niks mis mee hoor , ik heb net onze woning verkocht en breng 0,0 overwaarde in en in het nieuwe huis 100% financiering + bouwdepot .
Geld in bakstenen stoppen kan altijd nog .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-06 14:17
Ja, 100k+ ergens ophalen gaat natuurlijk niet kosteloos...

Aangezien dit om financiën gaat, tikje WVB > PFSL

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sethro schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:26:
[...]

Taxatie kost rond de 300 euro. Vaak is bij de notaris de hypotheek ingeschreven voor een hoger bedrag dan de koopsom van de woning. Dit betekent dat je zonder problemen je hypotheek kan verhogen zonder dat je langs de notaris hoeft en het contract aangepast hoeft te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Als een taxatie al nodig is, wellicht is de WOZ waarde al wel voldoende (en deze is gratis op te vragen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rxnnvnvn
BastaRhymez schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:27:
Als een taxatie al nodig is, wellicht is de WOZ waarde al wel voldoende (en deze is gratis op te vragen)
Ik heb een week of twee geleden de nieuwe WOZ waarde binnen gekregen, maar als deze dus ‘hoog’ genoeg is kan ik aan de hand daarvan mijn hypotheek verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:42
En wat als er in 2020 een grote crisis komt en je huis daarna weer onder water komt? Je kan ook gewoon fatsoenlijk geld "sparen". Ja dat klinkt raar. SPAREN... heel raar woord. Maar kun je dat niet eerst overwegen dan?Houden we het netjes en vriendelijk? Dank.
Maar ik ben daar ook gewoon rustig mee bezig, sparen voor mijn badkamer die er binnenkort komt.

Waarom wil je lenen? Denk je korte termijn? Emotioneel? Of denk je slim na, en ga je voor langere termijn, met netto veel beter financieel resultaat. Dat is eigenlijk de enige keuze waar je voor staat.
Je slaat een domme weg in die kortstondig je een lekker gevoel geeft, zoals drugs. Of ga je voor de slimme langere weg, waarbij je op lange termijn veel meer profijt van zult hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Ardana op 09-03-2020 09:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Immutable schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:21:
En wat als er in 2020 een grote crisis komt en je huis daarna weer onder water komt? Je kan ook gewoon fatsoenlijk geld "sparen". Ja dat klinkt raar. SPAREN... heel raar woord. Maar kun je dat niet eerst overwegen dan?
Maar ik ben daar ook gewoon rustig mee bezig, sparen voor mijn badkamer die er binnenkort komt.

Waarom wil je lenen? Denk je korte termijn? Emotioneel? Of denk je slim na, en ga je voor langere termijn, met netto veel beter financieel resultaat. Dat is eigenlijk de enige keuze waar je voor staat.
Je slaat een domme weg in die kortstondig je een lekker gevoel geeft, zoals drugs. Of ga je voor de slimme langere weg, waarbij je op lange termijn veel meer profijt van zult hebben.
Onder water is pas een probleem als je de lasten niet meer kunt dragen of door noodzaak moet verhuizen. Als je de NIBUD-richtlijn van 10% van je inkomsten sparen per maand volgt en je verdient dubbel modaal en je kunt de helft (de rest gaat op aan vakantie, onderhoud woning, vervanging auto, etc.) van het spaarbedrag apart zetten voor alleen de badkamer en keuken van in totaal €18.000 dan ben je 7,5 jaar verder.

Je kunt het ook tegen 1.43% 20 jaar vast lenen, kost je netto een paar tientjes per maand maar je hebt wel 7 jaar langer woongenot. Als je een beetje je best doet kun je in die 7 jaar zelfs nog een stuk of wellicht het geheel weer hebben afgelost. Lenen is niet altijd een vies woord, sterker nog het kan de verstandigste keus zijn voor de lange termijn, het additioneel risico is laag: je huis vermeerdert in waarde en is makkelijker verkoopbaar gezien het gebrek aan noodzakelijke investeringen en je maandlasten kennen een minimale stijging.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:42
FirePuma142 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Onder water is pas een probleem als je de lasten niet meer kunt dragen of door noodzaak moet verhuizen. Als je de NIBUD-richtlijn van 10% van je inkomsten sparen per maand volgt en je verdient dubbel modaal en je kunt de helft (de rest gaat op aan vakantie, onderhoud woning, vervanging auto, etc.) van het spaarbedrag apart zetten voor alleen de badkamer en keuken van in totaal €18.000 dan ben je 7,5 jaar verder.

Je kunt het ook tegen 1.43% 20 jaar vast lenen, kost je netto een paar tientjes per maand maar je hebt wel 7 jaar langer woongenot. Als je een beetje je best doet kun je in die 7 jaar zelfs nog een stuk of wellicht het geheel weer hebben afgelost. Lenen is niet altijd een vies woord, sterker nog het kan de verstandigste keus zijn voor de lange termijn, het additioneel risico is laag: je huis vermeerdert in waarde en is makkelijker verkoopbaar gezien het gebrek aan noodzakelijke investeringen en je maandlasten kennen een minimale stijging.
Weet dat niet zo. Het is dat ik meer in de praktijk zie dat mensen die aan de "credit" kant risico nemen altijd slechter af zijn in hun hele leven. Dan mensen die risico nemen met "debit" door te investeren. Mensen die vaak lenen zitten er vaker minder goed bij dan mensen die fatsoenlijk op tijd naar de toekomst toe geld gaan opbouwen voor bepaalde zaken, en alvast potjes maken.

Mijn ouders waren ook altijd zo, lening voor keuken, auto, badkamer. Zitten ze er warmpjes bij? Nee... je moet geld ook door de jaren heen accumulatief zien he. Als je dan aan de negatieve kant zit zul je nooit behoorlijke welvaart beleven betreft je financiën.

Wist TS al dat de badkamer aan vervanging was? Waarom heeft hij jaren van tevoren al niet begonnen met een potje aanmaken? etc.

Leuk nibud, maar ik spaar ook 800 Euro in de maand. En heb gewoon een huis + auto met modaal inkomen.(1 inkomen, geen vriendin nog) En kan spaar dat zo die 17.000 euro. Vorige 2 jaar nog gespaard voor een nieuwe auto van 15k. En moet mijn 2e auto, (want die gebruikt teveel benzine V6 met 300pk) nog verkopen. Dat gaat ook in het badkamer potje. En dan kan ik waarschijnlijk 1000 euro in de maand sparen. (Mijn nieuwe auto is elektrisch, scheelt een hoop)

Hoezo. Je moet gewoon beetje slim met je geld omgaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Immutable op 08-03-2020 17:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Immutable schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:00:
[...]

Weet dat niet zo. Het is dat ik meer in de praktijk zie dat mensen die aan de "credit" kant risico nemen altijd slechter af zijn in hun hele leven. Dan mensen die risico nemen met "debit" door te investeren. Mensen die vaak lenen zitten er vaker minder goed bij dan mensen die fatsoenlijk op tijd naar de toekomst toe geld gaan opbouwen voor bepaalde zaken, en alvast potjes maken.

Mijn ouders waren ook altijd zo, lening voor keuken, auto, badkamer. Zitten ze er warmpjes bij? Nee... je moet geld ook door de jaren heen accumulatief zien he. Als je dan aan de negatieve kant zit zul je nooit behoorlijke welvaart beleven betreft je financiën.

Wist TS al dat de badkamer aan vervanging was? Waarom heeft hij jaren van tevoren al niet begonnen met een potje aanmaken? etc.

Leuk nibud, maar ik spaar ook 800 Euro in de maand. En heb gewoon een huis + auto met modaal inkomen.(1 inkomen, geen vriendin nog) En kan spaar dat zo die 17.000 euro. Vorige 2 jaar nog gespaard voor een nieuwe auto van 15k. En moet mijn 2e auto, (want die gebruikt teveel benzine V6 met 300pk) nog verkopen. Dat gaat ook in het badkamer potje. En dan kan ik waarschijnlijk 1000 euro in de maand sparen.

Hoezo. Je moet gewoon beetje slim met je geld omgaan.
Een zwaluw maakt nog geen zomer, je doet een hoop aannames over het consumptief leengedrag van TS.\

Als je met een modaal inkomen €1000 per maand kunt sparen, dan zijn je vaste lasten nog geen €1100 per maand. Dan moet je je beseffen dat je extreem laag uitgavenpatroon hebt.

Een eenvoudige hypotheek kost je €400 netto. Gas/Water/Licht €125, internet €30, mobiel €15, zorgverzekering €100, overige verzekeringen €35, miniklasse auto €303 (totale lasten), onderhoud woning €100 en dan heb je geen geld meer om boodschappen te doen. Waarvan alleen voeding al €200 per maand kost, doe er €30 bij voor overige zaken en je zit al op de €1330. Reken op €75 aan kleding, €75 aan uitjes, verjaardagen en ander entertainment (boeken, games, etc.) en je zit op ongeveer €1500.

Ik gebruik echt flink lage kosten en zelfs dan kom je op ongeveer €500 per maand sparen uit. En dat is sparen voor alle onvoorziene en geplande kosten die hier niet boven genoemd zijn. En dan ben je een enorme huismus met een goedkoop huis (125K met rente onder de 2%), een hele goedkope kleine auto. Dus nee, dat is niet simpelweg een kwestie van slim met geld om gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door FirePuma142 op 08-03-2020 17:30 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-06 07:26
BastaRhymez schreef op maandag 2 maart 2020 @ 15:27:
Er zit regelmatig een (groot) gat tussen de WOZ en de daadwerkelijke waarde, via een taxatie zal het meer in de richting komen van de daadwerkelijke waarde (op dat moment)

Edit: wij zijn naar de bank geweest, info opgevraagd, aannemer laten komen, met een dubbele pen de kosten geraamd, verbouwingsspecificatie gemaakt, taxateur laten komen, taxatierapport laten maken en daarmee weer naar de bank. Van daaruit nog naar de notaris en alles was rond..

[ Voor 26% gewijzigd door TWCRay op 08-03-2020 22:49 . Reden: Toevoeging proces ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:54
WOZ wordt maar zelden geaccepteerd voor een nieuwe/extra hypotheek. Meestal moet je echt een taxatie laten doen. Nu zijn dat op zich de kosten niet, maar als je hypotheek niet hoog genoeg is ingeschreven moet je ook weer langs de notaris wat meestal wat meer kost.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rxnnvnvn
En wat als er in 2020 een grote crisis komt en je huis daarna weer onder water komt? Je kan ook gewoon fatsoenlijk geld "sparen". Ja dat klinkt raar. SPAREN... heel raar woord. Maar kun je dat niet eerst overwegen dan?

Ik vind dit nogal een rare vergelijking, drugs gebruik met een lening 😂
Dit zou mijn eerste ‘lening’ ooit worden. Nooit een duppie schuld gehad in m’n leven. Ik heb zelf ook het slechte voorbeeld meegekregen vanuit huis vroeger, daar heb ik ook van geleerd.

Ik woon op een hele gewilde plek, waar de huizen de afgelopen 5 jaar in waarde met 150% zijn gestegen, en ik heb toevallig net voor die stijging mijn huis gekocht. Vandaar dat ik hier überhaupt aan denk, anders zou ik dit topic nooit hebben geopend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-06 20:16
Wij gaan hetzelfde doen, maar dan met een aanbouw/keuken/nieuwe vloer etc.
- Indien je hypotheek hoger is inschreven, hoef je niet langs bij de notaris. In ons geval moeten wij helaas langs de notaris. Online kun je wel checken wat dit kost (600 euro gok ik).
- Mogelijk weer NHG betalen over nieuwe hypotheekdeel
- Je moet naar de hypotheekadviseur. In ons geval telt deze 1250 omdat wij al bekend zijn
- Je dient een taxatie aan te leveren, afhakelijk van je taxateur kost dit rond de 450 a 500.

Conclusie: rond de 2500+ euro aan kosten. Afhankelijk van de kosten van je verbouwing en eigen geld dat je wilt inleggen, is de vraag of je 2300 euro aan kosten wil maken voor een hypotheek, of een PL aangaat voor een hoger rentepercentage (dat dan wel weer aftrekbaar is) maar geen hypotheekkosten etc.

Wat dan de voorkeur heeft en financieel voor jou het meest voordelig is, zou ik met je hypotheekadviseur bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rxnnvnvn
ErgoStijn schreef op maandag 9 maart 2020 @ 08:58:
Wij gaan hetzelfde doen, maar dan met een aanbouw/keuken/nieuwe vloer etc.
- Indien je hypotheek hoger is inschreven, hoef je niet langs bij de notaris. In ons geval moeten wij helaas langs de notaris. Online kun je wel checken wat dit kost (600 euro gok ik).
- Mogelijk weer NHG betalen over nieuwe hypotheekdeel
- Je moet naar de hypotheekadviseur. In ons geval telt deze 1250 omdat wij al bekend zijn
- Je dient een taxatie aan te leveren, afhakelijk van je taxateur kost dit rond de 450 a 500.

Conclusie: rond de 2500+ euro aan kosten. Afhankelijk van de kosten van je verbouwing en eigen geld dat je wilt inleggen, is de vraag of je 2300 euro aan kosten wil maken voor een hypotheek, of een PL aangaat voor een hoger rentepercentage (dat dan wel weer aftrekbaar is) maar geen hypotheekkosten etc.

Wat dan de voorkeur heeft en financieel voor jou het meest voordelig is, zou ik met je hypotheekadviseur bespreken.
Ik gok dat ik ook langs de notaris moet...
Alleen krijg je dan ook een nieuw rentebedrag over je gehele nieuwe hypotheek, of alleen over het bedrag wat je laat verhogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWCRay
Je nieuwe rente geldt alleen over de nieuwe hypotheek, maar door je overwaarde kan de waarschijnlijk de risico opslag van je bestaande hypotheek af, waardoor je ook minder rente op je bestaande hypotheek gaat betalen. Op het einde van de rit kan dat betekenen dat je netto amper meer betaald dan voorheen, maar wel een verbouwingshypotheek van xx€ hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-06 20:20
TWCRay schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:15:
Je nieuwe rente geldt alleen over de nieuwe hypotheek, maar door je overwaarde kan de waarschijnlijk de risico opslag van je bestaande hypotheek af, waardoor je ook minder rente op je bestaande hypotheek gaat betalen. Op het einde van de rit kan dat betekenen dat je netto amper meer betaald dan voorheen, maar wel een verbouwingshypotheek van xx€ hebt.
Let wel, die risico-opslag kan er ook vanaf zonder de verbouwing he ;)
Je doe thet nu net voorkomen alsof je door de verbouwing in een lagere risicoklasse komt, TS heeft al giga overwaarde. Dus mocht hij nog een risico-opslag hebben, zou hij dat eerst een met de bank moeten bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurice_l
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Rxnnvnvn schreef op zondag 8 maart 2020 @ 16:06:
[...]

Ik heb een week of twee geleden de nieuwe WOZ waarde binnen gekregen, maar als deze dus ‘hoog’ genoeg is kan ik aan de hand daarvan mijn hypotheek verhogen?
Verschilt per Hypotheek verstrekker. Bij ons (attens) nemen ze 80% van de laatste WOZ waarde. Dat is dus wel een stuk lager dan de daadwerkelijke woningwaarde.

Wij proberen ook hard te sparen, maar met drie kinderen gaat dat niet hard genoeg voor een redelijke verbouwing. We zijn dit dus ook aan het overwegen. We zorgen wel dat we nog ruim "safe" zitten qua hypotheek <-> woningwaarde en onze vaste lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:22
Wij hebben al het hout aan de buitenkant van ons huis een aantal jaar laten vervangen (25k) door onze hypotheek te laten verhogen. Daarbij de hypotheek ook op volledig aflossen gezet. 1200 euro per maand aan hypotheek. Gelukkig verdienen we niet slecht en kunnen we nog prima rond komen.

Wat al eerder is gezegd, lenen is niet altijd slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:01
Afhankelijk van de omvang van de verbouwing, kan een persoonlijke lening een aantrekkelijk alternatief zijn. Het verhogen van de hypotheek brengt doorgaans de nodige éénmalige kosten met zich mee, maar een hypotheek heeft wel weer een lagere rente.

Een persoonlijke lening is momenteel al te sluiten met een rente van minder dan 4%, Welke ook nog eens aftrekbaar is. Daarbij is de looptijd normaal gesproken veel korter (meestal 5 tot 10 jaar wanneer je voor een verbouwing leent), en logischerwijze het maandbedrag flink hoger omdat je maandelijks een veel groter deel van de oorspronkelijke schuld moet aflossen dan bij een hypotheek. Door de korte looptijd en ontbreken van eenmalige kosten, is een persoonlijke lening over de hele looptijd bekeken in geval van kleinere verbouwingen vaak niet of nauwelijks duurder dan wanneer je de hypotheek verhoogd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

En wat als er in 2020 een grote crisis komt en je huis daarna weer onder water komt? Je kan ook gewoon fatsoenlijk geld "sparen". Ja dat klinkt raar. SPAREN... heel raar woord. Maar kun je dat niet eerst overwegen dan?[mbr]Houden we het netjes en vriendelijk? Dank.[/]

Waarom heb je dan zelf een huis gekocht met een hypotheek ? ;)

Dat je huis onder water staat maakt verder ook niet uit zolang je het niet wilt verkopen en de maandlasten gewoon kan betalen. Momenteel staat de rente dusdanig laag dat je maandbedrag ook zeer laag uitvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ik woon ook zo'n 5 jaar in mijn huis en wil graag mijn toilet en badkamer (later ook de keuken) laten verbouwen, maar twijfel zelf wat handig is. Ik ben momenteel al aan het sparen, maar het verhogen van de hypotheek (want flinke overwaarde) of een persoonlijke zou natuurlijk ook kunnen. Kost uiteindelijk wel wat meer, maar scheelt weer "wachten" tot ik genoeg gespaard heb.

[ Voor 7% gewijzigd door Dj-sannieboy op 10-03-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
ybos schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 10:40:
[...]

Let wel, die risico-opslag kan er ook vanaf zonder de verbouwing he ;)
Je doe thet nu net voorkomen alsof je door de verbouwing in een lagere risicoklasse komt, TS heeft al giga overwaarde. Dus mocht hij nog een risico-opslag hebben, zou hij dat eerst een met de bank moeten bespreken.
Klopt helemaal, maar door die taxatie ivm verbouwing kan het onderbouwd worden. Wellicht ook door WOZ, maar dat is niet altijd het geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Kijk eerst eens hoe veel je in totaal wil investeren?
Grof geschat een dikke 30k, kan ook 40k worden, maar dan zit je al in een luxe segment.

Daar 3k kosten voor maken vind ik vrij grof.
Ik zou dus gewoon eerst wat sparen, en dan eerst die keuken aanpakken, en dan een paar jaar later de badkamer.

Gaat je op het einde van de rit een heel pak geld besparen, en je huis is sneller afbetaald.

Als belg is dat woord "overwaarde" gewoon niet te snappen.
Wij hebben een huis (na 10 of 15 jaar ken je daar amper de waarde van), en een nog lopende hypotheekschuld van bv 100k€.
Komt die schuld van de keuken en badkamer er bij, dan stijgt de schuld, en niet "de overwaarde daalt".

Sony A7 iv en wat recycled glas

Pagina: 1