Immutable schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:00:
[...]
Weet dat niet zo. Het is dat ik meer in de praktijk zie dat mensen die aan de "credit" kant risico nemen altijd slechter af zijn in hun hele leven. Dan mensen die risico nemen met "debit" door te investeren. Mensen die vaak lenen zitten er vaker minder goed bij dan mensen die fatsoenlijk op tijd naar de toekomst toe geld gaan opbouwen voor bepaalde zaken, en alvast potjes maken.
Mijn ouders waren ook altijd zo, lening voor keuken, auto, badkamer. Zitten ze er warmpjes bij? Nee... je moet geld ook door de jaren heen accumulatief zien he. Als je dan aan de negatieve kant zit zul je nooit behoorlijke welvaart beleven betreft je financiën.
Wist TS al dat de badkamer aan vervanging was? Waarom heeft hij jaren van tevoren al niet begonnen met een potje aanmaken? etc.
Leuk nibud, maar ik spaar ook 800 Euro in de maand. En heb gewoon een huis + auto met modaal inkomen.(1 inkomen, geen vriendin nog) En kan spaar dat zo die 17.000 euro. Vorige 2 jaar nog gespaard voor een nieuwe auto van 15k. En moet mijn 2e auto, (want die gebruikt teveel benzine V6 met 300pk) nog verkopen. Dat gaat ook in het badkamer potje. En dan kan ik waarschijnlijk 1000 euro in de maand sparen.
Hoezo. Je moet gewoon beetje slim met je geld omgaan.
Een zwaluw maakt nog geen zomer, je doet een hoop aannames over het consumptief leengedrag van TS.\
Als je met een modaal inkomen €1000 per maand kunt sparen, dan zijn je vaste lasten nog geen €1100 per maand. Dan moet je je beseffen dat je extreem laag uitgavenpatroon hebt.
Een eenvoudige hypotheek kost je €400 netto. Gas/Water/Licht €125, internet €30, mobiel €15, zorgverzekering €100, overige verzekeringen €35, miniklasse auto €303 (totale lasten), onderhoud woning €100 en dan heb je geen geld meer om boodschappen te doen. Waarvan alleen voeding al €200 per maand kost, doe er €30 bij voor overige zaken en je zit al op de €1330. Reken op €75 aan kleding, €75 aan uitjes, verjaardagen en ander entertainment (boeken, games, etc.) en je zit op ongeveer €1500.
Ik gebruik echt flink lage kosten en zelfs dan kom je op ongeveer €500 per maand sparen uit. En dat is sparen voor alle onvoorziene en geplande kosten die hier niet boven genoemd zijn. En dan ben je een enorme huismus met een goedkoop huis (125K met rente onder de 2%), een hele goedkope kleine auto. Dus nee, dat is niet simpelweg een kwestie van slim met geld om gaan.
[
Voor 26% gewijzigd door
FirePuma142 op 08-03-2020 17:30
]