Geen vhd gevonden, geen toegang tot bios

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Beste Tweakers, deze middag wou ik mijn server gaan instellen, nu heb ik het volgende probleem:

Ik heb een bootable usb met windows server 2012 gemaakt, tot zover geen probleem, maar wanneer ik een schijf/partitie wil selecteren word er geen gevonden.
Pc gerestart om te checken wat er aan de hand was.

De harde schijven worden niet gevonden door de bios.

De reden hiervan is dat er geen vhd aangemaakt is,
Nu wou ik deze "even" aanmaken in de bios, maar ik kan hier geen toegang tot krijgen wegens het volgende:

geen enkele toets van mijn bord werkt voor het laden van een os, toen ik het USB'tje gebruikte kon ik Mijn toetsenbord en muis wel gebruiken.

Graag jullie hulp hoe ik er nu voor kan zorgen dat ik een OS kan installeren op een schijf!

Relevante software en hardware die ik gebruik

Dell poweredge t610 met 2x Xeon E5530, raid controller, Dell constellation 1 tb HDD 4 stuks (originele raid controller van Dell zelf)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Alle schijven gecheckt op foute clusters,
Een enkele schijf in de raid controller,
Inloggen met idrac6
Bios reset met jumper,
Bios reset met CMOS batterij,
De interne USB-poort gebruikt,
Een HDD met bestaand OS draaien vanuit de SATA poorten op het moederbord.

Mocht ik wat vergeten zijn dan hiervoor mijn excuus.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Lijkt er op alsof je even een driver moet downloaden voor je Raid controller. tijdens de installatie van Windows kan je dan ergens op F6 drukken en naar de driver wijzen. Grote kans dat je harddisk dan wel gezien wordt. Je geeft echter niet aan om welke raid controller het gaat.
Geen idee wat je trouwens denkt te willen doen met een VHD en Bios, want die maak je daar niet aan ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Microkid op 29-02-2020 20:10 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als ik deze tijdens de installatie van windows installeer, blijft deze dan permanent op de schijf?
De raidcontroller leds branden wel en ook op de brackets.

Ik kan ook de raid settings niet inkomen omdat ik mijn toetsenbord niet kan gebruiken, gok op legacy disabled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:23:
Als ik deze tijdens de installatie van windows installeer, blijft deze dan permanent op de schijf?
Ja
Dat zegt alleen dat het ding werkt :) Niets over of Windows hem gebruikt.
Ik kan ook de raid settings niet inkomen omdat ik mijn toetsenbord niet kan gebruiken, gok op legacy disabled?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:47
Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:23:

Dit inderdaad op gewoon even de Storage drivers van je server downloaden en op je usb stick zetten en laden in Windows als je bij de harddisk selectie bent. Je server is te nieuw voor het tamelijk oude 2012 os en heeft de drivers niet ingebakken.

@Verwijderd Zit je keyboard voorin of achterin? (Doe ze achterin) Heb je hem toevallig als je een HPE server hebt niet in de ilo only usb poort gestopt?

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 29-02-2020 20:46 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
USB zit aan de achterkant, linksboven op het Mobo, had gelezen dat dit bij sommige De Standaard was.
Ben nu de bootable usb aan het testen, in de hoop dat de bootloader de USB pakt, aangezien ik de cmos batterij eruit gehaald heb om mijn USBpoorten weer aan te krijgen, hopelijk mezelf niet nog dieper in de vingers gesneden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
.

[ Voor 99% gewijzigd door HKLM_ op 29-02-2020 21:39 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, de windows installatie en een tweede usb met daarop de drivers voor raidcontroller van Dell geprobeerd, geeft aan dat er geen compatibele drivers zijn gevonden. (en dus ook geen schijven)
Als ik een usb met daarop een nieuwe bios versie gebruik, kan deze dan zonder input van het toetsenbord
geupdated worden? of moet je hiervoor toch echt het system setup menu openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:24:
Helaas, de windows installatie en een tweede usb met daarop de drivers voor raidcontroller van Dell geprobeerd, geeft aan dat er geen compatibele drivers zijn gevonden...
Welke raid controller zit er in? SATA, SAS of SCSI ?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SATA, deze drivers ook gedownload. Hij Pakt de schijven niet tijdens de bios, en die kom ik niet in om ze toe te wijzen, usb disabled en geen ps2 aansluiting op het mobo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:23:
SATA, deze drivers ook gedownload. Hij Pakt de schijven niet tijdens de bios, en die kom ik niet in om ze toe te wijzen, usb disabled en geen ps2 aansluiting op het mobo :/
Je kan toch ook via idrac6 inloggen en een remote console openen? En dan naar de bios navigeren.

Voor het configureren van een server zou je alleen met aangesloten power en netwerk + idrac voldoende moeten hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door HKLM_ op 01-03-2020 10:04 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit heb ik geprobeerd, lan kabel in idrac6, IP ingevoerd zoals vermeld, dan de melding dat de server niet is gevonden, browser Firefox en Edge geprobeerd. Heb 1 lan-poort thuis, de laptop om in te loggen gaat via de wifi, maar wel op het zelfde netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:07
Wat voor een toetsenbord gebruik je, een hele simpele bekabelde USB versie of een fancy draadloze met USB dongle. De eerste is aan te bevelen. USB legacy ondersteuning in de bios slaat alleen op het gedeelte na de post, bv als je dos gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Verwijderd schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:25:
Dit heb ik geprobeerd, lan kabel in idrac6, IP ingevoerd zoals vermeld, dan de melding dat de server niet is gevonden, browser Firefox en Edge geprobeerd. Heb 1 lan-poort thuis, de laptop om in te loggen gaat via de wifi, maar wel op het zelfde netwerk
Is het een nieuwe server of een tweede hands? Klopt het ip wat je voor idrac invult wel? (Deze kan je denk tijdens het booten ook zien)

Anders kan je idrac resetten zo te zien via een knopje (als je een G12 hebt)

https://www.dell.com/supp...e-server-resetten?lang=nl
1. Optie: Resetten via de i-knop

Vanaf de 12e generatie PowerEdge servers zit er een kleine knop met een "i" (Afbeelding 1) op het voorpaneel van veel tower- en racksystemen. Als u de iDRAC opnieuw wilt opstarten, moet u de knop minstens 30 seconden ingedrukt houden. Laat de knop los als de ventilatoren op volle snelheid draaien en de lcd op de voorkant (indien aanwezig) uit gaat. De iDRAC zal opnieuw opstarten zonder dat de opgeslagen instellingen worden gewijzigd. Het duurt een paar minuten voordat de iDRAC weer als vanouds functioneert, maar het systeem blijft tijdens de hele procedure werken.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bekabelde versie, zojuist een goedkoop prut toetsenbord van de Action gehaald, voorheen razer deathstalker, en ja hoor... het sweex bordje functioneerd wel :o

Iedereen bedankt voor de tips en het meedenken, de raid is geconfigureerd!
Pagina: 1