Dekkend wired/wireless netwerk met roaming aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03:32

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Even een nieuw topic in het juiste subforum.

Dit is het kavel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xx2DGrAWU1O7sSfdIFJ1tNky/full.jpg

Een uitgebouwd woonhuis, garage rechts erachter, tuinhuis weer links achter de garage.
In alle gebouwen en liefst zo'n groot mogelijk gedeelte van de tuin (maar dat is een best-effort en geen eis) wil ik fatsoenlijk internet. Wat bedoel ik met fatsoenlijk:

- Ik wil de volledige 100, 150 of 200mbit die we gaan krijgen, benutten, bedraad en draadloos: zowel onderling als van/naar het internet (ik snap dat de internet upload een limiet vormt uiteraard).
- Dit netwerk moet overal in de gebouwen en verdiepingen minimaal 70% sterkte geven (gevoelswaarde gebaseerd op ervaringen uit het verleden).
- Het moet zowel 2.4 als 5Ghz ondersteunen, robuuste beveiliging kennen en roaming ondersteunen, dwz ik wil geen connection drop als ik van buiten naar binnen loop (voor b.v. Voip calls).
- Het moet geen duizenden euro's gaan kosten (dus geen Cisco :+) maar ik ga niet voor een duppie proberen op de eerste rang te zitten, moet gewoon goed spul zijn en dat kost geld
- De garage heeft een aparte stoppenkast dus ik vermoed dat powerline geen optie is

In principe zoek ik geen Mesh, ik heb immers de optie om bedrade access points te gebruiken. Bovendien moeten de garageverdieping (waar een kantoor komt) en minimaal de woonkamer een bedrade verbinding krijgen ivm een gaming PC en een PS5 + Beamer waar ook Netflix in 4k gestreamed zal worden. Alle vaste verbindingen minimaal 1 gigabit, en een robuuste firewall met veel opties is een pré maar geen dealbreaker.

Uiteraard willen jullie nu iets weten over maten, afstanden en materialen:

Benedenverdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w5MLNYUPPv1797WyZtIdDTGg/full.jpg

Bovenverdieping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lU3JQTH0eZa9VqrM0Lwg7bro/full.jpg

Garage (deze staat op enkele meters afstand beginnende vanaf de rechtsbovenhoek van de woning)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uerAPBH9Xhj8oQWdyeb2aAWm/full.jpg

De kadasterkaart vermeld nog de oude garage, komt qua vorm niet overeen met deze maar qua afstand wel.

Kantoor boven garage
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7zy97XXlkG6MjdK2Lwtuk9ZV/full.jpg

Tuinhuis (staat enkele meters linksboven de garage)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J6msZih7iLl06MAIdt14cTj5/full.jpg

Brand u maar los met goeie ideeën :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-10 20:18
Ik zou kiezen voor UniFi Access Points, zoals de nanohd. Die zijn namelijk redelijk goedkoop, snel, stabiel en ideaal voor omgevingen met meerdere Access Points.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:30
het is een verbouwing neem ik aan,dus je eerste stap zal kijken zijn waar je met bekabeling naartoe kan zonder het ganse pand te moeten slopen ?

of is het een nieuwbouw, waarbij je nog keuze hebt (omdat het nog gebouwd moet worden ?)
eigenlijk zelfde stap...

wat je eigenlijk wil, is wat we allemaal willen... doch als je bv met gewapend & geisoleerd beton zit kan het best zijn dat roaming gewoon niet goed genoeg werkt... idem met de afstand van je meterkast naar je tuinhuis.. het zou best kunnen dat ie halverwege gewoon wegvalt.

wil je echt DE perfecte ontvangst , moet je iemand komen laten opmeten waar ze precies moeten hangen , die rekening houd met je huis & bouwmaterialen....

leg eerst al maar is utp naar je woonkamer, je 1e verdieping centraal, je zolder en je tuinhuis aan , dan kan je kijken welke gear je wil ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Goed punt. Het huis is baksteen rondom en houten verdiepingsvloeren. Ik kan in principe op de meeste plekken wel UTP kwijt waar nodig. Op zich kan ik zelf wel een beetje gaan mappen uiteraard, maar het zou helemaal mooi zijn als de AP's dit zelf kunnen, eventueel met een telefoon of laptop als referentiepunt.

@dennisdennis12 ik heb ze even opgezocht, het draait wel PoE, ik vraag me af of ik ze ook gewoon op normale stroom kan laten draaien en of het perfect roaming kan bieden. Wel mooi dat ze ook een outdoor variant hebben, die kan dan de tuin voorzien vanaf de achterkant garage :Y.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Wat is je budget? Prima dat je er geen duizenden euro's aan kwijt wil zijn, maar wat is wel realistisch?
dennisdennis12 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:35:
Ik zou kiezen voor UniFi Access Points, zoals de nanohd. Die zijn namelijk redelijk goedkoop, snel, stabiel en ideaal voor omgevingen met meerdere Access Points.
Net als elk willekeurig ander zichzelf respecterend merk. De oplossing voor de TS zit niet in een merk of model, veel meer in de mogelijkheden dat hij/zij voldoende accesspoint op de juiste punten kan plaatsen. Ook al heb je gelijk dat Unifi leuk spul is.
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:07:
Op zich kan ik zelf wel een beetje gaan mappen uiteraard, maar het zou helemaal mooi zijn als de AP's dit zelf kunnen, eventueel met een telefoon of laptop als referentiepunt.
Dat doen accesspoints niet, je zal echt een site survey moeten doen om tot het beste resultaat te komen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
lier schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:09:
Wat is je budget? Prima dat je er geen duizenden euro's aan kwijt wil zijn, maar wat is wel realistisch?

[...]

Net als elk willekeurig ander zichzelf respecterend merk. De oplossing voor de TS zit niet in een merk of model, veel meer in de mogelijkheden dat hij/zij voldoende accesspoint op de juiste punten kan plaatsen. Ook al heb je gelijk dat Unifi leuk spul is.

[...]

Dat doen accesspoints niet, je zal echt een site survey moeten doen om tot het beste resultaat te komen.
Ik kan me herinneren dat de AP's gestuurd door een centrale controller wel degelijk een heel eind komen in combinatie met een referentie-ontvanger, beetje zoals je een afstelmicrofoon gebruikt op een surround set. Ik denk dat ik gewoon hoopte dat dit tegenwoordig al in HTK spul zat :P.

Duizenden euro's is te gek voor het doel maar als het 300-700 euro kost voor een totale oplossing met alles wat ik erin wil hebben heb ik daar geen moeite mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:18:
Duizenden euro's is te gek voor het doel maar als het 300-700 euro kost voor een totale oplossing met alles wat ik erin wil hebben heb ik daar geen moeite mee.
Is dat inclusief accesspoints en installatiemateriaal? En wil je de accesspoints voeden vanuit injectors of wil je gebruik maken van een PoE switch? Hoe zit dat met een (eventuele) controller, heb je daar een dedicated machine voor? Volstaat de router van de ISP of heb je meer eisen?

Praktisch vraagje: accesspoints aan het plafond?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:04:
Dit netwerk moet overal in de gebouwen en verdiepingen minimaal 70% sterkte geven
Het meest gangbare is RSSI in dBm. Dat is een negatief getal en dichter bij 0 is beter.
gevoelswaarde gebaseerd op ervaringen uit het verleden
Apple heeft een pagina waarin wordt uitgelegd hoe i(Pad)OS clients zich gedragen. Andere merken/apparaten hanteren wellicht andere waardes voor roaming gedrag. RSSI sterkte hoeft voor iOS dus niet op “gevoel”:
https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

Zoals je ook op die pagina kunt lezen, zijn het primair de clients die roaming keuzes maken. In het geval van iOS dus bij -70 dBm. Met 802.11kvr kun je alles nog een beetje helpen.

Kun je het huis al in? Of moet het nog gebouwd worden gezien het woord “kavel”? In het eerste geval zou ik namelijk beginnen met RSSI metingen met een eenvoudige WLAN router die je vermoedelijk al hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-02-2020 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:40
Mijn stelling: Het geheim van een goed draadloos netwerk zit 'm in de bedrading.

Zorg voor een dekkend bedraad backbone (dubbel uitgevoerd in minimaal UTP CAT6) door het hele huis, zodat je je AP's op de juiste plekken kan hangen, en dat je (liefst) in iedere ruimte de mogelijkheid hebt bedraad aan te sluiten. Naar mogelijkheid de bedrade boel ergens centraal bij elkaar laten komen (bijv. meterkast of (zoals ik) in de kelder, of je offert wat ruimte in de garage op).

Voor vaste apparatuur zoals mediaplayers, NAS'sen, TV's, je SONOS spul, gameconsoles, beamers, en wat weet ik, zou ik voor een bedrade oplossing kiezen. Je wireless spullen, zoals tablet, telefoons, laptops die laat je door juist gepositioneerde AP's van internet voorzien. En daarvoor zou ik voor Unifi spullen kiezen.

Bedenk dat alles wat je nu achterwege laat, je later spijt van krijgt. En daarbij spreek uit ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:57
De OP is onduidelijk. De casus is onduidelijk en het is niet duidelijk wat er precies gevraagd wordt. Heel veel tekst maar essentiële informatie ontbreekt.
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 23:07:
Goed punt. Het huis is baksteen rondom en houten verdiepingsvloeren. Ik kan in principe op de meeste plekken wel UTP kwijt waar nodig. Op zich kan ik zelf wel een beetje gaan mappen uiteraard, maar het zou helemaal mooi zijn als de AP's dit zelf kunnen, eventueel met een telefoon of laptop als referentiepunt.
Als je overal UTP kwijt kan is er geen probleem. Zorg dat je voldoende UTP-kabels hebt liggen en koop wat access points (of routers ingesteld als access points).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MarcoC schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:30:
De OP is onduidelijk. De casus is onduidelijk en het is niet duidelijk wat er precies gevraagd wordt. Heel veel tekst maar essentiële informatie ontbreekt.
Persoonlijk vind ik dit een uitgebreidere OP dan hier doorgaans geplaatst wordt. Welke zaken ontbreken er volgens jou, waar de TS al mee had moeten komen in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
Natuurlijk is een sitesurvey het beste, maar we moeten ook niet overdrijven voor zo'n redelijk simpele situatie. Het is geen enorm netwerk, met honderden access points.

Ik denk dat je al een erg goed netwerk krijgt, als je centraal op de begane grond, 1e verdieping en in het kantoor boven de garage een access point ophangt. Zoals bijvoorbeeld een unifi nanohd of als goedkoper alternatief een ac lite (in de 1-pack wordt standaard een injector meegeleverd, die je bijvoorbeeld in de meterkast kunt hangen).

Eventueel zou je dan buiten nog een unifi outdoor access point op kunnen hangen.

tevens ondersteunen unifi access points voortaan ook roaming protocollen, waardoor de clients eenvoudiger en sneller kunnen roamen (de client bepaalt echter nog steeds wanneer die gaat roamen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Het huis is al gebouwd en we krijgen 28 april de sleutel :). Ik ben best bereid een site survey uit te voeren als ik dat met eigen apparatuur kan, dus b.v. software op telefoon of laptop.

Ik verwacht inderdaad niet dat ik een AP in élke kamer kwijt hoef, maar minimaal per verdieping, in de garage en eentje op een buitenmuur voor het gedeelte achter de gebouwen en het tuinhuis.

Er word nu meerdere keren Unify spul genoemd, dus ik denk dat jullie hier goede ervaringen mee hebben? Waar draait de controller software die je via een tablet of pc kunt bedienen? Ín de apparatuur zelf neem ik aan? Of moet je die extern draaien en de (gewijzigde) settings inladen? Qua bekabeling ga ik inderdaad voor Cat6 om een beetje toekomstbestendig te zijn. Access points mogen inderdaad aan het plafond, doch er komt er dus zeer waarschijnlijk ook eentje aan de buitenmuur.

Er staat me bij dat we (in ieder geval destijds bij 2.4 netwerken) je van de 13 kanalen effectief maar 3 naast elkaar kunt gebruiken ivm teveel interferentie, en dat betekende dat je dus max 3 AP's binnen afstand van elkaar kunt gebruiken. Hoe zit dat tegenwoordig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisdennis12
Unifi heeft als voordeel dat het de mogelijkheden biedt van enterprise apparatuur (zoals Cisco, Ruckus, Aruba, Aerohive, e.d.) voor maar 1/5 van de prijs. Uiteraard zijn sommige punten, zoals het intern design en de stabiliteit wel iets minder.

De controller kan draaien op een pc, of d.m.v. een cloud key. De controller hoeft echter niet continu te draaien, als je de statistieken niet belangrijk vindt.

Op het 2,4ghz netwerk zijn inderdaad 3 niet overlappende kanalen. Overlap is echter voornamelijk een probleem, bij een hoge belasting van het netwerk. Het gaat namelijk niet echt over interfentie, maar voornamelijk over beschikbare airtime. Op het 5ghz netwerk kun je dmv dfs kanalen veel meer niet overlappende kanalen gebruiken, waardoor overlap eigenlijk (bijna) nooit een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:24
Mijn perceel is qua indeling gelijk aan het jouwe en wilde het deze keer ook goed aanpakken. Heb inmiddels binnen overal Unifi AC Lites hangen en dat werk als een zonnetje. Controller software draait op een nuc, omdat m'n NAS geen docker ondersteund. Geen ramp, nuc staat ook 24/7 aan.

Via de software kun je de plattegrond inladen en zo de positie van de APs bepalen. Echter best bewerkelijk en vaak heb je slechts beperkte keuzes door bekabeling en ruimtes.

Voor buiten overweeg ik de AC Mesh Pro, maar nog geen ervaring dus. Ik wil deze aan de achterzijde van de garage hangend zodat ie de tuin in straalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Okay, ik heb een beetje onderzoek gedaan binnen het Unifi portfolio.

Ik heb nu bij elkaar staan:

pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)

Over de Access points twijfel ik nog. Zo bekeken is de NanoHD het beste model voor in huis:

pricewatch: Ubiquiti UniFi nanoHD (3-pack)

maarrrrr wellicht overkill. Ik ga geen honderden clients draaien. Ik vermoed, op basis van de grootte van het terrein en de te overbruggen gebouwen, dat er 2 óf 4 in de centrale woning moeten komen, 1 á 2 in de garage en eentje aan de buitengevel voor het dekken van het tuinhuis en de directe omgeving buiten.
Dat tikt wel stevig aan met de NanoHD en wellicht kan ik al met de 'Lite' variant af? Ik heb een poging gedaan ze naast elkaar te zetten (zowel via Tweakers als via de Unifi site) maar er zijn zoveel variabelen... en dat is nog buiten de controller software opties.

Zoals ik het nu zie wil ik die controller gewoon als software op mijn PC draaien? Is het echt alleen voor configs nodig of zijn er additionele voordelen met het permament beschikbaar hebben van de controller software? Daar kom ik niet aan uit. Ik begrijp wel dat die 'cloud key' niet jè van hét schijnt te zijn qua stabiliteit en ik hoef helemaal geen externe toegang (liever niet zelfs).

Iemand die hier waardevolle feedback over heeft? Je word doodgegooid met reviews uiteraard, maar ik vind vooral productreviews en weinig ervaringen over het volledige netwerk opzetten.

Ik wil mijn energieverbruik zo laag als nodig hebben, dus als ik de controller niet permanent nodig heb des te beter, en ook het lagere verbruik van de Lites is interessant. Ik snap dat we het hier over kleine verschillen hebben (watts, hooguit) maar het gaat me ook om het principe.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-03-2020 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:24

Zenix

BOE!

Mijn voorkeur gaat ook naar de lite, omdat je daarmee ook makkelijk de snelheden kan halen die je aangeeft in de OP. Begin gewoon met wat je denkt dat er minimaal nodig is, je kan er altijd meer bijplaatsen.

Controller op pc kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:24
Miyamoto schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:56:
Voor buiten overweeg ik de AC Mesh Pro, maar nog geen ervaring dus. Ik wil deze aan de achterzijde van de garage hangend zodat ie de tuin in straalt.
Inmiddels hangt ie en het bereik is perfect! Kabel komt er helaas ook iets aan de onderkant uit, maar is niet storend. Wel een verbeterpunt voor een nieuw model als je het mij vraagt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik moet hier nu ook een klap op gaan geven. Ik heb besloten voor Unifi te gaan, en kies dan dus voor een router, een switch, een cloud key, en een paar AP's. Het type echter, ben ik nog niet aan uit. In principe gaat het tussen de:

AP-AC Lite
AP-AC LR
AP-AC nanoHD

daarbij komt er ook één:

AP-AC Pro

vanwege buitengebruik: deze komt verdekt in een pergola te hangen om de achterzijde van de tuin dekking te geven (daar komt in een later stadium ook nog een gastenverblijf). Waarom twijfel ik nog:

Wij hebben in principe weinig clients. Mijn vrouw en ik, plus 3 kinderen. Natuurlijk, je hebt je playstation, je draadloze printer, straks nog een module voor de zonnepanelen, het telt allemaal op. Maar ik ga geen grootverbruiker zijn, en meer dan 500mbit aan internet bandbreedte (momenteel 250mbit) zal er ook nooit komen óf gebruikt worden. Bovendien gebruik ik met mijn clients vooral 5ghz daar waar de oudere spullen vooral op de 2.4ghz band werken en de 5ghz bandbreedte is ook op de LITE variant al meer dan hoog genoeg voor mij.

De AC Lite heeft dus in principe genoeg 'power' voor mijn gebruik, maar naar wat ik begrijp doet de AC-LR het erg goed op bereik vanwege een ander antenne-ontwerp. En omdat bereik onderhevig is aan interferentie concludeer ik dan dat het wellicht een goed idee is om deze AP's te gebruiken om ook binnenshuis, waar je veel muren en storingsfactoren hebt, een stabielere verbinding te hebben. Ik zou dan wellicht af kunnen met één AP-LR in het woonhuis en ééntje in de garage (plus die AC PRO in de tuin). Ik kan dan altijd later nog een extra LR in huis hangen mocht het toch nodig blijken.

De redenatie is dat beiden genoeg clients aan kunnen, de bandbreedte is ook hoog genoeg. Ik heb geen density nodig, maar stabiel bereik naar de clients. Dan resteert nog de NanoHD. Duurder, maar schijnbaar beter op density én 5ghz....

Het totale terrein, zoals ook weergeven in de tekeningen is langgerekt en ongeveer 100meter lang bij 20 meter breed. Hoogste density in het woonhuis, langste bereik nodig in de tuin. Welke types zal ik nemen?
Ter referentie: Er hangt nu een oude Linksys E4200 in de meterkast en het signaal daarvan word al zeer onbetrouwbaar (praktisch onbruikbaar) in het midden van de garage of zelfs in het stukje tuin daar pal naast.

Dan is er ook nog de kleine zaak van stroomvoorziening. Ik heb Cat6 (geen A) S/FTP gekocht op rol (100m) en de stekkers en tang komen deze week binnen. Ik wil dus via POE werken (sowieso naar die AC PRO in de tuin) om het simpel te houden. Is het dan slimmer om voor een 8-poorts PoE switch te gaan (hun goedkoopste volledige PoE switch) of kan ik beter gewoon met injectoren werken? De langste kabel zal misschien wel 60 meter worden van router tot AP. Er ligt al een standaard cat6 kabel van kast tot garage, kan elke store-bought cat6 kabel PoE aan?

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-05-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
HTT-Thalan schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:55:
Ik moet hier nu ook een klap op gaan geven. Ik heb besloten voor Unifi te gaan, en kies dan dus voor een router, een switch, een cloud key, en een paar AP's. Het type echter, ben ik nog niet aan uit. In principe gaat het tussen de:

AP-AC Lite
AP-AC LR
AP-AC nanoHD

daarbij komt er ook één:

AP-AC Pro

vanwege buitengebruik: deze komt verdekt in een pergola te hangen om de achterzijde van de tuin dekking te geven (daar komt in een later stadium ook nog een gastenverblijf). Waarom twijfel ik nog:

Wij hebben in principe weinig clients. Mijn vrouw en ik, plus 3 kinderen. Natuurlijk, je hebt je playstation, je draadloze printer, straks nog een module voor de zonnepanelen, het telt allemaal op. Maar ik ga geen grootverbruiker zijn, en meer dan 500mbit aan internet bandbreedte (momenteel 250mbit) zal er ook nooit komen óf gebruikt worden. Bovendien gebruik ik met mijn clients vooral 5ghz daar waar de oudere spullen vooral op de 2.4ghz band werken en de 5ghz bandbreedte is ook op de LITE variant al meer dan hoog genoeg voor mij.

De AC Lite heeft dus in principe genoeg 'power' voor mijn gebruik, maar naar wat ik begrijp doet de AC-LR het erg goed op bereik vanwege een ander antenne-ontwerp. En omdat bereik onderhevig is aan interferentie concludeer ik dan dat het wellicht een goed idee is om deze AP's te gebruiken om ook binnenshuis, waar je veel muren en storingsfactoren hebt, een stabielere verbinding te hebben. Ik zou dan wellicht af kunnen met één AP-LR in het woonhuis en ééntje in de garage (plus die AC PRO in de tuin). Ik kan dan altijd later nog een extra LR in huis hangen mocht het toch nodig blijken.

De redenatie is dat beiden genoeg clients aan kunnen, de bandbreedte is ook hoog genoeg. Ik heb geen density nodig, maar stabiel bereik naar de clients. Dan resteert nog de NanoHD. Duurder, maar schijnbaar beter op density én 5ghz....

Het totale terrein, zoals ook weergeven in de tekeningen is langgerekt en ongeveer 100meter lang bij 20 meter breed. Hoogste density in het woonhuis, langste bereik nodig in de tuin. Welke types zal ik nemen?
Ter referentie: Er hangt nu een oude Linksys E4200 in de meterkast en het signaal daarvan word al zeer onbetrouwbaar (praktisch onbruikbaar) in het midden van de garage of zelfs in het stukje tuin daar pal naast.

Dan is er ook nog de kleine zaak van stroomvoorziening. Ik heb Cat6 (geen A) S/FTP gekocht op rol (100m) en de stekkers en tang komen deze week binnen. Ik wil dus via POE werken (sowieso naar die AC PRO in de tuin) om het simpel te houden. Is het dan slimmer om voor een 8-poorts PoE switch te gaan (hun goedkoopste volledige PoE switch) of kan ik beter gewoon met injectoren werken? De langste kabel zal misschien wel 60 meter worden van router tot AP. Er ligt al een standaard cat6 kabel van kast tot garage, kan elke store-bought cat6 kabel PoE aan?
POE switch is vaak wat duurder met lage poort behoefte, maar kun je ook mamangen qua poe, dat kan met een injector meestal niet, dus een ap rebooten is via een switch toch wel wat fijner. Ook logs kunnen je met het troubleshooten inzicht geven in wanneer er iets offline gegaan is wat een injector natuurlijk ook niet kan.

Hiernaast is een switch waar alles al in de box zit natuurlijk ook veel netter dan al die extra touwtjes en doosjes.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, ik heb de bestelling geplaatst met 2x de LR variant en 1x de PRO voor in de tuin.
Daarnaast de Cloud Key Gen2, de USG en de POE 8 poorts switch. Nu nog even op mijn Cat6 stekkers wachten tot ik alles aan elkaar kan knijpen en ondertussen maar een houten plaat bouwen in de meterkast zodat alles erop gemonteerd kan worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Juist, ik heb de boel draaiend :P. Maar ik heb echt een berg vragen... zoveel dat ik nog niet snap.

Ik heb nu één AP in de woning hangen. Voor nu nog in de meterkast, maar die moet uiteindelijk aan het plafond in de keuken komen - dan heeft hij een gelijkmatige afstand naar de randen/hoeken van de hele verdieping af te leggen, en ook qua muren komt dat dekkingsgewijs mooier uit.

- De ontvangst en throughput is zeker beter dan bij mijn oude Linksys router (gemiddeld 26mpbs in mijn werkkamer), maar nog niet waar ik denk dat het zou kunnen zijn. Ik haal op mijn telefoon b.v. (via de Wifi Analyzer app bekeken) gemiddeld 100+ mbps met -71dmb (wederom op de werkkamer), waarmee het 'metertje' op oranje staat (groen en -50dmb vlak naast het AP). TX power staat dan op 17/20 voor dit AP (heeft hij zelf bepaald, ik heb nog niet gevonden waar ik dit zelf aan kan passen).

- Ik heb het 'guest' netwerk enabled (en een password ingesteld) maar ik zie hem niet 'opkomen' als ik scan voor netwerken

- wat voor security settings zijn wijs om na te lopen en eventueel in te stellen? Alles draait nu gewoon standaard out of the box, een USG + 8p PoE switch, 2 AC-LR AP's en een Gen2 Cloud Key

- er draait ook een 5p PoE switch in de werkkamer die managed zou moeten zijn maar hij word nergens opgepikt in de software (werkt wel gewoon prima via PoE)

- alle clients (ook die 5ghz prima ondersteunen) blijven hangen op 2.4ghz. Ik begrijp dat het gewoon goed is om het netwerk dat allemaal zelf te laten regelen, maar ik heb het idee dat ik hogere transfer speeds zou moeten kunnen krijgen op 5ghz. De huidige ~100mbps is niet het maximum van onze internetverbinding (250mbit). Dat wil ik minimaal op enkele devices waarop gestreamd gaat worden, kunnen halen.
Pagina: 1