Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Performante oplossingen om foto collectie op NAS op te slaan

Pagina: 1
Acties:

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22
Ik heb een zeer uitgebreide foto collectie die momenteel op mijn desktop is opgeslagen, maar ik gebruik mijn desktop minder en minder en zou dus alles op een NAS willen opslaan.

In de afgelopen jaren heb ik een aantal oplossingen geprobeerd (gewoon delen via windows, een dedicated media server, Plex, ...) maar elke keer, opnieuw en opnieuw constateer ik dat dit allemaal vreselijk traag is omdat Windows eerst alle bestanden volledig moet downloaden om thumbnails te tonen of gewoon omdat DLNA en al zijn vage implementaties traag zijn.

Ik zoek dus iets waarmee ik mijn foto's kan delen in mijn netwerk en waarbij ik snel thumbnails kan zien van 100'en foto's in één map. Dit mag zowel een server-client oplossing zijn als een client-only oplossing (maar dit is natuurlijk minder efficient want die moet toch eerst alles in groot formaat downloaden voor het maken van de thumbnails). Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Je kunt iets zoeken dat van tevoren de thumbnails maakt, zoals Synology Photo Station of Synology Moments (https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/moments).

while (! ( succeed = try ()));

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Een zeer uitgebreide foto collectie zegt niet zoveel, om hoeveel GB aan data gaat het? En hoe sla je die data op: op een (trage) HDD of een (snelle) SSD?

• Hardfreak
Q schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:12:
Een zeer uitgebreide foto collectie zegt niet zoveel, om hoeveel GB aan data gaat het? En hoe sla je die data op: op een (trage) HDD of een (snelle) SSD?
139GB in 52K bestanden en die staan lokaal op een gewone HDD. Mijn oude Iomega NAS en Lacie "media center" hadden ook een gewone HDD...
hans_lenze schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:05:
Je kunt iets zoeken dat van tevoren de thumbnails maakt, zoals Synology Photo Station of Synology Moments (https://www.synology.com/nl-nl/dsm/feature/moments).
Ah kijk, dat ziet er interessant uit _/-\o_ . Heb je daar zelf ervaring mee ?

[ Voor 5% gewijzigd door Hardfreak op 01-03-2020 09:44 ]

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-11 15:12
Yup, er staat hier een Synology in de meterkast. (Eigenlijk een Xpenology, zie het gelijknamige topic voor meer info.) Telefoontjes uploaden automagisch hun gemaakte foto's naar de NAS (als back-up van de telefoon) en op de NAS worden de foto's vanzelf opgepikt door Photo Station die er thumbnails van maakt en op zijn eigen website plaatst. De PCs kunnen via de website (Photo Station) bij de foto's om te bladeren en via shares om de DSLR foto's toe te voegen en dergelijke. De NAS zelf maakt zelf ook zijn back-up naar buiten toe zodat ik geen foto's kwijt raak bij brand/diefstal/cryptolocker.
Familie en vrienden kun je toegang geven tot albums of individuele foto's. Met Moments zou dat zelfs op basis van gezichtsherkenning kunnen maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd.

Je kunt er een half uur mee spelen in de live demo op https://demo.synology.com/nl-nl/dsm met een aantal kleine albums. Daar kun je ook zien hoe het in elkaar steekt met de shares, de website en de telefoon app.
Photo Station is beschikbaar op alle Synology NASsen maar hoe sneller je NAS is, hoe fijner het werkt. Zelf heb ik de ervaring dat de overstap van een absolute instap NAS (single core ARM) naar een hippere (multi core Intel) een wereld van verschil maakt in response tijden.

while (! ( succeed = try ()));

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

hans_lenze schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:33:
Zelf heb ik de ervaring dat de overstap van een absolute instap NAS (single core ARM) naar een hippere (multi core Intel) een wereld van verschil maakt in response tijden.
De topic starter draaide software vanaf een pc dus performance issues als met een single-core arm zullen mogelijk minder een issue zijn geweest.

Toch ben ik het eens met het idee om een moderne NAS in te zetten, liefst ook met RAID1 en/of een hele goede backup strategie.

Als dat ook niet presteert naar wens (je neemt altijd een risico), kun je eventueel een NAS kiezen die ook SSDs ondersteund, dan kun je de disks altijd nog upgraden naar SSDs als dat moet. Of zelfs meteen gewoon SSDs inzetten, afhankelijk van het budget.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 01-03-2020 13:02 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Dan hoop ik dat die SSD's in de NAS als JBOD worden ingesteld i.c.m. offline backups.
Anders wordt het een dure en "inefficiënte" oplossing (dit laatste i.r.t. processorsnelheid en netwerksnelheid).

• Hardfreak
Q schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:02:
[...]

De topic starter draaide software vanaf een pc dus performance issues als met een single-core arm zullen mogelijk minder een issue zijn geweest.

Toch ben ik het eens met het idee om een moderne NAS in te zetten, liefst ook met RAID1 en/of een hele goede backup strategie.

Als dat ook niet presteert naar wens (je neemt altijd een risico), kun je eventueel een NAS kiezen die ook SSDs ondersteund, dan kun je de disks altijd nog upgraden naar SSDs als dat moet. Of zelfs meteen gewoon SSDs inzetten, afhankelijk van het budget.
Ik heb het ook geprobeerd met een NAS, maar dan spreken we over 5 jaar geleden :) .

Ik zie de grootste bottleneck meer in alles wat "ertussen" zit, namelijk protocollen zoals SMB of DLNA en niet zozeer dat het een HDD of SSD is, want als het op een HDD niet snel zou gaan dan zou het lokaal op mijn desktop ook niet vooruit te branden zijn.

Bij Windows shares zit het probleem voornamelijk in het feit dat hij voor het genereren van thumbnails de volledige foto moet downloaden. Als je een map hebt met 1GB aan foto's, over een perfecte gigabit ethernet verbinding zonder protocol overhead duurt het nog 8 seconden om de hele content binnen te halen alvorens je aan thumbnails kan beginnen denken... En dit wordt alleen maar erger als je er wifi en samba tussen gaat zetten :P

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

Wat mij opviel toen ik overging op een SSD (in m'n gewone PC, Win10) was, foto en video mappen laden snel!

Als je in een map met veel foto's/video's bent dan worden de thumbnails in het verborgen bestand thumbnails.db gezet. De volgende keer dat je in die map komt laden de thumbnails snel, want hij leest ze uit die thumbnails.db ipv al die bestanden "in te kijken". Er is echter een maar, de bestandsgrootte van het 'pictogramcache' is standaard slechts 500 KB. Maar dat is te verhogen, hoe je dat doet zie je hier, kijk eens of dat helpt. https://winaero.com/blog/change-icon-cache-size-windows-10/
Je kan wel een NAS en weet ik wat allemaal neer zetten, maar Windows zal volgens mij met thumbnails.db blijven werken, of je nou hoog of laag springt.
Let wel, de eerste keer zal hij de vergrootte thumbnails.db opnieuw moeten aanmaken (want hij mag nu groter zijn), dus het gaat erom dat de tweede keer dat je in de map komt het snel moet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door DOS 3.1 op 01-03-2020 19:31 . Reden: ... gewoon, ik was een zin vergeten. ]

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
thumbs.db is client gebonden. Als jij alle shares door bladert heb je een perfecte index, maar zodra een tweede client die mappen bezoekt wordt er een nieuwe thumbs.db opgezet en is de jouwe verleden tijd.

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-11 17:04

edeboeck

mie noow noooothing ...

jadjong schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:18:
thumbs.db is client gebonden. Als jij alle shares door bladert heb je een perfecte index, maar zodra een tweede client die mappen bezoekt wordt er een nieuwe thumbs.db opgezet en is de jouwe verleden tijd.
Hangt dat niet af met wel user er connectie gemaakt wordt? Als die re-creatie enkel gebeurt bij verschillende users, is t allicht interessant om naar de shares te connecteren met 1 specifieke user.
Pagina: 1