Toon posts:

router, maar welke netwerkkaartjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje van een "netwerk newbie".
Ik heb op dit moment een kabelaansluiting (chello) d.m.v. een kabel modem en een 3Com 3C509B-TPO netwerkkaartje.
Ik sta echter op het punt een (Linksys) router aan te schaffen om nog twee andere computers aan te sluiten op internet.
Mijn vraag:
Kan ik ook voor deze twee andere computers ook een 3Com 3C509B-TPO netwerkkaartje gebruiken (kan ik gemakkelijk aankomen) of zijn deze kaartjes niet geschikt of te langzaam en heb ik andere nodig??
Advies s.v.p. Thanks!!!

• mr_daTA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

mr_daTA

Probeert student te zijn

Dat ligt er maar net aan. De 3Com 3C509B-TPO zijn niet slecht, het blijven 3com kaartjes. Als je alleen internetverkeer hebt zul je er genoeg aan hebben. Wil je nu tussen die computers ook nog een enkele keer een divx overpompen dan kan het ook nog. Wil je echt vaker grote files versturen dan is een 905 wel beter.

Kortom voor standaard netwerkverkeer kan het prima.

Chance favors the prepared mind

Verwijderd

Topicstarter
Misschien vreemde vraag, maar stel dat ik 1 (langzame) 3C509B-TPO kaartje heb, kan ik dan toch zonder problemen in beide andere een 3C905 kaart in plaatsen (omdat er 2 v/d 3 computers misschien iets meer naar elkaar willen overbrengen) ???

En dan nog een vraagje!
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen UTP en BNC (en wat is sneller/beter/etc)??

Thanks again!!!

Verwijderd

BNC is van het oudere type en geeft alleen de mogelijk van half-duplex, omdat op het moment van netwerkaanvraag/verkeer er maar 1 machine tegelijk actief kan zijn. (Files verzenden bijvoorbeeld)
Gebruik je UTP, dan is dit full-duplex, wat inhoudt dat je beide richtingen (up- en download) tegelijk kan uitvoeren.
Dit omdat bij UTP er een receive en send draadje tussen de 8 draadjes zitten.

Gebruik je twee pc's om aan elkaar te linken en niet meer, dan kun je een cross(over)cable gebruiken tussen de twee machines en hoef je geen hub aan te schaffen. Het voordeel is, dat je dan op 100 Mbit Full-duplex kan zitten. Dat kan met een hub uiteraard ook, maar dan moet je een 100 Mbit hub hebben en die kosten meestal wel rond de 200 gulden. (en een cross(over)cable rond de 3 tientjes)

• jokke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12-2024
tsja als ze gratis zijn gewoon doen en kijken of je je gaat irriteren aan de snelheid

en anders gewoon wat realtekjes 8139 inkoppen voor weinig. De 3com die ik had is helaas overleden dus ik heb ze nooit kunnen vergelijken. Maar ben wel tevreden over die realtek dingen.

• herminator
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
realteks doen het ook goed bij mij. 9,9mb meegehaald op 100mbit netwerk.

I'll be back

• DizzyD
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-02-2025

DizzyD

DUS . . .

Je hebt het over dat je van plan bent een router aan te schaffen. Allereerst hoe snel is deze router. Verder wat zijn de specificaties van deze router UTP of BNC.

De genoemde 509 3com kaart is volgens mij 10MB/sec een 905 100MB/sec. Daarom is een 905 beter. Natuurlijk kan je een netwerkbouwen met zowel een 509 als een 905 echter bij verkeer tussen deze twee kaarten gaat het maar tot 10 mb/sec.

Verschil BNC : maakt gebruik van een coax kabel, en zit je te rotzooien met terminators en een max. bandbreedte van volgens mij 16 mb/sec. (als de kaart dit ook aan kan)

UTP veel makkelijker in gebruik en tot max 100mb/sec (tegenwoordig zelfs 1 gb. echter die netwerkkaarten zijn nog niet te betalen)

Wanneer je toch een router aanschaft zal deze hoogstwaarschijnlijk met utp werken. De kosten zijn voor een hardwarematige router ook behoorlijk.

Echter wil je van een computer een router maken (twee netwerkkaarten) is de mogelijkheid een hub te plaatsen achter deze tweede netwerkkaart. Op deze hardwarematige router is het dan verstandig een firewall te installeren .... Kosten zullen behoorlijk lager liggen. Echter het internetverkeer zal dan allemaal via die ene pc gaan. (moet aan staan)

KT7 AMD TB800@800 | 512MB Dane-Elec | 2x Quantum LM 30,0 GB RAID 1| Asus 7100 Geforce2MX 32MB | W2k AS SP2 | WNTE 4.0 SP6 | W98SE

• DizzyD

DizzyD

DUS . . .

[quote][b]Op zaterdag 04 augustus 2001 00:54
Gebruik je UTP, dan is dit full-duplex, wat inhoudt dat je beide richtingen (up- en download) tegelijk kan uitvoeren.
Dit omdat bij UTP er een receive en send draadje tussen de 8 draadjes zitten.
[quote]

Maak je echter gebruik van een hub met meerdere pc's dan zal je op halfduplex moeten werken. Daar Fullduplex er van uit gaat dat er geen netwerkverkeer op de kabel is. (header van collision detection is dan gestript) Met een switch of directe kabel verbinding (crosskabel!) dan is het mogelijk Fullduplex te draaien.

KT7 AMD TB800@800 | 512MB Dane-Elec | 2x Quantum LM 30,0 GB RAID 1| Asus 7100 Geforce2MX 32MB | W2k AS SP2 | WNTE 4.0 SP6 | W98SE

• DizzyD

DizzyD

DUS . . .

Sorry had niet gelezen dat het om een linksys routertje ging.

Als het om deze router gaat:
Linksys http://www.linksys.com/products/product.asp?prid=20&grid=5

dan zijn er geen problemen om 3 computers aan te sluiten. Als het voornaamste doel is op deze pc's te gaan interneten dan is een 509 netwerkkaart zat. Ga je veel onderling bestanden tussen deze pc's heen en weer gooien. Multicast gamen etc. dan raad ik toch aan om over te gaan tot de 905 serie, want 100mb is dan toch lekkerder :9

PS: kan gewoon op Fullduplex daar het hier tevens een switch betreft.

[Edit]
Je bent verplicht UTP te gebruiken, deze router ondersteund (gelukkig) geen BNC.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan de "Linksys EtherFast 4-Port Cable/DSL Router" aan te schaffen.
Deze router heeft een ingebouwde firewall en hub, en heeft de volgende specs:
10BaseT: UTP category 3 or better
100BaseTX: UTP category 5 or better
Wan 10Mbs
Lan 10Mbs/100Mbs (half duplex)
Lan 20Mbs/100Mbs (full duplex)

Wel, ik heb dus alreeds 1 3C509B-TPO kaartje (10Mbs). Ik twijfel dus of ik 2 of 3 snelle (en dure!) 3C905 kaarten zal aanschaffen omdat ik nog 2 stuks 3C509B-TPO kan over nemen (fl 15,= per stuk ===> redelijk??).

Ik denk dat ik de 10Mbs kaartjes eerst maar eens ga uitproberen, omdat ik anders toch fors meer geld kwijt ben voor de snellere 3Com 905 kaarten, toch?
Pagina: 1