Nieuw adres, nieuwe provider...? Advies nodig.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
We gaan verhuizen, en hebben momenteel Ziggo Basis All In One 50/5mbit (+ TV en Telefoon).
Telefoon kan me eigenlijk gestolen worden, we gebruiken het ding nooit en die toestellen vreten alleen maar oplaadbare batterijen van jarenlang in de houder staan. TV is ook discutabel. We kijken eigenlijk alleen Netflix (willen in het nieuwe huis naar 4K toe) en mijn vrouw af en toe NPO programma's via hun site. Het huis heeft wel COAX aansluitingen in alle kamers maar dan moet je daar ook weer een CI kaart of zo'n box hebben om er TV te kunnen kijken. Dan is Wifi en Netflix veel handiger. Er ligt geen glasvezel naar het huis overigens.

Ik heb nog wel een Ziggo emailadres... niet dat ik daar waarde aan hecht maar er zijn nog wel zaken aan verbonden (accounts van instanties b.v.) en niet zo'n goede voorstelling hoe ik dat allemaal terug ga vinden en ga filteren om het over te zetten. Schijnbaar is dit adres nog tot 2 maanden na opzeggen abonnement te gebruiken.

Behalve 4K Netflix hebben we geen zware internetbehoefte. Beetje surfen en emailen, soms een game online (er zal bijtijds waarschijnlijk wel een PS5 komen maar de kinderen zijn nog jong en zullen daar niet supervaak achter zitten). Tot nu toe is 50/5 prima voldoende geweest dus, meer is prima maar niet tegen een hoge prijs.

Ik zit met enkele vragen waar Ziggo me niet echt wijs in maakte...

- Als je geen kabelprovider neemt, maar b.v. internet via DSL, zit er dan nog wel NL 1/2/3 op de kabel?
- Waarom verplicht Ziggo mij Kijk en Luistergeld te betalen als ik alleen maar Internet wil hebben?
- Zijn er (goede!) alternatieven voor Ziggo?

Het is ook zo dat dit huis wat groter is en ook internetdekking in de garage (los, naast het huis) nodig heeft. Ziggo biedt dan aan met 'boosters' te werken maar dat klinkt een beetje halfbakken. Ik hoor veel over Mesh netwerken en zou het prettig vinden ook dekking te hebben in (een gedeelte van) de tuin.

Kan ik beter mijn kennis ophalen, gewoon een dikke internetverbinding nemen en zelf alles aan gaan leggen? Dat ik ook fatsoenlijk bedraad internet heb waar nodig? Of leveren Ziggo en eventuele alternatieven een goede dienst met goede spullen waar jullie goede ervaringen mee hebben? Ziggo zegt een gratis monteur te leveren die wel materiaal achterlaat maar het lijkt allemaal draadloos te zijn (bedraad werd niet genoemd). Ik wil een fatsoenlijk, dekkend netwerk met één SSID, en een handover wanneer je van AP wisselt, dus niet telkens opnieuw aanmelden en wegvallende connecties enzo.

Ik vind het niet erg om wat meer te betalen voor een goede dienst (en zal daar TV bij zit is dat op zich geen ramp) maar ik heb een beetje een nasmaak van Ziggo gekregen omdat de aftersales altijd crap is geweest en ik door de jaren heen steeds prijsverhogingen door mijn strot kreeg waar niks tegenover stond (behalve dan sinds een jaar eindelijk van 40/4 naar 50/5, token gesture als je het mij vraagt).

Ben benieuwd naar jullie advies en overwegingen :).

Beste antwoord (via HTT-Thalan op 29-02-2020 18:44)

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:16
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:39:
[...]

Het abonnement met "alleen internet" á 46 euro nog wat per maand was inclusief 18 euro en een beetje kijk en luistergeld, aldus de helpdeskbobo. Was niet onderuit te komen. Dat bestaat dus niet meer?
Haha al 20 jaar niet meer :P
Die 18,70 is gewoon het TV-abonnement maar dat heeft echt niets met kijk- en luistergeld te maken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis-L op 29-02-2020 16:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:27
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:24:
We gaan verhuizen, en hebben momenteel Ziggo Basis All In One 50/5mbit (+ TV en Telefoon).
Telefoon kan me eigenlijk gestolen worden, we gebruiken het ding nooit en die toestellen vreten alleen maar oplaadbare batterijen van jarenlang in de houder staan. TV is ook discutabel. We kijken eigenlijk alleen Netflix (willen in het nieuwe huis naar 4K toe) en mijn vrouw af en toe NPO programma's via hun site. Het huis heeft wel COAX aansluitingen in alle kamers maar dan moet je daar ook weer een CI kaart of zo'n box hebben om er TV te kunnen kijken. Dan is Wifi en Netflix veel handiger. Er ligt geen glasvezel naar het huis overigens.

Ik heb nog wel een Ziggo emailadres... niet dat ik daar waarde aan hecht maar er zijn nog wel zaken aan verbonden (accounts van instanties b.v.) en niet zo'n goede voorstelling hoe ik dat allemaal terug ga vinden en ga filteren om het over te zetten. Schijnbaar is dit adres nog tot 2 maanden na opzeggen abonnement te gebruiken.

Behalve 4K Netflix hebben we geen zware internetbehoefte. Beetje surfen en emailen, soms een game online (er zal bijtijds waarschijnlijk wel een PS5 komen maar de kinderen zijn nog jong en zullen daar niet supervaak achter zitten). Tot nu toe is 50/5 prima voldoende geweest dus, meer is prima maar niet tegen een hoge prijs.

- Als je geen kabelprovider neemt, maar b.v. internet via DSL, zit er dan nog wel NL 1/2/3 op de kabel?
- Waarom verplicht Ziggo mij Kijk en Luistergeld te betalen als ik alleen maar Internet wil hebben?

Het is ook zo dat dit huis wat groter is en ook internetdekking in de garage (los, naast het huis) nodig heeft. Ziggo biedt dan aan met 'boosters' te werken maar dat klinkt een beetje halfbakken. Ik hoor veel over Mesh netwerken en zou het prettig vinden ook dekking te hebben in (een gedeelte van) de tuin.

Kan ik beter mijn kennis ophalen, gewoon een dikke internetverbinding nemen en zelf alles aan gaan leggen? Dat ik ook fatsoenlijk bedraad internet heb waar nodig? Of leveren Ziggo en eventuele alternatieven een goede dienst met goede spullen waar jullie goede ervaringen mee hebben? Ziggo zegt een gratis monteur te leveren die wel materiaal achterlaat maar het lijkt allemaal draadloos te zijn (bedraad werd niet genoemd). Ik wil een fatsoenlijk, dekkend netwerk met één SSID, en een handover wanneer je van AP wisselt, dus niet telkens opnieuw aanmelden en wegvallende connecties enzo.

Ik vind het niet erg om wat meer te betalen voor een goede dienst (en zal daar TV bij zit is dat op zich geen ramp) maar ik heb een beetje een nasmaak van Ziggo gekregen omdat de aftersales altijd crap is geweest en ik door de jaren heen steeds prijsverhogingen door mijn strot kreeg waar niks tegenover stond (behalve dan sinds een jaar eindelijk van 40/4 naar 50/5, token gesture als je het mij vraagt).

Weet jij een landelijk dekkende Isp waar de afgelopen jaren geen grote prijsverhogingen zijn geweest? Ze maken het allemaal flink duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
aljooge schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Wert jij een landelijk dekkende Isp waar de afgelopen jaren geen grote prijsverhogingen zijn geweest?
Mijn grootste bezwaar is de crap die je van ze te horen krijgt. Prijsverhogingen zijn één ding, maar daarna zo'n kutverhaal over betere beveiliging (alsof Ziggo wat voor mij doet op het gebied van veiligheid), meer snelheid (die kreeg ik nooit tot onlangs) en meer dienst (ik neem verder geen diensten af en krijg er ook niks bij) word ik gallisch van. Kom er dan eerlijk voor uit dat je het doet omdat je het kan. Ik ben in 8 jaar tijd bijna 20 euro meer gaan betalen voor feitelijk exact hetzelfde wat ik toen ook afnam, met nu dan iets meer bandbreedte. Ik doe lever zaken met een eerlijk bedrijf zonder al die marketing bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:27
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:32:
[...]

Mijn grootste bezwaar is de crap die je van ze te horen krijgt. Prijsverhogingen zijn één ding, maar daarna zo'n kutverhaal over betere beveiliging (alsof Ziggo wat voor mij doet op het gebied van veiligheid), meer snelheid (die kreeg ik nooit tot onlangs) en meer dienst (ik neem verder geen diensten af en krijg er ook niks bij) word ik gallisch van. Kom er dan eerlijk voor uit dat je het doet omdat je het kan. Ik ben in 8 jaar tijd bijna 20 euro meer gaan betalen voor feitelijk exact hetzelfde wat ik toen ook afnam, met nu dan iets meer bandbreedte. Ik doe lever zaken met een eerlijk bedrijf zonder al die marketing bullshit.
klopt. elk jaar “wordt een “betere” service als excuus gebruikt om de prijs op te voeren. Betere mailbox, veiligheid....enzovoort. Jammer weer. Het leven wordt helaas op dit vlak flink duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Waarom verplicht Ziggo mij Kijk en Luistergeld te betalen als ik alleen maar Internet wil hebben?

Ziggo verplicht jou dat niet om te betalen.
Kijk- en luistergeld is al sinds 1 januari 2000 afgeschaft, je betaalt dat nu via de inkomstenbelasting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Dennis-L schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:38:
Waarom verplicht Ziggo mij Kijk en Luistergeld te betalen als ik alleen maar Internet wil hebben?

Ziggo verplicht jou dat niet om te betalen.
Kijk- en luistergeld is al sinds 1 januari 2000 afgeschaft, je betaalt dat nu via de inkomstenbelasting :)
Het abonnement met "alleen internet" á 46 euro nog wat per maand was inclusief 18 euro en een beetje kijk en luistergeld, aldus de helpdeskbobo. Was niet onderuit te komen. Dat bestaat dus niet meer?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:39:
[...]

Haha al 20 jaar niet meer :P
Die 18,70 is gewoon het TV-abonnement maar dat heeft echt niets met kijk- en luistergeld te maken :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis-L op 29-02-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Pffrt, zie je hoe lang ik me er al niet meer mee beziggehouden heb. Zitten ze me nog voor te liegen ook.

En dat is nog jammerder gezien ik nu ontdek dat zij de enige provider zijn die uberhaupt meer dan 100mbit aanbieden op het nieuwe adres. De andere providers (waarvan KPN het enige 'A' merk is) gaan tót 100mbit en dat is natuurlijk weer afhankelijk van de afstand tot de centrale.

Hoeveel mbit moet ik hebben voor 4k netflix? Veul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:23
Hoeveel je nodig hebt voor netflix staat gewoon op hun site.
Kijk even op iets als breedbandwinkel.nl om te kijken wat er beschikbaar is op je adres.
NPO 1/2/3 kijk ik via de app op de iPad of de tv en dat kan ook live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Okay, minimaal 25mbit dus. Dat is bescheiden.

Ik lees nu over Mesh netwerken maar dat is volgens mij nog steeds niet zo goed als gewoon een fatsoenlijk dekkend AP netwerk? Maar de enige manier die ik ken om een dekkend handover netwerk te hebben is via een AP controller en die kosten knaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:10
Kijk eens naar Unifi bijv, daar kan je ook gewoon een dekkend netwerk maken met meerdere ap's, je moet alleen even hun controller software installeren om het in te stellen. Je kan er meer mee monitoren, maar dan moet je hem continu hebben draaien. Maar eigenlijk heb je het alleen echt nodig om het te configureren en soms eens een update te draaien ;)

Mesh netwerken doen tegenwoordig ook verschillende merken. Google heeft zelfs een set te koop, net als andere netwerk fabrikanten. Dan heb je 1 basis station die accespoint speelt. en over een andere antenne/ferquentie communiceerd met 2 andere accespoints die je er bij krijgt. Zo krijg je ook een dekkend netwerk. Hoe dat echter precies werkt en functioneerd kan ik je niet vertellen, zit zelf in het unifi kamp (alleen die ap's) en heb alles bedraad, maar dat werkt echt heerlijk.

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-05 21:38
aljooge schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:28:
[...]

Wert jij een landelijk dekkende Isp waar de afgelopen jaren geen grote prijsverhogingen zijn geweest? Ze maken het allemaal flink duurder.
T-Mobile Thuis, op de minimale inflatiecorrectie na kun je nog steeds op een abonnement met de prijs uit 2016 zitten. Enige situatie waar je daar een prijswijziging moet slikken is als je je contract verlengd met korting en ze een andere propositie hebben dan bij je originele contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok, het internetgedeelte is me nu duidelijk. Het netwerkgedeelte... wellicht beter om even een nieuw topic te openen. En dank voor de tip over het kijk en luistergeld, dat is voor nu hier ff het beste antwoord :P.

[ Voor 29% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-02-2020 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
HTT-Thalan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:24:

Je betaald bij Ziggo standaard die €18,70 voor je TV. En dat komt omdat je modem de downstream nodig heeft voor internet, en ze kunnen tv niet blokkeren, gooien ze standaard over de kabel heen.

Verder zou ik in je Ziggo email duiken en de instanties omzetten naar een ander email adres.

Als je geen glasvezel aansluiting hebt, maar wel koper voor ADSL, vraag ik mij af of het wel waard is om dat te overwegen, ook mbt afstand van de wijkcentrale en de snelheid die je overhoud (is vaak veel lager dan kabel).

Dus, als je straks naar 4K wil, tuurlijk kan dat met ADSL (minimaal 25 mbit nodig mits het Netflix is), maar ik denk dat het nu een stap terug zou zijn tov Ziggo.

WiFi netwerk ligt echt aan je huis, oud of nieuw huis, een WiFi versterker is zo geplaatst. Kabels trekken kan ook een probleem zijn of juist heel simpel, ook dat ligt aan je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Segafreak83 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:19:
Je betaald bij Ziggo standaard die €18,70 voor je TV. En dat komt omdat je modem de downstream nodig heeft voor internet, en ze kunnen tv niet blokkeren, gooien ze standaard over de kabel heen.

Verder zou ik in je Ziggo email duiken en de instanties omzetten naar een ander email adres.

Als je geen glasvezel aansluiting hebt, maar wel koper voor ADSL, vraag ik mij af of het wel waard is om dat te overwegen, ook mbt afstand van de wijkcentrale en de snelheid die je overhoud (is vaak veel lager dan kabel).
Als ik een budgetprovider bekijk (die ik niet overweeg, maar even voor de info) claimen ze nog 17mbit te kunnen halen op het adres.... waardeloos dus. Het lijkt erop dat Ziggo monopolist is inderdaad. Slechte zaak.
Dus, als je straks naar 4K wil, tuurlijk kan dat met ADSL (minimaal 25 mbit nodig mits het Netflix is), maar ik denk dat het nu een stap terug zou zijn tov Ziggo.

(...)
Ja, daar was ik dus al bang voor. Het is niet voor niks dat ze weg kunnen komen met kutservice, ze zijn de enige. En dat bedrag is dus geen kijk en luistergeld, maar hun tv-service die ze niet uit kunnen schakelen (maar dat zeiden ze er niet bij). Zouden ze dat zo noemen omdat het anders neigt richting koppelverkoop? Want dan hebben ze een juridisch probleempje aan hun broek.

[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 01-03-2020 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:34
HTT-Thalan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 08:59:
[...]

Als ik een budgetprovider bekijk (die ik niet overweeg, maar even voor de info) claimen ze nog 17mbit te kunnen halen op het adres.... waardeloos dus. Het lijkt erop dat Ziggo monopolist is inderdaad. Slechte zaak.

[...]

Ja, daar was ik dus al bang voor. Het is niet voor niks dat ze weg kunnen komen met kutservice, ze zijn de enige. En dat bedrag is dus geen kijk en luistergeld, maar hun tv-service die ze niet uit kunnen schakelen (maar dat zeiden ze er niet bij). Zouden ze dat zo noemen omdat het anders neigt richting koppelverkoop? Want dan hebben ze een juridisch probleempje aan hun broek.
Kijk hier even wat er aan snelheid mogelijk is op DSL/glasvezel.:

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl

Dit is de KPN Wholesale checker en dat geldt dus voor elke DSL/FttH provider.
Als daar ook niet meer dan 17 Mbit staat weet je in ieder geval zeker dat elke provider behalve Ziggo je niet meer kan leveren.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Barre73 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:05:
[...]

Kijk hier even wat er aan snelheid mogelijk is op DSL/glasvezel.:

https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl

Dit is de KPN Wholesale checker en dat geldt dus voor elke DSL/FttH provider.
Als daar ook niet meer dan 17 Mbit staat weet je in ieder geval zeker dat elke provider behalve Ziggo je niet meer kan leveren.
Thanks voor de tip en link. Deze site geeft idd max 16mbit aan op het nieuwe adres, dat is geen optie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Update voor de geinteresseerden :P.

Contact met Ziggo gehad, ze snappen niet waar die collega dat vandaan haalde, want het gaat inderdaad om 'tv basis' zoals 'wij dat hier noemen'. Lang verhaal kort, ze hebben een aanbod gedaan voor meer mbits, maar met een korting voor 6 maanden en daarna ongeveer het tarief wat we nu ook betalen, maar dan zonder digitale TV, mediabox, telefoon of extra wifi crap. Gewoon een modem en de rest zelf regelen.

Ik heb nog steeds mijn twijfels bij dat verhaal dat het technisch niet mogelijk zou zijn om internet zonder tv te leveren 'omdat het nu eenmaal over de tv verbinding binnenkomt'. Eerder hebben we jarenlang coax bekabeling als netwerktouwtjes gebruikt voordat UTP zijn intrede deed en is dit gewoon koppelverkoop, volgens mij kunnen zij heel prima alleen een internetsignaal van modem naar centrale opzetten zonder extra signalen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Puur technisch gezien zou het mogelijk zijn echter niet zoals jij het omschrijft. Je zou het kunnen bewerkstelligen door of:
  1. Alles achter de decoder te plaatsen (dus: coderen/versleutelen). Hiermee haal je mogelijk de woede op de hals van een paar miljoen klanten die gretig gebruik maken van de ongecodeerde zenders op extra TV's. Lijkt me nu geen optie, zeker niet nu dit juist wordt aanbevolen bij het uitschakelen van analoge TV.
  2. Filters plaatsen in de multitaps zodat klanten met Internet Only geen TV meer kunnen ontvangen (filteren van de frequenties waarover TV gestuurd wordt). Is weleens een haalbaarheidonderzoek naar gedaan door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Was zowel technisch, praktisch en financieel niet haalbaar op het Nedrlandse CAI-netwerk ten tijde van het onderzoek. Ik kan de bron helaas niet meer vinden.
Misschien een optie in de toekomst maar nu niet te doen.

Verder moet je ook begrijpen dat koppelverkoop bij wet niet per definitie verboden is. In het geval van Ziggo en Kabel TV is het toegestaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Jay-B op 02-03-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
En dat vind ik dus vreemd. Waarom mogen ze klanten dwingen ervoor te betalen als het technisch mogelijk is het te blokkeren? Alles na de decoder plaatsen lijkt mij een prima oplossing, ik snap niet waarom mensen daar 'woedend' over moeten worden? Je kunt toch gewoon afnemen wat je nodig hebt? Het is niet alsof je extra gaat betalen voor meer TV's in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
Als je extra tv's hebt die ongecodeerde zenders kunnen bekijken, en die zenders worden ineens gecodeerd, heb je vanaf dat moment voor elke TV een CI+-module en smartcard of een Humax-decoder nodig. Die zijn bij Ziggo niet gratis als je er meer dan 1 wilt.

Wij hebben hier (studentenhuis) 1 decoder om gecodeerde zenders te ontvangen, terwijl er toch wel zeker 3 tv's hier in huis zijn. Als je alles codeert, doet ineens alleen die aan de decoder het nog.

[ Voor 27% gewijzigd door AlbertJP op 02-03-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:25:
En dat vind ik dus vreemd. Waarom mogen ze klanten dwingen ervoor te betalen als het technisch mogelijk is het te blokkeren?
Het wel of niet technisch mogelijk zijn heeft niets te maken met relevante wetgeving aangaande koppelverkoop. Dit heeft er in beginsel niets mee te maken.
Alles na de decoder plaatsen lijkt mij een prima oplossing, ik snap niet waarom mensen daar 'woedend' over moeten worden? Je kunt toch gewoon afnemen wat je nodig hebt? Het is niet alsof je extra gaat betalen voor meer TV's in huis.
Ja dan ga je dus juist wel extra betalen voor elke extra decoder. Nu is dit gratis zolang je TV of andere digitale ontvanger DVB-C ondersteunt. Dit is dus helemaal geen prima oplossing voor grote groepen klanten.
.
Pagina: 1