Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teqhniq
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-04-2020
Beste Tweakers,

Ik heb verschillende problemen met mijn RAM-sticks, ze worden prima gevonden in de BIOS alleen draaien maximaal op 2133mhz. Bij alles daarboven POST de PC niet. Als ik DOCP aanzet heb ik hetzelfde probleem. Als alle instellingen op auto staan POST de PC wel maar krijg ik het volgende probleem.

Na het opstarten van Windows zie in Task Manager > Performance dat er 16GB aan RAM gezien word. Echter word er 8.1GB "Hardware Reserved" om een of andere reden. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb twee RAM-producten gekoppeld aan dit topic omdat ik gisteren een nieuwe set aangeschaft heb. Ik ging ervan uit dat de oude set kapot was. Maar misschien dat dit dus niet het geval is. De 3000mhz is de oude versie en de 3200mhz is de nieuwe versie.

Ik kan helaas geen foto's toevoegen omdat ik niet genoeg karma heb. Maar ik kan snel reageren en bijvoorbeeld van de BIOS settings een foto maken en in een imgur map setting of iets dergelijks. Misschien is er een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:38
Welke biosversie staat op het moederbord?
In welke van de 4 geheugensloten zitten de modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Teqhniq schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:02:
Beste Tweakers,

Ik heb verschillende problemen met mijn RAM-sticks, ze worden prima gevonden in de BIOS alleen draaien maximaal op 2133mhz. Bij alles daarboven POST de PC niet. Als ik DOCP aanzet heb ik hetzelfde probleem. Als alle instellingen op auto staan POST de PC wel maar krijg ik het volgende probleem.

Na het opstarten van Windows zie in Task Manager > Performance dat er 16GB aan RAM gezien word. Echter word er 8.1GB "Hardware Reserved" om een of andere reden. Hoe kan ik dit oplossen?

Ik heb twee RAM-producten gekoppeld aan dit topic omdat ik gisteren een nieuwe set aangeschaft heb. Ik ging ervan uit dat de oude set kapot was. Maar misschien dat dit dus niet het geval is. De 3000mhz is de oude versie en de 3200mhz is de nieuwe versie.

Ik kan helaas geen foto's toevoegen omdat ik niet genoeg karma heb. Maar ik kan snel reageren en bijvoorbeeld van de BIOS settings een foto maken en in een imgur map setting of iets dergelijks. Misschien is er een betere optie.
Druk de RAM in bankje 2en4 vanaf CPU om op hoger MHz te gebruiken (vaak is 2933 stabiel)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teqhniq
Uszka schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:20:
Welke biosversie staat op het moederbord?
In welke van de 4 geheugensloten zitten de modules?
4011 maar die ga ik nu updaten.
2e en 4e slot vanaf de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teqhniq
Druk de RAM in bankje 2en4 vanaf CPU om op hoger MHz te gebruiken (vaak is 2933 stabiel)
De RAM-sticks zitten in deze slots. Ik zal 2933mhz proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Teqhniq schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:17:
[...]

4011 maar die ga ik nu updaten.
Doe eerst de chipsetdrivers updaten want anders heb je kans dat je een BSOD krijgt als je Windows opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teqhniq
Ik lees je reactie net te laat want ik raak van de regen in de drup zo. BIOS update ging goed tot 100%. Daarna blackscreen. Alle kabels uit de pc gehaald, CMOS batterij eruit, RAM eruit, CMOS short circuit, CLRTC geconnect. Haalt allemaal niks uit. Wat kan ik nog proberen? Ik zie wel dat het SB_PWR LEDje rood brand rechtsonderin op het motherboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zie een aantal issues.
1. Het geheugen is waarschijnlijk niet compatibel met CPU/MB combinatie
2. Waarschijnlijk heb je een 32 bit Windows versie geïnstalleerd.

Daarnaast heb je iets vergeten aan te sluiten. SB_PWR geeft aan dat er ergens een 8 pin connector is vergeten.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teqhniq
Wim-Bart schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:22:
Ik zie een aantal issues.
1. Het geheugen is waarschijnlijk niet compatibel met CPU/MB combinatie
2. Waarschijnlijk heb je een 32 bit Windows versie geïnstalleerd.

Daarnaast heb je iets vergeten aan te sluiten. SB_PWR geeft aan dat er ergens een 8 pin connector is vergeten.
1. Het geheugen heeft eerst prima gewerkt.
2. Dit heb ik vantevoren al gechecked, er staat Windows 10 Pro 64 bit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Teqhniq schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:29:
[...]

1. Het geheugen heeft eerst prima gewerkt.
2. Dit heb ik vantevoren al gechecked, er staat Windows 10 Pro 64 bit op.
Dus kan het zo zijn dat het geheugen defect is geraakt. Heb ik ook wel eens gehad. Jaren goed gewerkt en opeens kapot, of erger, wel werkend maar alleen op lagere snelheid. Ooit een compleet MB en CPU vervangen en bleek geheugen te zijn.

Ik merk dit soort errors vaak wanneer een systeem in elkaar is gezet zonder ESD maatregelen te nemen, gaan systemen opeens raar reageren na verloop van tijd. ESD is een sluipmoordenaar.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Teqhniq schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:08:
Ik lees je reactie net te laat want ik raak van de regen in de drup zo. BIOS update ging goed tot 100%. Daarna blackscreen. Alle kabels uit de pc gehaald, CMOS batterij eruit, RAM eruit, CMOS short circuit, CLRTC geconnect. Haalt allemaal niks uit. Wat kan ik nog proberen? Ik zie wel dat het SB_PWR LEDje rood brand rechtsonderin op het motherboard.
Ssd's en hdd's loskoppelen, dan zou je in het bios moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teqhniq
Na alles getest te hebben wat getest kan worden heb ik het op kunnen lossen door de RAM in slot 1 en 3 te stoppen. Waarom heb echt geen idee waarom dit werkt. Waarschijnlijk staat er een fout in de handleiding van mijn motherboard.

Zie volgende link:

https://dlcdnets.asus.com...NG_UM_V2_web_20170606.pdf

Volgens de informatie onder kopje 1.1.4 moeten de RAM-sticks in slot 2 en 4....

Erg irritant als je moet vertrouwen op de informatie van de leverancier, en dat deze niet blijkt te kloppen.

BIOS is nu geupdate naar de laatste versie, RAM draait op 3200mhz en hardware reserved probleem is verholpen. Dankjewel iedereen voor het meedenken.

[ Voor 11% gewijzigd door Teqhniq op 29-02-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Voor zover ik weet moet bij AM4 borden met 4 geheugensloten het ram altijd in 2 en 4 als je van dualchannel gebruik wil maken. Nu zal je ram singlechannel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teqhniq
Net gechecked in CPU-Z. RAM maakt gebruik van Dual Channel. Dus heel raar dit allemaal.
Pagina: 1