Beste tweakers,
We willen graag onze woning voorzien van zonnepanelen.
Hiermee moet ongeveer 6500kWh worden opgewekt (er valt hier nog veel te besparen, maar ook met het oog op een EV).
We hebben op dit moment nog een 1x35A aansluiting.
Zoals jullie op onderstaande Google Maps afbeelding kunnen zien ligt het dak op Zuid / Zuid West 200 graden.
Plan is om het platte dak en het schuine dak te gebruiken. Op het schuine dak hebben we echter een dakkapel.
Vanwege de verschillende daken en de dakkapel wordt er aangeraden om Solar Edge te gebruiken.
Platte dak is 700cm bij 546cm. De lange zijde ligt op Z/ZW.
Het schuine dak is ongeveer 11 meter breed onderaan.
Ik heb inmiddels een voorstel ontvangen, wat volgens mij best redelijk is:
6x Q CELLS G5 Full Black Perc Duo 320 Wp (schuine dak)
16x Q CELLS G5 White Backsheet Perc Duo 330 Wp (platte dak)
Solar Edge SE 7 K
22x P370 optimizers
Installatie/montage/aanpassing meterkast 3 fase
€7516 excl. BTW
Ik vraag mij echter af of het ook op een andere manier zou kunnen en eventueel goedkoper? Bijv. een omvormer met twee MPP trackers voor de verschillende dakdelen.
En gaat 16 panelen passen op het platte dak? Valt er dan niet een stuk in de schaduw later op de dag naast het platte dak?
Daarnaast vraag ik me af of ik me niet beter op 6000kWh kan richten, dan kan ik ook met een goedkopere omvormer af en een paar panelen minder plaatsen. Nu val ik er een beetje tussenin qua 6K of 7K omvormer.

We willen graag onze woning voorzien van zonnepanelen.
Hiermee moet ongeveer 6500kWh worden opgewekt (er valt hier nog veel te besparen, maar ook met het oog op een EV).
We hebben op dit moment nog een 1x35A aansluiting.
Zoals jullie op onderstaande Google Maps afbeelding kunnen zien ligt het dak op Zuid / Zuid West 200 graden.
Plan is om het platte dak en het schuine dak te gebruiken. Op het schuine dak hebben we echter een dakkapel.
Vanwege de verschillende daken en de dakkapel wordt er aangeraden om Solar Edge te gebruiken.
Platte dak is 700cm bij 546cm. De lange zijde ligt op Z/ZW.
Het schuine dak is ongeveer 11 meter breed onderaan.
Ik heb inmiddels een voorstel ontvangen, wat volgens mij best redelijk is:
6x Q CELLS G5 Full Black Perc Duo 320 Wp (schuine dak)
16x Q CELLS G5 White Backsheet Perc Duo 330 Wp (platte dak)
Solar Edge SE 7 K
22x P370 optimizers
Installatie/montage/aanpassing meterkast 3 fase
€7516 excl. BTW
Ik vraag mij echter af of het ook op een andere manier zou kunnen en eventueel goedkoper? Bijv. een omvormer met twee MPP trackers voor de verschillende dakdelen.
En gaat 16 panelen passen op het platte dak? Valt er dan niet een stuk in de schaduw later op de dag naast het platte dak?
Daarnaast vraag ik me af of ik me niet beter op 6000kWh kan richten, dan kan ik ook met een goedkopere omvormer af en een paar panelen minder plaatsen. Nu val ik er een beetje tussenin qua 6K of 7K omvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door Helix op 02-03-2020 16:23 . Reden: Maten aangepast ]