Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:31
Beste tweakers,

We willen graag onze woning voorzien van zonnepanelen.
Hiermee moet ongeveer 6500kWh worden opgewekt (er valt hier nog veel te besparen, maar ook met het oog op een EV).
We hebben op dit moment nog een 1x35A aansluiting.
Zoals jullie op onderstaande Google Maps afbeelding kunnen zien ligt het dak op Zuid / Zuid West 200 graden.

Plan is om het platte dak en het schuine dak te gebruiken. Op het schuine dak hebben we echter een dakkapel.
Vanwege de verschillende daken en de dakkapel wordt er aangeraden om Solar Edge te gebruiken.
Platte dak is 700cm bij 546cm. De lange zijde ligt op Z/ZW.
Het schuine dak is ongeveer 11 meter breed onderaan.

Ik heb inmiddels een voorstel ontvangen, wat volgens mij best redelijk is:

6x Q CELLS G5 Full Black Perc Duo 320 Wp (schuine dak)
16x Q CELLS G5 White Backsheet Perc Duo 330 Wp (platte dak)
Solar Edge SE 7 K
22x P370 optimizers
Installatie/montage/aanpassing meterkast 3 fase

€7516 excl. BTW

Ik vraag mij echter af of het ook op een andere manier zou kunnen en eventueel goedkoper? Bijv. een omvormer met twee MPP trackers voor de verschillende dakdelen.
En gaat 16 panelen passen op het platte dak? Valt er dan niet een stuk in de schaduw later op de dag naast het platte dak?
Daarnaast vraag ik me af of ik me niet beter op 6000kWh kan richten, dan kan ik ook met een goedkopere omvormer af en een paar panelen minder plaatsen. Nu val ik er een beetje tussenin qua 6K of 7K omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QB3DwYoK3AWe1pMA3vIeyWwO/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JHfWu14AOauySmKyL4wmoyuT/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/78dNDN8AxeycwQlkoawgoQtC/medium.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Helix op 02-03-2020 16:23 . Reden: Maten aangepast ]

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11 17:17

FD2

Je hebt nu een mooi huis, en dat moet ook straks nog een mooi huis zijn hè ?

Ik heb een legplannetje voor je gemaakt, maar op het 'verborgen' dak.
Op het platte dak, van links naar rechts, 3 panelen Oost, en dan 2 rijen dakjes Oost-West.
Alles bij elkaar dus 22 panelen, in allerlei richtingen, dus SolarEdge lijkt hier op zijn plaats.

Maar...., de getekende panelen zijn 1.69 meter lang, dus ik hoop voor jou maar dat het platte gedeelte van het dak meer dan 5.10 meter breed is. Anders moet je naar Panasonic panelen, die zijn korter.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/0j6x29c6roj3qpf/Helix-001.jpg?raw=1

Edit:
Helemaal rechts op de foto, is dat een schuur van jou ?

[ Voor 4% gewijzigd door FD2 op 29-02-2020 17:19 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Helix
Bedankt voor je reactie.
Hoeveel gaat zoiets opwekken dan, enig idee?
Die schuur is ook van ons. Die andere bovenin niet.
Het gaat mij er vooral om om zoveel kWh op te wekken ivm terugverdienen.

• FD2

FD2

Je hebt wat last van schaduw, dus reken maar met 90% van de Wp waarde
22 (panelen) x 330 (Wp) x 90% (schaduw) x 85% (omrekenfactor naar Kwh) = 5550 Kwh per jaar.

Maar zo te zien kan je op je schuur nog makkelijk 12 panelen kwijt.

Ga eerst eens meten hoe breed dat vlakke deel van het dak precies is, dus zonder dakrand.
En dan wat foto's, en afmetingen, van de schuur, en kijk of die schuur last van schaduw heeft.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• Helix
Ik ben het platte dak op geweest en eea opgemeten.

Het platte dak is 546cm breed van de onderkant van de pannen tot dakrand.
Lengte is 738cm, maar het schuine dak hangt er ook ongeveer 38cm overheen dus kom je op 700cm.
Ik had blijkbaar eerst de binnenmaten 8)7
Er is wel een flinke schaduw van het schuine dak erboven zichtbaar (foto is om 16 uur genomen).
Ik vraag me ook af hoe het dan gaat met de panelen richting West, komen die ook niet in de schaduw door het schuine dak erboven?

De schuur is 750cm breed en het schuine deel is 350 cm.
Alleen ik zie het nog niet direct zitten om hier zonnepanelen op te leggen.
Hoe het zit met schaduw is met dit weer moeilijk te zeggen. Zoals je ziet staat er een woning achter welke misschien wel voor schaduw 's morgens kan zorgen?

Ik vind het zelf geen enkel probleem om de schuine kant van onze woning richting Z/ZW ook gewoon te voorzien van zonnepanelen.

Members only: Foto's
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• FD2

FD2

Helix schreef op zondag 1 maart 2020 @ 19:50:
Ik ben het platte dak op geweest en eea opgemeten.

Het platte dak is 546cm breed van de onderkant van de pannen tot dakrand.
Lengte is 738cm, maar het schuine dak hangt er ook ongeveer 38cm overheen dus kom je op 700cm.
Ik had blijkbaar eerst de binnenmaten 8)7
Ok, hardstikke mooi. Dat betekent dat wat ik getekend had in ieder geval past !
Ik zal tekening/foto aanpassen op de nieuwe maatvoering zodat het wat meer overeenkomt met de werkelijkheid.
Er is wel een flinke schaduw van het schuine dak erboven zichtbaar (foto is om 16 uur genomen).
Ik vraag me ook af hoe het dan gaat met de panelen richting West, komen die ook niet in de schaduw door het schuine dak erboven?
De rij panelen het dichtst bij de boven-gevel staat op Oost gericht. Dus de ramp is te overzien.
Door de situatie/ligging heb je vroeg in de ochtend en laat in de middag wat schaduw, maar daar is die 90% in de berekening ook voor.
Door het panelen-veld kleiner te maken kan je de impact van schaduw verminderen, maar de opbrengst in absolute zin wordt daar alleen maar kleiner van.
De schuur is 750cm breed en het schuine deel is 350 cm.
Alleen ik zie het nog niet direct zitten om hier zonnepanelen op te leggen.
Leg even uit welke bezwaren jij hier ziet.
In mijn ogen is het een prima dak !
Hoe het zit met schaduw is met dit weer moeilijk te zeggen. Zoals je ziet staat er een woning achter welke misschien wel voor schaduw 's morgens kan zorgen?
Ongetwijfeld komt er vroeg in de ochtend wat schaduw op de Oost-zijde van het schuurdak.
Maar in de zomer (jouw oogstseizoen) is dat om 10 uur wel voorbij hoor.
En SolarEdge is voor dit soort situaties ontworpen hè !
Ik vind het zelf geen enkel probleem om de schuine kant van onze woning richting Z/ZW ook gewoon te voorzien van zonnepanelen.

***members only***
Uhhh, maar ik wel !
Ik ga daar geen panelen op tekenen als de andere mogelijkheden nog niet volledig benut zijn.
Vraag je architect maar eens wat hij daar van vindt !     :X

Ik kom terug met een nieuw, 'verbeterd' ontwerp.

Edit:
Wat is de afstand :     nok schuurdak <> houten gevel van de buurman ?

• Helix
Nou, op de schuur is niet echt een optie omdat we er dan altijd tegenaan kijken als we in de tuin of in de keuken zitten. Dat krijg ik er niet door bij de vrouw.

Ik zou niet weten wie de architect is, dus dat wordt lastig ;) Wij hebben dit huis niet gebouwd :)

Die zijkant zie je normaal gesproken nooit, vandaar dat wij er geen enkel bezwaar tegen hebben om die juist wel te benutten. Ook vanaf de straat zie je het nauwelijks.

Het gaat mij er voornamelijk om zoveel mogelijk rendement te krijgen, terugverdientijd minimaliseren en natuurlijk zou het mooi zijn als we straks ook zelfvoorzienend zijn over de dag als salderen is afgeschaft.

• FD2

FD2

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/11jdrqib8z2qoq9/Helix-002.jpg?raw=1

S1
3 panelen in landscape, richting Z-ZW, langs de nok van dak.
Vrijwel geen schaduw.
Een onderbroken rij ivm een pijpje op het dak.

S2
Als ik het noordelijke schuine dak de dakpannen tel kom ik tot 17 stuks hoog.
17 x 32 cm = 5.44 meter. Daar passen dus 5 panelen in landscape op.
Richting Z-ZW, vrijwel geen schaduw.

S3
Hier kan je 12 panelen in landscape plaatsen.
Richting W-NW, vrijwel geen schaduw.
Helix schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:18:
Nou, op de schuur is niet echt een optie omdat we er dan altijd tegenaan
kijken als we in de tuin of in de keuken zitten. Dat krijg ik er niet door bij
de vrouw.
Test de WAF met de foto's verderop in deze posting.

S4
7 panelen in portrait, bij voorkeur half-cell i.v.m. schaduw.
Richting O-ZO, weinig schaduw.

P1 West
Richting W-NW, weinig schaduw.
Dit paneel dient voornamelijk om de windbelasting van de hele rij te
verminderen. Ook hier liefst een half-cell paneel i.v.m. schaduw.

P1 Oost
3 panelen, Richting O-ZO, weinig schaduw.
Royaal ballast gebruiken.

P2 West
3 panelen, Richting W-NW, weinig schaduw.

P2 Oost
3 panelen, Richting O-ZO, vrijwel geen schaduw.

P3 West
3 panelen, Richting W-NW, vrijwel geen schaduw.

P3 Oost
3 panelen, Richting O-ZO, vrijwel geen schaduw.

Het dakvlak met de dakkapel ligt v.w.b. de zon gunstig, maar de dakkapel werpt
2 x per dag een schaduw.
Houd er rekening mee dat als je duidelijk meer dan 5000 Wp gaat neerleggen,
dat je dan niet meer met een 1-fase-aansluiting uit komt.
Er komen dan dus kosten om de meterkast te verbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/6l0ov24zpqfzal1/Helix-003.jpg?raw=1

Voorbeelden van solar op schuren.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/ktievdzow6f29a0/Schuurvoorbeeld-01.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/c9kzjqkzypsmtmz/Schuurvoorbeeld-02.jpg?raw=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/9kv861unfd86jyp/Schuurvoorbeeld-03.jpg?raw=1
Die zijkant zie je normaal gesproken nooit, vandaar dat wij er geen enkel

bezwaar tegen hebben om die juist wel te benutten. Ook vanaf de straat zie je

het nauwelijks.
Dan ben onderhand toch benieuwd waar de straat ligt ! Post maar een iets
grotere screenshot.
Het gaat mij er voornamelijk om zoveel mogelijk rendement te krijgen,
terugverdientijd minimaliseren en natuurlijk zou het mooi zijn als we straks
ook zelfvoorzienend zijn over de dag als salderen is afgeschaft.
Het is nog te vroeg om nu al een terugverdientijd te berekenen, maar als ik nu
ga schatten gaat het al gauw in de richting van 10 jaar.
Als je de installatie klein houdt word het misschien 7 jaar.
Bij een grotere installatie ga ik er ook van uit dat je deels elektrisch
gaat stoken en koken, maar ook de apparatuur daarvoor zal zijn
prijskaartje hebben.

• Helix
Heel erg bedankt voor je reactie en uitgetekende plan.
Dat van het platte dak en schuine dak ga ik zeker meenemen in het overleg.

Ik heb de vrouw even gevraagd, maar ik krijg de panelen op de schuur er niet door. Vind het zelf niet zo erg, maar zij vind het wel bezwaarlijk om tegenaan te kijken als we in de zomer lekker buiten zitten. Misschien dat ze later overstag gaat als de andere op het dak liggen en ze ziet wat het doet met de energierekening. Als het salderen eraf is zou het ook fijn zijn dat we later op de dag nog stroom opwekken. Maar dat is dus iets voor later en niet voor nu.

Bij de panelen op de zijkant en op het platte dak hebben we hier geen last van.
Dat de dakkapel een schaduw werpt ben ik me bewust van, maar het idee is toch al om met SolarEdge te werken, dan kunnen we voorkomen dat dit alles omlaag haalt.

Volgens mij zijn er sowieso niet echt opties waarbij je geen SolarEdge o.i.d. met optimizers nodig hebt?
I.v.m. de verschillende orientaties en schaduw.

Bij de prijsopgave in mijn startpost was de aanpassing voor 3fase meegenomen. Alleen kosten van de netbeheerder komen er dan nog bij.

Mijn budget ligt toch wel rond die 7500 ex btw, liever nog minder.

Als ik de panelen wat meer op zuid richt zal de terugverdientijd nog ook minder worden, of zie ik dat verkeerd?

Hieronder een screenshot van Google Maps. Zoals je ziet staat er een hoge heg voor en een boom die het zicht op deze kant van het huis aardig wegnemen. En zoals gezegd vinden we het zelf geen enkel bezwaar, daar gaat het toch om ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/47KOSWcOeqGfFY6dSjTe2b9W/medium.png

• FD2

FD2

Helix schreef op maandag 2 maart 2020 @ 22:29:
............

Bij de panelen op de zijkant en op het platte dak hebben we hier geen last van.
Dat de dakkapel een schaduw werpt ben ik me bewust van, maar het idee is toch al om met SolarEdge te werken, dan kunnen we voorkomen dat dit alles omlaag haalt.

Volgens mij zijn er sowieso niet echt opties waarbij je geen SolarEdge o.i.d. met optimizers nodig hebt?
I.v.m. de verschillende orientaties en schaduw.
Ok, voorlopig geen panelen op de schuur dus.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/0gfkhpztx8qe77p/Helix-004.jpg?raw=1

Dit is 1 paneel minder dan waar je mee begon, maar alle panelen hebben dezelfde kompasrichting, alleen de hellinghoek van de panelen op het platte dak is vlakker.
2 strings, 1 voor het pannendak en 1 voor het platte dak.
Dan heb je geen SolarEdge nodig, en geen optimizers nodig.
Dat zal vermoedelijk meer dan € 1000,= op de offerte schelen.

De waarde van de terugverdientijd is betrekkelijk.
Uiteindelijk komt het er op neer:
Kies je een kleine installatie die na 7 jaar 'gratis' is,
of kies je een grote installatie die na 12 jaar 'gratis' is ?
Bij de prijsopgave in mijn startpost was de aanpassing voor 3fase meegenomen. Alleen kosten van de netbeheerder komen er dan nog bij.

Mijn budget ligt toch wel rond die 7500 ex btw, liever nog minder.

Als ik de panelen wat meer op zuid richt zal de terugverdientijd nog ook minder worden, of zie ik dat verkeerd?
Nu ligt alles op Z-ZW, voor maximale jaaropbrengst, maar wel weing spreiding.
De buurman heeft nog wel een boompje op de erfgrens staan.
Dat moet niet veel hoger worden.

• Helix
FD2 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 01:02:
[...]

Ok, voorlopig geen panelen op de schuur dus.

[Afbeelding]

Dit is 1 paneel minder dan waar je mee begon, maar alle panelen hebben dezelfde kompasrichting, alleen de hellinghoek van de panelen op het platte dak is vlakker.
2 strings, 1 voor het pannendak en 1 voor het platte dak.
Dan heb je geen SolarEdge nodig, en geen optimizers nodig.
Dat zal vermoedelijk meer dan € 1000,= op de offerte schelen.
Ziet er op zich goed uit. Al is het schuine dak waar je panelen hebt getekend(garage) wel een stuk lager dan het andere dak (van de woning). Gaan we daar geen last van hebben bij de meest linkse panelen?
De waarde van de terugverdientijd is betrekkelijk.
Uiteindelijk komt het er op neer:
Kies je een kleine installatie die na 7 jaar 'gratis' is,
of kies je een grote installatie die na 12 jaar 'gratis' is ?
Ja en natuurlijk of je na die terugverdientijd + het afschaffen van salderen nog steeds jezelf grotendeels kunt voorzien.
Dat is wel iets wat bezig me houdt.
Ik wil straks geen spijt hebben omdat ik nu zo goedkoop mogelijk uit wil zijn.
Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een Oost-West opstelling te doen zoals je eerder aangaf op het platte dak samen met een Z-ZW op het schuine dak?
Of heb ik dan te weinig panelen voor Oost / West?
Nu ligt alles op Z-ZW, voor maximale jaaropbrengst, maar wel weing spreiding.
De buurman heeft nog wel een boompje op de erfgrens staan.
Dat moet niet veel hoger worden.
Het zou zomaar kunnen dat die nog wel iets hoger wordt. Ook als ik kijk naar de andere boom van hetzelfde soort.

Wat zou volgens jou de optimale opstelling zijn rekening houdend met het budget en de beschikbare daken (woning)?

I.i.g. heel erg bedankt voor al je moeite zover!

• FD2

FD2

Helix schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:53:

Ziet er op zich goed uit. Al is het schuine dak waar je panelen hebt getekend(garage) wel een stuk lager dan het andere dak (van de woning). Gaan we daar geen last van hebben bij de meest linkse panelen?
Ja, in het winterse halfjaar, zal dat wel zo zijn.
En je schoorsteen gaat halverwege de middag ook een lelijke schaduw werpen.
Ja en natuurlijk of je na die terugverdientijd + het afschaffen van salderen nog steeds jezelf grotendeels kunt voorzien.
Dat is wel iets wat bezig me houdt.
Ik wil straks geen spijt hebben omdat ik nu zo goedkoop mogelijk uit wil zijn.
Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een Oost-West opstelling te doen zoals je eerder aangaf op het platte dak samen met een Z-ZW op het schuine dak?
Of heb ik dan te weinig panelen voor Oost / West?
Te weinig panelen voor Oost-West kan je desnoods oplossen met SolarEdge of micro-omvormers.

Ik denk dat de bomen van de buurman zo'n grote invloed op de planning hebben dat je daar eerst duidelijkheid over moet zien te krijgen.

https://www.juridischloke...uren/buren/boom-erfgrens/

https://www.arag.nl/parti...last-beplanting-erfgrens/

Het grote Z-ZW dak lijkt wel heel mooi, maar het is nog lastig daar veel panelen op te leggen.
Op de dakkapel passen volgens mij 6 panelen. In landscape 2 rijtjes van 3,
en dan hoog naast de dakkapel (maar zo ver mogelijk weg), nog een keer 2 rijtjes in landscape.
Als je panelen laag legt kom je weer in de schaduw van de buurman.

• Helix
FD2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:18:
[...]

Ja, in het winterse halfjaar, zal dat wel zo zijn.
En je schoorsteen gaat halverwege de middag ook een lelijke schaduw werpen.

[...]

Te weinig panelen voor Oost-West kan je desnoods oplossen met SolarEdge of micro-omvormers.

Ik denk dat de bomen van de buurman zo'n grote invloed op de planning hebben dat je daar eerst duidelijkheid over moet zien te krijgen.

https://www.juridischloke...uren/buren/boom-erfgrens/

https://www.arag.nl/parti...last-beplanting-erfgrens/

Het grote Z-ZW dak lijkt wel heel mooi, maar het is nog lastig daar veel panelen op te leggen.
Op de dakkapel passen volgens mij 6 panelen. In landscape 2 rijtjes van 3,
en dan hoog naast de dakkapel (maar zo ver mogelijk weg), nog een keer 2 rijtjes in landscape.
Als je panelen laag legt kom je weer in de schaduw van de buurman.
Maar SolarEdge heeft toch ook een minimum aantal panelen nodig om goed te functioneren?
Met het O-W plan heb ik 's morgens 9 panelen direct op de zon gericht, 's avonds 6 op west.
3fase omvormers vereisen met P370 optimizers 16 panelen in een string. Met P404 14 panelen.
Gaat het dan werken?

Op zich wil ik wel voor SolarEdge gaan. Gezien de verschillende orientaties, schaduw etc lijkt me dit de beste optie. Moet zeggen dat de prijs ook meevalt, kom net iets boven de €1 per Wp. Kan ik later ook nog eens uitbreiden met andere panelen mocht ik dat willen.
De boom staat dicht bij de schutting, dus juridisch gezien zal het wel niet mogen. Maar ik ga daar geen burenruzie over maken. Als die te hoog wordt kan ik altijd de buurman vragen om de hoogte binnen de perken te houden.

• FD2

FD2

Met het Oost-West plan heb je 16 panelen op het platte dak, en dan nog 5 panelen ( S2 ) op Z-ZW op het schuine dak,
Totaal heb je dan 21 panelen, en SolarEdge.
Dat is vrijwel de offerte waar je mee begon.

• Helix
Het ging me meer om dat het soms toch tegenvalt met SolarEdge gezien het topic in dit forum:
Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Vandaar dat ik me afvroeg of die panelen ook daadwerkelijk allemaal in de zon moeten liggen.

Ik ga het binnenkort eens doornemen met de installateur.
Bedankt voor je hulp!

[ Voor 15% gewijzigd door Helix op 05-03-2020 16:17 ]

Pagina: 1