Dell PERC 6/i flashen naar non-raid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb een Dell PERC 6/i raid controller liggen die ik graag zou willen flashen zodat ik de schijven die er mee verbonden zijn gewoon als losse schijven te benaderen zijn. Gezien het eigenlijk een LSI-controller is heb ik wel eens vernomen dat dit met een firmware-flash mogelijk moet zijn. Alleen kom ik daar een beetje vast te zitten met welke specifieke firmware wel of niet gaat werken.

Ik heb een flink aantal hardeschijven in mijn pc zitten, en kan ze helaas niet allemaal tegelijkertijd met het mobo verbinden (heeft maar 6 sata aansluitingen) met deze controller zou een groot deel van dat probleem opgelost moeten kunnen worden.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Zoals ik het begrijp is een 6/i een 3 Gbit kaart en ik zie via google geen optie om deze kaart naar 'IT' mode te flashen. Eerste hit:

https://www.reddit.com/r/..._to_it_mode_anyone_got_a/

Je hebt een H200/H310 nodig of een IBM M1015 (6gbit kaarten)

Deze kaarten kosten ~25$ op Aliexpres, je moet alleen wel een maandje wachten voordat je ze hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online
Q schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:20:
Zoals ik het begrijp is een 6/i een 3 Gbit kaart en ik zie via google geen optie om deze kaart naar 'IT' mode te flashen. Eerste hit:

https://www.reddit.com/r/..._to_it_mode_anyone_got_a/

Je hebt een H200/H310 nodig of een IBM M1015 (6gbit kaarten)

Deze kaarten kosten ~25$ op Aliexpres, je moet alleen wel een maandje wachten voordat je ze hebt.
Wat ik begrepen heb is dat het een LSI SAS3081E-R. is? En daar heb ik IT-firmware voor... Missende puzzelstukje is voor zover ik kan begrijpen de sas3flash.efi file zodat ik 'm daadwerkelijk kan gaan flashen..

USB Drive met Freedos en de sasflash.exe geeft hoop errors.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

ThunderNet schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:27:
[...]

Wat ik begrepen heb is dat het een LSI SAS3081E-R. is? En daar heb ik IT-firmware voor... Missende puzzelstukje is voor zover ik kan begrijpen de sas3flash.efi file zodat ik 'm daadwerkelijk kan gaan flashen..

USB Drive met Freedos en de sasflash.exe geeft hoop errors.
Zou goed kunnen, ik heb alleen even kort google gebruikt. Ik zou naar de juiste tools linken indien mogelijk zodat anderen er ook wat aan hebben. Edit ik las je bericht niet goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Q op 29-02-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:21

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Elke disk een eigen array en een RAID0 volume er op aanmaken kan niet?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online
DeBolle schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:38:
Elke disk een eigen array en een RAID0 volume er op aanmaken kan niet?
Zou misschien met lege disks kunnnen... Het gaat echter om gevulde schijven die ik wil benaderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en geen optie om de data van 1 disk even er af te trekken op een normale sata poort van je MB (of usb sata bridge) en dan die disk in op de PERC te hangen... en hem weer vol te schrijven met zn eigen data
(of data van disk2)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Lijkt er idd op dat het niet kan zie:

https://forums.servetheho...hreads/perc-6i-jbod.7521/

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

misschien is de (HP) LSI 9212-4i 6gb/s (gebaseerd op SAS2008) wat voor je, die is wel 6Gb/s, en heeft 4 "gewone" SATA aansluitingen. Ik gebruik hem zelf, 1 nadeel voor SSD, op niet alle SSD's aangesloten op deze controller werkt Trim. Hij is wel te flashen naar IT mode (wat ik ook gebruik): https://ckelly.net/using-...s-a-sata3-controller-card
Kaartje kost hier € 8.- https://www.salland.eu/pr...furbished-694504-001.html

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Nu online
DOS 3.1 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 13:49:
misschien is de (HP) LSI 9212-4i 6gb/s (gebaseerd op SAS2008) wat voor je, die is wel 6Gb/s, en heeft 4 "gewone" SATA aansluitingen. Ik gebruik hem zelf, 1 nadeel voor SSD, op niet alle SSD's aangesloten op deze controller werkt Trim. Hij is wel te flashen naar IT mode (wat ik ook gebruik): https://ckelly.net/using-...s-a-sata3-controller-card
Kaartje kost hier € 8.- https://www.salland.eu/pr...furbished-694504-001.html
Goeie tip, zojuist besteld :)
Ik was niet van plan er direct een SSD aan te hangen zitten er nu 4 van in het systeem, dat is voorlopig wel even genoeg hoop ik. Gaat me vooral om oude schijven met bulk-data :)
SMSfreakie schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:45:
en geen optie om de data van 1 disk even er af te trekken op een normale sata poort van je MB (of usb sata bridge) en dan die disk in op de PERC te hangen... en hem weer vol te schrijven met zn eigen data
(of data van disk2)
Heb ik aan zitten denken, echter zit je dan wel aan deze controller gebonden, met het oog op de toekomst zie ik dat niet zo zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

heb die van mij gisteren binnen gekregen, in mn Win10 bak gepropt, geflashed naar IT mode, mn bestaande SSD (met win10 installatie) aangesloten, en werkte direct (op TRIM na, dus elke maand ofzo even terug op de mainboard ATA2, maar SSd is nu stuk sneller op ATA3 (6Gb/s), daar ging het mij om.
Mag ik ff afrekenen ;), zelf een halve dag zitten zoeken naar de goedkoopste te krijgen op het net, tweakers, ebay, ali, marktplaats... en von toen die van 8 euro.

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@ThunderNet als je er een disk aanhangt.. Wat moet je dan doen om de disk te kunnen gebruiken? En wat doet die disk als je hem daarna gewoon weer aan een andere xontroller hangt?

404 Signature not found

Pagina: 1