Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panter22
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 03-01-2021
Mijn vraag

Hoe verbind ik een vdg kabel van mijn rgb fans met mijn moederbord (wat geen aansluiting heeft)?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Case: Sharkoon Rev200
Moederbord: ROG Strix B450 f-gaming

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Op dit moment is mijn controller niet aangesloten op mijn moederbord maar werkt deze via de reset knop van de behuizing. Ik zou graag mijn fans van kleur kunnen aanpassen via software. Is het mogelijke om deze fans op een andere manier aan te sluiten bijv. via usb of een adapter?

Ik heb als laatste optie ook een raspberry pi 3 waar ik misschien iets mee kan dan

Beste antwoord (via Panter22 op 01-03-2020 17:59)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Weet je welke leds er in die fans zitten en hoe ze worden aangestuurd? Kan elke led een eigen kleur hebben, of stel je een kleur in die voor alle leds in een fan gelden?

Ik moest even zoeken wat een vdg-kabel is, maar volgens mij bedoel je dat je een 3-pins kabel hebt met +5 volt | data | ground.

Mijn eerste ingeving zou zijn om voor een paar euro een ESP8266-bordje te pakken (bijvoorbeeld een nodeMCU of Wemos D1 mini) en daar WLED op te zetten. WLED ondersteunt diverse soorten leds die met 1 data-pin aangestuurd worden. WLED kun je vervolgens bedienen via een webpagina of via de app voor Android of iPhone.

Hier wordt nog een alternatief genoemd waarbij je software op je pc gebruikt in combinatie met een Arduino.

Verder zou dit ook vast met een Pi kunnen, maar eigenlijk is een Pi zwaar overbemeten voor zo'n simpele taak.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Weet je welke leds er in die fans zitten en hoe ze worden aangestuurd? Kan elke led een eigen kleur hebben, of stel je een kleur in die voor alle leds in een fan gelden?

Ik moest even zoeken wat een vdg-kabel is, maar volgens mij bedoel je dat je een 3-pins kabel hebt met +5 volt | data | ground.

Mijn eerste ingeving zou zijn om voor een paar euro een ESP8266-bordje te pakken (bijvoorbeeld een nodeMCU of Wemos D1 mini) en daar WLED op te zetten. WLED ondersteunt diverse soorten leds die met 1 data-pin aangestuurd worden. WLED kun je vervolgens bedienen via een webpagina of via de app voor Android of iPhone.

Hier wordt nog een alternatief genoemd waarbij je software op je pc gebruikt in combinatie met een Arduino.

Verder zou dit ook vast met een Pi kunnen, maar eigenlijk is een Pi zwaar overbemeten voor zo'n simpele taak.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1277286

Dit staat gewoon in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dJ6ioVTXWn5Jgkg0RNmRDtPL/medium.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Anoniem: 1277286 Zoals ik het begrijp heeft @Panter22 het nu aangesloten zoals de situatie in het rechter plaatje. Echter, hij wil het met software kunnen aansturen i.p.v. met een fysiek knopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gizz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:59:
@Anoniem: 1277286 Zoals ik het begrijp heeft @Panter22 het nu aangesloten zoals de situatie in het rechter plaatje. Echter, hij wil het met software kunnen aansturen i.p.v. met een fysiek knopje.
Zo begrijp ik het ook inderdaad, maar het linker plaatje geeft aan hoe je de VDG of addressable RBG header op je moederbord moet aansluiten. Dit zou dus volgens mij gewoon de vraag moeten beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Anoniem: 1277286

Maar de TS geeft aan dat hij op z'n moederbord geen aansluiting heeft voor het aansturen van RGB-leds. En die aansluiting is in het linker plaatje nogal essentieel (het onderste stekkertje dat in VDG of in +5v | D | x | G op het moederbord gestoken moet worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:16

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Panter22 waarom naar een VDG verbinding zoeken als je mobo een RGB header heeft? Die witte onderaan het mobo :/

@Gizz en de rest, mobo heeft RGB aansluiting zie foto's.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De handleiding van het moederbord geeft aan dat er rechtsboven een aansluiting zit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w5FUgMrR6OQPbORSaUIdjjva/medium.png

Daar kan de stekker op, niet de VDG, maar de addressable RGB header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Anoniem: 1277286 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:05:
De handleiding van het moederbord geeft aan dat er rechtsboven een aansluiting zit:
[Afbeelding]

Onderaan ook :)
https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt gelijk, die had ik helemaal over het hoofd gezien!

Dan is het al helemaal niet moeilijk om de boel aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ah kijk, dat had ik niet gecheckt. Als iemand zegt dat die aansluiting niet op z'n moederbord zit ga ik daar gemakshalve van uit :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mensen zouden wat meer hun handleiding moeten raadplegen

@Gizz hij heeft wel gelijk dat er geen VDG aansluiting is, maar hij had verder naar de rgb aansluitingen kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Damic schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:09:
Mensen zouden wat meer hun handleiding moeten raadplegen

@Gizz hij heeft wel gelijk dat er geen VDG aansluiting is, maar hij had verder naar de rgb aansluitingen kunnen kijken.
Exact, daar zijn ze voor ;)
Had 10 minuten werk geweest om beide handleidingen even snel door te bladeren. Sneller dan een topic openen op Tweakers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panter22
Anoniem: 1277286 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:05:
[Afbeelding]

Volgens mij is deze connector niet meegeleverd met mijn controller en is daar volgens mij ook niet compatibel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panter22
Gizz schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 14:56:

Het zijn adressable led en elke led kan zijn eigen kleur hebben.
De kabel die is meegeleverd is idd een +5 volt | data | ground connector, Deze connector vind ik alleen niet terug op mijn moederbord.
De addressable RGB header heeft een andere connector waar deze niet op past.
Moet ik een kabeltjes kopen om deze hiermee te verbinden of misschien een andere controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panter22
Damic schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:05:
@Panter22 waarom naar een VDG verbinding zoeken als je mobo een RGB header heeft? Die witte onderaan het mobo :/

@Gizz en de rest, mobo heeft RGB aansluiting zie foto's.
Omdat ik dus mijn led controller daar niet op kan aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ha nu zien ik het, je mobo heeft een GRB connector en geen connector met data pin. De handleiding van je kast (ja die bestaat blijkbaar) toont ook dat het geen mobo's ondersteund van Asus (en wrs andere merken) met GRB aansluiting.

Je hebt gewoon pech. Misschien bestaan er andere controllers die daar wel mee overweg kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Panter22 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Volgens mij is deze connector niet meegeleverd met mijn controller en is daar volgens mij ook niet compatibel mee.
Ik zie het nu inderdaad ook in het bestand dat @Damic deelt. Dan heb je helaas pech inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan zou ik met mijn eerste suggestie aan de slag gaan, een ESP met daarop WLED :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panter22
Gizz schreef op zondag 1 maart 2020 @ 17:57:
Dan zou ik met mijn eerste suggestie aan de slag gaan, een ESP met daarop WLED :)
In dat geval ga ik me daar wat meer in verdiepen.
Bedankt allemaal voor het meedenken en de info <3
Pagina: 1