Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabbergast1988
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-07-2024
Dag,

Heb een vraag en weet niet of ik hier goed zit daarmee. Ik heb nu al een tijdje een Gigabyte X470 Aorus ultra gaming mobo waar ik tevreden over ben. Alleen heb ik nu al een tijd het probleem dat mijn bios zijn settings niet onthoudt als de stroom er compleet van af is geweest. Als ik de PC gewoon uitzet is het geen probleem, maar stroom van het stekkerblok af en dan is alles weg.
Dingen die ik al geprobeerd heb;

# CMOS batterij vervangen ( 4 verschillende batterijen geprobeerd )
# Alle apparatuur en componenten loshalen en dan telkens opnieuw proberen met elke keer een component erbij
# Bios opnieuw geupdate meerdere keren
# Windows opnieuw geinstalleerd

Er zit nog garantie op, maar die hele rompslomp aan terugsturen en wachten zie ik niet zitten want dan moet ik toch een nieuwe halen ondertussen. Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen? Krijg genoeg gevonden op internet over deze soort problemen, maar voornamelijk gerelateerd aan CMOS batterij vervangen.
Weet ook echt niet meer wanneer het precies is gebeurd, dus kan geen specifieke event er aan vast koppelen.

Graag hoor ik als iemand andere dingen weet die ik kan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Wat een irtitant probleem zeg. Ik vermoed dat het een dual bios probleem is, kan je zien welke versie van het bios er terug opstaat na een reset? Als dat een oudere is dan degene die je geflashed hebt dan is er een dual bios probleem. Mocht dit niet t probleem zijn dan zou je eens kunne kijken of het 2e bios hetzelfde probleem heeft. Hoe je je 2e bios moet laden staat online.. heeft geen zin dat hier helemaal uit te leggen.

Een workaround : Als het goed is kan je een bios profiel opslaan op je OS disk/usb en die dan weer inladen.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabbergast1988
millman schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:57:
Wat een irtitant probleem zeg. Ik vermoed dat het een dual bios probleem is, kan je zien welke versie van het bios er terug opstaat na een reset? Als dat een oudere is dan degene die je geflashed hebt dan is er een dual bios probleem. Mocht dit niet t probleem zijn dan zou je eens kunne kijken of het 2e bios hetzelfde probleem heeft. Hoe je je 2e bios moet laden staat online.. heeft geen zin dat hier helemaal uit te leggen.

Een workaround : Als het goed is kan je een bios profiel opslaan op je OS disk/usb en die dan weer inladen.
De bios na de start is altijd hetzelfde, de F50. Ik gebruik al een USB stick om de settings elke keer te laten, alleen moet ik mijn fan curve handmatig instellen elke keer.
Tevens doet de PC ook, weet niet of dat relevant is, een erg lange post bios. Fans beginnen met volle snelheid te draaien, en dan elke keer gaan ze uit, aan, weer keer uit en dan begint de PC echt te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Dat zou in kunnen houden dat er iets niet stabiel is en dat de bios zich reset. Zou je voor mij AL je specs kunnen delen?

[ Voor 7% gewijzigd door millman op 29-02-2020 17:45 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabbergast1988
millman schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 17:44:
Dat zou in kunnen houden dat er iets niet stabiel is en dat de bios zich reset. Zou je voor mij AL je specs kunnen delen?
MOBO; GIGABYTE X470 AORUS ULTRA GAMING-CF
CPU; AMD Ryzen 7 3700X
GPU; ASUS ROG STRIX RTX 2060 GAMING OC
RAM; Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 2x 8GB module
SSD1; Transcend 128GB
SSD2; Sandisk 250GB
HDD1; 1TB iets
HDD2; 1TB iets
NVMe; Samsung 970 evo plus 500gb
Voeding; Volgens mij een Corsair CX650M, weet niet zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Er kunnen meerdere problemen zijn.

Issue 1: Batterij logica defect. Je kan dit als volgt testen:
Haal de batterij er uit en stop er geen nieuwe in. Indien de issues exact het zelfde zijn met en zonder batterij, dan moet je je MB vervangen, niks aan te doen. Je zou nog even het volgende kunnen proberen.

Issue 2: Clear CMOS schakelaar of Jumper is gezet. Echter zal deze meestal al je BIOS moeten resetten iedere keer wanneer je start.

Issue 3: Je hebt Dual BIOS en je hebt settings gerestored van een oudere versie. Na power off zijn die gewoon weg. Onthoud, Settings van andere BIOS versie zijn niet uitwisselbaar in de meeste gevallen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabbergast1988
Wim-Bart schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:12:
Er kunnen meerdere problemen zijn.

Issue 1: Batterij logica defect. Je kan dit als volgt testen:
Haal de batterij er uit en stop er geen nieuwe in. Indien de issues exact het zelfde zijn met en zonder batterij, dan moet je je MB vervangen, niks aan te doen. Je zou nog even het volgende kunnen proberen.

Issue 2: Clear CMOS schakelaar of Jumper is gezet. Echter zal deze meestal al je BIOS moeten resetten iedere keer wanneer je start.

Issue 3: Je hebt Dual BIOS en je hebt settings gerestored van een oudere versie. Na power off zijn die gewoon weg. Onthoud, Settings van andere BIOS versie zijn niet uitwisselbaar in de meeste gevallen.
Issue 1 zal ik morgen proberen. Issue 2 is het niet want heb de jumper er niet eens in zitten. Issue 3 geen flauw idee hoe ik dat kan checken. Zal morgen eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabbergast1988
Helaas blijft het hetzelfde als ik er geen batterij in doe, dus vermoed dat het MB vervangen moet worden dan :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jordyvdm
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-03-2024
Hee!

Ik struikelde zojuist over jouw post toen ik voor de zoveelste keer aan het googlen was naar mijn issue, wat dus exact jouw issue is!

Ik vermoed dat ik de oplossing heb gevonden of meer de bron van het probleem... op dit forum https://forum.gigabyte.us...ming-ultra-lights-cycling

Merk je op dat het booten erg lang duurt nadat de stroom eraf is geweest? Je ziet je status LEDS's ook meermaals cyclen waarschijnlijk.

In dat geval boot het moederbord vanuit zijn backup-bios. Er zouden methodes zijn om de main bios te recoveren maar zover ben ik helaas nog niet :') Ik ga hier morgen en komend weekend mee aan de slag en dan hoop je hopelijk meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jordyvdm
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19-03-2024
Dusss ik had niet het geduld om te wachten... en mijn probleem is opgelost!

Volg deze link om een file te downloaden van gigabyte download.gigabyte.com/Fil...tility_gfu_B19.0227.1.zip

Installeer deze en zoek daarna in C:\Program Files (x86)\Gigabyte\GigabyteFirmwareUpdateUtility naar de dualbiosresque.exe

Run deze en hij gaat door 2 runs, een snelle en daarna een langzamere. Aan het einde herstart de pc automatisch en is je leven hopelijk een stukje beter :)

Ik slaap vannacht in elk geval als een roos gezien ik hier al een week over aan t mopperen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flabbergast1988
Jordyvdm schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:57:
Dusss ik had niet het geduld om te wachten... en mijn probleem is opgelost!

Volg deze link om een file te downloaden van gigabyte download.gigabyte.com/Fil...tility_gfu_B19.0227.1.zip

Installeer deze en zoek daarna in C:\Program Files (x86)\Gigabyte\GigabyteFirmwareUpdateUtility naar de dualbiosresque.exe

Run deze en hij gaat door 2 runs, een snelle en daarna een langzamere. Aan het einde herstart de pc automatisch en is je leven hopelijk een stukje beter :)

Ik slaap vannacht in elk geval als een roos gezien ik hier al een week over aan t mopperen ben.
HELD! BEDANKT! Eindelijk werkt het weer zoals het moet. Oh man, het is dat we afstand moeten houden anders was ik persoonlijk naar je toe gekomen om je de hand te schudden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gg72
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-05-2020
Ik heb het zelfde probleem maar dan voor een gigabyte aorus pro b450.
Dat bestand, zou ik dat ook kunnen gebruiken of is dat specifiek voor de x serie
Pagina: 1