Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:08
Mijn vraag
Ik ben nieuw in de wereld van embedded devices. Nu wwil ik in de kader van waarom niet, een Esp, Arduino of een andere component inzetten. Na wat googlewerk stuitte ik op de FPGA, maar ik snap de positie van FPGA niet al te goed.

Nu heb ik ook Rasberry Pi gevonden, maar dan heb je een complete OS, en dat is overkill voor het project wat ik voor ogen heb.

Het project is het aansluiten van een Magic mirror met een lage refresh rate. Denk hierbij in orde van elke 1 seconde een nieuwe update, of misschien zelfs 1 minuut. De resolutie wil ik 1080p hebben. De device die de buffer aanspreekt zal ook een WiFi module bevatten en een PIR, maar dat is wellicht van ondergeschikt belang voor deze vraag.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
HDMI heeft een ververssnelheid die Esp of Arduino niet aankan met de bovenstaande voorwaarden. Ik zat met het idee om er een component tussen te zetten waarop ik op een of andere manier nieuwe buffer data heen kan sturen en dan eventueel een buffer swap kan aangeven. Het liefste wil ik dit ook in een kleine form factor en niet te duur.

Indien het gekkenwerk is om hieraan te beginnen hoor ik het ook graag, want dan zal ik over mijn eigen opgelegde verbod stappen en een Raspberry Pi gebruiken.

Beste antwoord (via P-Storm op 13-03-2020 15:19)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom is een Pi overkill? Voor 4 tientjes heb je een ding dat precies kan wat je wilt doen. En je zult altijd iets van een OS moeten hebben om je programma te draaien, dus ik snap dat punt niet helemaal.

Een Pi is goedkoop, beschikt over prima HDMI outputs die 1080P kunnen. Hebben volgens mij alle interfaces die je nodig hebt, of zijn er makkelijk op aan te sluiten, en het is ook nog eens ding waar ontzettend veel voor te vinden is.

Ik zeg niet dat het niet kan zonder een Pi, ik vraag me alleen af waarom je het zou willen, omdat je waarschijnlijk op een veel complexere en duurdere setup uitkomt.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom is een Pi overkill? Voor 4 tientjes heb je een ding dat precies kan wat je wilt doen. En je zult altijd iets van een OS moeten hebben om je programma te draaien, dus ik snap dat punt niet helemaal.

Een Pi is goedkoop, beschikt over prima HDMI outputs die 1080P kunnen. Hebben volgens mij alle interfaces die je nodig hebt, of zijn er makkelijk op aan te sluiten, en het is ook nog eens ding waar ontzettend veel voor te vinden is.

Ik zeg niet dat het niet kan zonder een Pi, ik vraag me alleen af waarom je het zou willen, omdat je waarschijnlijk op een veel complexere en duurdere setup uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een FPGA is een chip waarin je hardware "programmeert", en feitelijk de losse AND/OR/flipflops kan beschrijven (wel op een iets hoger niveau dat het efficienter gaat) en digitale circuits bouwen. In een FPGA zou je zelf een videokaart kunnen ontwerpen die pixeldata uit een framebuffer haalt, en dat via een HDMI interface op 1080p/60Hz uitstuurt.

Je zou eventueel de 2D tekst rendering op een processor doen (zoals veel grafische libraries ook doen voor embedded LCD schermen), en dan met double buffering eventuele rendering artifacts weghalen. Dat is waarschijnlijk prima genoeg om eens per zoveel seconden iets nieuws op het scherm te zetten.

Dus ja, in theorie kan dat. Is dit een beginnersproject voor FPGAs? Nee, ik zou zeggen intermediate tot advanced afhankelijk hoe fancy je het wilt maken. Ik zou het niet doen "omdat het kan", maar eerder doen als je echt heel graag digital design/FPGAs en een HDL programmeertaal beter wilt leren kennen.

Als je gewoon een leuk knutsel project wil, zou ik een Pi gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 01-03-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:08
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de RPi zero. Zoals Hans1990 aangeeft, het is een leuk knutsel project, en zoals TERW_DAN aangeeft, kosten. En de zero is nog goedkoper dan de nieuwste PI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 18:22
TERW_DAN schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:10:

Pi ZeroW: 17 10,71 euro :*)
Voor de prijs hoef je het niet te laten!