Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froogle1986
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-04 11:43
Beste allen,

Ik heb een aantal maanden geleden zelf mijn eerste systeem gebouwd. Hieronder een opsomming van componenten:

- Processor: AMD Rayzen 7 2700X Wraith Boxed met stock koeling
- Motherboard: ASRock B450 Steel Legend
- Graphics card: MSI Radeon RX 570 Armor 8GB OC
- G.Skill F4-3000C16D-16GB ( 4 x 8 gb )
- SSD: Samsung 860 EVO 500GB
- Powersupply - Thermaltake Smart RGB power supply unit 500 W

Systeem heeft altijd goed gedraaid tot ik tot het geweldige idee kwam om er nog een setje ram geheugen bij te plaatsen. In eerste instantie had ik er een setje van 2 x 8 gb instaan en die heb ik met exact dezelfde uitgebreidt. Dus ik dacht dat moet geen probleem zijn.
Tot ik de pc opstartte en na 10 minuten een blauw scherm krijg. Hierna is de pc opgestart om vervolgens na een x tijd weer op blauw scherm te komen.

Ik vermoed dat er iets in de instellingen van het geheugen in het bios niet goed staat maar moet eerlijk bekennen dat ik er niet veel verstand van heb.

Dit is wat ik geprobeerd heb.
- Voordat ik de uitbreiding erin gezet heb stond het ingesteld op Profiel XMP 2: 2933 MHz
- Uitbreiding erin gezet en niks veranderd aan deze instellingen
- Na een aantal x blauw scherm heb ik deze instellingen op Auto gezet. Hierop blijft de pc gewoon draaien. Maar dan wel op 1866 MHz.
- Later heb ik deze instelling manueel verhoogd naar 2667 MHz maar dan krijg ik heel soms nog een blauw scherm. Dat gebeurt ook wel eens als er niks met de pc gedaan word.

Zelf vermoed ik dat er ook iets met het voltage gedaan moet worden maar dat durf ik niet aan.
Ik heb CPU-Z draaien en daar lees ik uit onder het tabje SPD dat ze alle vier op 1,20 Volt draaien.

Misschien is het antwoord vrij simpel maar ik weet het niet haha.

Alvast bedankt voor het lezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
beginnen bij het begin.
1 Je kan met taiphoon memory burner uitlezen welke IC's (geheugen chips je op je sticks heb, denk B-die)
2. met ryzen dramcalculator safe profiel laden voor jouw IC's en deze settings vergelijken met jij in je bios heb draaien.
3.dram voltage 1.35/1.4v en soc voltage invullen van calculator.

hoop dat je hier iets aan heb simpeler kan ik het niet maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Goed even een opsomming:

- het gekozen geheugen was niet perse erg geschikt voor Ryzen 2000 serie. (Check QVL van mobo)
- hoe meer geheugen reepjes, hoe meer 'strain' op de geheugencontroller, hoe lager de aanbevolen geheugen snelheid.
- Ryzen 2000 is per definitie gevoelig voor geheugen stabiliteit.

Bovenstaande 3 redenen zorgen voor je BSOD. Als je niet teveel wilt tweaken doe je t volgende:

- laad in bios XMP
- voor je het bios uitgaat zet je de geheugen multiplier terug op 2800mhz.

Dit zorgt ervoor dat middels XMP juiste voltage en timings ingeladen worden voor 3000mhz, zou voldoende moeten zijn voor 2800mhz stabiel. Mocht dit niet zo zijn doe je bovenstaande methode maar dan 2666mhz.

Als je geen XMP aan zet en alleen de multiplier verhoogd naar 2800mhz dan zijn alleen JDEC timings en voltages ingeladen. Voldoende voor 1866mhz @ 1,2v. Dat gaat dus nooit stabiel zijn als je alleen de multiplier verhoogd.

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 29-02-2020 15:51 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froogle1986
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-04 11:43
Heel erg bedankt voor de reacties, dit maakt het wat makkelijker. Ik ga dit vanavond proberen!

Ik laat nog weten hoe het afloopt ...

millman - jij hebt gelijk qua QVL. ik zou zweren dat ik ze toen daar op heb uitgezocht 8)7 . misschien niet goed gekeken geen idee.

Heb nu XMP 2.0 profiel 1 geladen en daaronder de instelling op 2800 MHz gezet. ik ga het nu even afwachten hoe dit afloopt. Ik zie alleen nergens waar ik de voltages in zou kunnen stellen.

[ Voor 54% gewijzigd door Froogle1986 op 29-02-2020 22:13 . Reden: antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Met XMP zou je het juiste voltage al ingeladen moeten hebben.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoGS
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05-2021
Ik heb toevallig precies hetzelfde geheugen bijgeplaatst en krijg ook meteen blauwe schermen. Valt me op dat ik ik de bios zie dat de de dims die ik al had van de fabrikant Hynix zijn en de nieuwe dims van Samsung. Ik weet dat dat nog wel eens problemen geeft dus ik ga proberen de dims in te ruilen
Pagina: 1