Torrents vs KPN Experia Box v10A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:47
Beste tweakers,

Zo nu en dan downloaden wij een torrent. Onlangs zijn wij overgestapt van Ziggo naar KPN. Vroeger haalden we vrij constante downloadsnelheden van ~4 MB/s. Sinds de overstap is de downloadsnelheid erg volatiel, van 20 KB/s tot soms kortstondige uitschieters van 1,5 MB/s.

De setup:
PC op basis van I5 2500
VPN: Windscribe v1.8.3
Torrent: Bittorrent v7.10.5, voorheen v7.2.1, maar dat maakte geen verschil
Router: Experia Box v10A
PC is bedraad aangesloten en is niets gewijzigd t.o.v. Ziggo.

Wat ik zelf heb geprobeerd. Meerdere speed runs met Speedtest by Ookla(speedtest.net)
Zonder VPN:
Ping 30 ms
Download, 65-70 Mbit
Upload 31 Mbit

Met VPN, met Bittorrent afgesloten
Ping 24-27 ms
Download, 60 Mbit
Upload 25-30 Mbit

Met VPN, BitTorrent opgestart
Ping 27-33 ms
Download, 8Mbit - 12 Mbit
Upload 25-30 Mbit

Mijns inziens gebeurd er dus iets raars als ik BitTorrent open, mijn vermoeden zit dan ook in de Router-BitTorrent combinatie.

Bittorrent config:
BitTorrent heeft een nieuwe poort elke keer dat hij opstart.
Nat-PMP is enabled .
Er wordt maar 1 torrent tegelijk gedownload.
Geen upload of download restricties (beide op 0).
max 500 verbindingen.
Geen transfer cap.
Geen proxy geconfigureerd.

BitTorrent geeft zelf aan dat de poort niet openstaat, op meerdere PC's. Ook geeft hij aan geen snelheid te kunnen bepalen, maar er staat me iets van bij dat daar een bekende bug in zat.

Router config:
UPnP is enabled.
Er is alleen een poort geforward voor de TV. Fixed poorten voor BitTorrent heeft geen zin aangezien de poort steeds wijzigt en door UPnP opgepakt zou moeten worden.
Zo ver ik zie geeft de router geen gekke logs.

Hebben jullie ideeën wat ik nog meer kan testen om het probleem uit te sluiten? En zijn jullie het eens dat de router verdacht is?
Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Nilvo op 04-03-2020 20:27)

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nilvo schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:23:
@FreshMaker @Verwijderd
Voor €2 vind ik het de poging wel waard om te vinden waar het probleem zit.

Bittorrent staat nu fixed op 46334
Windscribe pro op 443

Welke poort moet er in de Experiabox geforward worden? Ik ga uit van de 443 dan toch? En maakt het nog uit welk profiel er wij Windscribe wordt ingesteld? (TCP, UDP, Stealth of WStunnel)
Ik denk dat je 46334 in je router moet forwarden naar de TorrentPC, en deze ook in de client instellen

TCP en UDP is een kwestie van uitproberen.
Ik heb hem vrijwel altijd op UDP staan, omdat anders de RDP niet geaccepteerd wordt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-10 13:36
Ik heb geen ervaring met bittorrent. Je geeft een duidelijke omschrijving en het enige wat ik je kan vertellen is dat de v10a van kpn slechter is dan de v10. Ik heb hem voor 1 maand gebruikt op 200/200 glasvezel en tijdens steam updates stopte ie gewoon met werken.

Ook de kpn monteur vertelde mij dat de v10a een snel ontwikkeld alternatief was voor het geval dat chinese producten zouden worden verboden.

Ik heb 2 opties voor je:
- kijk of je een v10 kan regelen bij de kpn.
- Vervang de router en gebruik je eigen router. Op het forum of deze website http://netwerkje.com/eigen-router staat genoeg informatie.

Ik hoop dat je hier iets mee opschiet. (Ik kan mij herinneren dat de cpu in de v10a niet sterk genoeg is)

Je bent niet de enige trouwens https://forum.kpn.com/int...-bugs-met-nat-dhcp-457157

[ Voor 7% gewijzigd door fietser1997 op 28-02-2020 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eens proberen iets minder dan die 500 verbindingen te kiezen.
Daar was iets mee maar ik kan me even niet herinneren wat het ook alweer was. :)
Een stuk of 150 of 200 moet het 'm ook wel doen. En misschien nog wel minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

In je tests mis ik nog 'zonder VPN, met bittorrent'. Oftewel: is het de VPN of KPN?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ligt het niet aan de seeders van de torrent zelf? Probeer eens: https://linuxtracker.org/...c9b2186502b1065e2bc958b64

Anders eens een andere client proberen zoals qbittorrent of deluge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat is de reden waarom de poort steeds verandert? Daar kun je toch geen fatsoenlijke forwarding op zetten? Dat er UPnP wordt ondersteund is mooi maar hoe vlekkeloos werkt dit?

Mijn idee: Zet die poort eens vast, zowel in je software als in je modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 02:41
Klinkt wel degelijk als een probleem dat de CPU in de router de hoeveelheid connecties niet aankan en als een gevolg naarbeneden schaalt qua snelheid in plaats van dat die op z'n bek gaat. Ik zou proberen de hoeveelheid connecties flink omlaag te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Je VPN forward de torrentpoort niet
Dus jij kan wel upnp op je modem/router aanzetten, maar het stopt ( bij retour )
Vrijwel alle VPN aanbieders throttelen torrentverkeer op de verbindingen, want het is wel de nr1 usecase de laatste jaren.

Je hebt het over "zo nu en dan een torrent"
Is dat wel zo, of probeer je het mooier te maken dan de werkelijkheid ?
( no offence )
Maar ik ben recent overgestapt op een seedbox, en voor 5€/m heb je een degelijke verbinding.
Geen vpn nodig ( je draait op het IP van ded seedbox ) en bijna 10x snellere verbindingen mogelijk
( ik DL usenet met bijna 150MB en torrents variëren naar de seeders, tussen de 50 / 100MBm met uitschieters naar 280MB )

* FreshMaker was zo tevreden met de eerste 3 maanden, dat ik een 'grotere' heb genomen, waar ook plex op ondersteund wordt.
Niets meer 'thuis' staan nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Houd er ook rekening mee dat je misschien last hebt van MTU issues. Hierdoor kan het probleem ontstaan dat ieder pakket gefragmenteerd door je VPN gaat waardoor de snelheid behoorlijk in kan makken, tot zelfs een kwart wanneer er retransmits nodig zijn.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
FreshMaker schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:01:
Dus jij kan wel upnp op je modem/router aanzetten, maar het stopt ( bij retour )
Vrijwel alle VPN aanbieders throttelen torrentverkeer op de verbindingen, want het is wel de nr1 usecase de laatste jaren.

Je hebt het over "zo nu en dan een torrent"
Is dat wel zo, of probeer je het mooier te maken dan de werkelijkheid ?
( no offence )
Maar ik ben recent overgestapt op een seedbox, en voor 5€/m heb je een degelijke verbinding.
Geen vpn nodig ( je draait op het IP van ded seedbox ) en bijna 10x snellere verbindingen mogelijk
( ik DL usenet met bijna 150MB en torrents variëren naar de seeders, tussen de 50 / 100MBm met uitschieters naar 280MB )

* FreshMaker was zo tevreden met de eerste 3 maanden, dat ik een 'grotere' heb genomen, waar ook plex op ondersteund wordt.
Niets meer 'thuis' staan nu
Het is geen enkel probleem om torrents binnen te halen op volledige snelheid zonder Upnp of handmatig ingestelde portforwarding. Daarnaast vind ik je toon richting de topicstarter niet erg vriendelijk. Ook de overige alinea's dragen niet bij aan een oplossing voor zijn of haar probleem.
Centurius schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:03:
Klinkt wel degelijk als een probleem dat de CPU in de router de hoeveelheid connecties niet aankan en als een gevolg naarbeneden schaalt qua snelheid in plaats van dat die op z'n bek gaat. Ik zou proberen de hoeveelheid connecties flink omlaag te halen.
Anno 2020 geen probleem meer met de nieuwere routers.

[ Voor 14% gewijzigd door DR!5EQ op 29-02-2020 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
FreshMaker schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:01:
Test het eens zonder VPN.
http://releases.ubuntu.co...desktop-amd64.iso.torrent

[ Voor 64% gewijzigd door jeroen3 op 29-02-2020 19:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
Wauw, een hoop reacties, dank voor al het meedenken! Ik zal de antwoorden proberen te geven:

@DR!5EQ
Zonder VPN:
De Raspian Busterkomt met 8,4 MB/s stabiel binnen met 30 seeds, icm 500 connecties.

Met VPN:
De Raspian Buster komt met VPN niet boven 1,1 MB/s uit met 33 seeds.

Volgens mij is de VPN daardoor dan ook als schuldige aan te wijzen. De 500 connecties lijken geheel geen probleem te vormen voor de router. Best toevallig dat het vrijwel gelijktijdig met de omschakeling Ziggo -> KPN ook een drop in de download snelheid gaf.

@Verwijderd
Torrent gisteren waren 32 seeds + 2 peers. Heb net de connecties teruggezet naar 200 en 20 peers. De Raspian Buster:
Met VPN:
< 250 Kb/s, 14 seeds en erg volatiel.
Zonder VPN:
~1,2 MB/s met 14 seeds en stabiel.

Ook hierdoor lijkt de VPN mij verdacht.

@MensionXL
Zonder VPN met BitTorrent open
Ping 10 ms
Download, 57 Mbit
Upload 28 Mbit

Ook hierdoor lijkt de VPN dus schuldig te zijn. The third time is a charm.
Het ligt dus niet aan de verbinding van KPN, wat ik ook niet had verwacht.

@sypie
Volgens mij heeft het weinig zin om de BitTorrent poorten vast te zetten, aangezien VPN via een andere poort zal lopen dan BitTorrent zelf opgeeft. Wat ik mij meen te herinneren van eerdere pogingen was dat het vastzetten van de poort dan ook niet leidde tot een geslaagde check in BitTorrent als de VPN aan stond. De melding bleef dat de poort niet open stond, maar er wel gedownload kon worden.
Mogelijk dat @FreshMaker de eerste regel kan bevestigen of dat het daadwerkelijk klopt?
Daarnaast ben ik geen fan van fixed port forwarding, ook al weet ik dat een portscan erg simpel is, maar dan gaan we wat offtopic.

@DR!5EQ
Net UPnP in BitTorrent uitgezet, connecties naar 500 en de Raspian Buster voor de 3e keer gedownload :). Zonder VPN wederom 8,4 MB/s download.
UPnP aan of uit lijkt dan ook niets uit te maken voor de snelheid.
UPnP uit is overigens wel veiliger.

@allemaal
Ik zal eens zoeken naar een alternatieve VPN en dan de resultaten posten.
Edit: Net een andere VPN provider geprobeerd. Snelheid van Raspian Buster ging vrij rap > 4.0 MB/s. De oplossing lijkt me dan ook duidelijk.
Enige wat ik me dan nog afvraag, is het puur toevalligheid dat de downloadsnelheid zo veranderd tussen Ziggo en KPN, of kan daar een reden achter zitten? Iets van een encoding o.i.d.?

Dank voor alle hulp! _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Nilvo op 29-02-2020 20:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centurius
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 02:41
DR!5EQ schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:42:
[...]

Het is geen enkel probleem om torrents binnen te halen op volledige snelheid zonder Upnp of handmatig ingestelde portforwarding. Daarnaast vind ik je toon richting de topicstarter niet erg vriendelijk. Ook de overige alinea's dragen niet bij aan een oplossing voor zijn of haar probleem.

[...]

Anno 2020 geen probleem meer met de nieuwere routers.
Laat de V10a nou net wel de reputatie hebben dat het ding niet echt geweldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
DR!5EQ schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:42:
[...]

Ik heb zelf ook windscribe, en weet waar het probleem ligt.
Een account bij AIRvpn gehad, en daar kon je portforwarding instellen, deed je dat, kreeg je 3x zo snel de boel binnen.Torrents willen nu eenmaal graag één op één contact onderling

Kan je portfowarding gebruiken ( kost extra bij Windscribe ) moet je de betreffende poort inderdaad forwarden naar de torrent-pc ( en daar op houden )
Dan scheelt het wel degelijk.
Maar dan kom je op 2 of 8$ per maand aan extra kosten, dan is het de vraag of dat het waard is

Dat jij de toon niet vriendelijk vindt, kan me niet boeien, moet ik bij elke zin een extra hartje plaatsen ?

[ Voor 15% gewijzigd door FreshMaker op 29-02-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Niet online
Centurius schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 20:19:
[...]

Laat de V10a nou net wel de reputatie hebben dat het ding niet echt geweldig is.
Absoluut, maar overdrijven is ook een vak. Een torrent downloaden mag op bij geen enkele geleverde router een probleem opleveren, anders dan een specifieke instelling, die je in de meeste gevallen ook kunt toepassen. Ik vind de V10A sowieso beter presteren dan het modem van ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik ook windscribe pro, en heb recentelijk een vaste poort op TCP ingesteld (dus geen UDP wat automatisch geselecteerd wordt). Bij mij was dit nodig omdat de Experia box geen UDP over 4G afhandelt. Wellicht dat dat een universeel issue is bij Experia boxen?
In ieder geval kan ik nu de volle snelheid van mijn 4G buitengebied modem gebruiken, daarvoor was het beperkt tot de ADSL snelheid van een miezerige 6 Mbit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Wat Wim-Bart zegt zit wat in: De MTU us bij een VPN net wat lager dan normaal, imdat een VPN wat extra bytes toevoegt aan iedere packet. Je zou de MTU van je netwerkkaart wat lager kunnen zetten. Normaal is deze 1500, maar met een VPN voegt door ipsec extra butes aan je packets toe: Hoe werkt MTU/MSS adjust precies?

Je kan eerst eens beginnen met een MTU van 1350 en dan langzaam wat verhogen tot je het optimum hebt gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
Wim-Bart schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 19:23:
Houd er ook rekening mee dat je misschien last hebt van MTU issues. Hierdoor kan het probleem ontstaan dat ieder pakket gefragmenteerd door je VPN gaat waardoor de snelheid behoorlijk in kan makken, tot zelfs een kwart wanneer er retransmits nodig zijn.
fastedje schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 22:18:
Wat Wim-Bart zegt zit wat in: De MTU us bij een VPN net wat lager dan normaal, imdat een VPN wat extra bytes toevoegt aan iedere packet. Je zou de MTU van je netwerkkaart wat lager kunnen zetten. Normaal is deze 1500, maar met een VPN voegt door ipsec extra butes aan je packets toe: Hoe werkt MTU/MSS adjust precies?

Je kan eerst eens beginnen met een MTU van 1350 en dan langzaam wat verhogen tot je het optimum hebt gevonden.
Net de MTU van de VPN netwerkadapter aangepast naar 1350 en de speedtest gedraait.
Met VPN:
Ping 26 ms
Download 2 Mbps
Upload 28,5 Mbps
Download van de Raspbian Buster kwam niet boven de 300 KB/s.

Zonder VPN:
Ping 31 ms
Download 63 Mbps
Upload 30,5 Mb/s
Download van de Raspbian Buster 8,4 MB/s.

Na de test heb ik de MTU weer op 1500 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
@FreshMaker @Verwijderd

Windscribe pro op 443

Welke poort moet er in de Experiabox geforward worden? Ik ga uit van de 443 dan toch? En maakt het nog uit welk profiel er wij Windscribe wordt ingesteld? (TCP, UDP, Stealth of WStunnel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi , ik heb in mijn torrent cliënt alles op auto staan en gebruik een fritzbox achter de Expedia, op de Frits staat upnp aan voor de betreffende pc. De experia ziet alleen de Frits. In windscribe heb ik Port 443 gekozen, tcp only.
Voor mij werkt dit, wellicht dat de experia in ‘domdom’ config ook nog helpt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Nilvo schreef op zondag 1 maart 2020 @ 11:23:
@FreshMaker @Verwijderd

Windscribe pro op 443

Ik denk dat je 46334 in je router moet forwarden naar de TorrentPC, en deze ook in de client instellen

Ik heb hem vrijwel altijd op UDP staan, omdat anders de RDP niet geaccepteerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
FreshMaker schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:12:
[...]

Bovenstaande klopt. Wat mij betreft is het probleem dan ook opgelost.
Bedankt voor alle hulp en ondersteuning _/-\o_
Pagina: 1