Beste tweakers,
Zo nu en dan downloaden wij een torrent. Onlangs zijn wij overgestapt van Ziggo naar KPN. Vroeger haalden we vrij constante downloadsnelheden van ~4 MB/s. Sinds de overstap is de downloadsnelheid erg volatiel, van 20 KB/s tot soms kortstondige uitschieters van 1,5 MB/s.
De setup:
PC op basis van I5 2500
VPN: Windscribe v1.8.3
Torrent: Bittorrent v7.10.5, voorheen v7.2.1, maar dat maakte geen verschil
Router: Experia Box v10A
PC is bedraad aangesloten en is niets gewijzigd t.o.v. Ziggo.
Wat ik zelf heb geprobeerd. Meerdere speed runs met Speedtest by Ookla(speedtest.net)
Zonder VPN:
Ping 30 ms
Download, 65-70 Mbit
Upload 31 Mbit
Met VPN, met Bittorrent afgesloten
Ping 24-27 ms
Download, 60 Mbit
Upload 25-30 Mbit
Met VPN, BitTorrent opgestart
Ping 27-33 ms
Download, 8Mbit - 12 Mbit
Upload 25-30 Mbit
Mijns inziens gebeurd er dus iets raars als ik BitTorrent open, mijn vermoeden zit dan ook in de Router-BitTorrent combinatie.
Bittorrent config:
BitTorrent heeft een nieuwe poort elke keer dat hij opstart.
Nat-PMP is enabled .
Er wordt maar 1 torrent tegelijk gedownload.
Geen upload of download restricties (beide op 0).
max 500 verbindingen.
Geen transfer cap.
Geen proxy geconfigureerd.
BitTorrent geeft zelf aan dat de poort niet openstaat, op meerdere PC's. Ook geeft hij aan geen snelheid te kunnen bepalen, maar er staat me iets van bij dat daar een bekende bug in zat.
Router config:
UPnP is enabled.
Er is alleen een poort geforward voor de TV. Fixed poorten voor BitTorrent heeft geen zin aangezien de poort steeds wijzigt en door UPnP opgepakt zou moeten worden.
Zo ver ik zie geeft de router geen gekke logs.
Hebben jullie ideeën wat ik nog meer kan testen om het probleem uit te sluiten? En zijn jullie het eens dat de router verdacht is?
Alvast bedankt!
Zo nu en dan downloaden wij een torrent. Onlangs zijn wij overgestapt van Ziggo naar KPN. Vroeger haalden we vrij constante downloadsnelheden van ~4 MB/s. Sinds de overstap is de downloadsnelheid erg volatiel, van 20 KB/s tot soms kortstondige uitschieters van 1,5 MB/s.
De setup:
PC op basis van I5 2500
VPN: Windscribe v1.8.3
Torrent: Bittorrent v7.10.5, voorheen v7.2.1, maar dat maakte geen verschil
Router: Experia Box v10A
PC is bedraad aangesloten en is niets gewijzigd t.o.v. Ziggo.
Wat ik zelf heb geprobeerd. Meerdere speed runs met Speedtest by Ookla(speedtest.net)
Zonder VPN:
Ping 30 ms
Download, 65-70 Mbit
Upload 31 Mbit
Met VPN, met Bittorrent afgesloten
Ping 24-27 ms
Download, 60 Mbit
Upload 25-30 Mbit
Met VPN, BitTorrent opgestart
Ping 27-33 ms
Download, 8Mbit - 12 Mbit
Upload 25-30 Mbit
Mijns inziens gebeurd er dus iets raars als ik BitTorrent open, mijn vermoeden zit dan ook in de Router-BitTorrent combinatie.
Bittorrent config:
BitTorrent heeft een nieuwe poort elke keer dat hij opstart.
Nat-PMP is enabled .
Er wordt maar 1 torrent tegelijk gedownload.
Geen upload of download restricties (beide op 0).
max 500 verbindingen.
Geen transfer cap.
Geen proxy geconfigureerd.
BitTorrent geeft zelf aan dat de poort niet openstaat, op meerdere PC's. Ook geeft hij aan geen snelheid te kunnen bepalen, maar er staat me iets van bij dat daar een bekende bug in zat.
Router config:
UPnP is enabled.
Er is alleen een poort geforward voor de TV. Fixed poorten voor BitTorrent heeft geen zin aangezien de poort steeds wijzigt en door UPnP opgepakt zou moeten worden.
Zo ver ik zie geeft de router geen gekke logs.
Hebben jullie ideeën wat ik nog meer kan testen om het probleem uit te sluiten? En zijn jullie het eens dat de router verdacht is?
Alvast bedankt!