Klimaatbeheersing terrarium

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-03 21:13
Dag allen!

Intro
Dit is mijn eerste bericht hier maar ik lees en luister (Tweakers Podcast) regelmatig mee. Maar ik ben een jaar geleden begonnen aan de bouw van mijn terrarium waarin slangen gaan komen. Een half jaar geleden was deze bak al af en een kennis van mij zou dmv. een Raspberry Pi of een Arduino een klimaatcomputer bouwen. Helaas is deze tot op heden nog steeds niet af en ben ik het wachten en vragen wanneer het af is, en het niet nakomen van beloftes een beetje beu. Daarnaast moet ik voor 14 maart alles af hebben omdat dan de bakjes waar de slangen nu in zitten vrij moeten zijn. Er is dus wat haast geboden. Het probleem is alleen, ik kan zelf niet programmeren en heb weinig verstand van het inbouwen/programmeren van Electronica. Gelukkig mijn buurman (inbouwen/installatie) wel dus die zou mij hier mee kunnen helpen.

Nu de vraag
Ik zoek een oplossing voor het volgende: Het terrarium is een afgesloten kast waar een op de slangen afgestemd klimaat moet heersen. Dit houdt in dat ik de temperatuur (dag en nacht verschillend), de luchtvochtigheid, verlichting, beregening en ventilatie moet kunnen meten en aansturen.

Normaal gesproken zijn hier tal van kant en klare producten voor, maar omdat ik nogal wat uitgebreide setup heb heb ik eigenlijk geen zin in 10 verschillende apparaten welke ik in moet stellen. Dus de vraag is, hoe kan ik dit het beste doen zodat het vrij makkelijk te installeren is (en het liefste met remote monitoring via mobiel of notificaties van het systeem)?

Hieronder hetgeen wat gemeten/aangestuurd moet worden:

4x Led bouwlamp (2x 20 watt + 2x 50 watt) (aan/uit op planning)
1x UV lamp (aan/uit op planning)
1x Beregeningssysteem (aan/uit op planning of gekoppeld aan het hele systeem)
1x Verwarmingselement (met losse of ingebouwde ventilator) (verwarmen van het terrarium, temp. dag en nacht verschillend, ideaal gezien een pulserende thermostaat om grote schommelingen te voorkomen)
1x Luchtbevochtiger (met losse ventilator) (aangesloten op een hygrostaat zodat de luchtvochtigheid op peil blijft)
1x ventilator afvoer (aan/uit maar ook in snelheid dimmend om deze 24/7 te laten draaien of 1x per uur oid aan te zetten)
1x ventilator (Aan/uit voor een aantal minuten na het sproeien om beslagen ramen tegen te gaan)

Opmerkingen
Ik heb het internet afgezocht naar thermostaat/hygrostaat combi's met afzonderlijke dag en nacht planning maar deze vind ik eigenlijk alleen kant en klaar van reptielenmerken, zie: https://www.junai.nl/thermo-hygrostaat-digitaal.html. Het nadeel is, die thermostaat is niet pulserend dus zal de temperatuur constant up's en downs hebben, nu is dat in het wild ook zo dus het is geen mega probleem, maar mijn voorkeur is anders.
Daarnaast betekend zo'n systeem dat ik de verlichting apart moet schakelen, wat ik het liefste per lamp of per twee individueel doe (omdat ik niet in 1x al het licht in de ochtend en avond aan/uit wil doen voor mezelf en de dieren) en ik dus al minimaal 3 tijdschakelaars/bovenstaand kastje heb. Daarnaast moet ik dan ook nog de ventilatie van de ruiten en de kast zelf los aansturen en dus analoog allemaal op elkaar moet afstemmen. Al met al levert dat dus veel kastjes op wat allemaal op 1 stekkerblok aangesloten moet zijn.

Maar mocht ik voor 14 maart geen totaaloplossing kunnen vinden dan zal ik deze kopen. En dus alles analoog op elkaar af gaan stemmen. En wie weet is wonder boven wonder mijn kennis dan toch klaar met het programmeren _/-\o_ Alhoewel ik dat vertrouwen een beetje kwijt ben, maar ik hoop op jullie hulp!

(Mocht dit in het verkeerde topic geplaatst zijn, laat het maar weten, of verplaats deze dan als dat mogelijk is!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:23
Wat je wil gaan doen gaat je prima lukken, maar ik gok zo niet voor 14 maart. Ik zou gaan voor een tijdelijke oplossing en tegelijkertijd aan de slag met bijv Arduino, ESP8266 en domotica dingen. Je kan het dan helemaal naar eigen wens maken, het programmeerwerk pik je onderweg wel op met wat googelen en got.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:14

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Een groot deel van je wensen betreft dingen aan- en uitzetten. Dat is technisch niet zo moeilijk. Ik zou een ESP32-bordje pakken (want dan heb je veel meer pinnen dan een ESP8266), daar een 3,3v relaisbordje aan hangen en je kunt schakelen wat je wilt. Met een bord als dit kun je dan bijvoorbeeld 8 apparaten aan- en uitschakelen

Voor ventilatoren waarvan je de snelheid wil kunnen laten variëren, kun je computerfans pakken die aan te sturen zijn met een PWM-signaal. Dat kan de ESP32 ook prima.

Voor het meten van de luchtvochtigheid en temperatuur kun je een DHT22 gebruiken. Mocht je ook de temperatuur willen meten op een plek waar de sensor nat kan worden, kijk dan eens naar een waterdichte ds18b20.

Verder zal je een softwareplatform moeten kiezen, want alle functionaliteit louter op de ESP, Arduino of iets vergelijkbaars programmeren is niet heel praktisch. Je zou kunnen denken aan domotica platforms zoals Domoticz of Home Assistant. Of programmeeromgevingen als node-RED.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
@leecher Jaa precies, daar was ik al bang voor maar had het wel verwacht. Het probleem is voor mij het programmeren ervan. Ik ben vaak iemand die dat soort dingen graag zelf wil leren en aanpakken. Maar door drukte met school en werk is dat op dit moment helaas niet mogelijk. Vandaar dat mijn kennis dat doet, maar die heeft er niet al teveel haast mee want hij is een jaar geleden begonnen. Het frustrerende is is dat ik weet dat hij er mee bezig is geweest maar op dit moment ligt het op de plank, waardoor ik alsmaar aan het wachten ben.

@Gizz Mocht ik tijd vinden dan zal ik het zeker allemaal eens uitzoeken. Mijn kennis deed alles in node-red. Maar zoals in bovenstaande staat heb ik helaas geen tijd om dit zelf te doen.

Mocht iemand zich hier voor aanbieden dan wil ik daar best voor betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrujeriA
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:06
Goedenavond mede-tweakers.
Ik zou graag aanhaken op bovenstaande vraag. Ik ben een terrarium setup aan het maken met 5 bakken.
Hierin wil ik van elke bak afzonderlijk het volgende kunnen regelen
Een warmtelamp kunnen schakelen, parameter is zowel temp als tijd. Overdag op een max temp en s nachts op een min temp.
(LED)Verlichting schakelen, parameter is tijd
Per bak een display waarop de temp is af te lezen. Deze worden wel weggewerkt achter een deurtje/schuifje dus mooi hoeft het niet perse te zijn.

Ventilatoren hoeven er van mij niet in, zie er niet direct de meerwaarde van in.
Bedraad netwerk is geen enkel probleem, de modem zit onder het terrarium.

Als ik het goed begrijp is een ESP32 met een 3.3v relayboard met bij voorkeur 10 relays hierbij een goede basis, daarnaast dus 5 stuks DS18B20 voor de tempmeting.
Zit ik een beetje in de richting zo?
Er is niet perse haast mee. De bak moet nog gemaakt worden en dat kost me ook wel een paar zaterdagen al met al.
Als bovenstaande de basis is dan bestel ik het en ga ik een proefopstelling maken.

Groeten, Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
Dag Johan,

Toevallig ben ik nu een verslag aan het maken over hoe ik het uiteindelijk gedaan heb.

De korte versie daarvan is dat ik een Raspberry Pi 3 gebruikt heb in combinatie met 8 relay bord en DHT-22 sensoren. Alles in een door mij ontworpen behuizing die 3D geprint is. Ook voor de sensoren heb ik die behuizingen ontworpen en geprint. Op de pi stond Domoticz en met blockly hebben we verschillende voorwaarden gemaakt voor bijvoorbeeld klimaat beheersing. Dus minimum en maximum temperaturen en ingesteld wanneer de keramische lamp aan en uit moest. Binnen de switches in Domoticz is het vrij eenvoudig om voor de verlichting aan en uit tijden in te stellen.

Zie de afbeeldingen hieronder met hoe het er uiteindelijk uit zag.

Ik kan me voorstellen dat het niet al te moeilijk moet zijn dit aan te passen voor meerdere terraria.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yeggOM9QLwayE4OTZ34iWmRwy7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mdjHYvrTC7yo8CHBKU0tXOD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie3oJJjyjTcdbg00OF5hefG5Rz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXx3Au5Hve0ly384UXgpgGzK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QMzbop2RbcsjRbZhRFMlcdFsUiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Lj517h2Wt0mIStJuFzm1tS6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FjAiJDj4US3ONLc9CXHaFPxmL9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUYbyb1INyG2mUKm5bElaSJS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cshs7cNzlKBcNLPx0c1C4qKP1f4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/daMniIVtWiNGXehVW65s15My.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrujeriA
Hier kan ik wel weer wat mee.
Wat jammer is van de meeste ledstrips is dat deze vaak middels hun eigen controller/remote wel kunnen dimmen maar niet via de RPi of Arduino. Een zonsopkomst/ondergang cyclus zou wel heel tof zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
Dat is zeker wel mogelijk inderdaad. Er zijn neem ik aan wel modules waarmee je dergelijke strips kan aansturen. Ik denk dat je dan kan kijken naar ws2812b strips waarbij de leds ook individueel aan te sturen zijn.

Er zijn op YouTube daar genoeg projectjes van te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrujeriA
Vreemd, ik meende hier vanmorgen een reactie gepost te hebben.
Ik ben erg benieuwd naar je terrarium en de daarbij behorende oplossingen MatthijsMack.
Is het zonsop/ondergang script nog gaan werken voor je?
Als je iets van een verslag hebt, al is het maar in concept, dan ben ik meer dan geïnteresseerd.
Ik zal maar een ESP32 of RPi gaan bestellen met wat spul erbij zodat ik een testopstelling kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatthijsMack
BrujeriA schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:47:
Vreemd, ik meende hier vanmorgen een reactie gepost te hebben.
Ik ben erg benieuwd naar je terrarium en de daarbij behorende oplossingen MatthijsMack.
Is het zonsop/ondergang script nog gaan werken voor je?
Als je iets van een verslag hebt, al is het maar in concept, dan ben ik meer dan geïnteresseerd.
Ik zal maar een ESP32 of RPi gaan bestellen met wat spul erbij zodat ik een testopstelling kan maken.
Ik zal straks even contact opnemen via PB om je het verslag te mailen.
Verwacht er niet te veel van, het is geschreven om punten te krijgen voor SLB en mijn SLB'er is totaal niet tech savy en daardoor is de uitleg beperkt. Het is ook nog eens het laatste verslag wat ik schrijf voor mijn opleiding, dit zijn de laatste punten die ik nog moet halen en de diploma aanvraag is al onderweg :p.

Maar het legt denk ik het gehele concept wel goed uit.
Pagina: 1