Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basverhaak
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-09 14:54
Ik heb recent een HP Pavilion Power 15-cb030nd overgenomen en hij leek goed te werken todat hij niet meer opstarte. De laptop gaat gewoon aan en de backlight activeert. Aleen dan niks, de caps lock gaat knipperen, 5 keer langzaam, 4/3 keer snel, wat volgens de HP website iets met de Embedded controller te maken heeft (Wat is dat?) en een time out vanuit de bios. Directe qoute van de dell website:
5.3 (blink):
The embedded controller times out waiting for the BIOS.
5.4 (blink/beep)
The embedded controller times out waiting for the BIOS to return from system board initialization (end of POST).
Dit deed mij dus denken dat de BIOS gecorupt was en ik gebruikte de BIOS flashback functie van HP, alleen dit werkt voor zo ver ik weet niet. Ik doe de vereiste stappen maar kom nooit bij het bios flashback scherm, uiteindelijk alleen een bericht over CMOS checksum failed. Ik kan verder niks doen behalve de laptop weer opnieuw zien opstarten.

Ik heb ook de gewoonelijke dingen geprobeerd zoals: batterij eruit en stekker eruit en de aan knop ingedrukt houden voor 15 seconden, ram eropnieuw indoen en alles eruit halen behalve het nodige. Zonder resultaten.

Dus mijn vermoeden is dat de BIOS corrupt is en zodanig dat hij niet meer gereset kan worden, is er een manier om direct te kijken of deze chip defect is zoals voltages meten? Ik heb de schematics van de bios-chip online gevonden en de chip geeft 3.31v ik weet alleen niet of dat het goede voltage is 8)7
Maar anders is het mogelijk om de BIOS te herstellen met zon eeprom flash tool?

Alle hulp is welkom! :)

I5 2500K ♥

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOS 3.1
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-05-2021

DOS 3.1

Syntax error

... kan je überhaupt in de bios komen met op ESC drukken en op f10 geloof ik vlak na het aanzetten.

En waar gaat het mis in het proces via bios update via usb stick?
https://support.hp.com/nl-nl/document/c00131948
onder kopje: Het BIOS handmatig bijwerken vanaf een USB-flash station (buiten Windows).
wat lukt er niet?

Nameten e.d. van bios heb ik helaas geen verstand van.

[ Voor 58% gewijzigd door DOS 3.1 op 04-03-2020 23:41 ]

Error 404½ Page found, but I won't show it to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basverhaak
DOS 3.1 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 23:36:
... kan je überhaupt in de bios komen met op ESC drukken en op f10 geloof ik vlak na het aanzetten.
Ik kan bijv. op F10 drukken en dan staat er starting bios... maar dan loopt de laptop vast. Op 'esc' blijven drukken zorgt ervoor dat ik bij een scherm kom waar staat "cmos checksum failed. Loading default settings blah blah blah"

Dit doet mij dus denken dat de bios bricked is.

I5 2500K ♥

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
CMOS battery...en BIOS updaten, helaas is het bij HP en één ander merk waarvan ik dacht Lenovo een drama om de BIOS te updaten, dit heeft de neiging de CMOS battery te mollen na een bepaalde versie van het BIOS.

Wellicht moet de CMOS battery ge-reset worden of vervangen. Kijk uit welke versie van het BIOS je erop zet, kan best zijn dat HP nog steeds zijn problemen hiermee niet heeft opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basverhaak
Ik wil niet gek doen maar kan het zijn dat deze laptop geen cmos batterij heeft? De plek waar de batterij moest zitten op de pcb is leeg en er is geen andere plek waar ik de batterij kan vinden.

Maar ik ben best wel zeker dat de chip stuk is. Met een eeprom flasher kreeg ik te zien wat erop die chip stond en kon ik het vervangen met nieuwe code. Zelfs nadat deed de laptop het een stuk minder. Wel zoek ik nou een goede guide voor hp laptops op die manier flashen. Ik heb met sommige dingen moeite om het te begrijpen.

I5 2500K ♥