Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangroenewoud
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-05 05:01
Hoi mede-tweakers,

Recent ben ik gaan werken met een XPS13 9370 met FHD+ WLED Touch Display (1920 x 1200). Bijzonder goede machine en extreem handig om mee te nemen voor het werk.

Het is me opgevallen dat op lichte oppervlakken er een soort golfjes ("vlekken"voor het gemak) te zien zijn. Deze golfjes/vlekken zitten niet ín het beeld, maar lijken in scherm te zweven en zijn het best te omschrijven als een verticaal donker/licht patroon van ongeveer 2x5mm per donkere/lichte vlek.

Het is wellicht het best te omschrijven alsof het lijkt dat probleem in de polarisering van het licht uit het scherm is, want als de hoek waarmee naar het scherm gekeken wordt veranderd, bewegen de vlekken mee. Helaas is er geen foto/video van te maken omdat een foto op het scherm focussed en niet op de "gepolariseerde vlekken". Uiteraard heb ik geGoogled maar geen omschrijving gevonden die lijkt op dit probleem.

Het scherm schoon maken of de lichtintensiteit veranderen heeft geen invloed, de symptonen blijven hetzelfde.

Omdat het een LED scherm is lijkt me dat sterk dat het daadwerkelijk met polarisering te maken heeft, maar misschien weet iemand wat de correcte omschrijving van het probleem precies is?

Hartelijk dank voor alle feedback!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 21:54
Kun je er een foto van maken of is het daar niet op te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangroenewoud
Helaas lukt een foto maken niet; de camera stelt scherp op de individuele pixels en niet op het probleem "er door"..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangroenewoud
Het is eindelijk gelukt om een bruikbare foto te maken, zie alhier ingevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COT3LE5O_-aiE-6aqrYDrSrRAHg=/800x/f/image/z4nOFEWxvdKMUCPatip5EAMb.png?f=fotoalbum_large