Probleem met koeling in een MSI Nightblade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiscaa
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-08 06:54
Allen

Ik heb een paar dagen geleden een Nightblade MI2C (i5 6400, GTX 950) overgenomen, met als doel deze aan m’n broertje te geven voor Fortnite te spelen.
Toen ik de koeler, een speciale laptopachtige koeler, wou uitblazen met m’n Datavac, brak ik 2 fan blades af. 8)7
Heb toen de heatsink ervan gehaald en een stock intel cooler erop gezet, past prima qua hoogte, ook al zit de 950 er net boven. Verduidelijking, zonder de videokaart geinstalleerd (ff scrollen tussen de foto’s op die pagina)

De temps bij AIDA64 en Unigine tegelijk, zijn 75gr voor de CPU, en 60gr voor de 950.
Probleem zit ‘m in het feit dat er geen intake / outtake fan is, de PC wordt gloedheet vanbinnen. Benchmarks heb ik hele middag laten draaien.

Ik had graag toch op z’n minst een 80mm fan toegevoegd om de hete lucht uit de PC te krijgen aan de kant waar de videokaart z’n verse lucht haalt, dit zou het grootste probleem wel moeten oplossen, ik heb de drive cage ook uit de PC gehaald, waardoor ik, indien nodig, nog een 2e 80mm fan kan toevoegen voor wat luchtverplaatsing te hebben id PC.
Enige probleem is dat er maar 1 fan header op het moederbord zit, en dat is die voor de CPU. Molex kabels uit de voeding komen er niet, enkel speciale all in one SATA voeding en data kabels.

Hoe los ik dit het beste op?

Alvast dank

[ Voor 15% gewijzigd door tiscaa op 28-02-2020 18:25 ]

Beste antwoord (via tiscaa op 29-02-2020 11:40)

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:55

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

bauwsel schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:27:
[...]

Zal eens proberen, gelukkig dat zo’n splitter niet veel kost.
Maakt het uit welke ik aanschaf?
Een splitterkabel, verder maakt het niet uit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:30
Zijkant van de behuizing eraf laten en gaan sparen voor iets fatsoenlijks. Dit soort systemen is altijd een slechte koop.

Edit: Een 60mm fan zou enigzins moeten passen bovenin en dan daisychainen met de cpufan.

[ Voor 32% gewijzigd door Uszka op 28-02-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiscaa
Uszka schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:20:
Zijkant van de behuizing eraf laten en gaan sparen voor iets fatsoenlijks. Dit soort systemen is altijd een slechte koop.

Edit: Een 60mm fan zou enigzins moeten passen bovenin en dan daisychainen met de cpufan.
Zijkant=de hele behuizing ervan halen. Links,boven en rechts is 1 stuk.

Is een prima systeempje voor de prijs dat ik er voor betaald heb, kan ik dus gewoon een cpu splitter kopen en een 80mm fan aansluiten erop? Bovenaan gaat niet aangezien er bovenaan het volledig dicht is, de enige ventilatie id case zit rechtstaan, bij de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
bauwsel schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:17:
[...]

Zijkant=de hele behuizing ervan halen.
Nog beter en dan die ene fan bovenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiscaa
Tbh heb ik al geprobeerd, temps dalen AMPER, er is echt gewoon verse lucht nodig, alsook een fan die als exhaust dient, anders zal het niet gaan.
Maar waar sluit ik ze aan.... dat is de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

bauwsel schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:54:
Tbh heb ik al geprobeerd, temps dalen AMPER, er is echt gewoon verse lucht nodig, alsook een fan die als exhaust dient, anders zal het niet gaan.
Kijk of de 3/4 pin aansluiting van de koeler op het moederbord een normaal formaat heeft, dan kun je een fan-splitter aansluiten. Het beste is om een fan zowel vooraan als achteraan te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
bauwsel schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 21:54:
Tafelventilator er tegenaan laten blazen
Met de kap erop is het eerder een probleem waar je ze plaatst zonder de behuizing flink te modden. Voor de fans van de videokaart lijkt mij geen optie voor een exhaust omdat luchtstromen elkaar dan gaan tegenwerken met een averechts resultaat als gevolg. De ve fans van de videokaart fungeren nu namelijk als intake en de verwijderde cpu koeler de outtake. Beste is met MSI contact op te nemen voor een replacement van de cpu koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiscaa
Ludwig005 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:36:
[...]

Kijk of de 3/4 pin aansluiting van de koeler op het moederbord een normaal formaat heeft, dan kun je een fan-splitter aansluiten. Het beste is om een fan zowel vooraan als achteraan te installeren.
Die heeft een normaal formaat. Maar kan die header dat aan? 2 fans tegelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiscaa
Uszka schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:44:
[...]

Tafelventilator er tegenaan laten blazen

[...]

Met de kap erop is het eerder een probleem waar je ze plaatst zonder de behuizing flink te modden. Voor de fans van de videokaart lijkt mij geen optie voor een exhaust omdat luchtstromen elkaar dan gaan tegenwerken met een averechts resultaat als gevolg. De ve fans van de videokaart fungeren nu namelijk als intake en de verwijderde cpu koeler de outtake. Beste is met MSI contact op te nemen voor een replacement van de cpu koeler.
Ik zou de fan niet meteen voor de videokaart monteren natuurlijk, er is nog plaats net voor de GPU en daar zou dus perfect een 80/90mm fan kunnen gemonteerd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

bauwsel schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 22:53:
[...]

Die heeft een normaal formaat. Maar kan die header dat aan? 2 fans tegelijk?
Die header zou het normaal moeten aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiscaa
Ludwig005 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:23:
[...]

Die header zou het normaal moeten aankunnen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

bauwsel schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:27:
[...]

Een splitterkabel, verder maakt het niet uit.
Pagina: 1