Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09-2023
Hallo,

Ik zou graag even wat advies willen over de volgende opstelling:

Camera: Black magic poket 4k
Speedbooster: Metabones Canon EF - Micro 4/3 T CINE Speed Booster XL (0.64x)
Lens: Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art Canon EF-S-mount

Nu staat er bij de lens dat deze bedoeld is voor APS-c sensors. nou is een micro 4/3 kleiner maar hoe schaalt dat met een speedbooster? als het goed is zou de poket 4k met een speedbooster ongeveer gelijkwaardig zou zijn aan een full frame.

In de beschrijving van deze lens staat dat deze geschikt zou zijn voor een APS-c sensor. dus vandaar mijn vraag.

mvg,
Sander Jansen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:30
Nee, gaat niet goed werken.
Met deze combinatie worden de randen van het beeld zwart.
Zoek maar eens op video's of foto's gemaakt met een 5D/18-35mm combinatie. Dat geeft ongeveer hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
Er zijn meer dan genoeg videos te vinden waar ze beweren dat het gewoon zou kunnen:

YouTube: black magic poket 4k sigma 18-35mm f/1.8 dc hsm art

maar vindt het raar dat het kan gezien de waardes of is er toch iets wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Eh, als je uit gaat van "normale" APS-C (1.5x) ipv Canon APS-C (1.6x), dan heeft een APS-C sensor een oppervlakte van rond de 368mm². Een MFT sensor heeft een oppervlakte van 225mm², vermenigvuldig dat met 1,64 en je komt op 369mm² uit, precies APS-C dus.

Zo'n lens heeft altijd ook wat overlap want het moet wel de hele sensor dekken met zo min mogelijk vignetting. Moet makkelijk passen dus, en dat blijkt dus ook.

Je komt bij lange na niet in de buurt van een fullframe sensor (~ 864mm²).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander.jansen
Thanks voor de info.

Dat is wel goed nieuws... dan kan ik eerst de lens kopen in samenwerking met mijn huidige Canon M6 en dan sparen voor de BMPCC4k met speedsbooster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Ventieldopje schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:27:
Eh, als je uit gaat van "normale" APS-C (1.5x) ipv Canon APS-C (1.6x), dan heeft een APS-C sensor een oppervlakte van rond de 368mm². Een MFT sensor heeft een oppervlakte van 225mm², vermenigvuldig dat met 1,64 en je komt op 369mm² uit, precies APS-C dus.
euh... die berekening snap ik niet. :? waar komt die factor 1.64 vandaan en waarom reken je met de oppervlakte?

Wat deze speedbooster doet is de diameter (mm. geen mm²) van het geprojecteerde beeld verkleinen met een factor 0,64.
De Sigma 18-35mm is gemaakt voor een beeldiagonaal van 28.3mm (APS-C formaat). 28.3*0.64=18,1mm. Dat is kleiner dan 21.6mm (MFT formaat).
De zware vignetting die dat oplevert is in deze video ook duidelijk zichtbaar: YouTube: BMPCC4K + Sigma 18-35mm Vignette Test on Metabones Speed Booster, Ap...
Een speedbooster van 0.71x is dan wat bruikbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:17

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Oh lol, my bad 😂 Je zal wel wat vignetting hebben maar sommige lenzen hebben een stuk grotere projectie dan nodig. Hij zal dan ook wat groter zijn dan 28.3.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
't is ook weekend. Dan mag dat. ;)

Bij de 18-35 betaal je voor APS-C en je krijgt dus zo te zien ook echt geen milimeter meer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38

bobcom

Dedicated dabbler

sander.jansen schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 16:40:
Thanks voor de info.

Dat is wel goed nieuws... dan kan ik eerst de lens kopen in samenwerking met mijn huidige Canon M6 en dan sparen voor de BMPCC4k met speedsbooster.
Metabones heeft speciale EF-BMPCC speedboosters (ULTRA 0,71x van aps-c naar mft, XL 0.64x van FF naar MFT).Speciaal gemaakt voor BMPCC i.v.m. de dunnere sensor stack van de camera in vergelijking met MFT1), en daar kan je zo die 18-35 op prikken.

Kost net niet de helft van de camera en is hier te bestellen (als je klaar bent met sparen)

1)Dat is wat er in het bijschrift van de verkoopinformatie van E-Global staat

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:19
bobcom schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:22:
[...]

Metabones heeft speciale EF-BMPCC speedboosters (ULTRA 0,71x van aps-c naar mft, XL 0.64x van FF naar MFT).Speciaal gemaakt voor BMPCC i.v.m. de dunnere sensor stack van de camera in vergelijking met MFT1), en daar kan je zo die 18-35 op prikken.

Kost net niet de helft van de camera en is hier te bestellen (als je klaar bent met sparen)

1)Dat is wat er in het bijschrift van de verkoopinformatie van E-Global staat
Houd er wel rekening mee dat niet iedereen graag bij een site als eGlobal bestelt, en hij in NL wat duurder is :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38

bobcom

Dedicated dabbler

Snap ik - ging meer om het feit dat het ding er is en de info erover dan waar je hem kunt halen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Pagina: 1