Hulp bij corrigeren gemaakte fouten aanleggen netwerkkabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-11-2023
Probleem:

Wij hebben een nieuwbouwwoning waarbij wij loze leidingen hebben laten aanleggen voor het gebruik van netwerkkabels, aangesloten op een wandcontactdoos. Echterrrrrr.....ik heb schijnbaar de verkeerde cat6a kabel gekocht (soepele ipv stugge kabel) en deze zijn dubbel door een loze leiding getrokken. Mijn plan was om per loze leiding 1 kabel voor tv te gebruiken en de ander voor een Ubiquiti AP AC Pro aangesloten met POE of eventueel er een switch aan te hangen met daaraan een NAS/Printer etc...afhankelijk van de kamer.

Eruit halen is geen optie daar de loze leidingen dusdanig waren dat een trekveer er doorheen halen al een uitdaging was.

De kabel die gebruikt is;
DANICOM CAT6A S/FTP 100m op rol soepel - PVC (Fca)

Nu zijn mijn vragen door mijn onkunde 8)7 :

1. Er is mij verteld dat nu per kabel, er een connector aangesloten moet worden (zowel aan de kant van de meterkast als aan de kamer kant), de connector in een dubbelzijdige/koppelstuk keystone en daarvoor weer een muurelement vinden waar de keystone in past. Alleen dan zou mijn oorspronkelijk plan uitvoerbaar zijn. Kan iemand dit bevestigen, of heeft iemand een beter plan?

2. Is dit uberhaupt nog uitvoerbaar op de manier zoals boven geschetst, kan ik middels poe een accesspoint aansluiten op een door een koppel-keystone "verlengde" UTP kabel?

3. de voorgestelde items;
https://www.kabelshop.nl/search/?search=k050600031
https://www.kabelshop.nl/search/?search=k101301020
https://www.utp-kabel.nl/cat6a-connector-rj45-shielded.html

4. wat mijn oorspronkelijk plan was;
https://www.elektrototaal...yUcwfWUa_c50aArhREALw_wcB

al ons schakelmateriaal is van Gira, vandaar dat de keuze hierop was gevallen.

Bij voorbaat dank voor de reacties, hopelijk kan iemand deze (niet) tweaker een handje helpen, wegwijs maken in de wereld van netwerktoebehoren :)

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-06 15:30
Het is natuurlijk tegen alle standaarden in, maar ik moet bekennen dat ik al menig keystone (toolless) op soepele kabel heb gezet, en heb daarbij 0,0 problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 11:56

TiMMieJ

PSN: Orixez

Blaffeh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:03:
Het is natuurlijk tegen alle standaarden in, maar ik moet bekennen dat ik al menig keystone (toolless) op soepele kabel heb gezet, en heb daarbij 0,0 problemen ondervonden.
Exact hetzelfde hierzo thuis gedaan. Niet het beste maar werkt ook hier prima op een WCD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:11
Op soepele kabel dien je eigenlijk inderdaad stekkertjes te knijpen. De gegeven omweg is dan technisch in orde. Soms kom je wel weg met het monteren van een keystone/wcd op soepele kabel, maar het is soms mogelijk dat aders dan niet zo goed contact maken als stugge kabel.

Ik weet overigens niet of Gira niet iets heeft om keystones in te plaatsen. Misschien dat je daar nog even naar op zoek kan!

[ Voor 3% gewijzigd door Groentjuh op 28-02-2020 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Blaffeh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:03:
Dus keystone aan uiteinde kabel, deze in WCD zetten, zeg ik dat goed? En waarom zou toolless normaliter niet kunnen, wat is het verschil met toolless of met krimptang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Groentjuh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:16:
Op soepele kabel dien je eigenlijk inderdaad stekkertjes te knijpen. De gegeven omweg is dan technisch in orde. Soms kom je wel weg met het monteren van een keystone/wcd op soepele kabel, maar het is soms mogelijk dat aders dan niet zo goed contact maken als stugge kabel.

Ik weet overigens niet of Gira niet iets heeft om keystones in te plaatsen. Misschien dat je daar nog even naar op zoek kan!
Poe zou dan ook gewoon moeten werken, of is dit dan niet meer mogelijk als de kabel middels koppelstuk is verlengd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:11
dop33 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:39:
[...]

Poe zou dan ook gewoon moeten werken, of is dit dan niet meer mogelijk als de kabel middels koppelstuk is verlengd?
Poe merkt niets van zo'n koppelstukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
dop33 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:38:
[...]

Dus keystone aan uiteinde kabel, deze in WCD zetten, zeg ik dat goed? En waarom zou toolless normaliter niet kunnen, wat is het verschil met toolless of met krimptang?
Ja gewoon keystone op de kabel zetten en klaar. Ik heb toolless gedaan omdat ik geen punchdown tool heb. Misschien dat de toolless keystones wel dat duurder zijn maar dat weet ik niet zeker. Als je er maar voor zorgt dat de aders goed in de klemmetjes geschoven zitten en de aders goed kort afknippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-06 13:18
hoewel het messhien niet netjes is om soepele kabel door de muur te halen heb ik het zo vaak gedaan en echt nog nooit problemen gehad. Andersom eigenlijk ook niet. Al moet ik die misschien wel net iets vaker knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
Het knijpen van een rj45 stekker voor stranded kabel op een solid kabel is trouwens nog nooit een succes geweest bij mij, maar daar zijn ook weer specifieke rj45 stekkers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:04
Ik heb ook soepele kabel in de muur liggen, dat werkt probleemloos. Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er verschil bestond toen ik hiermee bezig was. Ik verwacht dat dit geen probleem zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 21:00
Ik vermoed dat die keystones ook in https://www.elektrototaal...element-draagring-4167825 passen :)

Special reden om voor 6a S/FTP te gaan trouwens? Verwacht je 10 GBit te gaan doen? Als je bereid bent terug te schalen naar CAT 6 UTP dan is https://www.netwerkwinkel...-Wit-NK4012W-p_32310.html een stuk goedkoper qua keystones.

Die pluggen zijn ook wel erg duur: https://www.netwerkwinkel...ded-MP0033-1-p_30940.html

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Je kunt deze kabels gewoon gebruiken met wandcontactdozen aan de ene kant en een patchpaneel aan de andere kant als je componenten met Krone LSA+ pakt:
Unlike 66- and 110-style IDC punch blocks, Krone contacts can be used with stranded conductors.
Een voorname reden om geen stranded kabels door de muur te gaan trekken, is dat deze kabels bij het trekken ook makkelijker beschadigen. Maar als dat gebeurd is doe je daar nu toch niets meer tegen. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Wat is de kleuren volgorde voor de keystone? Op de connector heb ik nu:

Wit/oranje oranje wit/groen blauw wit/blauw groen wit/bruin bruin

Maar de keystone als ik B zou volgen is:

Bruin wit/bruin oranje wit/oranje groen wit/groen en blauw wit/blauw.

Bij de connector verspringt groen en blauw met elkaar daar waar de keystone de kleuren volgt. Het is ook niet te controleren of de connector of keystone verkeerd zit of wel? Het werkt nu namelijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Staan er kleuren op de keystone? Heb je een foto?

Heb je de keystones van 4. je oorspronkelijke plan? Want dan kom ik bij https://www.elektrototaal...d/file/1855/product/4640/ uit en zou je op de keystone dezelfde volgorde aan moeten houden als bij de connector:
1) oraje/wit
2) oranje
3) groen/wit
4) blauw
5) blauw/wit
6) groen
7) bruin/wit
8) bruin

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ToLGL_naCaGYZFx_OAgxe0WCwbY=/f/image/lbJ25cYcAN4ibmjl2TGyTxvc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYxk4F3fUTTNmsulOGsSe7yYycM=/f/image/rvfi5YdpHhiz2Uk3fMvlSL0F.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7L15S8758LhL26KZJuWSkFX-zHc=/f/image/gOt3H4Ps27cOJYJSnKqbhstQ.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-06 11:51

Nobby

Nuts!

Altijd TIA 568 B volgen. Of consequent zijn aan beide kanten.

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
Komt er dus op neer dat ik of een kabelbreuk heb, of de connector zit niet goed?

Is er een manier om te testen wat het probleem kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
dop33 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:45:
Komt er dus op neer dat ik of een kabelbreuk heb, of de connector zit niet goed?

Connectors plaatsen op beide uiteinden en testen met kabeltester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:15
dop33 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:45:

Een kabeltester zoals dit:
https://www.orbitadigital...-rj45-rj11-cat5-cat6.html

Ik heb hier een stuk of 24 outlets in huis gepunched en ik denk dat we er 2/3 hadden waar ergens iets misgelopen is. Adertje niet goed, vals contactje. Dan is zo een kabeltester echt een godsgeschenk.

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 27-03-2020 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
is een connector na testen te hergebruiken (ik wil tenslotte aan 1 zijde de keystone in de muur hebben, dus afknippen en connector op een andere kabel monteren) of kan ik toch beter een koppelstuk aanschaffen ipv keystone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Keystones kun je over het algemeen een paar keer hergebruiken als je aders er recht uit trekt (dus in de tegenovergestelde richting als je ze erin hebt gedrukt). Male RJ45 connectors kun je echter nooit hergebruiken.

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dop33
juist, dus als ik aan beide kanten een connector plaats om de lijn te testen op breuken/fouten moet ik altijd 1 connector weggooien als ik gebruik wil maken van een keystone. Dan kan ik beter een koppelstuk gaan gebruiken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Connectoren zijn cheap, maar ik weet niet waarom je er een connector op wil zetten als je er ook meteen de keystone op kan zetten. In mijn ervaring is het 99 van de 100 keer dat de kabel niet goed (niet ver genoeg, of verkeerde volgorde) in de connector of keystone zit, en maar heel zeldzaam kabelbreuk.

Kabelbreuk kun je ook met een multimeter testen: strip aan beide kanten alle 8 de adres een paar mm. Knoop aan de ene kant steeds twee aders aan elkaar (ow->o, br/w->b bijvoorbeeld; kan zijn dat je hier wat meer moet strippen :P ) en meet aan de andere kant de weerstand tussen diezelfde twee aders.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1