PC ventilatoren toebedeling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-09 14:41
Geachte damens en heren.

Ik zou graag wat advies willen over waar ik het beste mijn huidige fans naar toe kan zetten om de beste koeling en tevens stille werking van mijn pc te willen krijgen.

Mijn huidige instelling is in de foto's hierbeneden.
https://tweakers.net/ext/f/3OfVLLlvMQ2NcBWUp652jrLI/full.jpg
https://tweakers.net/ext/f/cqrPzgKLPokfC7U0v2Uslew1/full.jpg

Dus ff in woorden wat t is:
Het is een nzxt s340 elite kast met een scythe mugen 5 PCGH.
De fans die jullie zijn zijn 3 noctua NF-F12 PWM en 1 noctua nf-p12 redux-1700.

Ik zag via dawid does tech stuff dat de front intake niet zoveel toevoegd, en aangezien daar de 2 noctua's zitten zat ik te denken hoe ik mijn fans kan herverdelen over de kast.

Hoe zouden jullie ze verdelen? (Heb ook de scythe original fans nog en de nzxt case fans (maar die laatste zijn niet PWM en sluit ik dus graag uit, zet nml tijdens studeren fans op 30 procent en dan hoor ik mijn pc niet meer).

Ik zat evt te denken om de noctua's als 2e cpu heatsink te gebruiken en als top exhaust, en dan geen intake? maar dan negatieve druk = stof. Of nog 140 mm fan te kopen voor top exhaust en dan de noctua redux naar voren?

Enige input zou gewenst zijn.

Met vriendelijke groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

De theorie is dat je een airflow in je kast creeert die langs zo veel mogelijk warmte producerende onderdelen gaat om zo de warmte af te voeren.
Vaak wordt gekozen voor een intake onderin de kast aan de voorkant en een outlet boven in de achterkant van de kast (warme lucht stijgt, dus de natuurlijke bewegingsrichting van de luchtcirculatie wordt versterkt.
Iedere fan die je ver vervolgens bijplaatst (intake of outlet) zal moeten bijdragen aan deze hoofd circulatie.
Het is vooral puzzelen wat het meest efficient is. En als je fans, al dan niet voorzien van led licht, gewoon mooi vind, kan je er meer toevoegen.
Ik ben zelf meer van 'hoe minder hoe beter'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 06-09 14:41
Geen RGB op de fans bij mij, alleen een RGB strip langs de zijkant. Principe is ook t herindelen van de fans, aangezien front intake redelijk inefficiënt is zat ik te denken om gwn te proberen zo veel mogelijk airflow at te voeren uit de achterkant en top, om op die manier te koelen allemaal. Heb nu echt geen slechte thermals, maar kan beter denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:44
anoniem987654 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:28:
aangezien front intake redelijk inefficiënt is zat ik te denken om gwn te proberen zo veel mogelijk airflow at te voeren uit de achterkant en top, om op die manier te koelen allemaal.
Goede koeling is niet alleen afhankelijk van het afvoeren van warme lucht maar zeker ook het aanvoeren van koele lucht. Dit kan beter actief dan passief gebeuren en doorgaans meer intake dan outtake. Dus een paar intakefans in het front is zeker aan te raden hoe slecht de intake van een S340 ook is.