Gebruik COVID-19, en niet de naam van eht virus

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nimja
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-07-2024
Laatste artikelen waar dit genoemd wordt:

nieuws: Facebook schrapt zijn F8-conferentie voor ontwikkelaars wegens corona...

nieuws: GDC gaat vooralsnog door ondanks afzeggingen Microsoft, Unity en Epic

En het is beter om het COVID-19 te noemen:

https://www.who.int/emerg...-the-virus-that-causes-it

From a risk communications perspective, using the name SARS can have unintended consequences in terms of creating unnecessary fear for some populations, especially in Asia which was worst affected by the SARS outbreak in 2003.

For that reason and others, WHO has begun referring to the virus as “the virus responsible for COVID-19” or “the COVID-19 virus” when communicating with the public. Neither of these designations are intended as replacements for the official name of the virus as agreed by the ICTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

De naam is ook niet: coronavirus SARS-CoV-2 zoals hier wordt beschreven: nieuws: Plague Inc. is verwijderd uit Chinese App Store wegens 'illegale inhoud'

Het beste is het gewoon om het bij de officiele naam te houden. COVID-19.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:12
@Bensimpel Covid-19 is een ziekte (Corona virus disease 2019). Die Wordt veroorzaakt door SARS-CoV-2. Zie ook het RIVM: https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

@Nimja Ik zag je comment en de discussie vanochtend ook al langskomen in Nimja in 'nieuws: GDC gaat vooralsnog door ondanks afzeggingen Microsoft, Uni...

De poll die Arnoud heeft geplaatst wees vanochtend uit dat meer mensen de wetenschappelijke benaming prefereren, nu is het 50/50 zie ik. Het blijft dus een punt van discussie waar we intern ook nog over moeten afstemmen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xtuv op 28-02-2020 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimja
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-07-2024
Ja, het was mijn fout om de discussie niet netjes hier te starten.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ben ik nou de enige die er niet echt bijkan dat er mensen zijn die zich hier druk over maken? In de volksmond spreken we gewoon over ‘het coronavirus’. Er is op dit moment ook maar één coranavirus die het nieuws domineert dus die naam is ook niet verwarrend.

Waarom moeilijk gaan zitten doen met wetenschappelijke namen?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Afbeeldingslocatie: https://img2.cgtrader.com/items/1915862/47d7828699/corona-beer-bottle-3d-model-by-iammdshanto-3d-model-obj-mtl-fbx-stl.jpg

Deze vind ik het makkelijkst te onthouden.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Nimja Ik ben niet van de redactie, maar iedereen weet waar je het over hebt als je corona schrijft.
Ik denk dat je daar meer mensen mee bereikt, en informeert, dan ieder ander.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:55
3x3 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:23:
[Afbeelding]

Misschien is dat juist wel de reden om niet de naam Corona te gebruiken. Ze hebben al genoeg last van negatieve publiciteit hierdoor.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Jaap-Jan schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:43:
[...]
Misschien is dat juist wel de reden om niet de naam Corona te gebruiken. Ze hebben al genoeg last van negatieve publiciteit hierdoor.
Zelfs dat kun je als een positieve factor zien:
Minder alcohol drinken verhoogd je weerstand tegen corona en griep.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als we lezen over de (zeer oude) aanslag in de Japanse metro, dan spreken we toch ook gewoon over "sarin-gas" en niet over C4H10FO2P. Als de bouwsector geen grond mag verplaatsen, dan praten we toch over pfas en niet over C8HF15O2.

Persoonlijk; het "verbasteren" van iets "ergs" om dan "unwanted fear" te voorkomen; klinkt als een hele foute manier om de bevolking af te leiden van het daadwerkelijke probleem.

"Nee sorry bewoners van Katwijk; we noemen het in 2071 gewoon heel hoog water. Dan ben je minder bang dat je verzuipt op de tweede etage van je huis dan als we het "global warming tsunami of death" noemen?"

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-08 23:46

Redneckerz

A place to be.

[...]
Daarom refereer ik liever naar de reden waarom het zo snel verspreid kon worden.
Dit is een doordenkertje. :P
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/2000_Toyota_Corona.jpg/1200px-2000_Toyota_Corona.jpg

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:04
Ik zie geen spoiler... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Die had per definitie een slechte naam, nu is die alleen ook nog bekend geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-10 13:26

mark-k

AKA markkNL

3x3 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:23:
[Afbeelding]

Corona with Lyme disease :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-10 17:51
Je lijkt mijn schoonmoeder wel die altijd zegt dat iemand "K" heeft.

Het woord Kanker niet uit te spreken is geen garantie dat je het nooit krijgt.

Noem het gewoon Corona virus, als ik nu aan een patiënt vraag heeft u contact gehad met iemand die besmet is met"H4N3", snappen ze mij niet.
Al vraag ik of ze "Influenza A" hebben snappen het ook niet.

"Heeft u contact gehad met iemand die griep heeft gehad" dan pas snappen mensen je.

Wees blij dat men het niet de Chinese griep is noemen.

"U heeft Mexicaanse griep" ,
"Hoe kan dat nou? Ik ben nog nooit in Mexico geweest..."

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
De mensen die denken dat het drankje Corona iets te maken heeft met het virus, moet je sowieso niet als klant willen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:54
Er is een zeer lange traditie om bepaalde nieuwe ziekten te noemen naar de plaats van herkomst. De term Wuhan-virus deed een tijdje opgeld. Daar werd natuurlijk snel bezwaar tegen gemaakt, omdat Wuhanezen (Wuhanenaren?) daar zich door benadeeld voelden.

Mexicaanse griep is denk ik het meest recente voorbeeld hiervan. Spaanse griep zeker ook - hoewel natuurlijk een eeuw geleden. Maar, ook Ebola bijvoorbeeld. Of Marburg.

Iedereen lijkt trouwens vergeten dat SARS SARS heet, omdat er ineens mensen ziek werden, zonder dat de pathogeen direct duidelijk werd. SARS is een afkorting voor Severe Acute Respiratory Syndrome. Dat het hier om een Coronavirus ging bleek pas twee maanden nadat duidelijk werd dat er sprake was van de uitbraak van een onbekende ziekte. Dat vergelijkt zich goed met AIDS - een soortgelijke afkorting. Hoedanook, de naam SARS is toch blijven hangen.

In die zin was heel, heel snel duidelijk dat het hier om een coronavirus ging, en wat daarvan bijvoorbeeld de genetische code was. De techniek is wat dat aangaat met sprongen vooruit gegaan.

Om terug te komen op mijn verhaal - de wereld heeft dit virus leren kennen als het coronavirus. Daarmee denk ik dat het nog steeds een acceptabele triviale naam is - iedereen weet waar je het over hebt. Wat de wetenschap daar verder mee doet, is in 99% van de gevallen niet echt belangrijk. De omschrijvingen Covid, Covid-2019 en SARS-Covid2 zijn wat mij betreft allemaal acceptabele omschrijvingen voor ziektebeeld en virus. Wuhan-virus is inmiddels een beetje vergeten, en voegt daarmee geloof ik niet meer zoveel toe.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07

oZy

nieuws: Microsoft schrapt Ignite The Tour-evenement in Amsterdam wegens coron...

Ik vind het maar slap om for the sake of being right lekker dwars te gaan doen. Helpt echt bij de informatieverspreiding in de maatschappij :/

En dan in de titel wel coronavirus en in de tekst weer sars-cov-2 |:(

[ Voor 7% gewijzigd door oZy op 03-03-2020 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Maak je liever druk over die gigantische spin:

It's important to keep the spider from touching your face.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
oZy schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:57:
nieuws: Microsoft schrapt Ignite The Tour-evenement in Amsterdam wegens coron...

Ik vind het maar slap om for the sake of being right lekker dwars te gaan doen. Helpt echt bij de informatieverspreiding in de maatschappij :/

En dan in de titel wel coronavirus en in de tekst weer sars-cov-2 |:(
Zo ook hier: nieuws: Apple en Google treden op tegen corona-apps door @Olaf (geen eigen topic voor deze feedback, want dezelfde discussie)

Dit is de enige site waar ik SARS-CoV-2 heb zien staan in de laatste weken. gefeliciteerd voor de wetenschappelijk correcte benaming, maar het past totaal niet bij de berichtgeving naar consumenten in de rest van het medialandschap. Dit is geen medisch/biologische site waarbij de juiste benaming ambiguiteit moet voorkomen, maar een nieuws-site voor consumenten. Het komt hier dus vooral pedant over.

Er wordt wel alle moeite gedaan om Nederlands te gebruiken (ervaringspunten, brrrr, nul gamers noemen het zo), maar het in het Nederlands gebruikelijke coronavirus dan weer niet. Niet echt een consequent stijlboek, blijkbaar.

Of misschien toch wel: gebruik gevestigde termen vooral niet, om je punt te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door Bundin op 06-03-2020 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Om de kritiek even helder te krijgen: sommigen van jullie vallen over het feit dat we correcte informatie publiceren en vinden zelfs dat dit pedant overkomt? En we zouden ons moeten conformeren naar andere media, ook als die onjuiste benamingen hanteren?

Volgens mij is onze lijn nu toch heel helder: we gebruiken coronavirus in de titel zodat voor iedereen duidelijk is waar het om gaat en in de tekst gebruiken coronavirus/ SARS-CoV-2 voor het virus en covid-19 voor de ziekte.

Er zijn grenzen aan de wetenschappelijke benamingen die je als publicatie moet willen hanteren, maar de lat ligt voor Tweakers denk ik toch iets hoger dan voor de algemene media en dit is toch verre van complex of onduidelijk? En als er een periode van onduidelijkheid was, maak je daar een einde aan door consequent de juiste benamingen te hanteren. Sterker nog, de redactie is er, terecht imho, meerdere keren op gewezen toch vooral de officiële benamingen te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ja, ik vind SARS-CoV-2 pedant overkomen als de rest van de media het structureel over coronavirus heeft. Ik zie het als 'jargon', waarvoor een ingeburgerd alternatief beschikbaar is. Coronavirus is niet minder correct meer. Er zal niemand zijn die zal denken "bedoelen ze nou SARS-CoV of SARS-CoV-2?!" op Tweakers, bij de NOS, de BBC of andere niet-bio/medische publicaties op andere platformen. Bij wetenschappelijke publicaties is het een ander verhaal, dan is ambiguiteit geen optie.

Je geeft aan dat de lat hoger ligt voor Tweakers dan voor bijvoorbeeld de NOS. Dat is in veel gevallen zeker te verdedigen. Wat mij betreft hangt dat echter af van het onderwerp. In een tech-artikel hoeft tech-jargon niet geschuwd te worden (waar de NOS dat wel zal doen). Zeker niet omdat vaak ook nog voorzien wordt in een uitleg in zo'n hover-geval (waarvoor dank!). Prima, op Tweakers mag je verwachten dat de lezer enige affiniteit heeft met tech.

Echter geldt dat wat mij betreft niet zomaar voor bio/medische termen en onderwerpen. Bij zo'n onderwerp is een tech-minded lezer waarschijnlijk snel onderdeel van de 'algemene populatie', ipv experts of geinteresseerden. Bio/medisch jargon als SARS-CoV-2 is dan wat mij betreft onnodig wanneer er ook een correcte algemeen geaccepteerde term als coronavirus bestaat.

En als laatste: leesbaarheid. Je mag verwachten dat iedereen bekend is met de term coronavirus en dat iedereen precies weet wat daarmee bedoeld wordt. Dan komt het gebruik van die term de leesbaarheid/flow van het artikel alleen maar ten goede.

Edit: toevoeging 10:15 uur
En als allerlaatste: je eerste zin is onzin. Ik val niet over het feit dat je correcte informatie publiceert, maar over de manier waarop dat gebeurt. Dat wist jij vast ook wel toen je dat typte. Deze kritiek is geen aanval op de waarheid en je suggestie dat dat wel zo is vind ik niet netjes.

[ Voor 21% gewijzigd door Bundin op 06-03-2020 10:14 . Reden: allerlaatste alinea toegevoegd ]

Pagina: 1