Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
eensOp vrijdag 03 augustus 2001 23:02 schreef Bigs het volgende:
Heeft dat niet gewoon te maken met een geestelijke zwakheid ofzo, dat je overal een verklaring voor moet hebben en die daarom maar in bijvoorbeeld een godsdienst zoekt?
Zal als ik gekeken heb zeker ff reageren.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
yep, dat programma, heb 'm helaas niet helemaal gezien (kwam er pas langs toen ie halverwege was)Op vrijdag 03 augustus 2001 23:22 schreef Lordy79 het volgende:
ik neem dat prog op tv nu op. 'het gevoel van De Poel'. Erg tof programma. Ging vorige week over monogamie.
Zal als ik gekeken heb zeker ff reageren.
Verwijderd
Als je opgroeit in een 'gelovige' omgeving dan neem je dat gewoon aan tijdens je opvoeding. Zo niet, dan wordt het er meestal ingeslagen.
Verwijderd
alles wat een mens doet heeft wel iets met z'n genen te maken
opzich dus niet echt een brilliante onthulling
en wat al helemaal niet zo brilliant is is dat sommige mensen gelijk gaan denken dat nu genetisch aangetoond is dat gelovige mensen debiel zijn
er word namelijk niks gezegd over de vraag of die genetische aanleg voor of nadelig is voor de mensheid ..
het lijkt mij dat als je niet in staat bent om te geloven je toch iets minder kan dan iemand die die eigenschap wel heeft
Hmmz, er was nog maar een iemand die dat zei hoor, en dat soort dingen moet je gewoon negerenOp zaterdag 04 augustus 2001 01:41 schreef Flamez het volgende:
*zucht*
alles wat een mens doet heeft wel iets met z'n genen te maken
opzich dus niet echt een brilliante onthulling
en wat al helemaal niet zo brilliant is is dat sommige mensen gelijk gaan denken dat nu genetisch aangetoond is dat gelovige mensen debiel zijn![]()
er word namelijk niks gezegd over de vraag of die genetische aanleg voor of nadelig is voor de mensheid ..
het lijkt mij dat als je niet in staat bent om te geloven je toch iets minder kan dan iemand die die eigenschap wel heeft
daar heeft 't waarschijnlijk ook wel iets mee te maken, maar ze hadden hier dus tweelingen onderzocht.Op zaterdag 04 augustus 2001 00:58 schreef Galadriel het volgende:
Ik denk dat het niets met genen, maar meer met opvoeding heeft te maken.
Als je opgroeit in een 'gelovige' omgeving dan neem je dat gewoon aan tijdens je opvoeding. Zo niet, dan wordt het er meestal ingeslagen.
bij een-eiige (schrijf je dat zo ?) tweelinging was iirc 60% even gelovig (even vaak naar de kerk) , en bij twee-eiige tweelingen was het ongeveer 40% (iirc)
Verwijderd
Verwijderd
ja maar ik heb ook op een christelijke basisschool gezeten, daar indoctrineren ze je ook als de pest met die bijbel enz. eerst geloofde ik dat allemaal wat ze daar vertelden over god en jezus, maar toen ben ik er eens goed over na gaan denken en toen bedacht ik me dat ik het eigenlijk allemaal maar onzin vond.Ik denk dat het niets met genen, maar meer met opvoeding heeft te maken.
Verwijderd
Ze onderzoeken bij dit soort dingen altijd een-eiige en twee-eiige tweelingen. Dit om ervoor te compenseren dat de een-eiige tweelingen niet alleen gelijke genen, maar ook +/- gelijke opvoeding hebben.daar heeft 't waarschijnlijk ook wel iets mee te maken, maar ze hadden hier dus tweelingen onderzocht.
bij een-eiige (schrijf je dat zo ?) tweelinging was iirc 60% even gelovig (even vaak naar de kerk) , en bij twee-eiige tweelingen was het ongeveer 40% (iirc)
En bijna altijd komt er wel zoiets uit van beide hebben invloed. Tja, bijzonder verrassend
Even aannemende dat je mij daarmee bedoelt. Ik bedoelde niet dat mensen die geloven geestelijk gestoord zijn ofzo, maar sommige mensen hebben gewoon de eigenschap om overal een verkaring voor te zoeken en in de middeleeuwen zag je bijvoorbeeld dat de kerk daardoor heel belangrijk werd omdat ze met God alles konden verklaren in plaats van met wetenschap.Op zaterdag 04 augustus 2001 01:41 schreef Flamez het volgende:
en wat al helemaal niet zo brilliant is is dat sommige mensen gelijk gaan denken dat nu genetisch aangetoond is dat gelovige mensen debiel zijn
Niet iedereen heeft die behoefte even sterk en de mensen die dus niet die verklarings-behoefte hebben zijn dus minder vaak gelovig (natuurlijk zitten daar nog genoeg gelovigen bij).
Naja.. beetje raar verhaal, maar zo kijk ik er ongeveer tegenaan.
Dit betekend dus niet dat het echt in de genen zit. Dit betekend dat de mogelijkheid bestaat dat er meer aanleg voor geloof kan bestaan in de genen van eeneiïge tweelingen dan bij twee-eiïge tweelingen.ze hadden hier dus tweelingen onderzocht. bij een-eiige (schrijf je dat zo ?) tweelinging was iirc 60% even gelovig (even vaak naar de kerk) , en bij twee-eiige tweelingen was het ongeveer 40% (iirc)
En zelf denk ik dat de belangrijkste oorzaak van dat mensen geloven in de opvoeding zit.
(naar mijn mening is indoctrineren/opdringen van een geloof fout
volgens mij lees je 't niet goed:Op zaterdag 04 augustus 2001 17:10 schreef araphor het volgende:
Dit betekend dus niet dat het echt in de genen zit. Dit betekend dat de mogelijkheid bestaat dat er meer aanleg voor geloof kan bestaan in de genen van eeneiïge tweelingen dan bij twee-eiïge tweelingen.
een-eiige tweelingen: zelfde opvoeding, zelfde genen. in 60% van de gevallen waren beide 'helften' van de tweeling even gelovig.
twee-einige tweelingen, zelfde opvoeding , andere genen: in 40% van de gevallen waren beide 'helften' van de tweeling even gelovig.
enige verschil waren dus de genen, die hebben blijkbaar dus wel invloed.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Verwijderd
De een met genetische aanleg om te geloven dat al deze kwelling slechts een test is voor een grote beloning later.
En een die slechts in ziet dat dit alles is en dat het dus aardig zuigt.
Welke van deze 2 zal dan een evolutionair succes zijn? Niet die zwaar gedreprimeerde soort (met waarschijnlijk het hoogte zelfmoord getal)
Kiijk, zie je: Hoop doet leven! (en op de wc: hoop doet kleven!)
Het is voor mij vrij aannemelijk dat "gelovigheid" voor een deel genetisch is bepaald. Net zoals genetisch is bepaald hoe goed je kan zien (resolutie van je netvlies) of horen, is het voor mij logisch dat het ook genetisch is bepaald hoe goed "je de spirituele wereld" kan zien.
Hoe beter je dit kan, hoe groter de kans is dat je daar mee gaat "werken", m.a.w. hoe "geloviger" je bent.
Andere theorien?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik geloof dus dat God niet bestaat, en dat er na dit leven niets is. Dit maakt mijn leven echter niet zinlozer dan dat van gelovigen en ik denk ook niet dat onder ongelovigen meer depressieve mensen zitten dan onder gelovigen.
Verwijderd
Dit ziet er zeer zwak uit.een-eiige tweelingen: zelfde opvoeding, zelfde genen. in 60% van de gevallen waren beide 'helften' van de tweeling even gelovig.
twee-einige tweelingen, zelfde opvoeding , andere genen: in 40% van de gevallen waren beide 'helften' van de tweeling even gelovig.
enige verschil waren dus de genen, die hebben blijkbaar dus wel invloed.
Ten eerste: bij zo'n klein verschil moet de gemeten groep zeer groot zijn om van een significant verschil te spreken. Ik ben bang dat dit niet het geval is omdat een dergelijke test enorm veel tijd in beslag neemt. De volledige opvoeding volgen, hallo he!?
Ten tweede: zelfde opvoeding? Wat moet ik me daarbij voorstellen, lijkt mij eigenlijk onmogelijk als je kijkt naar hoeveel verschillende aspecten van invloed zijn.