Hoog wattage versterker/receiver voor laag wattage speakers

Pagina: 1
Acties:

• Haderach
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-07 11:44
Ik ben onderzoek aan het doen om mijn audioset wat te vernieuwen. Ik heb nu twee Mission 761 speakers, die ik heel graag wil behouden, en een oude kenwood stereo versterker (A-71). Nu wil ik graag een subwoofer aan deze set toevoegen, dit is niet mogelijk met de oude versterker.

Ik heb zitten kijken naar tweedehands versterkers of receivers met een pre-out aansluiting van rond de 100 euro (dat is ongeveer mijn budget). Het aanbevolen versterkerwattage voor de speakers is 20-75 watt, maar als ik dit laat leiden beperk ik de hoeveelheid opties nogal. Vaak leveren amps een hoger wattage, bijvoorbeeld 100W minimum continue. In hoeverre moet ik er rekening mee houden? Ik dacht dat ik dan voornamelijk het volume niet te hoog moet opvoeren (dit gebeurd sowieso niet, aangezien mijn appartement niet groot is), maar ik las ook ergens op internet dat er ook problemen kunnen ontstaan met hitte-ontwikkeling in de voice coil.

Er is niet echt een eenduidig, duidelijk antwoord gegeven dus ik ben benieuwd naar jullie mening en advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:21

kraats

Ik rol

Is geen probleem, als je maar niet op z'n hardst gaat draaien.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:49

FeaR

In GoT we trust

Haderach schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:11:
Nu wil ik graag een subwoofer aan deze set toevoegen, dit is niet mogelijk met de oude versterker.
Hoezo niet? High Level is je vriend. Eventueel een High Level naar Low Level Converter als je een subwoofer koopt met alleen Low Level in.
In hoeverre moet ik er rekening mee houden?
Niet. Vergeet het vermogen. Dat is allemaal niet interessant. Tevens ben je snel appels met peren aan het vergelijken waardoor de ene 75 Watt de andere niet is. Ga dus niet de ene specificatie van vermogen vergelijken die gemeten is op bijvoorbeeld 8 Ohm, twee kanalen, 20-20.000 Hz en bij 0,07% THD tegen een vermogen gemeten op 6 Ohm, één kanaal, 1 kHz en 1% THD. Getallen als voorbeeld, puur om aan te geven dat je wel appels met appels moet vergelijken.

Maar nogmaals, dat maakt veelal het verschil niet. De stap van 1 naar 2 Watt is groter dan die van 100 naar 150 Watt. Over het algemeen zit je in de gemiddelde huiskamer aan een paar Watt (en dat kan al aan de hoge kant zijn). Voor aanzienlijk meer volume ga je niet van 100 naar 150 Watt, dan moet je van 100 naar 1000 Watt. De kans dat je dus het volledige vermogen van een receiver aan gaat spreken is nihil. Jouw oren, of desnoods die van de buren, zullen in dat geval ook eerder de grens aangeven dan de apparatuur.

Het is ook niet zo dat je speakers per se 20 Watt minimaal moeten hebben omdat die waarde als ondergrens op staat gegeven. En het is zeker ook niet dat een receiver bijvoorbeeld meteen bij 100 Watt begint.

[ Voor 47% gewijzigd door FeaR op 27-02-2020 21:35 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.