Plaatfundering maken

Pagina: 1
Acties:

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
Voor een overkapping wil ik de optie bekijken een plaatfundering te maken. Heb er een en ander over gelezen, maar wil wat advies inwinnen om zoveel mogelijk zelf te kunnen doen. Het gaat om een oppervlakte van 7 x 4 meter. Aan twee zijdes wordt een trasraam gemetseld. Op de hoeken en in het midden komen daarop houten staanders.

Het idee is het volgende:

Bovenaanzicht gat.
fundering_1

Onderaanzicht van de betonplaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1R3K5Z5mQmn18CncEhl6ucYM/thumb.png

In het midden een extra gat voor meer draagkracht voor de staander die daar komt. Aan de zijkanten 60cm diep beton als vorstrand, 30cm breed. De vloerplaat zelf 15cm dik.

Enkele vragen:

1. Plaats ik aan de binnenzijde van de vorstrand ook houten bekisting? Of alleen folie?
2. Moet ik het gat in het midden ook voorzien van bekisting? Of alleen folie?
3. Is de diepte en breedte van de vorstrand okay?
4. Is een enkele bewapingsmat voor de 15cm dikke vloer voldoende?

Hebben jullie verder nog tips of advies voor deze klus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ga je er een huis op zetten?

Je bouwt op zandgrond neem ik aan?

Met dubbele wapening zit je op dezelfde vloer als waar mijn huis op staat.....

Vorstrand binnenkant idd verloren bekisting, maar zou ook wel zonder kunnen... maar waarom uberhaubt een vorstrand?

Extra ondersteuning kan ook averechts werken qua gronddruk. volgensmij gewoon beter vlak van onder en meer aandacht voor wapening ter plekke.

Wat komt er aan isolatie onder?

Heb geen ervaring wat voldoende is in dit geval, maar klinkt me minimaal 100% overbemeten.... Is een poertje per paal niet gewoon voldoende?

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 28-02-2020 07:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom wil je een hele betonplaat storten voor een overkapping? Stort een strook waar je gemetselde plint op komt en wat poertjes voor de overige kolommen en maak de vloer van bestrating / vlonderplanken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:09
Wellicht wil hij een betonnen vloer onder zijn overkapping? Wel leuke uitdaging om hem netjes strak te krijgen :) Is toch een persoonlijke keuze.

Als je hem vorstvrij wilt maken moet de vorstrand aan de onderzijde officieel 80cm onder maaiveld liggen. Dan kan de plaat niet opvriezen. De poer in het midden kun je achterwege laten. Verder zou ik één kruisnetje in het midden of 30 mm onder de bovenzijde in het plaat leggen (Ø6-150). Is meer voor een beetje scheurbeheersing dan wat anders.