Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 09:49
Hoi,

Ik heb deze week de (mega) investering gedaan in een Orbi Mesh (wifi 6) systeem (Ax6000 - rbk852), dit vervangt 3 access points waarvan de oudste 10 jaar (!) is en de nieuwste vijf jaar geleden is aangekocht.

Ik had er hoge verwachtingen van, het is tot heden slechts matig ingelost. De grootste teleurstelling is dat ik met één router (RBR850) en één satelliet (RBS850) nog steeds ruimtes heb in mijn huis met minimale/geen ontvangst. Mijn woning heeft 4 verdiepingen van ongeveer 150m² per verdieping (de 4e is kleiner). De router staat op gelijkvloers vooraan de woning (die zou gelijkvloers en kelder moeten afdekken) en de satelliet staat op de 1e verdieping achteraan de woning (die zou de 1e en 2e verdieping moeten coveren). Het probleem zit vooral in de kelderruimte. Ik vermoed dat de hoeveelheid beton meespeelt...

Maar dat is nog niet het grootste probleem. Ik heb beide systemen geconfigureerd terwijl ze netjes naast elkaar stonden. Zo komen de instellingen mooi van de router door naar de satelliet. In hun finale plaatsing zijn ze elk geconnecteerd (via een router) met ethernet kabels (de zogenaamde wired backhaul). Maar nu vinden ze elkaar niet meer!

Ze zijn wel elk verbonden met het internet (connecteren met elk van hun geeft effectief internettoegang), maar er is geen mooie "handover" als je door het huis beweegt. Je telefoon blijft vrij lang het verder gelegen access point gebruiken. En dat was nu één van de redenen om naar een mesh systeem te gaan.

Een andere manier dat ik zie dat ze elkaar niet zien, is dat de satelliet niet terug te vinden is in "connected devices" en als ik een instelling aanpas op de router (vb. de SSID), blijft de satelliet via de oude SSID bereikbaar.

Iemand een idee? Ze zouden elkaar toch moeten zien, gezien ze elk (via de router) hun weg naar het WAN vinden? Ook heb ik in mijn router (een FritzBox 7590) nergens ingesteld dat apparaten elkaar niet mogen zien (als je dat al kan instellen).

Bedankt voor jullie input!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Kun je een (wellicht via een tekening) aangeven hoe je hele netwerk nu in elkaar steekt? Hoe is alles precies verbonden? En welke kabel zit precies in welke poort op je Orbi router?

Zie ook hier: https://kb.netgear.com/00...up-on-my-Orbi-WiFi-System

Als je nu 1 kabel van je FritzBox naar de WAN poort van de Orbi RBR850 en 1 kabel van je FritzBox naar een LAN poort van je RBS850 hebt lopen (wat ik vermoed) dan zal het waarschijnlijk inderdaad niet werken. Je zult van je FritzBox naar de WAN poort van de Orbi RBR850 moeten gaan, maar via een aparte switch (of gewoon 1 kabel) een verbinding maken tussen de RBR850 en RBS850.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:14:
Als je nu 1 kabel van je FritzBox naar de WAN poort van de Orbi RBR850 en 1 kabel van je FritzBox naar een LAN poort van je RBS850 hebt lopen (wat ik vermoed) dan zal het waarschijnlijk inderdaad niet werken. Je zult van je FritzBox naar de WAN poort van de Orbi RBR850 moeten gaan, maar via een aparte switch (of gewoon 1 kabel) een verbinding maken tussen de RBR850 en RBS850.
Dat klopt: voor wired (ethernet) backhaul tussen de RBR unit (Netgear Orbi router) en de RBS unit(s) (Netgear Orbi satelliet) is het nodig om de volgende zaken in acht te houden:
  • WAN port RBR naar je modem (FritzBox - LAN port daar)
  • LAN port(s) RBR naar RBS unit(s) al dan niet via (extra) switches

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DriesA
@Cpt.Morgan ,@mindwarper , bedankt!!

Mijn ethernet backhaul werkt nu!

Zo had ik het eerst:
Orbi Router (als AP) -> WAN poort -> Switch -> Fritzbox Router
Orbi Satellite -> LAN poort -> Switch -> Fritzbox Router

Zo heb ik het nu:
Orbi Router (als AP) -> LAN poort -> Switch -> Fritzbox Router
=> Dus géén (tweede) kabel van de WAN poort naar de switch!

Heb KB op de Netgear site had ik ook al bekeken, maar ik had geen aandacht geschonken aan het feit dat het gedrag van de Orbi verschillend kon zijn als ik de WAN of LAN poort gebruik. De setup guide zegt zelfs expliciet om de WAN poort te gebruiken.

Bedankt!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindwarper
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 10:46
DriesA schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:32:
@Cpt.Morgan ,@mindwarper , bedankt!!

Mijn ethernet backhaul werkt nu!

Zo had ik het eerst:

Zo heb ik het nu:
Orbi Router (als AP) -> LAN poort -> Switch -> Fritzbox Router

Heb KB op de Netgear site had ik ook al bekeken, maar ik had geen aandacht geschonken aan het feit dat het gedrag van de Orbi verschillend kon zijn als ik de WAN of LAN poort gebruik. De setup guide zegt zelfs expliciet om de WAN poort te gebruiken.

Bedankt!
Goed dat het nu werkt…
:)
Echter de config die je nu hebt, die wisten wij niet dat je dat zo wilde hebben.
Maar door je post is het nu duidelijker geworden… Je wilde de RBR in AP mode hebben, dat was de clou.
Dat konden wij niet weten…
In dat geval is het inderdaad correct om op de RBR een LAN port te gebruiken en niet de WAN port, zoals @Cpt.Morgan hieronder al heeft bevestigd

En wat betreft de manual: die is gewoon correct, omdat het een andere situatie is dan wat jij wilde en nu hebt… Namelijk RBR in router-mode is default...

Goed dat je het nu werkend hebt gekregen uiteindelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door mindwarper op 28-02-2020 12:51 . Reden: Typo's & Extra info ]

Enthoo Primo || Ryzen 9 5900X || Asus VIII Dark Hero || TridentZ Royal Silver F4-3600C14D-32GTRS Samsung B-Die || Radeon 6800 XT || Kraken X73 w/ 6x NF-A12x25 || 2x WD Black SN850 1TB || WD-HGST 6TB en 18TB || Seasonic Prime Titanium Ultra 1kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
DriesA schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:32:

Ter verklaring, het verschil tussen de WAN en de LAN poort is dat daartussen de router functionaliteit zijn ding doet (het verkeer dat binnenkomt van buiten op de WAN poort, op de juiste manier routeren in je interne netwerk op de LAN poort[en], en vice versa). Omdat jij de router functionaliteit van je RBR850 nu niet gebruikt (maar hem als access point instelt), moet je inderdaad de LAN ipv de WAN poort gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesA
Ok, te vroeg gejuicht. :(

Gisteravond merkte ik toevallig een tweede SSID op, met dezelfde naam als de SSID die ik had ingesteld had op mijn Orbi. Alleen... zonder beveiliging!

Al snel bleek dat mijn Orbi Satellite het 2.4Ghz signaal beveiligt, maar het 5Ghz volledig open zet. Zonder dat ik het door had, stond mijn hele netwerk dus open. Niet netjes van Netgear. :( :(

Als ik inlog op mijn RBR850 (router als Access Point), zie ik dat mijn security type was ingesteld als "WPA2-PSK[AES]". Als ik op de satelliet inlog, zie ik het onderscheid. 2.4Ghz is beveiligd, maar 5Ghz niet. Hier is ook geen mogelijkheid om het aan te passen (ergens logisch - dit zou van de router moeten komen).

Ik heb vanalles geprobeerd, zonder resultaat:
* Satelliet resetten en syncen met router;
* Router resetten en alles opnieuw instellen;
Het probleem blijft opnieuw opduiken.

Tenzij... ik de bekabeling terug aanpas zoals initieel:
En opnieuw een volledige reset uitvoer.

De security type staat nu terug goed. Maar nu heb ik wel weer terug het initiële probleem: de satelliet werkt op zichzelf en is niet gesynchroniseerd met de router.

Suggesties zijn welkom. :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DriesA
Ok,
De oplossing is gevonden!
Het lange verhaal vind je hier:
https://community.netgear...curity-issues/m-p/1868330

Het korte verhaal: de switch was de oorzaak. Blijkbaar zijn de Netgear Orbi systemen niet compatibel met "green switches".

Pagina: 1