Outlook app (Android) Facebook trackers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Hoi,

Ik zag via Exodus Privacy app op mijn Android telefoon dat de Outlook app die ik erop gezet hebt best wel veel trackers heeft:
Adjust
Facebook Ads
Facebook Analytics
Facebook Login
Facebook Places
Facebook Share
Google Analytics
Google Firebase Analytics
Google Tag Manager
HelpShift
HockeyApp
Metrics

De Google trackers had ik wel verwacht en zijn er ook bij gmail lijkt me en hokeyapp is meer iets voor testen / diagnostische info geloof ik, maar van die Facebook trackers schrok ik wel een beetje. Denken jullie dat inhoud van e-mailtjes of wat ik type (mail onderwerpen etc.) bijv ook verzameld wordt door Facebook?

Beste antwoord (via ochhanz op 27-02-2020 23:30)

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ochhanz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:32:
van die Facebook trackers schrok ik [...] Denken jullie dat inhoud van e-mailtjes [...] ook verzameld wordt door Facebook?
Kaspersky noemt naast Exodus ook AppCensus, waarmee je exact dat kan testen wat jij je afvraagt.
https://www.kaspersky.nl/...-data-apps-collect/24341/

Ik ken de Outlook-app verder niet. Misschien dat je daarmee contacten vanuit Facebook kan importeren of via Facebook kan inloggen. Als die functionaliteit in dezelfde code-bibliotheek zit als de genoemde trackers, dan triggert ook dat Exodus.

Ik kende Exodus niet. AppCensus trouwens ook niet. Geinige site/apps. Bedankt voor de tip :-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ik ga geen ja en geen nee zeggen, maar ik denk dat het meer om gaat dat jij de mails hebt geopend en waar je vandaan en toe gaat.

Als ik een website heb, en jij koop een telefoon bij mij. dan wil ik wel weten of jij eerst bij de MediaMarkt hebt gekeken of niet. Vandaar dat er zo'n tracker in zit.

Ik kan het met mijn verhaal ook helemaal mis hebben. Maar dit is wat ik er van denk. De inhoud is hierbij denk ik niet van belang. (Zoals bij heel veel dingen eigenlijk.)

Ik za er naast dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Berlinetta op 27-02-2020 23:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
ochhanz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:32:
van die Facebook trackers schrok ik [...] Denken jullie dat inhoud van e-mailtjes [...] ook verzameld wordt door Facebook?
Kaspersky noemt naast Exodus ook AppCensus, waarmee je exact dat kan testen wat jij je afvraagt.
https://www.kaspersky.nl/...-data-apps-collect/24341/

Ik ken de Outlook-app verder niet. Misschien dat je daarmee contacten vanuit Facebook kan importeren of via Facebook kan inloggen. Als die functionaliteit in dezelfde code-bibliotheek zit als de genoemde trackers, dan triggert ook dat Exodus.

Ik kende Exodus niet. AppCensus trouwens ook niet. Geinige site/apps. Bedankt voor de tip :-)

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Bedankt voor de AppCensus tip. Heb even op hun site gekeken naar hun analyse betreft de app, het lijkt mee te vallen wat er daadwerkelijk verstuurd wordt. Wat betreft de Facebook trackers -> ik denk dat het te maken heeft met inloggen via Facebook en wat betreft de Google trackers misschien als je een gmail account eraan gekoppeld hebt oid. Dit is wat er verstuurd wordt ( https://search.appcensus....osoft.office.outlook/381# ):
When this app transmits sensitive information, it is received by the parties listed in the table below. The second column indicates the data type each party receives, and the third column indicates whether or not the data was encrypted while in transit using TLS.

Warning: just because we did not observe a particular data type being transmitted during our limited testing period does not mean that the app definitively will not transmit it when tested under different conditions.
Domain Info Shared Encrypted?
acompli.helpshift.com Android ID Yes
acompli.helpshift.com Device Description Yes
app.adjust.com Advertising ID Yes
app.adjust.com Device Description Yes