Toon posts:

Aluminium huisnummer bordje coating

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aluminium huisnummerbordje (alu type: 2024-T3).
Zit met wat RVS bouten aan de gevel vast. Tot zo ver prima.

Dit stuk aluminium is uitgezaagd uit een grotere plaat en is voorzien van wat opdruk.
Nu wil ik graag voorkomen dat het gaat verweren (lelijk wordt), met name de zilveren randjes aluminium en de glas van de lak met opdruk houdt ik graag mooi.

Hoe kan ik dat het beste realiseren?
Ik dacht aan een blanke lak erover heen spuiten (maar wordt dat mooi? Zo ja, hoe kan ik dat het beste toepassen?).
Of anders wellicht een (dunne) epoxy laag eromheen?

Heeft iemand hier daar ervaring mee?

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 10:22

Superflip

*pwiet*

Blanke 2K lak zou het moeten doen.

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-02 02:16
op termijn wordt lak altijd lelijk. zou hem persoonlijk gewoon lekker laten verweren

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-01 10:22

Superflip

*pwiet*

fvdberg schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:14:
op termijn wordt lak altijd lelijk. zou hem persoonlijk gewoon lekker laten verweren
Als je de juiste lak gebruikt niet. Je moet sowieso een UV-bestendige lak gebruiken.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Superflip schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:35:
[...]

Als je de juiste lak gebruikt niet. Je moet sowieso een UV-bestendige lak gebruiken.
Valt in de praktijk echt tegen, zelfs bij 2k bootlak.

Epoxy vergeeld door uv.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-02 11:46
Aluminium is zonder zuurstof glanzend maar wordt in no-time dof als er wel zuurstof of vocht aan te pas komt.
Daarom is een verse zaagsnede in aluminium glanzend als zilver maar enige tijd later ook weer mat.
Dit matte laagje beschermt het dieper liggende aluminium tegen verdere oxidatie door het zuurstof.

RVS en aluminium is een combinatie wat enige corrosie kan geven door de onderlinge edele verschillen.
Als twee soorten metaal tegen elkaar worden gedrukt en daarmee een zgn. elektrische verbinding maken dan onstaat een reactie waarbij het meest edele metaal in takt blijft en het minder edele metaal zal oxideren, of gaat roesten.
Je kunt dit grotendeels voorkomen door tussen de schroef en de plaat aluminium nylon ringen te gebruiken.

Als je aluminium een coating geeft en deze is niet 100% vochtdicht dan laat deze coating met de tjid los.
Het aluminium gaat door invloed van vocht, zuurstof en luchtvervuiling oxideren, waarbij de aluminium-oxide de coating wegdrukt. Voor de toeschouwer is dit de afbladderende coating waaronder het wit uitgeslagen aluminium zichtbaar is.

Je kunt het een en ander tegen deze oxide verduurzamen door de hele plaat aluminium te polijsten tot hij gaat glanzen, daarna goed vetvrij maken en een laag 2K transparantie hoogglans lak geven.
Gepolijst aluminium en hoogglans lak hebben nagenoeg geen 'porieen' waar vocht en vuil in kan trekken.
Natuurlijk blijft dit niet voor altijd oxide bestendig maar wel voor een langere tijd dan zonder behandeling.

Wat gebruikelijker is, is het anodiseren van aluminium. Het middels chemicalien en elektrolise aanbrengen van een (gekleurde) anti oxiderende laag op het aluminium. Deze behandeling geeft het aluminium een mooie uitstraling en beschermd ook tegen oxiderende invloeden. Al is deze laag wel mat en niet glanzend.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Verwijderd

Topicstarter
De plaat is van een object wat in stukken is gezaagd. Waarvan de originele UV bestendige lak behouden moet blijven.
Denk ook wel dat het wel elke weersbestendige behandeling heeft gehad (incl. Andonisatie) toen/voor het 1 geheel was. Moest regen, zon en lage temperatuur kunnen doorstaan. Dat zal dus wel goed zitten.

Maar ja, toen was het 1 geheel. Nu dus in stukjes en juist de zaagsnedes is het gene waar ik me zorgen over maak. Die zijn minder beschermd.

Zou de genoemde 2K voldoende zijn hiervoor?

Dat van de nijlon rondom de schroef is een goede tip!
Pagina: 1