Vraag

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:18
Fijne medetweakers,

Ik zit met de volgende vraag. Ik ben in de luxepositie dat ik nu structureel meer ga verdienen dan de 68.507 die geld voor de grens van de huidige belastingschaal van 37,35%. dit zou betekenen dat ik voor iedere euro daarboven 49,5% belasting ga betalen. dit is jammer.... maar helaas! (jaaropgave 2019 is 69.202 euro)

Nu heb ik ook een leaseauto tot mijn beschikking (nu 14% bijtelling, waarde is circa 30K) ik betaal daar netto nu ongeveer 135 euro voor.

Wat ik mij nu afvraag is het volgende: gaat de bijtelling die ik betaal nu direct (of na de jaaraangifte?) omhoog?
ik kan niet vinden wat er gebeurd als je die grens overgaat met het maandelijkse bijtellingsbedrag. is het zo dat als je hier een euro bovenkomt dat je auto dan direct enkele tientjes duurder wordt per maand (of bij de jaaraangifte?)

en als bonusvraag: zijn er ook nog effecten op huis/hypotheek zaken?
Misschien zijn er mensen die hier ook mee te maken hebben gehad? ik ben erg benieuwd naar de financiële gevolgen

Alle reacties

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:44
Bijtelling veranderd voor je huidige auto niet. Bijtelling zelf is iets wat opgeteld wordt bovenop je jaarsalaris. Je kunt door de bijtelling dus in een hogere belastingschaal terecht komen.

Er komen wel effecten op huis/hypotheek zaken.
De inkomensafhankelijke heffingskortingen worden lager naarmate je inkomen hoger is.

Gevolg dat je merkt is je draagt iets meer inkomstenbelasting af via je werkgever.

[ Voor 24% gewijzigd door Meekoh op 27-02-2020 15:33 ]

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cas
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:56

Cas

De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Een loonsverhoging heeft hier geen invloed op, ook niet als je hierdoor in een andere belastingschijf terecht komt.

De heffingskorting / arbeidskorting worden wel lager waardoor je netto (waarschijnlijk een paar tientjes) meer betaald. De netto veranderingen kun je hier berekenen: https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html

[ Voor 40% gewijzigd door Cas op 27-02-2020 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:22

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Meekoh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:32:
Bijtelling veranderd voor je huidige auto niet.
De bruto bijtelling niet (dat is immers gewoon een percentage van de waarde van de auto), maar als TS met zijn basisloon in de 49,5% schaal uitkomt, dan zal de werkgever waarschijnlijk de loonheffing die wordt ingehouden over de bijtelling ook tegen die hoogste schaal berekenen.
Maar hoe dat precies zit kan @KnuCha het beste gewoon even aan zijn werkgever vragen.

[ Voor 0% gewijzigd door Orion84 op 27-02-2020 15:44 . Reden: Klopte niet helemaal ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Volgens mij denk je te moeilijk, er verandert eigenlijk maar weinig. Sowieso geldt die belasting alleen voor het deel van je inkomen dat in die hogere schijf valt.

De bijtelling is simpelweg extra ("fictief") loon dat dus effectief bijdraagt aan het feit dat je in die hogere schijf valt; maar uiteindelijk betaal je belasting over je loon. Het is eigenlijk niet mogelijk een deel daarvan toe te kennen aan je bijtelling. Sowieso is het een definitiekwestie... want zit je bijtelling 'onderaan' je loon? Of 'bovenaan'? Of 'halverwege'?

Als je werkgever nu al met een hoger jaarloon rekent, dan zal je bij je belastingaangifte verder weinig verschil merken (doordat je anders wat bij zou moeten betalen). Als je werkgever nu nog het lagere loon hanteert, kan je dat voorkomen door je voorlopige aangifte alvast wel daarmee te berekenen.

Voor hypotheek geldt hetzelfde, ook dat is effectief een vermindering van je loon. Waar dat precies terechtkomt is dus ook vooral een definitiekwestie...
Orion84 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:33:
[...]
De bruto bijtelling niet (dat is immers gewoon een percentage van de waarde van de auto), maar als TS met zijn basisloon in de 49,5% schaal uitkomt, dan zal de werkgever waarschijnlijk de loonheffing die wordt ingehouden over de bijtelling ook tegen die hoogste schaal berekenen.
Maar hoe dat precies zit kan @KnuCha het beste gewoon even aan zijn werkgever vragen.
Waarom? Ze kunnen toch gewoon het totale loon dat relevant is voor de belastingdienst uitrekenen (loon + bijtelling + ...) en daarover uitrekenen wat er nodig is voor de loonheffing? Het is niet alsof de bijtelling een aspect is dat los belast wordt...

[ Voor 27% gewijzigd door ACM op 27-02-2020 15:36 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
KnuCha schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:27:
Ik ben erg benieuwd naar de financiële gevolgen
Je gaat netto meer overhouden dan wat je nu overhoudt.

• Meekoh
Orion84 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:33:
[...]
Klopt de Netto bijtelling wordt iets hoger en de heffingskorting wordt lager.

edit: @ACM Bijtelling is gewoon een hoger "bruto loon". Waar uiteindelijk dus een hoger bedrag over moet worden betaald.
Je kunt het op verschillende sites narekenen bijv. https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html
Vul dat even in voor een fictieve auto met dezelfde catalogus waarde en met fictief inkomen van 65.000 en 70.000. Scheelt een paar euro.

[ Voor 25% gewijzigd door Meekoh op 27-02-2020 15:41 ]

Computer says no

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ACM schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:34:
[...]

Waarom? Ze kunnen toch gewoon het totale loon dat relevant is voor de belastingdienst uitrekenen (loon + bijtelling + ...) en daarover uitrekenen wat er nodig is voor de loonheffing? Het is niet alsof de bijtelling een aspect is dat los belast wordt...
Je hebt gelijk, ik had op een of andere manier in mijn hoofd dat bijtelling een van die dingen was die op de loonstrook in de tabel bijzondere belastingen viel, waar doorgaans je hoogste schaal wordt toegepast (tenzij ik me nu nog meer vergis).
Bijtelling komt inderdaad gewoon op de grote hoop met je loon en over dat totaal wordt op basis van de verschillende schalen loonheffing ingehouden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Meekoh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:37:
edit: @ACM Bijtelling is gewoon een hoger "bruto loon". Waar uiteindelijk dus een hoger bedrag over moet worden betaald.
Dat weet ik; dat is juist mijn punt. Het is simpelweg meer bruto loon. Maar eigenlijk maak je wmb een denkfout door net te doen alsof het iets losstaand is en navenant los belast wordt.
Je kunt het op verschillende sites narekenen bijv. https://www.berekenhet.nl...ing-auto-van-de-zaak.html
Vul dat even in voor een fictieve auto met dezelfde catalogus waarde en met fictief inkomen van 65.000 en 70.000. Scheelt een paar euro.
Uiteraard, als je net doet alsof de bijtelling als extra loon 'bovenop' al het andere loon komt, dan zal dat steevast in de hoogste schaal vallen en daardoor relatief duurder worden als dat in een hogere belastingschaal terechtkomt...

Maar de enige reden dat dat stuk loon in die hogere schaal viel is omdat er meer loon "onder" was gekomen. Dus waarom vindt je dan niet dat dat extra loon hoger belast werd maar geef je dat ineens aan de bijtelling? ;)

Voor de belastingdienst maakt het allemaal niet uit; na een rekensommetje komt er X brutoloon uit en daarover moet je Y belasting betalen. Je betaalt niet Y1 belasting over "loondeel X1" en Y2 belasting over "loondeel X2".

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 27-02-2020 15:48 ]

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Gefeliciteerd met je salaris verhoging.
Je zult doordat je net over de grens gaan waarschijnlijk geen last hebben van armoedeval.

Wat dat betreft doe je het een stuk beter dan mensen die de helft van je inkomen hebben.

| live and give like no one else |

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-05 09:27
Gefeliciteerd! Kun je geen pro forma berekening laten maken door de HR afdeling?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hankie0412 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:49:
Gefeliciteerd! Kun je geen pro forma berekening laten maken door de HR afdeling?
Eventueel kan je ook nog de 'extra inkomen'-berekening van berekenhet gebruiken. Maar al met al is het een aardig complexe berekening omdat er allerlei kleine effecten kunnen zijn; zoals een iets hogere pensioenbijdrage (dat zou je werkgever wel moeten weten, maar gaat misschien pas volgend jaar in), iets andere uitkomst van de aftrekposten (die gaan effectief wel altijd van de hoogste schaal af) en misschien wel veranderingen in toeslagen.

Wellicht krijg je het beste beeld door een voorlopige aangifte zo goed mogelijk in te vullen met de oude situatie (ondertekenen hoeft niet) en dan opnieuw doen/aanpassen met de nieuwe situatie (die kan je uiteraard gelijk ondertekenen, maar hoeft ook niet :P )

• Meekoh
ACM schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:46:
[...]

Dat weet ik; dat is juist mijn punt. Het is simpelweg meer bruto loon. Maar eigenlijk maak je wmb een denkfout door net te doen alsof het iets losstaand is en navenant los belast wordt.

[...]

Uiteraard, als je net doet alsof de bijtelling als extra loon 'bovenop' al het andere loon komt, dan zal dat steevast in de hoogste schaal vallen en daardoor relatief duurder worden als dat in een hogere belastingschaal terechtkomt...

Maar de enige reden dat dat stuk loon in die hogere schaal viel is omdat er meer loon "onder" was gekomen. Dus waarom vindt je dan niet dat dat extra loon hoger belast werd maar geef je dat ineens aan de bijtelling? ;)

Voor de belastingdienst maakt het allemaal niet uit; na een rekensommetje komt er X brutoloon uit en daarover moet je Y belasting betalen. Je betaalt niet Y1 belasting over "loondeel X1" en Y2 belasting over "loondeel X2".
We bedoelen hetzelfde maar zeggen het anders ;)
Uiteindelijk is het gewoon 1 grote pot loon (op jaarbasis) en ja daar ga je dan meer belasting over betalen per maand want dat doet je werkgever netjes verwerken.

Computer says no

• KnuCha
Meekoh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:37:
[...]

Klopt de Netto bijtelling wordt iets hoger en de heffingskorting wordt lager.

Deze kende ik nog niet, als ik 68.000 (onder de grens) of de 69.502 van de jaaropgave scheelt dit maar enkele euro's per maand.

Het lijkt er dus op dat de bruto bijtelling van de auto wordt meegenomen in het jaarloon? of is die 69.502 echt puur bruto inkomen los van de auto?

Het is wat lastig rekenen (je zou zeggen loon x 12 + vakantiegeld en een winstuitkering) maar ik heb een variabel loon door provisie en de winstuikering wisselt ook weer jaarlijks (en dit heeft weer effect op het vakantiegeld doordat hierin de provisie ook wordt meegenomen)

[ Voor 24% gewijzigd door KnuCha op 27-02-2020 16:16 ]

• KnuCha
3x3 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:48:
Gefeliciteerd met je salaris verhoging.
Je zult doordat je net over de grens gaan waarschijnlijk geen last hebben van armoedeval.

Wat dat betreft doe je het een stuk beter dan mensen die de helft van je inkomen hebben.
Indien niet sarcastisch, bedankt...
ik betaal met alle liefde belasting (24.988 euro in 2019) en besef mij dat we het met ons gezin gewoon goed hebben.

ik was gewoon benieuwd naar de gevolgen van een nieuwe schaal op de auto/ het huis en eventuele andere zaken.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

KnuCha schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:15:
[...]
Het lijkt er dus op dat de bruto bijtelling van de auto wordt meegenomen in het jaarloon? of is die 69.502 echt puur bruto inkomen los van de auto?
Jaarloon wat op je loonstrookje genoemd wordt is zo te zien incl. bijtelling inderdaad ja.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:42
Bijtelling wordt gewoon bij je salaris geteld, daarom heet het ook bijtelling.

Dus bij een auto van 14% met een catalogus waarde van 20.000 euro wordt er 2800 euro op je belastbaarinkomen geteld. Als je pech hebt kom je in de hoogste schaal en krijg je minder heffingskorting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

KnuCha schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:18:
[...]

Indien niet sarcastisch, bedankt...
ik betaal met alle liefde belasting (24.988 euro in 2019) en besef mij dat we het met ons gezin gewoon goed hebben.

ik was gewoon benieuwd naar de gevolgen van een nieuwe schaal op de auto/ het huis en eventuele andere zaken.
Het was zeker niet sarcastisch. Het is fijn dat je salaris doorstijgt en dat we over het algemeen meer overhouden als we meer gaan verdienen.

De overheid is op jouw inkomenspunt relatief betrouwbaar qua belastingheffing. Met een veel lager inkomen en meer toeslagafhankelijkheid is dat helaas soms anders.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
KnuCha schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:15:
[...]

Deze kende ik nog niet, als ik 68.000 (onder de grens) of de 69.502 van de jaaropgave scheelt dit maar enkele euro's per maand.

Het is wat lastig rekenen (je zou zeggen loon x 12 + vakantiegeld en een winstuitkering) maar ik heb een variabel loon door provisie en de winstuikering wisselt ook weer jaarlijks (en dit heeft weer effect op het vakantiegeld doordat hierin de provisie ook wordt meegenomen)
Je maakt het ingewikkelder dan het is wat betreft de bijtelling.
Bijtelling is niets meer dan een bedrag dat bovenop je bruto loon komt. Je hebt dus een hoger bruto inkomen aangezien die 14% van je auto wordt gezien als inkomen (loon in natura).
Als dat als gevolg heeft dat je boven de grens komt dan betaal je over dat deel boven de grens meer belasting.
Uiteindelijk is het allemaal gewoon inkomen, vanuit de belastingdienst gezien.

Het variabele loon maakt het lastig rekenen per maand en wellicht wat onvoorspelbaar voor een netto berekening. Uiteindelijk draagt je werkgever namelijk ook inkomstenbelasting voor jou af over die winstuitkering.

[ Voor 8% gewijzigd door Meekoh op 27-02-2020 16:32 ]

Computer says no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:32
Uiteindelijk telt alles (bijtelling, salarisverhoging, winstuitkering etc) in het hoogste tarief mee. Als je je bijtelling van zeg bruto 500 euro onderaan zou zetten, dan druk je de rest 500 euro naar boven toe. Dus dat maakt weinig uit.

Verder zoals gezegd ga je over alle extra loon wat over de grens gaat meer belasting, evenals de bijtelling welke er nog bij op komt.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Minus HRA wat er weer vanaf gaat.

Maar onder de streep is er niks om moeilijk over te doen. Je krijgt netto meer geld, hoeveel precies hangt ervanaf hoe je precies in elke schaal uitkomt, maar tenzij je echt op de euro nauwkeurig wil uitrekenen is dat allemaal niet heel bijzonder.
Overigens zijn de tarieven die je noemt de "lekker maken" tarieven. De echte tarieven zijn tot ruwweg een ton per jaar heel veel hoger dankzij het idee van de inkomensafhankelijke heffingskortingen.

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
ACM schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:34:

Als je werkgever nu al met een hoger jaarloon rekent, dan zal je bij je belastingaangifte verder weinig verschil merken (doordat je anders wat bij zou moeten betalen). Als je werkgever nu nog het lagere loon hanteert, kan je dat voorkomen door je voorlopige aangifte alvast wel daarmee te berekenen.
Wat bedoel je hiermee? Het maandelijkse loon wordt toch gewoon tegen de loonbelastingtabellen gelegd en daaruit wordt een bedrag aan loonheffing gehaald?

Of bedoel je het jaarloon BT? (aangezien zijn jaaropgave 69.202 is maakt dit ook niet uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Stefmeister8 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:58:
Wat bedoel je hiermee? [..]

Of bedoel je het jaarloon BT? (aangezien zijn jaaropgave 69.202 is maakt dit ook niet uit)
Dat ja, het jaarloon is natuurlijk makkelijker om effecten mee door te rekenen dan alle maanden los (en vakantiegeld in een zo'n maand). Maar dat jaarloon BT hoeft natuurlijk niet per se te veranderen enkel doordat er een loonsverhoging is gekomen. Dat kan ook pas per 2021 op de nieuwe loonstrook komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
ACM schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 08:07:
[...]

Dat ja, het jaarloon is natuurlijk makkelijker om effecten mee door te rekenen dan alle maanden los (en vakantiegeld in een zo'n maand). Maar dat jaarloon BT hoeft natuurlijk niet per se te veranderen enkel doordat er een loonsverhoging is gekomen. Dat kan ook pas per 2021 op de nieuwe loonstrook komen.
Nee klopt inderdaad dat zal vrijwel altijd op basis van vorig jaar zijn, maar zijn jaarsalaris van het afgelopen jaar valt al in in het hoogste tarief BT van dit jaar dus dat komt wel goed.
Pagina: 1