[Finder] Verbinding fileserver onbruikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Op mijn werk verbind ik met de fileserver. Dit heb ik via de Finder met SMB opgezet. Dat werkt op zich prima maar wanneer ik een Finder venster sluit en weer open dan lukt het me niet om mappen op de fileserver te openen.

De server is nog verbonden, alle mappen zijn zichtbaar alleen wanneer ik erop klik krijg ik slechts wat info over de map te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LfiBTkSvBk7lIrhjNgMyg6EZ/medium.png

Met eject en opnieuw verbinden lukt het vervolgens weer wel om bestanden te benaderen. Maar goed, lastig is het wel om dit steeds te moeten doen. Breekt de workflow zo lekker.

Systeembeheer wilt mij niet verder helpen (wij ondersteunen geen mac). Met Google kom ik niet echt op relevante onderwerpen uit.

Heeft iemand dit probleem al eens meegemaakt of een tip met welke termen ik de oplossing kan zoeken?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Beste antwoord (via Daedalus op 11-03-2020 10:39)

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Misschien dat u dit kunt volgen:

https://support.apple.com/nl-nl/HT208209

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:45

talin

ES-MA

geef je in de connectie string je username mee?

hoe maak je verbinding?
Go - Connect to server en heb je daar voor gedefinieerde connecties staan?
of open je een finder window en selecteer je in de lijst links je connectie?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

En welke versie van MacOS?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.

Ik geef niets mee in de string maar heb mijn credentials ingevoerd bij het invoeren van de eerste verbinding.

Ik verbind via cmd + G en heb daar deze verbinding opgeslagen als voorkeur. Als ik dit doe ben ik meteen goed verbonden.

Daarna staat de fileserver als netwerkdisk in mijn Finder, klik ik daarop dan zie ik alleen de hoofdfolder die ik niet kan openen. Eject en opnieuw verbinden herstelt het weer.

Het is nu bij MacOS 10.15 maar bij 10.14 had ik er ook al last van.

De verbinding is er blijkbaar gewoon en kan ook goed opgezet worden. De folders die ik dan zie zijn niet greyed-out.

Onder Windows is het geen probleem om de verbinding op te zetten en vervolgens automatisch tot stand te laten komen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Misschien dat u dit kunt volgen:

https://support.apple.com/nl-nl/HT208209

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Even wat tijd genomen om goed te testen, maar Directory-caching uitschakelen uit de hint van @F. Scaglietti heeft het probleem bij mij verholpen.
Een Mac plaatst metagegevens van bestanden en mappen tijdelijk in een lokaal cachegeheugen. Dit verbetert de browsesnelheid, vooral op netwerken met hoge latentie. Systemen met meer geheugen kunnen meer bestandsinformatie in de cache plaatsen.
Als u directory-caching wilt uitschakelen zodat macOS de volledige inhoud van mappen en metagegevens opnieuw downloadt telkens wanneer u gaat browsen in een SMB-share, kunt u het bestand /etc/nsmb.conf aanmaken of wijzigen. Raadpleeg de man-pagina voor nsmb.conf voor meer informatie over hoe u dit bestand wijzigt.
Als uw systeem nog geen /etc/nsmb.conf-bestand heeft, gebruikt u de volgende Terminal-commando's. Houd er rekening mee dat u moet zijn ingelogd als beheerder met sudoer-bevoegdheden als u dit bestand wilt instellen:
echo "[default]" | sudo tee -a /etc/nsmb.conf
echo "dir_cache_off=yes" | sudo tee -a /etc/nsmb.conf

Als u directory-caching opnieuw wilt inschakelen, verwijdert u het regelitem "dir_cache_off=yes" of verwijdert u het bestand '/etc/nsmb.conf' helemaal. Gebruik dit Terminal-commando om het bestand '/etc/nsmb.conf' te verwijderen:
sudo rm /etc/nsmb.conf

Pagina: 1