commodore 64 nieuw in doos?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Goedemiddag,

Ik heb enkele jaren geleden een Commodore 64 gekregen van een vriend, die had hem gekocht bij een kringloopwinkel met de mededeling naar mij dat ie nieuw in doos was.
nu ben ik de zolder aan het opruimen en krijg m weer in mn handen.

Nu is mijn vraag of er iemand is die me kan vertellen hoe ik een een C64 nieuw in doos kan herkennen?
De doos is wel gehavend maar binnenin niet.

Groeten,

Dusto

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:15
Bedoel je de doos of de Commodore 64? De Commodore 64 zelf heeft een serienummer aan de onderzijde op een zilvere sticker gedrukt staan. Daarnaast staat er op het moederbord binnenin vast wel om welke revisie het gaat: https://dfarq.homeip.net/commodore-64-motherboard-revisions/

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Nieuw in doos is wel een unieke vonst, komt niet vaak voor.
Is de C64 iets vergeeld of stoffig van binnen?

Ik heb enkele C64's van de kringloop gered die echt een schoonmaakbeurt nodig hadden.
Laat hem voor de zekerheid nakijken voordat je hem wil gaan gebruiken.

Anjunabeats

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:27
Verkoop je hem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:46:
*knip*
Nu is mijn vraag of er iemand is die me kan vertellen hoe ik een een C64 nieuw in doos kan herkennen?
De doos is wel gehavend maar binnenin niet.
*knip*
Je doet de doos open en kijkt of er een C64 in zit? :?

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:00
Magic6399 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:16:
[...]

Je doet de doos open en kijkt of er een C64 in zit? :?
Als deze nog geseald is, zou ik de doos geseald laten bij verkoop, krijg je er imho meer voor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-prLylUhE4miBsAmpJjcJZ57BI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/iXYRrZmOwCCTFGNOzMOIH9PN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PuaV4K_UrzzJVgCTFC_brWmRynQ=/800x/filters:strip_icc()/f/image/TQFpUwwUD1Pz6SVUBPt0uhpV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AztKm7Bh4v1UznThmsojJaOYqBQ=/800x/filters:strip_icc()/f/image/mLPqu9a6brWRRlQnTmXLYnMx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuZfZSFRYt0Ni_vbXrc4NgHcKw8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/IB8h5B2DhRcaOepeUe4d3wwZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaIpxgIUBhOWHXUV1n--LeTl4aY=/800x/filters:strip_icc()/f/image/mlkEX6nkYCMyIotaql7QK1Ni.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAmZKE7KNXUTGH16UFWnxnaRNfU=/800x/filters:strip_icc()/f/image/aJ87OI30sUMJSs7AjCEhAODL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8JT5lgYpvmYJlfzhDrXt_HkzW0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/NTQWP69BvkT8qwTi8BzMFmqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supergert
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kijk eens of je gebruiks/slijtagesporen ziet bij connectoren (vooral bij de userport en cassetteport aan de achterzijde moet je dat makkelijk kunnen zien).
Wel gaaf dat je nog zo'n setje hebt (zegt deze oldbie die met hetzelfde spul in 1984 begonnen is :P )

ZX81 > C64 > Amiga > BeBox > PowerMac > pc-klonen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Als je hem wil testen, NIET de voeding gebruiken die er bij zit. Ze staan bekend dat ze vaak falen, en wanneer dat gebeurt, gaat de 5 volt DC voeding langzaam omhoog, waardoor zeldzame chips in de C64 zoals de SID en VIC-II chips het loodje gaan leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 19:09
nieuw in doos, dan verwacht je ook een redelijk onbeschadigde doos. Maar het geheel ziet er wel goed uit, piepschuim vrijwel onbeschadigd, of de foto geen zichtbare verkleuringen/ vette vingers. Mooie vondst!

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal m opnieuw formuleren “ongebruikt in doos” 😁
Bedankt voor jullie antwoorden, ik zal er nog eens dieper induiken.
In ieder geval een mooie machine!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28
@WHiZZi kan ongetwijfeld je vraag beantwoorden en heeft mogelijk interesse voor zijn home computer museum

Overigens zijn gebruikssporen bij de connectoren aan de achterzijde te verwachten. Tevens verkleurt het plastic bij zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]Rukapul in "commodore 64 nieuw in doos?"Overigens zijn gebruikssporen bij de connectoren aan de achterzijde te verwachten. Tevens verkleurt het plastic bij zonlicht.
Ook hitte kan het veroorzaken. Ik heb wel eerder online gezien dat computers die jaren in de doos op een (in de zomer) hete zolder lagen, ook gewoon flink vergeelden, terwijl er dus totaal geen zonlicht bij kon komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 15:47
Niet nieuw maar gewoon gebruikt, maar wel telkens netjes opgeborgen in de doos.

Die van mij ligt hier ook nog achter schuine kant in de doos, maar ik herinner me toch dat ik hem flink heb gebruikt in de eighties en die ziet er net zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Ik wist ook niet dat de 1531 op de C64 kon werken. Volgens mij was die bedoeld voor de C16 en had ie ook een ronde (PS/2 achtige) aansluiting.

<ninja search>: Ja dat klopt: https://www.c64-wiki.com/wiki/Commodore_1531

Dus daar heb je dan een verloopje voor nodig.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SeatRider schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:37:
Ik wist ook niet dat de 1531 op de C64 kon werken. Volgens mij was die bedoeld voor de C16 en had ie ook een ronde (PS/2 achtige) aansluiting.

<ninja search>: Ja dat klopt: https://www.c64-wiki.com/wiki/Commodore_1531

Dus daar heb je dan een verloopje voor nodig.
Klopt, maar volgens mij zat het verloopje standaard in de doos bij de 1531.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 14:25

E-Vix

Nu met sneeuw!

De herinneringen aan inmiddels zo'n 30 jaar geleden.....

Deze is in doos, maar waarschijnlijk niet nieuw.
Volgens mij zit de Commodore 64 zelf dan namelijk nog in een plastic zak voordat hij in het piepschuim gestoken wordt, en die mis ik in dit geval.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

E-Vix schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:40:
De herinneringen aan inmiddels zo'n 30 jaar geleden.....

Deze is in doos, maar waarschijnlijk niet nieuw.
Volgens mij zit de Commodore 64 zelf dan namelijk nog in een plastic zak voordat hij in het piepschuim gestoken wordt, en die mis ik in dit geval.
Goed opgemerkt. De 1531 had ook zo'n zakje, zo te zien op Google Afbeeldingen, die hier ook mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:17

D4NG3R

kiwi

:)

Rukapul schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:32:
Tevens verkleurt het plastic bij zonlicht.
Niet alleen bij zonlicht, ook bij hitte en simpelweg in contact staan met normale lucht. Het Bromine wat in het plastic werd gebruikt als brandafweer vlamvertrager verbind zich graag met zuurstof en kleurt daarbij geel. Dat process versneld wanneer je het verwarmd. Het plastic zelf kleurt inderdaad geel onder invloed van UV.

Ik heb al een keer eerder een NES gezien welke geel uit een ongeopende verpakking kwam, het beestje had 30 jaar op een zolder gelegen waar het in de zomer nogal warm werd. (Duidelijk verschil van tint tussen verschillende plastic onderdelen)

[ Voor 53% gewijzigd door D4NG3R op 06-03-2020 11:50 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 15:56

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Klopt helemaal wat @D4NG3R zegt. Overigens, als je het gewoon weer een lading UV-A straling geeft (dus in de zon zet), kleurt het weer terug. Eventueel met een versneller in de vorm van waterstofperoxide.

Voor de rest moet ik de TS misschien wat teleurstellen. Een Commodore 64 in doos is niet zeldzaam, evenmin een 1531 in doos. Er zijn tussen de 17 en 22 miljoen Commodore 64 van dit type gemaakt. Ik heb er bijvoorbeeld een stuk of 10 in het museum, waarvan meer dan de helft nog in z'n doos zit.

Handelswaarde ligt tussen de €50 en €80 afhankelijk van de staat van de machine en of deze al eens is getest met de voeding. Ik raad het overigens sterk af om de voeding te gebruiken zonder eerst te meten. Er komen 2 spanningen uit de voeding, 9V AC en 5V DC. De 9V-lijn werkt meestal wel. De 5V is DC en deze wordt rechtstreeks op een aantal IC's gezet (waaronder de SID) en die IC's niet heel veel marge hebben op dat voltage. Ik gooi de voeding weg als de 5v 0.25v afwijkt, hoger of lager maakt niet uit (komt beide voor).

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fernan808
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-09-2022
Ik vervang de interne onderdelen meestal bij oude c64 voedingen, en dan doe ik er weer nieuwe 5 volt en 9 volt trafo's in de oude behuizing :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Fernan808 schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:15:
Ik vervang de interne onderdelen meestal bij oude c64 voedingen, en dan doe ik er weer nieuwe 5 volt en 9 volt trafo's in de oude behuizing :>
Leuk werkje om de oude trafo uit dat blok epoxy te krijgen wat commodore er in heeft gegoten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 11:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Valt reuze mee. Heb je de "baksteen", dan is het een kwestie van met een mes tussen de rand giethars steken om te zorgen dat hij minder kleeft en kun je de voeding een aantal keer tegen een stoeptegel slaan om het binnenwerk eruit te krijgen. Met een rubberen hamer op de bovenkant tikken kan ook nuttig zijn, niet zo hard tikken dat de behuizing breekt, maar het vervormen van het plastic, zorgt dat het binnenwerk van het plastic loskomt.

Heb je de "wig", dan hoef je de trafo niet te verwijderen en kun je enkel de printplaat met de spanningsregelaar vervangen.
Pagina: 1