NUC icm NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JornRS
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 29-09 20:34
Ik wil voor thuis een server runnen die niet al te zwaar is.
Heb al paar dingen gegoogeld maar kom er nog niet helemaal uit...

Ik zat zelf te denken aan een NUC met esxi (Intel waarschijnlijk) in combinatie met een NAS met ISCSI.
Hier kunnen dan (zoals ik het begreep) meerdere VM's op gezet worden welke opgeslagen worden op de NAS?
De VM's zijn dan te bereiken via mijn laptop bijvoorbeeld?
Wil dan onder andere bijvoorbeeld een game server kunnen draaien (vanilla minecraft voor vrienden), Kali en waarschijnlijk nog een pen test VM.
Kan de NAS dan ook nog gebruikt worden om de 'dagelijkse' bestanden op te slaan?

Is dit überhaupt mogelijk in deze vorm, en heeft iemand hier ervaring mee?

Beste antwoord (via JornRS op 28-02-2020 12:25)

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:40
JornRS schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:10:
De nas wil ik dan toch al aanschaffen, dus dan kan de nuc er nuttig gebruik van maken denk ik?
Aan de andere kant heb ik nog wel een harde schijf dus dan valt het altijd nog wel uit te breiden.

Wat is dan de beste manier om die VMs op te zetten?
Ik gebruik voor mijn test lab (microsoft) zelf een synology met ISCSi lun en SSD cache. Dit voelt in hyper-v net of de virtuele machines lokaal draaien qua performance. Reden: meer storage beschikbaar in de syno dan in mijn desktop. De rest van de syno opties zijn nog gewoon beschikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 27-02-2020 21:46 ]

Cloud ☁️

Alle reacties

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een game server, kali en een pen test VM klinken niet als dingen die heel veel storage behoeven. Waarom niet gewoon een voldoende grote disk in de NUC prikken en daar mee aan de slag?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• JornRS
Omdat ik dus ook nog de NAS functionaliteit wil behouden, foto's op het netwerk etcetc.
En wil eigenlijk de VM's backuppen om versies terug te kunnen zetten.

Waarschijnlijk komen er nog wel meer VMs bij voor bijvoorbeeld streaming en denk dat aantal vrienden dan ook wel belang bij ééntje hebben ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

JornRS schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:36:
Omdat ik dus ook nog de NAS functionaliteit wil behouden, foto's op het netwerk etcetc.
En wil eigenlijk de VM's backuppen om versies terug te kunnen zetten.
Wat heeft dat te maken met de keuze voor iSCSI, ipv. lokale disk in de NUC?
Waarschijnlijk komen er nog wel meer VMs bij voor bijvoorbeeld streaming en denk dat aantal vrienden dan ook wel belang bij ééntje hebben ;)
Voor zover ik zo snel op mijn Synology kan zien, kan ik daar gewoon een iSCSI LUN aanmaken op een bestaand volume in de NAS. Voor zover ik zie (maar geen ervaring mee verder) beïnvloedt dat verder gebruik van de NAS niet (behalve de ruimte die het inneemt en performance die het kost natuurlijk).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• JornRS
De nas wil ik dan toch al aanschaffen, dus dan kan de nuc er nuttig gebruik van maken denk ik?
Aan de andere kant heb ik nog wel een harde schijf dus dan valt het altijd nog wel uit te breiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 21:28

Step

step@tweakers.net#

Ik heb zowel een NUC als een Synology. De NUC kan VMs prima alleen afhandelen, de Synology zou je kunnen inzetten met Active Backup for Business (gratis) om backups van je NUC (ESXi) te maken. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• JornRS
Step schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:24:
[...]

Ik heb zowel een NUC als een Synology. De NUC kan VMs prima alleen afhandelen, de Synology zou je kunnen inzetten met Active Backup for Business (gratis) om backups van je NUC (ESXi) te maken. :)
En mag ik vragen hoe groot je opslag is van de NUC in combinatie met de hoeveelheid VMs?
Ben wel benieuwd hoe goed hij er mee omgaat als je meerdere draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 21:28

Step

step@tweakers.net#

JornRS schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:48:
[...]

En mag ik vragen hoe groot je opslag is van de NUC in combinatie met de hoeveelheid VMs?
Ben wel benieuwd hoe goed hij er mee omgaat als je meerdere draait.
Afhankelijk van of je thin provisioned of niet. Ik heb 256GB NMVe en kan uit met 9 debian VMs en 1 windows server 2016 VM. Niet traag, meer afhankelijk van werkgeheugen, ik heb 16GB maar kan 32GB adviseren. CPU genoeg tenzij je een video recording server draait.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:40

Ik gebruik voor mijn test lab (microsoft) zelf een synology met ISCSi lun en SSD cache. Dit voelt in hyper-v net of de virtuele machines lokaal draaien qua performance. Reden: meer storage beschikbaar in de syno dan in mijn desktop. De rest van de syno opties zijn nog gewoon beschikbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 27-02-2020 21:46 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JornRS
Het is duidelijk!

Bedankt voor jullie reacties ;)
Pagina: 1