Toon posts:

Excel tabel koptekst zoeken o.b.v. variabel gegeven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik de volgende formule:
=SOMMEN.ALS(BrugTabel[2020.01];BrugTabel[nr];B11)

Uit de kolom met betreffende verslagperiode (in dit geval 2020.01) dient er op bepaalde categorie (B11) de som van de waarden gemaakt te worden.

In cel D10 staat 2020.01. Dit is een variabel gegeven.

Waar ik naar op zoek ben in Excel is een formule dat de waarde 2020.01 uit cel D10 haalt.

Ik heb al met de functie INDEX en VERGELIJKEN geprobeerd, maar op één of andere manier doe ik kennelijk iets fout.

Hopelijk kan iemand mij verder op weg helpen.

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-02-2020 16:58)

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
Jouw formule:

Die vervang je in z'n geheel door:

=SOMMEN.ALS(INDIRECT("Brugtabel["&D10&"]");BrugTabel[nr];B11)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Alle reacties

• Coffeemonster
Je kunt met INDIRECT een referentie maken naar een cel op basis van een tekststring. De referentie naar BrugTabel[2020.01] kun je dan vervangen door een INDIRECT-functie met als argument een string die je kunt opbouwen met stukjes string die je verbindt met &. Zo'n stukje string kan dan ook een verwijzing zijn naar D10.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.

Verwijderd

Topicstarter
Ter verduidelijking:
D10 is een zoekwaarde.
De zoekwaarde 'vertegenwoordigd' de kolom die dan opgeteld wordt op basis van een aanvullende voorwaarde (categorie).

• Coffeemonster
Als je het argument voor de INDIRECT-functie opbouwt als "Brugtabel["&D10&"]", en in D10 staat 2020.01, dan geeft de INDIRECT-functie een verwijzing naar Brugtabel[2020.01]. En die verwijzing wil je hebben in je SOMMEN.ALS-functie. Dat is toch wat je wilt, of begrijp ik je vraag niet goed?

• Taygeta
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20

Taygeta

KTM 790 Adventure

Volgens mij is het excel bestand opgedeeld uit meerdere worksheets met de naam BrugTabel[%DATUM%].
En wil hij dan bij een bepaalde datum, in een bepaalde worksheet zoeken.
Maar ik kan het fout hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Coffeemonster schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:04:
Als je het argument voor de INDIRECT-functie opbouwt als "Brugtabel["&D10&"]", en in D10 staat 2020.01, dan geeft de INDIRECT-functie een verwijzing naar Brugtabel[2020.01]. En die verwijzing wil je hebben in je SOMMEN.ALS-functie. Dat is toch wat je wilt, of begrijp ik je vraag niet goed?
Klopt die verwijzing wil ik dan hebben in de sommen.als-functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
Taygeta schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:08:
Volgens mij is het excel bestand opgedeeld uit meerdere worksheets met de naam BrugTabel[%DATUM%].
En wil hij dan bij een bepaalde datum, in een bepaalde worksheet zoeken.
Maar ik kan het fout hebben?
Volgens mij is het een verwijzing naar een (deel van een) tabel, want de naam van een een worksheet mag geen rechte haken bevatten. Maar in wezen doet het er niet toe, omdat je met INDIRECT elk argument van een formule kunt geven op basis van een (zelf opgebouwde) string, dus ook vrwijzingen naar andere worksheets of naar tabellen.
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:10:
[...]

Klopt die verwijzing wil ik dan hebben in de sommen.als-functie.
Dan vervang je in je SOMMEN.ALS-functie de verwijzing Brugtabel[2020.01] door de INDIRECT-functie die de verwijzing naar Brugtabel[<tekst in D10>] als resultaat geeft. Je krijgt dan: =SOMMEN.ALS(INDIRECT("Brugtabel["&D10&"]");BrugTabel[nr];B11).

[ Voor 25% gewijzigd door Coffeemonster op 27-02-2020 15:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik proberen!

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2020 15:22 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Coffeemonster
Jouw formule:

Die vervang je in z'n geheel door:

=SOMMEN.ALS(INDIRECT("Brugtabel["&D10&"]");BrugTabel[nr];B11)

Pagina: 1