Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Interpretatie health hdd

Pagina: 1
Acties:

• Fanaat
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08-2022

Fanaat

member of the former TeamBVD

Topicstarter
De Seagate 2TB hdd van een jaar of vijf oud geeft in HD Sentinel een health status van 78% Er zouden 22 bad sectors zijn verplaatst.
Om deze melding heb ik de schijf vervangen.
Nu heb ik een oppervlaktetest gedaan met Partition Magic van Easeuse en die geeft nul fouten.
Wat moet ik nu geloven?

I3 6100, 16 gb Corsair Asus Prime B250 plus, AMD Radeon HD 6800

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Allebei. Een bad sector die is vervangen is niet bad meer. Dus de schijf is weer foutloos. Het probleem is alleen dat als een sector bad wordt de data wel weg is, en er maar een beperkt aantal reserve sectoren beschikbaar is.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Er is geen eenduidig antwoord mogelijk, omdat bad sectors niet worden verplaatst.
Daarnaast vermeld je ook niet of die bad sectors "current" waren of "reallocated", een wezenlijk verschil.
Heb je Partition Magic over de nieuwe of de oude schijf laten lopen?
En heb je de oude harddisk tussendoor een full format gegeven?

Vragen, vragen, vragen.

Als je een goed antwoord voor je (mogelijke) probleem wil hebben, geef je antwoord op bovenstaande vragen en zet je hier de complete Smart tabel neer.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Renault schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:16:
Er is geen eenduidig antwoord mogelijk, omdat bad sectors niet worden verplaatst.
Daarnaast vermeld je ook niet of die bad sectors "current" waren of "reallocated", een wezenlijk verschil.

Vragen, vragen, vragen.

Als je een goed antwoord voor je (mogelijke) probleem wil hebben, geef je antwoord op bovenstaande vragen en zet je hier de complete Smart tabel neer.
Verplaatst lijkt mij wel een vrij duidelijke vertaling van "reallocated" anders.

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 11:54
Waarom zou hij dat over de nieuwe doen en dan de vraag stellen wat hij moet geloven? Smart van oude hard disk of PM van de nieuwe, beetje vreemd toch??
Dus oude harddisk smart en oude harddisk PM...

[ Voor 9% gewijzigd door BlaBla1973 op 27-02-2020 19:43 ]

Computer nr 486 denk ik..

Verwijderd

Ik zou nog eens goed de volledige SMART waardes uitlezen zoals geopperd.

Nu kan ik verder niet in je portemonnee kijken, maar een disk met foutieve sectors zou ik sowieso vervangen voor een nieuw exemplaar.

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-11 11:54
Ik zou idd de oude harddisk vervangen voor de nieuwe en de oude harddisk nog gebruiken voor onbelangrijke data waarvan het kwijt raken niet erg is of makkelijk te vervangen.

[ Voor 22% gewijzigd door BlaBla1973 op 27-02-2020 19:50 ]

Computer nr 486 denk ik..

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Tevens belangrijk om mee te nemen in je overwegingen: wanneer zijn de bad sectors opgelopen?

Dat kun je terugvinden in de SMART logs, al weet ik niet welke Windowsutilities dat kunnen uitlezen. Smartctl onder Linux laat ze zo zien.

Een disk die al 3 jaar geen bad sectors produceert (maar met 22 reallocated) is mogelijk betrouwbaarder dan een schijf die je nieuw in gebruik neemt.

De kans dat een paar bad sectors cruciale onvervangbare data raken is niet zo groot vergeleken met de ellende veroorzaakt door timeouts en het niet triviaal kunnen opsporen en uit de weg ruimen van bad sectors als er nóg meer bijkomen.

• Renault
dcm360 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:57:
[...]

Verplaatst lijkt mij wel een vrij duidelijke vertaling van "reallocated" anders.
... en dus inhoudelijk incorrect.
Ik val nu niet over de wel of niet correcte vertaling, maar over de beweringen die allerlei programma's doen over SMART-parameters, waardoor de lezer vaak op het verkeerde been worden gezet.

Bij een reallocated sector wordt de sector die na tests wordt afgekeurd als zijnde niet betrouwbaar, definitief gemarkeerd als "onbruikbaar". Tegelijkertijd wordt een voor dit doel in reserve gehouden sector vrijgegeven aan het bestandssysteem om de totale schijfcapaciteit gelijk te houden. De schijfcapaciteit blijft dus gelijk, tot de reservesectoren op zijn, daarna neemt de schijfcapaciteit af bij aanvullende bad sectors.
Er wordt dus niets verplaatst, en al zeker geen data (wat je misschien op grond van "verplaatst" zou verwachten): de gegevens in de "reallocated sector" zijn verloren gegaan.

Omwille van de verschillende opeenvolgende interpretaties (eerst door HD Sentinel, daarna door topicstarter "Fanaat"), geef ik de voorkeur aan de SMART-data zélf (de hele tabel), omdat soms uit een combinatie van waarden en het wel/niet verslechteren daarvan in de tijd steekhoudende conclusies kunnen worden getrokken.
En óók dat is een interpretatie :o , maar dáárover (interpreteren van voor de TS onbekende verschijnselen en het geven van raad op grond van aanvullende informatie) gaat dit forum vaak.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Renault schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:58:
[...]

... en dus inhoudelijk incorrect.
Ik val nu niet over de wel of niet correcte vertaling, maar over de beweringen die allerlei programma's doen over SMART-parameters, waardoor de lezer vaak op het verkeerde been worden gezet.
Wat in dit geval geneuzel in de marge is, naar mijn idee.
Bij een reallocated sector wordt de sector die na tests wordt afgekeurd als zijnde niet betrouwbaar, definitief gemarkeerd als "onbruikbaar". Tegelijkertijd wordt een voor dit doel in reserve gehouden sector vrijgegeven aan het bestandssysteem om de totale schijfcapaciteit gelijk te houden. De schijfcapaciteit blijft dus gelijk, tot de reservesectoren op zijn, daarna neemt de schijfcapaciteit af bij aanvullende bad sectors.
Er wordt dus niets verplaatst, en al zeker geen data (wat je misschien op grond van "verplaatst" zou verwachten): de gegevens in de "reallocated sector" zijn verloren gegaan.
Wat er wordt verplaatst is de sector, niet de data. Sectoren zijn gewoon een mooi abstractielaagje tussen wat de schijf naar de host communiceert en hoe dingen op de daadwerkelijke schijf staan. SSD's maken daar bijvoorbeeld nog meer gebruikt van dan HDD's.

Als de reservesectoren op zijn stop een schijf overigens gewoon met vervangen van defecte sectoren, de schijfcapaciteit kan niet afnemen.

• Fanaat

Fanaat

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.hansvanloon.nl/Hans/Smart1.jpg

[ Voor 75% gewijzigd door Fanaat op 28-02-2020 12:06 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Ik zou (zoals eerder gezegd) ook even naar de logs kijken Event Log.

Je disk heeft al 42000 bedrijfsuren. Als die bad sectors recent zijn opgelopen dan zou ik er heel voorzichtig mee zijn, is dat al tienduizend uur geleden dan valt het waarschijnlijk allemaal wel mee.

Om er zeker van te zijn dat de disk nu helemaal foutloos is moet je 'm geheel uitlezen. De 'oppervlaktescan' die je al gedaan had zou dat kunnen zijn, als die inderdaad de hele disk leest (en niet samplet zoals HDTune in quick test mode).

• Renault
Ik ben het op grond van het ontbrekende aanvullende afwijkingen met @Thralas eens.

• TweetCu
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 26-11 13:55
Als je de hele schijf wilt lezen, gebruik Ik HDAT2, doe je een test met de optie "Verify + Write + Verify", dit scant dan alle sectoren van de hele schijf en verifieert elke sector met de CRC en mocht er een gevonden worden, probeert het ze te schrijven, lukt dat niet dan is het een niet schrijfbare/kapotte sector en is het veiliger de schijf weg te doen.
Sectoren die slecht zijn, maar wel schijfbaar, word naar geschreven en zijn weer bruikbaar.

Waar je vooral op wilt letten is dat binnen de paar weken of maanden er niet meer slechte sectoren bijkomen, want dan wordt het alleen maar bergafwaarts, en kan je de schijf beter wegdoen voordat je data verliest.

Als er een paar gevonden zijn zoals je huidige SMART log, maar jaren gebeurd er niks, en een Volledige sector scan vindt niks, zijn de sectoren waarschijnlijk al opzij gezet en wordt deze niet meer door de schijf gebruikt, bestanden op die sectoren toen waren wel mogelijk kwijt(deels kwijt), maar veel kans dat je de schijf kan gebruiken en alles okidoki is.

Oh, en na zo een scan als er iets gevonden was, ook goed idee om in Windows even "CHKDSK /r C:" (vervang C: door je partitie letter), dan scan je de partitie op structuur fouten.

Maak verder gewoon altijd backups ;).

[ Voor 11% gewijzigd door TweetCu op 29-02-2020 03:21 ]

• Fanaat

Fanaat

Topicstarter

Vragen, vragen, vragen.

22 sectors reallocated. Tijd onbekend omdat de schijf in een nieuwe installatie is terechtgekomen.
Partition Magic uiteraard over de "oude" schijf
"Oude" schijf is geformateerd. Hoe doe je een full format?

• Renault
Fanaat schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:33:
...
"Oude" schijf is geformateerd. Hoe doe je een full format?
Dat verschilt per programma waarmee je dat uitvoert, onder Windows zet je dan het vinkje uit bij "snel formatteren".
Je merkt het vanzelf: een quick format is binnen enkele seconden klaar, een full format kan uren duren.
Pagina: 1