Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Momenteel ontvang ik iedere maand huurtoeslag maar dit jaar ga ik over de grens van eigen vermogen heen waardoor ik hier geen recht meer op zou hebben. Zover ik het nu begrijp wordt het eigen vermogen elk jaar op 1 januari getoetst, dit zou betekenen dat ik nog het hele jaar recht zou hebben op subsidie. Klopt dit, of moet het direct worden stopgezet wanneer ik met mijn eigen vermogen over de grens ga?
0800-0543
Even bellen, die weten dat wel, dat is namelijk de belastingdienst
Edit: typo in telefoonnummer
Even bellen, die weten dat wel, dat is namelijk de belastingdienst
Edit: typo in telefoonnummer

[ Voor 19% gewijzigd door RaZ op 27-02-2020 14:00 ]
Ey!! Macarena \o/
Dat klopt, tijd om geld op te nemen en wat te kopen.
Ik denk dat beter is, dan een jaar geen huurtoeslag krijgen.
https://www.belastingdien...hoog-voor-de-huurtoeslag/
Ik denk dat beter is, dan een jaar geen huurtoeslag krijgen.
Zorg dat op 1 januari je vermogen onder de grens zit als het mogelijk is. Opties zijn bijvoorbeeld het vooruit betalen van je zorgverzekering of bij hogere bedragen bijvoorbeeld de aankoop van de auto iets naar voren halen.
Huurtoeslag stop (laten) zetten, je hebt schijnbaar genoeg eigen vermogen dus je hebt het niet nodig.
Zelf zou ik zorgen om voor 1 januari onder de vermogensgrens te zitten. Bijvoorbeeld via cash opname of scheking aan goed doel
Zelf zou ik zorgen om voor 1 januari onder de vermogensgrens te zitten. Bijvoorbeeld via cash opname of scheking aan goed doel
Eerste hit op Google 😩
🌞🍃
Goed doel is prima, cash is gewoon vermogen en moet je gewoon opgeven.
Koekfabriek schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:26:
Huurtoeslag stop (laten) zetten, je hebt schijnbaar genoeg eigen vermogen dus je hebt het niet nodig.
offtopic:
Een schenking aan een goed doel (ANBI) is zelfs belastingaftrektbaar, en stijgen je toeslagen omdat je belastbaar inkomen lager ligt (Al zit er wel ergens een grens, cash opnemen en niet opgeven is ook een optie, wat velen doen, al mag het niet, maar te hard rijden mag ook niet
)
Een schenking aan een goed doel (ANBI) is zelfs belastingaftrektbaar, en stijgen je toeslagen omdat je belastbaar inkomen lager ligt (Al zit er wel ergens een grens, cash opnemen en niet opgeven is ook een optie, wat velen doen, al mag het niet, maar te hard rijden mag ook niet
Ey!! Macarena \o/
Klopt, maar weet uit betrouwbare bron dan in december heel wat cash opnames in bankkluisjes verdwijnen zodat er net onder de grens aangifte gedaan kan worden. Het mag niet, maar gebeurt wel.Barrycade schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:29:
Goed doel is prima, cash is gewoon vermogen en moet je gewoon opgeven.
Beter is natuurlijk dat TS uitgaven naar voren schuift en dan kiest voor hoge kwaliteit. Of TS gaat iets ruimer leven. Zolang er niet iets structureels in het leven van TS veranderd, zal hij vroeg of laat over de grens van eigen vermogen heen gaan.
Tja, een bedrag tot 543 euro mag dit jaar contant thuis bewaard worden (zonder toeslagpartner, met 1086) zonder dat je het hoeft aan te geven.Purzelbaum schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:34:
[...]
Klopt, maar weet uit betrouwbare bron dan in december heel wat cash opnames in bankkluisjes verdwijnen zodat er net onder de grens aangifte gedaan kan worden. Het mag niet, maar gebeurt wel.
Beter is natuurlijk dat TS uitgaven naar voren schuift en dan kiest voor hoge kwaliteit. Of TS gaat iets ruimer leven. Zolang er niet iets structureels in het leven van TS veranderd, zal hij vroeg of laat over de grens van eigen vermogen heen gaan.
En ergens natuurlijk ook wel grappig dat je de zorgverzekering wel een heel jaar vooruit kan betalen, maar een ziggo abonnement, telefoon abonnement, huur, etc. niet
Maar moet je nog steeds aangeven.wokkelz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:07:
Goud aanschaffen en dat thuis ergens opbergen of in een bank kluis natuurlijk.
Inderdaad en illegale constructies worden hier niet besproken..
Maar @MRDude22 heeft in ieder geval zijn antwoorden en moet zelf maar kijken hoeveel hij boven de grens verwacht uit te komen op 31 december 2020 / 1 januari 2021 en of hij iets kan doen met het bedrag boven de eigen vermogen grens
Wat hier al word aan gegeven, je kan bepaalde dingen vooruit betalen en dan word je dus niet gekort omdat het een moment opname is die toetsing.
In ieder geval fijn om te weten dat we met z'n allen belasting betalen zodat weer iemand huurtoeslag krijgt zonder dat 'ie het nodig heeft.
Het zou niet eens in me opkomen.
Anoniem: 39993
TS heeft het gedrocht genaamd Belastingdienst ook niet gemaakt en de regels niet bedacht. Daarnaast doet hij niets verkeerd. Je mag ook in december gewoon geld uitgeven. Het echt grote geld verdwijnt via heel andere constructies.Michielgb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:48:
In ieder geval fijn om te weten dat we met z'n allen belasting betalen zodat weer iemand huurtoeslag krijgt zonder dat 'ie het nodig heeft.Het zou niet eens in me opkomen.
TS mag een x bedrag cash in huis nemen. TS mag alvast een nieuwe TV kopen. TS mag zijn zorgverzekering vooruit betalen. TS mag geld doneren aan een goed doel (nog aftrekbaar ook). Ga zo maar door. Zolang het allemaal netjes binnen de lijntjes is, vind ik het geen probleem. TS zou in mijn ogen wel gek zijn als hij het niet zou doen.
Dit is maar "klein bier" vergeleken met de echte ontwijkers die echt de mazen in de wet opzoeken om voor tonnen te ontwijken via buitenland-constructies en als het kan ook nog een beetje te ontduiken in het "grijze gebied".
Och, dat komt omdat de belasting mensen straft die geld sparen IPV uitgeven. Als TS zich wekelijks lam zuipt in de kroeg voor 100 euro dan zou hij wel volgens jou recht hebben op toeslag omdat hij te weinig eigen vermogen heeft? Maar omdat TS dit niet doet heeft hij geen recht op toeslagen en de zuiplap wel?Michielgb schreef op zondag 1 maart 2020 @ 09:48:
In ieder geval fijn om te weten dat we met z'n allen belasting betalen zodat weer iemand huurtoeslag krijgt zonder dat 'ie het nodig heeft.Het zou niet eens in me opkomen.
in beginsel zit je fout als je vermogen te hoog is. Gaat om goederen en cash. Ja wat ik weet toetsen ze dat wel maar wanneer precies durf ik niet te zeggen. vraag is ook of het wel jouw vermogen is eigenlijk. Je moet hier zelf goed een afweging in maken. Indien je een betaling moet doen en tijdelijk daarboven zit lijkt me dat niet direct een issue. Toch kunnen instanties hard zijn.
Pas op...
Pas op...
[ Voor 40% gewijzigd door LucyLG op 01-03-2020 10:21 ]
Goederen niet. Gelden dezelfde regels als voor box 3 bij de inkomstenbelasting. Je auto, inboedel, huisraad e.d. hoef je dus niet mee te rekenen.
Goud als belegging dan bijvoorbeeld weer wel.
Goud als belegging dan bijvoorbeeld weer wel.
Deze opmerking begrijp ik even nietLucyLG schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:19:
in beginsel zit je fout als je vermogen te hoog is.
Let wel even op dat de peildatum precies anders is dan bij de inkomstenbelasting. Het vermogen op 1 januari in jaar XXXX bepaalt of je voor het hele jaar XXXX in aanmerking zou kunnen komen voor toeslag. Bij de IB kijken ze juist naar 31 december.
Het slaat gewoon nergens op dat je wordt gestraft voor goed gedrag. Sparen zou juist aangemoedigd moeten worden. Door dit soort regels is het logisch dat mensen constructies gaan verzinnen om er onderuit te komen, we hebben namelijk al heel lang het gevoel dat we veel te veel belasting betalen (en er veel te weinig voor terugkrijgen).
Als de peildatum 1 januari is (zoek dat goed uit), dan heb je inderdaad het hele jaar nog recht op huursubsidie. Als je vermogen op de volgende 1 januari nog steeds te hoog is, dan verlies je het dus volgend jaar.
Wat ik per toeval ontdekt heb, als je op 31 december een groot bedrag overmaakt naar je zorgverzekering (ik had me vergist in het bedrag en daardoor konden ze de betaling niet matchen op de factuur) dan krijg je dat 6 of 7 januari gewoon terug. En telt het dus niet bij je saldo van 1-1.
Maar het is natuurlijk netter om gewoon geen huurtoeslag te krijgen als je het (blijkbaar) niet nodig hebt. Er wordt dus eigenlijk van je verwacht dat je je geld gewoon uitgeeft in plaats van het op te sparen, daar komt het op neer. Naar de kroeg dus, of een extra keer op vakantie...
Als de peildatum 1 januari is (zoek dat goed uit), dan heb je inderdaad het hele jaar nog recht op huursubsidie. Als je vermogen op de volgende 1 januari nog steeds te hoog is, dan verlies je het dus volgend jaar.
Wat ik per toeval ontdekt heb, als je op 31 december een groot bedrag overmaakt naar je zorgverzekering (ik had me vergist in het bedrag en daardoor konden ze de betaling niet matchen op de factuur) dan krijg je dat 6 of 7 januari gewoon terug. En telt het dus niet bij je saldo van 1-1.
Maar het is natuurlijk netter om gewoon geen huurtoeslag te krijgen als je het (blijkbaar) niet nodig hebt. Er wordt dus eigenlijk van je verwacht dat je je geld gewoon uitgeeft in plaats van het op te sparen, daar komt het op neer. Naar de kroeg dus, of een extra keer op vakantie...
TS kan die 30k+ natuurlijk ook als eigen inleg gebruiken om een appartementje te kopen. Dan is hij ook van dit "probleem" af. Geen huurtoeslag meer, maar HRA.
Dit valt bij mij in het verkeerde keelgat.
1. Je hebt voldoende geld om je huur te kunnen betalen, betaal je huur en wees blij dat je het geld hebt!
2. Je fraudeert. Omdat je geld wat andere mensen hardt nodig hebben om wel hun huur te kunnen betalen door jou misbruikt wordt, omdat je euro tekens in je ogen hebt en een volle spaarekkening wilt hebben.
Dit soort opmerkingen en constructies zoals hieronder beschreven. Is waar aan ons systeem kapot aan gaat.
1. Je hebt voldoende geld om je huur te kunnen betalen, betaal je huur en wees blij dat je het geld hebt!
2. Je fraudeert. Omdat je geld wat andere mensen hardt nodig hebben om wel hun huur te kunnen betalen door jou misbruikt wordt, omdat je euro tekens in je ogen hebt en een volle spaarekkening wilt hebben.
Dit soort opmerkingen en constructies zoals hieronder beschreven. Is waar aan ons systeem kapot aan gaat.
PhilipsFan schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:05:
Het slaat gewoon nergens op dat je wordt gestraft voor goed gedrag. Sparen zou juist aangemoedigd moeten worden. Door dit soort regels is het logisch dat mensen constructies gaan verzinnen om er onderuit te komen, we hebben namelijk al heel lang het gevoel dat we veel te veel belasting betalen (en er veel te weinig voor terugkrijgen).
President schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:16:
[...]
Och, dat komt omdat de belasting mensen straft die geld sparen IPV uitgeven. Als TS zich wekelijks lam zuipt in de kroeg voor 100 euro dan zou hij wel volgens jou recht hebben op toeslag omdat hij te weinig eigen vermogen heeft? Maar omdat TS dit niet doet heeft hij geen recht op toeslagen en de zuiplap wel?
Om 250 euro per maand HRA te krijgen moet je best wel veel kunnen lenen met de huidige rentestanden.Anoniem: 39993 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:14:
TS kan die 30k+ natuurlijk ook als eigen inleg gebruiken om een appartementje te kopen. Dan is hij ook van dit "probleem" af. Geen huurtoeslag meer, maar HRA.
Meestal krijg je huurtoeslag als je inkomen laag is, als je inkomen laag is heb je meestal weinig leencapaciteit voor een hypotheek.
| live and give like no one else |
Hoho. Er wordt niks gefraudeerd. Dit is hoe het systeem werkt. TS had, zoals veel hardwerkende anderen, waarschijnlijk graag een systeem gezien met lagere belastingen zonder ellendig ingewikkelde toeslag regelingen met 3 kilometer voorwaarden en toetsingsmomenten. Maar onze grootverdieners in Den Haag vonden dit beter.
Maar op termijn zal TS er toch aan moeten geloven, als hij zijn vermogen verder wil laten groeien. Anders is je jaarlijkse spaarcapaciteit beperkt tot de stijging van het toetsingsbedrag.
@3x3 : ik weet niet hoeveel toeslag TS krijgt. Mensen met een erg laag inkomen hebben meestal geen spaarrekening met 30k+. Hij kan best "net nog een klein beetje" toeslag krijgen. Neem aan dat dat dan geen honderden euro's per maand zal zijn.
Maar op termijn zal TS er toch aan moeten geloven, als hij zijn vermogen verder wil laten groeien. Anders is je jaarlijkse spaarcapaciteit beperkt tot de stijging van het toetsingsbedrag.
@3x3 : ik weet niet hoeveel toeslag TS krijgt. Mensen met een erg laag inkomen hebben meestal geen spaarrekening met 30k+. Hij kan best "net nog een klein beetje" toeslag krijgen. Neem aan dat dat dan geen honderden euro's per maand zal zijn.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-03-2020 18:31 ]
Hoe kom je erbij dat hij fraudeert? Als hij 10.000 aan goud uitgeeft of bij de bank opneemt en dit niet meldt dan is het inderdaad fraude. Maar als hij in 2020 een auto koopt ipv 2021 dan is het totaal geen fraude.inbedrijf schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:17:
2. Je fraudeert omdat je geld wat andere mensen hardt nodig hebben om wel hun huur te kunnen betalen door jou misbruikt wordt omdat je euro tekens in je ogen hebt en een volle spaarekkening wilt hebben.
Dit soort opmekringen en constructies zoals hieronder beschreven is waar aan ons systeem kapot gaat.
Zijn er mensen die het echt nodig hebben? Absoluut! Maar genoeg van die mensen geven op maandbasis evenveel als de huurtoeslag uit aan sigaretten en alcohol...
Het is simpel; heb je niet genoeg geld/eigendom dan heb je recht op toeslag!
Ik heb het even aangepast in hoe de meeste mensen het zien. Miljarden gaan er over de balk, maar ik moet mijn huursubsidie inleveren omdat ik een paar 100 euro teveel spaargeld heb? Mooi niet!inbedrijf schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:17:
Dit valt bij mij in het verkeerde keelgat.
2. Je fraudeert omdat je geld wat andere mensen hardt nodig hebben om wel hun huur te kunnen betalen door politici aan onzinprojecten, Europa en belastingvoordeel voor bedrijven te worden uitgegeven, door jou misbruikt wordt omdat je euro tekens in je ogen hebt en een volle spaarekkening wilt hebben.
Dit soort opmekringen en constructies zoals hieronder beschreven is waar aan ons systeem kapot gaat.
[...]
Er is een verschil tussen de juridische werkelijkheid (want juridisch heb je natuurlijk gelijk) en de echte werkelijkheid. Politici moeten eerst maar eens leren uitleggen waarom ze al dat geld aan flauwekul uitgeven.
Mooi man zo praat iedereen het moreel goed want er is ergens wel iemand die meer naast de pot piest. Maakt het van je zelf niet minder fout héAnoniem: 39993 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 10:14:
[...]
TS heeft het gedrocht genaamd Belastingdienst ook niet gemaakt en de regels niet bedacht. Daarnaast doet hij niets verkeerd. Je mag ook in december gewoon geld uitgeven. Het echt grote geld verdwijnt via heel andere constructies.
TS mag een x bedrag cash in huis nemen. TS mag alvast een nieuwe TV kopen. TS mag zijn zorgverzekering vooruit betalen. TS mag geld doneren aan een goed doel (nog aftrekbaar ook). Ga zo maar door. Zolang het allemaal netjes binnen de lijntjes is, vind ik het geen probleem. TS zou in mijn ogen wel gek zijn als hij het niet zou doen.
Dit is maar "klein bier" vergeleken met de echte ontwijkers die echt de mazen in de wet opzoeken om voor tonnen te ontwijken via buitenland-constructies en als het kan ook nog een beetje te ontduiken in het "grijze gebied".

Beetje bizar dat ik nu door sommige leden word uitgemaakt voor fraudeur. Ik heb het afgelopen jaar geen enkele maatregel genomen om onder het limiet te komen en heb dus dit volledige jaar nog terecht recht op huursubsidie. Omdat ik later dit jaar wel over de grens ga zal ik het dus voor volgend jaar moeten opzeggen. Dit is verder geen enkel probleem en ben ook niet opzoek om hieronder uit te komen, dit was ook helemaal geen deel van mijn originele vraag.
Dank iedereen die mijn vraag netjes heeft beantwoord.
Dank iedereen die mijn vraag netjes heeft beantwoord.
Ik praat niks goed. Het systeem is door en door rot. Maar daar kan TS ook niks aan doen. Waarom zou TS niet de voor hem beste keuzes maken? Als je op korte termijn bijvoorbeeld toch een nieuwe fiets nodig hebt, dan vooral in december kopen als je daardoor nog recht hebt op een extra jaartje toeslag.
Het is dat wij teveel verdienen voor toeslagen, maar ik zou het zelf ook doen. Ook financieel moet je een beetje vooruit denken.
Het is dat wij teveel verdienen voor toeslagen, maar ik zou het zelf ook doen. Ook financieel moet je een beetje vooruit denken.
[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-03-2020 18:59 ]
Nee boven de 30,8K spaargeld is niet handig met zo'n inkomen.Anoniem: 39993 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 18:24:
Maar spaargeld tussen de 10K en 30K is niet gek natuurlijk. Ik denk dat het veel méér voorkomt dan je denkt.
Om een paar veel voorkomende voorbeelden te noemen
- De student die tijdens z'n scholierentijd heeft bijgewerkt om te sparen, en ook zijn studie cashflowed op een bijbaantje.
- De werkende studenten die tijdens zijn studietijd kiest om de gratis duo-lening van te investeren in [...]
- De vrouw/man die na de scheiding in een sociale huurwoning komt, maar wel recht heeft op de helft van de overwaarde van het huis.
| live and give like no one else |
Je eigen vermogen mag niet meer zijn dan rond de 30K en indien je een parner hebt rond de 60k. Ze kijken niet naar de auto en het huis maar naar geld, beleggingen etc. Het gaat om grote waardeerbare onderdelen. Een rolex telt mee maar je moet het een en ander enigszins realistisch beoordelen.
Indien je nu over de grens gaat met je vermogen kan het zijn dat aan het einde van het jaar je weer onder de vermogensgrens zit. Dat moet je zelf goed inschatten.
Je bent dus niet direct in de fout indien je even erboven stijgt en verwacht dat je kosten nog moet maken. Dit is mijn mening en geen harde opvatting.
Indien je op een toetsmoment er dus bovenzit en later er weer onder kun je bezwaar maken. De BD toetst de bankrekeningen vaak aan het begin van het jaar maar daar zijn geen harde garanties op te geven.
Je mag ruim 116k vermogen hebben zonder partner en 146k met partner.
Het is dus niet zo dat als je boven het heffingsvrij vermogen komt je gelijk je zorgtoeslag kwijt bent.
Edit: verkeerd gelezen gaat over huurtoeslag ipv zorgtoeslag.... dus niets gezegd...
Het is dus niet zo dat als je boven het heffingsvrij vermogen komt je gelijk je zorgtoeslag kwijt bent.
Edit: verkeerd gelezen gaat over huurtoeslag ipv zorgtoeslag.... dus niets gezegd...
[ Voor 20% gewijzigd door Rolletjedrop op 13-03-2020 22:55 ]
ja eens huurtoeslag en zorgtoeslag is ander verhaal. Ook is de grens anders. thanks toch voor meedenken.Rolletjedrop schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 22:53:
Je mag ruim 116k vermogen hebben zonder partner en 146k met partner.
@LucyLG: Thanks voor de (late) reactieLucyLG schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:32:
Je eigen vermogen mag niet meer zijn dan rond de 30K
Indien je op een toetsmoment er dus bovenzit en later er weer onder kun je bezwaar maken. De BD toetst de bankrekeningen vaak aan het begin van het jaar maar daar zijn geen harde garanties op te geven.
maar dat bezwaar maken
Op 1 januari heb je bijv. € 31.000; dan koop je in de maanden erna bijv. een mooie fiets, dan is je vermogen gezakt, en kun je dus bezwaar maken ?? of bedoel je dit niet zo?
Grappig genoeg heeft dat geen enkele zin, de peildatum is weliswaar 1 januari, maar je dacht toch niet dat er alleen data over die dag beschikbaar is bij de belastingdienst?Purzelbaum schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:34:
[...]
Klopt, maar weet uit betrouwbare bron dan in december heel wat cash opnames in bankkluisjes verdwijnen zodat er net onder de grens aangifte gedaan kan worden. Het mag niet, maar gebeurt wel.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Nou die fiets is wellicht ook vermogen maar soms kan het gebeuren dat je nog rekeningen moet betalen of datje te laat bent met iets en daardoor het saldo hoger uitvalt dan zou moeten.JAN-B schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:47:
[...]
@LucyLG: Thanks voor de (late) reactie![]()
maar dat bezwaar maken(Nog nooit van gehoord)
Op 1 januari heb je bijv. € 31.000; dan koop je in de maanden erna bijv. een mooie fiets, dan is je vermogen gezakt, en kun je dus bezwaar maken ?? of bedoel je dit niet zo?
Indien je een besluit krijgt waarbij de toeslag wordt teruggevorderd omdat je vermogen te hoog is kan je met rekeningafschriften bijvoorbeeld aantonen dat dat het gevolg van bijvoorbeeld een huurachterstand of andere te late betaling. Dat wordt geaccepteerd. Je vermogen wordt namelijk verminderd door schulden.
[ Voor 21% gewijzigd door LucyLG op 14-03-2020 19:08 ]
.
[ Voor 108% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 16:53 ]
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
@LucyLG: zoals michael3 ook al zegt: je verhaal klopt niet; op 31 December weten ze hoe groot je vermogen is, en dat bedrag blijft staan.LucyLG schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 17:58:
Nou die fiets is wellicht ook vermogen maar soms kan het gebeuren dat je nog rekeningen moet betalen of datje te laat bent met iets en daardoor het saldo hoger uitvalt dan zou moeten.
Indien je een besluit krijgt waarbij de toeslag wordt teruggevorderd omdat je vermogen te hoog is kan je met rekeningafschriften bijvoorbeeld aantonen dat dat het gevolg van bijvoorbeeld een huurachterstand of andere te late betaling. Dat wordt geaccepteerd. Je vermogen wordt namelijk verminderd door schulden.
heb jij trouwens 1 voorbeeld dat de BD dit accepteerd? en hoe lang en je daar dan niet mee bezig, als je al weet dat het niet zo snel gaat bij de BD, personeelstekort, toeslagen affaire enz...…(ze hebben compleet onschuldige mensen neer gezet als fraudeurs, dus met een paar rekeningafschriften wil jij aantonen dat je vermogen toen eigenlijk te hoog was
Nou de datum is niet gegarandeerd. Maar het is wel aannemelijk dat het 31 december is maar de BD doet het niet standaard zo altijd heb ik me door mn fiscalist laten vertellen.JAN-B schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:34:
[...]
@LucyLG: zoals michael3 ook al zegt: je verhaal klopt niet; op 31 December weten ze hoe groot je vermogen is, en dat bedrag blijft staan.
heb jij trouwens 1 voorbeeld dat de BD dit accepteerd? en hoe lang en je daar dan niet mee bezig, als je al weet dat het niet zo snel gaat bij de BD, personeelstekort, toeslagen affaire enz...…(ze hebben compleet onschuldige mensen neer gezet als fraudeurs, dus met een paar rekeningafschriften wil jij aantonen dat je vermogen toen eigenlijk te hoog was)
Ja ik heb wel een voorbeeld. Een persoon die ik hielp had een issue doordat hij te laat was met betalen van Eneco en toen boven de grens kwam en dat is opgelost door dat in een bezwaarschrift te beschrijven en afschriften mee te sturen.
Ik werk deels voor mensen die in schulden zitten dus zie dit wel eens. Die datum is geen garantie maar vermogen moet wel de schulden nog af en dan kan je onder de grens uitkomen. Dat is bij toeslagen dus mogelijk dat het niet klopt dat je op 31 dec teveel zou hebben indien je bijvoorbeeld schulden niet hebt afgelost heb je best een punt.
Nul op rekest krijgen kan maar daarom raad ik aan om hulp te zoeken, verdedig niet je eigen case. Ik doe dat voor de minderbedeelden en er zijn veel adviseurs die dat wel lukt. Ik ben geen orakel maar die vermogenstoets op een moment hoeft niet de werkelijkheid te zijn. Je moet goed concreet maken dat je iets niet hebt betaalt
[ Voor 10% gewijzigd door LucyLG op 17-03-2020 02:39 ]
Of je het moreel juist vindt of niet, is een andere vraag dan de vraag hoe de Belastingdienst met het vermogen omgaat. De feiten zijn dat voor de huurtoeslag in een jaar gekeken wordt naar het vermogen per 1 januari van dat jaar. Dit wordt dus niet halverwege het jaar bijgesteld als je onder of juist boven de grens komt.
Het kan dus erg voordelig zijn als je 1 januari net onder de grens zit. En erg sneu als je net boven die grens zit, terwijl je zonder gekke trucs ook onder de grens had kunnen zitten. Simpel voorbeeld, als je de kerstvakantie gebruikt om een nieuwe laptop te kopen, dan is het handig als je die nog voor de jaarwisseling koopt (en betaalt!). In plaats van dat je door het aankopen na 1 januari het recht op huurtoeslag voor een heel jaar kunt kwijtraken
Dat heeft in mijn optiek weinig te maken met moreel onjuist handelen.
Het kan dus erg voordelig zijn als je 1 januari net onder de grens zit. En erg sneu als je net boven die grens zit, terwijl je zonder gekke trucs ook onder de grens had kunnen zitten. Simpel voorbeeld, als je de kerstvakantie gebruikt om een nieuwe laptop te kopen, dan is het handig als je die nog voor de jaarwisseling koopt (en betaalt!). In plaats van dat je door het aankopen na 1 januari het recht op huurtoeslag voor een heel jaar kunt kwijtraken
Dat heeft in mijn optiek weinig te maken met moreel onjuist handelen.
Dit topic geeft precies aan waarom vermogen nooit meegewogen mag worden in het toekennen van toeslagen en het heffen van belastin. Het bevordert vooral financieel onverantwoordelijk gedrag. De mensen die onverantwoordelijk hun geld verbrassen en bij gevolg maximaal toeslagen ontvangen zijn ook de eerste die weer zullen aankloppen voor bijstand en een sociale huurwoning als het een keer tegen zit.
Het systeem is ingericht om het opbouwen van eigen buffers te ontmoedigen en mensen maximaal afhankelijk te houden van de staat in plaats van ze zelfredzaam te laten zijn.
Het systeem is ingericht om het opbouwen van eigen buffers te ontmoedigen en mensen maximaal afhankelijk te houden van de staat in plaats van ze zelfredzaam te laten zijn.
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
ik verwijt niemand hier inmmoreel gedrag. ik zeg alleen dat je niet zomaar alles hoeft te accepteren van de BD. Je kan er zeker tegenin gaan en leidt wel tot resultaat heb ik gezien.
Ik schrijf zelf voor sommigen mensen de bezwaren en het lukt wel...
Indien je hulp zoekt raad ik dat zeker aan. Dit is niet commercieel. Ga naar een servicepunt van de gemeente bijvoorbeeld die hebben shortlines en dan wordt de soep niet altijd heet gegeten. Geloof me ik heb het gezien en ik doe het heel graag om mensen uit de problemen te helpen.Het kan wel maar je moet een goede treffen!
Ik schrijf zelf voor sommigen mensen de bezwaren en het lukt wel...
Ja ik heb voorbeelden van mensen die in de problemen kwamen maar het is me toch gelukt om dit recht te zetten. Het is mijn werk en ik doe het voor anderen en tevens kan ik de personen bij autoriteiten bellen om dit uit te leggen en dan wil het wel eens anders uit pakken (ik krijg de telefoonnummer van de autoriteit direct en geen callcenter omdat ik dit vrijwillig doe). Ja ze worden als fraudeurs zo even neergezet maar zijn mensen die geheel geen opzet of schuld of dergelijk iets hadden en nauwelijks inkomsten dat ze dit allemaal zo even konden betalen.JAN-B schreef op zondag 15 maart 2020 @ 12:34:
[...]
@LucyLG: zoals michael3 ook al zegt: je verhaal klopt niet; op 31 December weten ze hoe groot je vermogen is, en dat bedrag blijft staan.
heb jij trouwens 1 voorbeeld dat de BD dit accepteerd? en hoe lang en je daar dan niet mee bezig, als je al weet dat het niet zo snel gaat bij de BD, personeelstekort, toeslagen affaire enz...…(ze hebben compleet onschuldige mensen neer gezet als fraudeurs, dus met een paar rekeningafschriften wil jij aantonen dat je vermogen toen eigenlijk te hoog was)
Indien je hulp zoekt raad ik dat zeker aan. Dit is niet commercieel. Ga naar een servicepunt van de gemeente bijvoorbeeld die hebben shortlines en dan wordt de soep niet altijd heet gegeten. Geloof me ik heb het gezien en ik doe het heel graag om mensen uit de problemen te helpen.Het kan wel maar je moet een goede treffen!
[ Voor 74% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 03:59 ]
@LucyLG: heel mooi dat je andere mensen helptLucyLG schreef op donderdag 2 april 2020 @ 03:52:
Geloof me ik heb het gezien en ik doe het heel graag om mensen uit de problemen te helpen.Het kan wel maar je moet een goede treffen!
er is hier nog een topic, beetje hetzelfde, over een Wajong er, die iets te veel vermogen heeft; al gelezen
en?? zit je nu echt ,s-nachts om 4 uur dit allemaal te schrijven??
ben niet in NL en heb jet lag sorry hoorJAN-B schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:12:
[...]
@LucyLG: heel mooi dat je andere mensen helpt
er is hier nog een topic, beetje hetzelfde, over een Wajong er, die iets te veel vermogen heeft; al gelezen![]()
en?? zit je nu echt ,s-nachts om 4 uur dit allemaal te schrijven??
[ Voor 3% gewijzigd door LucyLG op 02-04-2020 17:57 ]
Een rolex telt in beginsel niet mee, tenzij je hem als belegging aanhoudt (art. 5.3 IB01).LucyLG schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:32:
[...]
Een rolex telt mee maar je moet het een en ander enigszins realistisch beoordelen.
Het toetsmoment is het begin van het kalenderjaar (het winnende lot uit de oudejaarsloterij telt dus mee), daarin is de wet duidelijk (art. 7 WHT jo. art. 7 AWIR jo. art. 5.2 IB01). Dus wat bedoel je met 'geen harde garanties'? Op 2 januari mag je de loterij winnen zonder dat je huurtoeslag dat jaar stopt. Omgekeerd, als je op 2 januari in het casino de hoofdprijs van de oudejaarsloterij op rood inzet en alles verliest, krijg je dat jaar geen huurtoeslag. Bezwaar maken kan natuurlijk altijd, maar als je vermogen op 1 januari te hoog is, heb je dat jaar geen recht op huurtoeslag.LucyLG schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 19:32:
[...]
Art. 9 van de Uitvoeringsregeling AWIR (de hardheidsclausule) heeft wat uitzonderingen, bijvoorbeeld als je een immateriële schadevergoeding hebt ontvangen, maar dat lijkt bij TS niet te spelen.
Schulden mag je van het box 3 vermogen aftrekken (minus een drempelbedrag van €3100 of het dubbele bij fiscaal partnerschap). Daarvoor hoef je niemand persoonlijk te kennen bij de Belastingdienst, dat kun je gewoon in het aangifteprogramma opgeven.Een persoon die ik hielp had een issue doordat hij te laat was met betalen van Eneco en toen boven de grens kwam en dat is opgelost door dat in een bezwaarschrift te beschrijven en afschriften mee te sturen.
[ Voor 6% gewijzigd door GlowMouse op 02-04-2020 19:25 ]
Pagina: 1