MS Access: data in groepen en subgroepen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-07 22:45
Een beginnersvraagje. Stel, ik heb een hoop data, die in groepen en vervolgens subgroepen onder te verdelen is. Bijvoorbeeld een autodealer; die heeft verschillende merken (volvo, BMW, Renault), en binnen elk van die merken natuurlijk verschillende modellen (Volvo V60, V70; Renault Espace, Clio, etc etc).

En tenslotte hebben alle individuele auto's natuurlijk kenmerken, zoals de kleur, of (echt uniek), het nummerbord.

Mijn vraag is - hoe zet je zo'n database op? Ik vermoed dat het simpel is - het lijkt me een standaard concept bij groepen data - maar ik krijg het niet (netjes) voor elkaar. Natuurlijk al veel online gezocht, maar ik vrees dat ik niet met de juiste zoektermen aan de slag ben gegaan.

'Gewoon' drie tabellen maken; 1 met merken, 1 met types, en 1 met (alle) nummerborden lijkt niet de juiste setup. "Parent-Child" of "1 to many" vind ik heel informatie over; maar ook daar lukt het niet - ofwel omdat het niet kan op deze manier, ofwel omdat ik het niet kan :X

In welke richting moet ik zoeken, cq wat zijn de juiste keywords?

Alle reacties

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-07 13:36

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Waarschijnlijk is wat je zoekt: Normalisatie of https://nl.wikipedia.org/wiki/Databasenormalisatie

Lees de voorbeelden maar goed door en voor je beeldvorming (lees zoals het mij geleerd is) is de 4e normaalvorm het minimale wat je wenst te bereiken.

Hoe je dat dan in MS Access regelt is de vervolgstap, waar Google je vast wel een handje bij kan (verder) helpen.

Succes ermee.

[ Voor 24% gewijzigd door GRDavies75 op 27-02-2020 13:36 . Reden: extra uitleg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

BartS12 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:29:
Bijvoorbeeld een autodealer; die heeft verschillende merken (volvo, BMW, Renault), en binnen elk van die merken natuurlijk verschillende modellen (Volvo V60, V70; Renault Espace, Clio, etc etc).

En tenslotte hebben alle individuele auto's natuurlijk kenmerken, zoals de kleur, of (echt uniek), het nummerbord.

Mijn vraag is - hoe zet je zo'n database op? Ik vermoed dat het simpel is
Het is zo simpel dat je zelf het antwoord al hebt gegeven. ;) Een van de -veelgeleerde- stappen van normalisatie is in de beschrijvende tekst de zelfstandig naamwoorden te identificeren. Dan heb je al je tabellen. Bijvoeglijke naamwoorden etc duiden op velden; telwoorden op relaties.

De relaties zijn redelijk recht toe recht aan; uitgezonderd de relatie tussen dealer en merk. Omdat een dealer meerdere merken kan voeren en elk merk bij verschillende dealers is ondergebracht heb je daar een tussentabel voor nodig om een veel-op-veel relatie te realiseren.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland