Vraag

• ZoMilan
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-09 00:17
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor het grootste deel wil ik gamen, maar soms ook wat andere (zwaardere) programma's, denk aan cryptocurrency mining, foto's en video's bewerken. Dit doe ik echter enkel incidenteel, daarom kijk ik het liefste naar de gamingprestaties als maatstaaf. Webbrowsen en filmpjes kijken doe ik ook veel, maar dat is geen probleem voor zo'n pc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet meer dan 950 euro, het liefst lager uiteraard (rond de 850), maar als de prijs/prestatie verhouding er beter van wordt, betaal ik graag wat meer. Daarnaast vind ik een tweedehands videokaart prima, evenals eventueel de RAM, als dat veel scheelt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn Crucial MX500 500gb SSD, mijn DIY Desk case, 1TB HDD (Weet het merk niet, maar met mijn opslag ben ik tevreden) en, als dat voldoende blijkt, CM CX450M 450W voeding. De rest verkoop ik, dat is doorberekend in de maximale prijs (Asus Turbo GTX 1060 6gb, i7-4790S, OEM moederbord, 12gb RAM). Ook de randapparatuur heb ik allemaal al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een nieuwe processor, moederbord, geheugen, videokaart en, indien nodig, een voeding. De processor, het moederbord en de voeding koop ik in ieder geval nieuw, het geheugen en de videokaart tweedehands, als de prijs/prestaties beter zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, hoe sneller en goedkoper, hoe beter.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid maakt niet uit, ruimte heb ik genoeg voor elke hardware die je zou kunnen bedenken (Heb een ruime DIY desk case gemaakt). Uiteindelijk is voor mij de beste PC degene met de beste prijs/performance in games (framerates dus) die niet te weinig kost (Minder dan zo'n 700 euro) en niet te veel (meer dan 950 euro).

Ga je overklokken?
Ja, maar daarvoor koop ik waarschijnlijk (nog) geen extra koeling, tenzij dit echt een noodzaak is.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag vragen om hulp met het samenstellen van een PC tussen 700 en 950 euro, met de beste prijs/prestaties verhouding. Sommige onderdelen kan ik tweedehands aanschaffen. De meeste moeite heb ik met het vinden van een juiste verhouding tussen CPU performance en GPU performance.

Ook heb ik een paar lijstjes gemaakt voor eventuele builds samengesteld:

Bij de eerste zou ik ook een tweedehands 5700XT (zo'n 350 euro, als ze te vinden zijn) of een tweedehands GTX 1080 (Zo'n 290 euro) kunnen kiezen.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600KF Boxed€ 202,90€ 202,90
1MoederbordenGigabyte B365 M Aorus Elite€ 99,95€ 99,95
1VideokaartenXFX Radeon RX 5700 XT 8GB GDDR6 THICC II Ultra€ 399,-€ 399,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 79,-€ 79,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 650 Full Modular€ 74,90€ 74,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 855,75

In de volgende is de GPU van V&A en zou een i5-9400F of i5-9600KF een mogelijkheid zijn, afhankelijk van price/perforance:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 136,-€ 136,-
1MoederbordenAsus Prime B450M-A€ 69,90€ 69,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G, V&A€ 450,-€ 450,-
1VoedingenGigabyte G750H€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 799,85

Alvast bedankt!

Alle reacties

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-11 13:06
Ik probeer altijd 1/3 van het beschikbare budget voor de GPU te reserveren. Of dat nu nieuw of 2dehands is.

Zo heb je voldoende budget voor de rest van de componenten. Als je dan toch wat overhoud, kan je altijd wat meer steken in de GPU of RGB.

Deze kan je als basis gebruiken. Ik heb er even een NVMe drive bij gedaan. Scheelt kabels en gedoe met overzetten maar kan je er makkelijk uit laten.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 174,-€ 174,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1BehuizingenFractal Design Define Mini C€ 71,50€ 71,50
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 92,90€ 92,90
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 586,20

Houd je ongeveer 270 (of 360 als je de NVMe buiten beeld laat) voor je GPU. Eventueel een mooie 2dehands moet hier toch wel voor te krijgen zijn :)

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-11 13:14
Een budgetair vriendelijkere voeding kan ook altijd:
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W CM

Als je er niet om geeft dat ze niet modulair is (wat zeker geen probleem hoeft te zijn) dan kan het nog goedkoper.
pricewatch: be quiet! System Power 9 500W

[Voor 17% gewijzigd door Inrage op 27-02-2020 17:03]

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee