stroom door lichaam naar aarde

Pagina: 1
Acties:

• ZaanBen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20-02-2024
Ik heb een vraag over wat er gebeurt als ik bijv. een stroomdraad aanraak of bijv. een onder spanning staand apparaat of lamp. Als het betreffende object geen aarde heeft dan vloeit de aarde via het lichaam weg naar aarde, en indien er een aardlekschakelaar aanwezig is, dan slaat deze af.

Maar hoe zit het als ik op een metalen/aluminium ladder zou staan. Vloeit de sttroom dan ook naar aarde weg zodat de ALS afslaat, of blijf ik onder spanning staan omdat ik op een geleidende metalen(alu)ladder sta.

Alvast bedankt!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom zou het op een metalen ladder anders zijn?
Waar slaat een ALS op af?

Probeer daar eerst eens antwoord op te geven.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• ZaanBen
pyrofielo schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:55:
Waarom zou het op een metalen ladder anders zijn?
Waar slaat een ALS op af?

Probeer daar eerst eens antwoord op te geven.
Omdat metaal/aluminium geleidend is? En dus mogelijk de stroom niet aarde kan worden afgevoerd.

Concreet ben ik dus benieuwd of het uitmaakt of ik nou op een metalen ladder sta of op de stoffen bank?

Logisch gezien zou het niet moeten uitmaken denk ik, want de ladder staat via de grond verbonden aan 'aarde', maar maakt het feit dat het metaal is uit voor de heftigheid etc.

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:53
De ladder zorgt ervoor dat de connectie tussen stroomdraad -> lichaam -> ladder -> grond er is, dus je gaat evenveel voelen als wanneer de ladder er niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Misschien moet je even de definities van geleidend en isolerend opzoeken ;)

Op een geleidende ladder, gaat de stroom dus juist prima via jou en dan via de ladder naar de aarde.

Stond je op een houten ladder (die dus isoleert) dan dus niet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:11

WouterG

Dit is geen ondertitel

De heftigheid kan inderdaad wat hoger zijn, als je met één hand de ladder vast hebt en met de ander onder spanning staat én de verbinding tussen ladder en grond is goed (geen kunststof dopjes onder de trap) dan ga je dat wel beter merken in vergelijking met staan op geïsoleerde schoenen op de vloer.

Laten we het er maar op houden dat het een stuk verstandiger is om te voorkomen dat je onder spanning komt te staan. In beide situaties kan het echt slecht aflopen.

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-04 22:27
ALS werkt alleen via een aarde draad. als het apparaat geen aarde heeft dan gaat het via jouw lichaam en werkt de ALS NIET!
nope klopt niet Lordsinclair heeft gelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door darkevilapie op 27-02-2020 13:25 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:16
WouterG schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:17:
(geen kunststof dopjes onder de trap)
Dus als ik in een plastic wasmand ga staan kan ik veilig onder spanning werken?

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:16
FRANQ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:20:
[...]

Wel zorgen dat je alleen de fase of 0-draad aanraakt. Als je ze beide aanraakt krijg je nog steeds een opsodemieter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:22
darkevilapie schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:20:
ALS werkt alleen via een aarde draad. als het apparaat geen aarde heeft dan gaat het via jouw lichaam en werkt de ALS NIET!
Fout. Dan werkt een aardlekschakelaar juist ook.
De aardlekschakelaar meet de stroom door de fase en door de nul. Als deze te veel afwijkt (dus een lek) dan schakelt de aardlekschakelaar de spanning uit.
Aardlekschakelaars komen met name in huisinstallaties voor. Het doel is bescherming te bieden tegen elektrocutie. Een aardlekschakelaar controleert de totale stroomsterkte via de fasedraad of fasedraden en de nuldraad. De som behoort nul te zijn. Een eventuele verschilstroom zou door de veiligheidsaarde terug moeten lopen, maar bij niet-geaarde toestellen, of aan een niet-geaarde wandcontactdoos aangesloten geaarde toestellen, zou een isolatiedefect een levensgevaarlijke stroomdoorgang door het lichaam van een mens of dier ten gevolge kunnen hebben. De aardlekbeveiliging reageert hierop door de stroomtoevoer bij een dergelijk lek af te sluiten.

De aardlekschakelaar biedt geen enkele bescherming wanneer een niet geaard persoon contact maakt met zowel de nul- als de fasedraad; alleen wanneer de stroom naar aarde weglekt, zal de schakelaar de stroom onderbreken.
Een aardedraad zorgt alleen maar extra voor dat jij als persoon niet de schok krijgt omdat de polariteit van de behuizing gelijk is aan de aarde.

[ Voor 56% gewijzigd door LordSinclair op 27-02-2020 13:26 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• darkevilapie
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-04 22:27
[...]

als de wasmand een weerstand heeft van 230 kΩ dan wel ja. maar of dat veilig is...

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:11

WouterG

Dit is geen ondertitel

[...]

Je vergeet mijn laatste regel. Ook in een plastic wasmand is het niet veilig om onder spanning te werken. Er zijn goedgekeurde matjes om op te staan bij het onder spanning werken maar dan is het nog steeds noodzakelijk om te voorkomen dat je lichaam in aanraking komt met onder spanning staande delen.
Je kunt bijvoorbeeld met één hand onder spanning staan en met de ander iets aanraken wat goed geleid. Dan heb je nog steeds een stroomkring.

Gewoon de spanning er af voordat je gaat werken, dat mag nooit een probleem zijn.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:04
De intensiteit maakt ook nog eens uit of je hele droge of zweterige handen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
Het doet hoe dan ook pijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
WouterG schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:23:
[...]

Je vergeet mijn laatste regel. Ook in een plastic wasmand is het niet veilig om onder spanning te werken. Er zijn goedgekeurde matjes om op te staan bij het onder spanning werken maar dan is het nog steeds noodzakelijk om te voorkomen dat je lichaam in aanraking komt met onder spanning staande delen.
Je kunt bijvoorbeeld met één hand onder spanning staan en met de ander iets aanraken wat goed geleid. Dan heb je nog steeds een stroomkring.

Gewoon de spanning er af voordat je gaat werken, dat mag nooit een probleem zijn.
Ik zei het vooral omdat er mogelijk iemand gaat denken, mijn trap/ladder heeft rubber/plastic voetjes dus er kan mij niks gebeuren.

Zelf ben ik gelukkig wel redelijk bewust van de gevaren.
Maar er lopen zat "gekkies" rond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-05 13:00
Dit fenomeen is compleet gebaseerd op de wet van Ohm.

Stroom zoekt altijd de weg van de minste weerstand naar nul/aarde. Door een gemiddelde verbruiker als een lamp o.i.d. is deze weerstand relatief laag.
Als jij een fase draad beet hebt ben jij de geleider tot een bepaalde hoge weestand. Dus op je sokken, op een ladder, of met schoenen aan kun jij nog steeds een relatief lage weerstand hebben en stroom geleiden die redelijk tot heel heftig voelbaar is.
Pas als jij sterk isolerende schoenen aan hebt, of op een goed isolerende mat staat, dan pas kan er geen stroom lopen en voel jij niets.
Je kunt zelfs ongestraft naast de vogels aan de 380.000 volt kabels van een hoogspanningsmast gaan hangen want je geleid immers niet naar de grond.

Een aardlekschakelaar heeft eigenlijk niets met aarde of aarding te maken, wat wel veel mensen denken.
De aardlekschakelaar is juist in het leven geroepen om woningen met geen of gebrekkige veiligheidsaarde veiliger te maken.
Een aardlekschakelaar meet de stroom die van de meterkast naar de verbruiker(s) loopt en via de nul weer terug gaat. Wijkt deze stroom tussen fase en nul hoger dan 30mA af dan slaat de aardlekschakelaar uit.
Als jij dus slecht geisoleerd aan een fasedraad hangt dan loopt een deel of alle stroom via jou naar aarde en niet retour naar de nul van de aardlekschakelaar. De aardlekschakelaar meet deze verschilstroom en slaat gelijk uit.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• ZaanBen
Hartstikke bedankt voor al jullie reacties, ik leer er enorm veel van.

Stel ik sta dus met blote voeten op de ladder, en ik raak de fasedraad aan, of een onder spanning staande lamp. Dan slaat de ALS af nog voordat ik in levensgevaar kom? Ik vraag het ook omdat ik in een oud huis woon, met geen randaarde, maar wel een aardlekschakelaar.
Ik was dus in de veronderstelling dat omdat ik metaal/alu sta, ik dan Geëlektrocuteerd wordt en de stroom niet naar aarde gaat.

Maar eigenlijk maakt het dus niet uit of ik de bank sta of de ladder.?

Dank :-)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ZaanBen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:03:
Ik was dus in de veronderstelling dat omdat ik metaal/alu sta, ik dan Geëlektrocuteerd wordt en de stroom niet naar aarde gaat.
Je wordt juist geëlektrocuteerd als de stroom wel naar de aarde gaat. Die stroom gaat dan namelijk door jouw lijf heen en dat is schadelijk. Als je geïsoleerd bent, dan gaat er dus geen (of een veel beperktere) stroom lopen en wordt je dus niet geëlektrocuteerd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ZaanBen
Orion84 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:13:

Op een geleidende ladder, gaat de stroom dus juist prima via jou en dan via de ladder naar de aarde.

Dus op een houten ladder zal de stroom niet naar aarde gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ZaanBen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:09:
[...]

Dus op een houten ladder zal de stroom niet naar aarde gaan?
Hout isoleert inderdaad stukken beter dan ijzer en aluminium ja. Maar zoals @WouterG al aangeeft is het beter om gewoon even de stroom uit te zetten als je er aan gaat klussen, zeker in een oud huis met mogelijk dubieuze constructies en zo.

• ZaanBen
Orion84 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:08:
[...]

Je wordt juist geëlektrocuteerd als de stroom wel naar de aarde gaat. Die stroom gaat dan namelijk door jouw lijf heen en dat is schadelijk. Als je geïsoleerd bent, dan gaat er dus geen (of een veel beperktere) stroom lopen en wordt je dus niet geëlektrocuteerd.
Maar slaat de ALS wel af dan als ik bijv. met blote op de ladder sta?
En gebeurt dit nog voordat het schadelijk is?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ZaanBen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:11:
[...]

De ALS slaat af als de fase en nul niet meer in balans zijn. Oftewel: als er stroom weglekt naar ergens anders.

In jouw voorbeeld als je op een metalen ladder staat en er stroom via jou en de ladder naar de aarde lekt, dan grijpt de ALS dus in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:26

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Als er stroom door je lijf gaat, en niet terug naar de 0 draad, dan gaat de aardlek er uit (vanaf een bepaalde hoeveelheid stroom)
Hoe beter je geleid, hoe meer stroom er gaat lopen.
Ja, de aardlek gaat er door, maar bij hele hoge stromen kan dat alsnog een flinke klap geven, en ook zeker schadelijk zijn afhankelijk van hoe de stroom precies door je lichaam gaat.

Aardlek =/= ultieme beveiliging tegen doodgaan.
geen stroom = geen aardlek.
Stroom van fase -> door jou -> naar nul draad = auw. Geen aardlek
Stroom van fase -> door jou -> naar aarde (draad, ladder, sok, whatever) = auw, wél aardlek die er uit vliegt.
Veel stroom van fase -> door jou -> naar aarde = hele grote auw, misschien dood, wél aardlek die er uit vliegt (misschien te laat)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 07:34

Echt niet.

Gewoon niet.

Haal gewoon de stroom eraf als je aan het werk gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
[...]

Je mag er niet vanuit gaan dat de ALS afslaat.
En dan nog, heb je de klapper al te pakken.
Je blijft alleen (als hij afslaat) niet onder stroom staan.

Overigens heb ik ook wel eens een groep uitgezet (van een nieuwe groepenkast) en schoot ik in de schuur uit met de schroevendraaier waardoor fase en nul verbonden werden.
Gevolg was dat mijn kruiskopschroevendraaier geen kruiskop meer was, en er een felle lichtflits was.
Je schrikt je werkelijk waar de pleuris :X

Bleek dus die groep stuk te zijn.
Dus daarom tegenwoordig altijd groep en aardlek uit, en mogelijk zelfs de hoofschakelaar.
Liever 2x of 3x een onderbreking dan 1 die het niet doet.

Niet dom doen gewoon uitzetten.
Ook al houd dat in dat je een klokje opnieuw moet instellen.

[ Voor 43% gewijzigd door FRANQ op 27-02-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 18:07

Barrycade

Through the...

Moet je wel een ALS hebben, ik weet uit ervaring dat een aluladder met voetjes en op schoenen je een aardig tik op je vingers krijgt van 240V.

Oud huurhuis waarbij het lichtpunt blijkbaar onder spanning bleef staan als je alles uitschakelde :X

Dus ik meet tegenwoordig alles door voordat ik er aan ga werken.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:22
Daarnaast ga je misschien niet dood aan de elektrische schok maar schik je er wel zo van dat je de lader af dondert.

Dus gewoon spanning er af en nameten of de spanning ook echt er af is.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 18:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

Let ook op dat als er een transformator tussen zit, de ALS mogelijk niet goed werkt.
Ik heb al een keer 3 dagen een lamme vinger gehad, nadat bleek dat de halogeen keukenlampjes niet op de keukengroep zaten.........
Barrycade schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:25:
Oud huurhuis waarbij het lichtpunt blijkbaar onder spanning bleef staan als je alles uitschakelde :X

Dus ik meet tegenwoordig alles door voordat ik er aan ga werken.
Ah schakelaars die de 0 schakelen :X

[ Voor 43% gewijzigd door heuveltje op 27-02-2020 14:34 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 15:41
Ben ik de enige die dit een heel merkwaardige vraag vind?

Ik vind het een heel specifiek voorbeeld. Vraag me af waarom je precies dit wilt weten en niet in zijn algemeen hoe elektriciteit werkt.

Krijg al geen prettig gevoel bij de vragen die OP stelt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hoe dan ook, het is levensgevaarlijk om een draad waar spanning op staat aan te raken.

Ook met gloednieuwe rubberen zolen op een houten trap die je op een wasmand hebt staan ;)
Naast de stroom die richting aarde loopt heb je namelijk ook nog de capaciteit, waardoor er, uiteraard weer afhankelijk van de hogte van de spanning, toch nog een stroom kan lopen.

Dit geeft het toch wel heel duidelijk weer. Helicopter heeft "hele goeie isolerende schoenen" aan, namelijk een dikke laag lucht. Maar als je die ontlading ziet snap je denk ik wel dat je lichaam dat nooit zal overleven.

Delen waar netspanning op staat mag je gewoon niet aanraken. Simpel.

• ZaanBen
Krijnemans schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:43:
Ben ik de enige die dit een heel merkwaardige vraag vind?

Ik vind het een heel specifiek voorbeeld. Vraag me af waarom je precies dit wilt weten en niet in zijn algemeen hoe stroom werkt.

Krijg al geen prettig gevoel bij de vragen die OP stelt...
Naja, zoals ik al zei: Ik woon in een huis zonder rand aarde. Wel heb ik achter elke groep een (goed werkende) aardlekschakelaar. Net zolas meerdere mensen, moet ik weleens een lampje vervangen, of neem ik wel eens stof af van alle lampen. En daar heb ik soms een ladder bij nodig. Ik bedacht me dus laatst wat de risico's dus zijn als ik op mijn laddertje iets aanrak onder stroom.

Weet dus dat stroom geleid, maar niet ook naar aarde

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-05 18:43

heuveltje

KoelkastFilosoof

ZaanBen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:55:
[...]

:X :X

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
[...]

Naja, zoals ik al zei: Ik woon in een huis zonder rand aarde. Wel heb ik achter elke groep een (goed werkende) aardlekschakelaar. Net zolas meerdere mensen, moet ik weleens een lampje vervangen, of neem ik wel eens stof af van alle lampen. En daar heb ik soms een ladder bij nodig. Ik bedacht me dus laatst wat de risico's dus zijn als ik op mijn laddertje iets aanrak onder stroom.

Lamp vervangen --> Stroom eraf?

Als het goed is heb je geen blote draden hangen. Als je dat wel hebt, zou je wellicht dat eens moeten oplossen i.p.v. het lampje af te stoffen. Maar goed, wie ben ik.

Blijf het heel merkwaardig vinden allemaal.

• ZaanBen
Krijnemans schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Lamp vervangen --> Stroom eraf?

Als het goed is heb je geen blote draden hangen. Als je dat wel hebt, zou je wellicht dat eens moeten oplossen i.p.v. het lampje af te stoffen. Maar goed, wie ben ik.

Blijf het heel merkwaardig vinden allemaal.
Merkwaardig dat je het merkwaardig blijft vinden :-) Insgelijk!

Nee heb geen losse draden hangen nee, maar wat nou als de fasedraad is los gekomen en tegen de metalen behuizing aakomt?? Zoals ik al zei, heb geen radaarde,

• ZaanBen
_ferry_ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:54:
Hoe dan ook, het is levensgevaarlijk om een draad waar spanning op staat aan te raken.

Ook met gloednieuwe rubberen zolen op een houten trap die je op een wasmand hebt staan ;)
Naast de stroom die richting aarde loopt heb je namelijk ook nog de capaciteit, waardoor er, uiteraard weer afhankelijk van de hogte van de spanning, toch nog een stroom kan lopen.
[YouTube: Extreme Jobs - High Voltage Power Line Inspection]
Dit geeft het toch wel heel duidelijk weer. Helicopter heeft "hele goeie isolerende schoenen" aan, namelijk een dikke laag lucht. Maar als je die ontlading ziet snap je denk ik wel dat je lichaam dat nooit zal overleven.

Thanks leuk informatief filmje!

Nee sowieso nooit een draad waar spanning op staat aan te raken, maar zoals ik al zei, ik stof wel eens mijn lampen af, het zou kunnen dat door een defect het onder stroom staat.. I know, het is erg what if, maar he :-)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003

DataGhost

iPL dev

[...]
Ik bedacht me dus laatst wat de risico's dus zijn als ik op mijn laddertje iets aanrak onder stroom.

Probeer alsjeblieft de gegeven reacties te lezen en te begrijpen, want dat is niet wat is geantwoord.
ZaanBen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:03:
[...]

Nee heb geen losse draden hangen nee, maar wat nou als de fasedraad is los gekomen en tegen de metalen behuizing aakomt?? Zoals ik al zei, heb geen radaarde,
Ga ervan uit dat je een dodelijke schok krijgt. Altijd. Of je nou aardlekschakelaars hebt of niet. Het kan zomaar eens zo zijn dat die niet werken, en die zijn alleen maar bedoeld als last resort voor als er iets misgaat wanneer je het niet verwacht. Voordat je aan iets met elektra gaat werken zorg je dat de hele installatie spanningsloos is, zodat je überhaupt geen schok kan krijgen. Laat het liever over aan een elektricien als dit allemaal zo moeilijk te begrijpen is. Dat zeg ik niet om je de grond in te boren, maar om je de komende tijd uit de krant te houden.

Nog even ingaan op de vraag zelf: als de fasedraad loskomt en tegen de behuizing aan zit zonder randaarde, dan gebeurt er op het oog niks als je je lamp aan zet (geen licht) maar staat de behuizing wel onder spanning. Als je die dan aanraakt krijg je een schok en slaat er eventueel ergens een ALS, zekering en/of hart door.

[ Voor 11% gewijzigd door DataGhost op 27-02-2020 15:10 ]

• Krijnemans
[...]

Merkwaardig dat je het merkwaardig blijft vinden :-) Insgelijk!

Als die los is gekomen dan krijg je een leuk vonkenballet als je de lamp aan wilt zetten. De vraag is dan inderdaad of de ALS goed werkt of niet.

Verder werkt je lamp dan dus ook niet :) Genoeg waarschuwing dus.

Vraag me verder ook af waarom de fasedraad zou loskomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]

Merkwaardig dat je het merkwaardig blijft vinden :-)
Zo merkwaardig is dat niet. De manier waarop je hier bepaalde termen hanteert is daadwerkelijk merkwaardig. Ik begrijp ook nog steeds niet wat je bedoelde met "Weet dus dat stroom geleid, maar niet ook naar aarde".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ

Jemig die gasten zijn levensmoe :o

Sta hier bij wijze van spreken op een krant al last van hoogtevrees te krijgen.

• ZaanBen
Krijnemans schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:09:
[...]

Als die los is gekomen dan krijg je een leuk vonkenballet als je de lamp aan wilt zetten. De vraag is dan inderdaad of de ALS goed werkt of niet.

Verder werkt je lamp dan dus ook niet :) Genoeg waarschuwing dus.

Vraag me verder ook af waarom de fasedraad zou loskomen?
Uiteinde van de kabel is stuk, waardoor deze los schiet uit het kroonsteentje. Dat is toch ook volgens mij waarom tegenwoordig in alle huizen een geel groen aarde draadje uit het plafond komt. Omjuist te voorkomen dat de lamp onder spanning komt te staan, maar veilig afgevoerd wordt naar aarde

• ZaanBen
Orion84 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:09:
[...]
Zo merkwaardig is dat niet. De manier waarop je hier bepaalde termen hanteert is daadwerkelijk merkwaardig. Ik begrijp ook nog steeds niet wat je bedoelde met "Weet dus dat stroom geleid, maar niet ook naar aarde".
Daarmee bedoel ik dus dat ik in de veronderstelling was dat als ik op een metalen ladder sta en ik onder stroom komt te staan, de lekstroom niet afegvoerd naar aarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ZaanBen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:13:
[...]

Daarmee bedoel ik dus dat ik in de veronderstelling was dat als ik op een metalen ladder sta en ik onder stroom komt te staan, de lekstroom niet afegvoerd naar aarde.
Het wordt zeker wél afgevoerd naar aarde, alleen niet via een geel-groene draad maar via jou.
Het is belangrijk om de terminologie juist te gebruiken als we het over veiligheid hebben.

Dat is precies waarvoor de ALS bedoeld is, stroom die via een persoon naar aarde gaat. Met daarbij de disclaimer dat het een extra maatregel is, en niet feilloos of pijnloos.

• Krijnemans
ZaanBen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:13:
[...]

ZaanBen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:11:
[...]

Uiteinde van de kabel is stuk, waardoor deze los schiet uit het kroonsteentje. Dat is toch ook volgens mij waarom tegenwoordig in alle huizen een geel groen aarde draadje uit het plafond komt. Omjuist te voorkomen dat de lamp onder spanning komt te staan, maar veilig afgevoerd wordt naar aarde
Gaarne in één post reageren als je de laatste bent.

Lekstroom?
dragonhaertt schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:15:
[...]

Het wordt zeker wél afgevoerd naar aarde, alleen niet via een geel-groene draad maar via jou.
Het is belangrijk om de terminologie juist te gebruiken als we het over veiligheid hebben.

Dat is precies waarvoor de ALS bedoeld is, stroom die via een persoon naar aarde gaat. Met daarbij de disclaimer dat het een extra maatregel is, en niet feilloos of pijnloos.
copy, paste.

• ZaanBen
FRANQ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:20:
[...]

Je mag er niet vanuit gaan dat de ALS afslaat.
En dan nog, heb je de klapper al te pakken.
Je blijft alleen (als hij afslaat) niet onder stroom staan.

Overigens heb ik ook wel eens een groep uitgezet (van een nieuwe groepenkast) en schoot ik in de schuur uit met de schroevendraaier waardoor fase en nul verbonden werden.
Gevolg was dat mijn kruiskopschroevendraaier geen kruiskop meer was, en er een felle lichtflits was.
Je schrikt je werkelijk waar de pleuris :X

Bleek dus die groep stuk te zijn.
Dus daarom tegenwoordig altijd groep en aardlek uit, en mogelijk zelfs de hoofschakelaar.
Liever 2x of 3x een onderbreking dan 1 die het niet doet.

Niet dom doen gewoon uitzetten.
Ook al houd dat in dat je een klokje opnieuw moet instellen.
Nee begrijp ik, maar ik stof ook wel eens de lampen af. Om nou telekens de stroom af te halen, doe ik eerlijk gezegd niet.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 16:29

Ravefiend

Carpe diem!

ElectroBOOM had daar deze week ook nog een leuk stukje over gemaakt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
@ZaanBen Doe ik ook niet.
Kan me niet voorstellen dat iemand dat wel doet.

Dan vertrouw je dus gewoon erop dat alles goed is en goed werkt.

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:23
Je hebt wel van die kleine schroevendraaiers met een gloeidraadje erin om te detecteren of ergens spanning op staat. Misschien geeft het vertrouwen die ff tegen de metalen behuizing te houden voor je stoft. Zie comment van @DataGhost hieronder.

Overal aarde installeren is trouwens ook een leuk project die je per kamer kan aanpakken :)

Maar bedenk je wel, dat dan nog de aarde draad kan losschieten en juist niet je beschermd. Dus blijf voorzichtig.

[ Voor 5% gewijzigd door svenk91 op 27-02-2020 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003

DataGhost

iPL dev

svenk91 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:08:
Je hebt wel van die kleine schroevendraaiers met een gloeidraadje erin om te detecteren of ergens spanning op staat. Misschien geeft het vertrouwen die ff tegen de metalen behuizing te houden voor je stoft.

Overal aarde installeren is trouwens ook een leuk project die je per kamer kan aanpakken :)

Maar bedenk je wel, dat dan nog de aarde draad kan losschieten en juist niet je beschermd. Dus blijf voorzichtig.
Die dingen zijn levensgevaarlijk, ze rekenen erop dat er alsnog een stroomkring door je lichaam heen gevormd wordt. Als er intern in dat schroevendraaiertje iets niet 100% meer is knalt de hele boel full force door je lichaam heen, alsof je een spijker in het stopcontact steekt.
Screwdriver-type test lamps are very inexpensive, but cannot meet the construction requirements of UK GS 38. If the shaft is exposed, a shock hazard to the user exists, and the internal construction of the tester provides no protection against short-circuit faults. Failure of the resistor and lamp series network can put the user in direct metallic contact with the circuit under test. For example, water trapped inside the screwdriver may allow enough leakage current to shock the user. Even if an internal short circuit does not electrocute the user, the resulting electric shock may result in a fall or other injury. The lamp provides no indication below the strike voltage of the neon lamp, and so cannot detect certain hazardous leakage conditions. Since it relies on capacitance to complete the circuit, direct-current potential cannot be reliably indicated. If the user of the screwdriver is isolated from ground and capacitively coupled to other nearby live wires, a false negative may occur when testing a live circuit, and a false positive when testing a dead circuit. False negatives may also occur in brightly lit areas which make the neon glow hard to see.
Ik wil die dingen met klem afraden en zal er zelf nooit een gaan gebruiken. Gebruik alsjeblieft gewoon een multimeter of nog beter, een contactloze spanningszoeker. Nou gaat het kennelijk om afstoffen (dat was me eerst nog niet duidelijk) maar op het moment dat je zo'n ding hebt liggen ga je het ook gebruiken voor echte werkzaamheden waarbij het risico veel hoger is.

• ZaanBen
FRANQ schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:59:
@ZaanBen Doe ik ook niet.
Kan me niet voorstellen dat iemand dat wel doet.

Dan vertrouw je dus gewoon erop dat alles goed is en goed werkt.
Gelukkig, dacht dat ik de vreemde eend in de bijt was na sommige reacties :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ZaanBen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:30:
[...]

Gelukkig, dacht dat ik de vreemde eend in de bijt was na sommige reacties :-)
Heb jij lampen die hard aan de fase-draad zitten geschakeld?
Ik heb gewoon zo'n knopje in het snoer of in de muur, waarmee ik de lamp eerst uit kan zetten voordat ik mijn vingers er in hoef te steken.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
ZaanBen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:03:
Ik vraag het ook omdat ik in een oud huis woon, met geen randaarde, maar wel een aardlekschakelaar.
Zitten al je groepen achter die ene aardlekschakelaar, of sommigen niet?
In een oude installatie komt het ook voor dat bijvoorbeeld alleen keuken en badkamer (de "natte" groepen) achter een ALS zitten en de rest niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1) Er zijn wel "aardlekschakelaars" die wel de aardedraad gebruiken; dat was het eerste type; die schakelen fase en nul uit zodra er een stroom door die aardedraad gemeten wordt. Natuurlijk gans nutteloos en daardoor al snel verdwenen.

2) Je moet voorkomen dat je lichaam onderdeel wordt van een stroomketen. De spanning is niet gevaarlijk, de stroom wel. Omdat je huid al een forse weerstand zorgt zijn lage spanningen echter geen probleem. Maar lik maar eens met je tong aan een 9V blokje. Dan merk je dat als die weerstand lager is... Tip; je kunt dan het verschil proeven tussen een vol en leeg 9V blokje! Althans ik wel.

3) Als je met je lijf sluiting maakt tussen fase en nul ben je gewoon het bokje; de 16A groepsbeveiliging gaat hier niks voor je doen.

4) Als je op een ladder staat en een tik krijgt, zelfs al maakt de aardlekschakelaar daar binnen 300 ms een einde aan, dan nog kun je van de schrik van de ladder lazeren en je nek breken..

5) Staal en aluminium geleid beter dan je lichaam

ca. 1 kV / mm, dus je kunt uitrekenen hoe groot het potentiaalverschil is aan de hand van de lengte van de bliksem :P

Ook zonder een hoogspanningleiding erbij te betrekken kunnen helikopters voor vonken zorgen. Die kunnen namelijk ook gewoon statisch geladen zijn.

Daarom eerst even de heli ontladen voor het aanraken;
Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/km1NW.jpg

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-05 23:52
ZaanBen schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:11:
[...]

Dan knallen je stoppen er gewoon uit. Als het fatsoenlijk aangesloten is tenminste. De behuizing van een buitenlamp is altijd geaard.

• kabeltjekabel
WEBGAMING schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:08:
[...]

Dan knallen je stoppen er gewoon uit. Als het fatsoenlijk aangesloten is tenminste. De behuizing van een buitenlamp is altijd geaard.
Als bij een lamppunt een draadje losschiet en dan gewoon een slechte verbinding maakt gaat er helemaal niks uit maar kan het wel gaan fikken.

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-05 23:52
kabeltjekabel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:29:
[...]

Als bij een lamppunt een draadje losschiet en dan gewoon een slechte verbinding maakt gaat er helemaal niks uit maar kan het wel gaan fikken.
Klopt natuurlijk, maar dan komt de lamp niet onder spanning te staan.

• ybos
  • Laatst online: 27-05 19:53
Echt niet. schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:18:
Haal gewoon de stroom eraf als je aan het werk gaat.
SPANNING...

(spanning staat, stroom loopt...)

hoe vaak moet ik het nou nog zeggen |:( :P

• ybos
:N 1kV/cm

Als je open 10kV op n cm van elkaar afzet en vervolgens spanning erop heb je geheid vuurwerk :Y

[ Voor 25% gewijzigd door ybos op 27-02-2020 21:19 ]

Anoniem: 11851

Quote van een electricieen die ik ken *edit* voor de duidelijkheid: die werkte bij de marine, dus op boten:

"Ik heb genoeg onder spanning gestaan terwijl ik aan het werk was, als ik maar goed geisoleerd was hou je dat prima vol. doet wel pijn maar ach.

Doe je dat zonder goede schoenen ben je (zonder aardlekbeveiliging op de installatie) de pijp uit omdat je dan door de hoeveelheid Ampere die door je lichaam heenvloeit (naar de aarde) je spieren niet meer kan bewegen om los te komen van de spanningsbron"

Ik vroeg mij al af waarom hij geen gel nodig heeft voor z'n haar :+

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 11851 op 27-02-2020 21:38 ]

• kabeltjekabel
ybos schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:17:
[...]

Als je open 10kV op n cm van elkaar afzet en vervolgens spanning erop heb je geheid vuurwerk :Y
Nee, echt 1 kV / mm voor lucht. Kan iets meer of minder zijn, hangt van nog een paar dingen af.

Leven zou een stuk lastiger worden als het 1 kV/ cm is..

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
ybos schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:17:
[...]

Mijn favoriet om vroegâh te laten zien aan stagiaires.

Een ontstekingstrafo'tje (dacht Utt = 21kV 15kV 40mA ) wat bekabeling en bougie kap en 2 ontstekingspennen. Vervolgens na elkaar brengen en weer langzaam uit elkaar trekken. Om te laten zien hoever de vlamboog in stand kan worden gehouden. Ook torentjes maken van frisdrankblikjes en ertussen zetten voor een vonkenfeest ed.

PS niet aan alle stagiaires aan te bevelen. Beetje afhankelijk van de persoon.

Vervolgens de boodschap: "Nooit onder spanning werken!" Als je een opsodemieter krijgt krijg je er altijd twee waarvan één van de lekstroom... :+

Afstand weet ik niet uit mijn hoofd maar dacht ongeveer 10kV/cm.

Edit: ff naar de schuur gelopen om een ontstekingtrafo erbij te pakken...

[ Voor 6% gewijzigd door Delakhan op 27-02-2020 21:59 . Reden: Ff naar de schuur gelopen voor de juiste spanning op te zoeken ]

• ybos
kabeltjekabel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:43:
[...]

Nee, echt 1 kV / mm voor lucht. Kan iets meer of minder zijn, hangt van nog een paar dingen af.

Leven zou een stuk lastiger worden als het 1 kV/ cm is..
even wat gegoogeld en je komt meerdere vuistregels tegen. Inderdaad ook 1kv/mm MAAR, dan moet het veld wel homogeen zijn, dat wil zeggen, de geleider waar je de spanning op aanbrengt moet overal netjes afgerond zijn en dat is in de praktijk niet het geval.

Daarom lijkt het mij beter om dit niet als vuistregel te hanteren, juist omdat vuistregels in de basis altijd toepasbaar zijn en dat is het in dit geval niet.
Tenminste, de open 10kV die ik in mijn werk zie, zijn vooral koperen rails, of stangen die met hoekige koppelingen aan elkaar gekoppeld zijn (hoekig =/= mooi rond dus de vuistregel van 1kV/mm gaat in de praktijk niet op).
> De getallen 3000V/mm en 1000V/mm zie je vaak genoemd. Zoek op
> "dielectric strength of air" en je krijgt veel hits. De meeste zeggen
> 3000V/m. Volgens mijn bron "reference data for Engineers" is het
> ongeveer 3000V/mm (bij normale luchtdruk)
>
> Dit betekent niet dat als je elektroden 1 cm uit elkaar zitten, je 30kV
> hebt. De reden is, zoals anderen ook aangekaard hebben, dat dicht bij
> de elektroden de veldsterkte hoger is zodat daar reeds eerder ionisatie
> optreedt.
oftewel, 3kV/mm, in schone lucht. Daarom is mij geleerd: in de praktijk: 1kV/cm met open spanning in buitenlucht (waar het keihard kan regenen, supermistig is, of vuile lucht ivm zware industrie.

[ Voor 27% gewijzigd door ybos op 27-02-2020 21:59 ]

• kabeltjekabel
ybos schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:54:
[...]

even wat gegoogeld en je komt meerdere vuistregels tegen. Inderdaad ook 1kv/mm MAAR, dan moet het veld wel homogeen zijn, dat wil zeggen, de geleider waar je de spanning op aanbrengt moet overal netjes afgerond zijn en dat is in de praktijk niet het geval.

Daarom lijkt het mij beter om dit niet als vuistregel te hanteren, juist omdat vuistregels in de basis altijd toepasbaar zijn en dat is het in dit geval niet.
Tenminste, de open 10kV die ik in mijn werk zie, zijn vooral koperen rails, of stangen die met hoekige koppelingen aan elkaar gekoppeld zijn (hoekig =/= mooi rond dus de vuistregel van 1kV/mm gaat in de praktijk niet op).

[...]

oftewel, 3kV/mm, in schone lucht. Daarom is mij geleerd: in de praktijk: 1kV/cm met open spanning in buitenlucht (waar het keihard kan regenen, supermistig is, of vuile lucht ivm zware industrie.
Klopt. Als je puntig spul hebt kun je fors verder komen. Metalen gietdelen met van die naadjes en pukkels doen het ook goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:15
Orion84 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:13:

De electrische stoel is een prachtig voorbeeld hiervan :-)

on-topic: heel simpel, sluit jij de kring al of dan niet via een geleidend verlengstuk (alu ladder), is het feest. De "intensiteit" (lees: stroom) hangt af van veel factoren, o.a. traject, electrische weerstand van o.a. huid, electrische spanning/vermogen.

Lees de theorie van bovengenoemd meubelstuk maar eens, wordt je heel veel wijzer van.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Pagina: 1