Mesh of accespoints?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hansvanhengel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-10 15:29
Mijn vraag
Wat is voor mijn situatie de beste oplossing? Doel is om zo snel en vooral stabiel mogelijk internet te krijgen door het hele huis!

Om heel eerlijk te zijn heb ik nogal beperkte kennis. De verschillen zijn voor mij niet heel duidelijk en daarnaast begreep ik dat AP goedkoper is, maar die lijken in vergelijking met bv de DECO M9 nog vrij duur. Dan heb ik naar een ubiquiti unifi AP gekeken. En heb ik bij een AP toevoegen nog een andere router nodig of kan dat toegevoegd worden aan de Connect Box?

Situatie schets
Tussenwoning van 126m2 met 3 verdiepingen, 4 slaapkamers.

Momenteel heeft elke slaapkamer en de woonkamer een Cat6 kabel liggen. De kabels komen uit in de meterkast (5 in totaal). Het internet (Ziggo) komt binnen in de woonkamer.

Alle verdiepingsvloeren zijn beton.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ziggo connect box & Cat6 kabels

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niet van toepassing.

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50

lier

MikroTik nerd

Mesh zegt iets over hoe de accesspoints met elkaar communiceren (via WiFi, terwijl je via een kabel wil).

Een (prijstechnisch) interessante oplossing kan zijn door de Wifiboosters van Ziggo zelf te kiezen: https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/

Daarmee kan je, zonder dat je veel kennis nodig hebt, eenvoudig een goed dekkend WiFi netwerk inrichten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is voor mijn situatie de beste oplossing?
Er is geen “beste” oplossing voor “jouw” situatie. Niemand kan via een forum zien hoe je huis er uit ziet en welke materialen er zijn gebruikt.

Maar als ik jou was, zou ik een access point op elke verdieping plaatsen en je bent waarschijnlijk klaar. Je kunt er ook eerst 1 kopen en aan de hand van RSSI op 5 GHz meten hoeveel je er in totaal nodig hebt.

• hansvanhengel
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:52:
[...]

Er is geen “beste” oplossing voor “jouw” situatie. Niemand kan via een forum zien hie je huis er uit ziet en welke materialen er zijn gebruikt.
Even toegevoegd dat verdiepingen beton zijn. Wat zou er nog meer nodig zijn om een duidelijk beeld te krijgen?

Verwijderd

hansvanhengel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:57:
[...]

Even toegevoegd dat verdiepingen beton zijn. Wat zou er nog meer nodig zijn om een duidelijk beeld te krijgen?
RSSI meten. Overigens bevat je Connectbox waarschijnlijk ook een AP, anders had je nu geen WiFi.

Dus als je gratis wilt meten:
- maak een apart 5GHz SSID (andere naam dan 2.4 GHz, voor gemak ook ander wachtwoord)
- verbindt een draadloos apparaat en test de verbinding
- koppel de Connectbox los, en verplaats het kastje door je huis (hoeft niet met coax verbonden te zijn)
- meet vervolgens door je huis de RSSI in dBm van het 5 GHz SSID
- verplaats de Connectbox opnieuw en herhaal de meting door je huis etc.

Een RSSI meting kan o.a. met de Airport App van Apple, of met de standaard ingebouwde software van macOS. Andere platforms bieden andere apps of software. Je hoeft er meestal niet voor te betalen. Hier staat uitgelegd hoe de Airport app werkt: https://support.apple.com/nl-nl/HT203068

RSSI is een negatief getal, dichter bij 0 is beter. Een redelijk signaal is beter dan -70 dBm. Daarboven gaan iOS apparaten zoeken naar een ander access point.

Hou er rekening nee dat een access point hoog met zichtlijn beter kan worden bereikt voor mobiele apparaten en dat WiFi tweewegverkeer is. Een apart access point heeft meestal hetzelfde vermogen als de Connectbox, maar dat kan afwijken. Als je alle access points hetzelfde wilt hebben zet je de Connectbox uiteindelijk uit, maar losse access points kunnen ook prima een SSID uitzenden in combinatie met het access point van de Connectbox. Zorg er wel voor dat alle access points per frequentie dezelfde SSID naam gebruiken, hetzelfde wachtwoord gebruiken en dezelfde versleuteling/authenticatie gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2020 12:19 ]

• hansvanhengel
Verwijderd schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:13:
[...]

RSSI meten. Overigens bevat je Connectbox waarschijnlijk ook een AP, anders had je nu geen WiFi.
Klopt. Dat is mijn modem & router. Maar wat is het doel van overal meten? Probleem is juist dat ik boven slecht(er) internet heb. De Connectbox staat beneden en zal daar ook moeten blijven. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik boven ook goed internet heb?

Mijn idee was dus Mesh of AP toevoegen.

Excuus als ik mijn vraag niet helemaal duidelijk stel, zoals ik al zei, ik ben niet heel bekend met de techniek en alle bijbehorende lingo.

Wel alvast bedankt voor de moeite die u neemt om uitgebreid te antwoorden!

Verwijderd

hansvanhengel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:21:
Maar wat is het doel van overal meten?
Weten hoe het WiFi signaal zich gedraagt. Dat is erg situationeel. Je mag ook eerst geld uitgeven en erachter komen dat je teveel of te weinig access points hebt gekocht. Ik zou dat niet doen als je van tevoren kunt meten hoe het signaal zich in je huis verspreidt.
De Connectbox staat beneden en zal daar ook moeten blijven.
Na het meten komt die weer terug op de oorspronkelijke plek. Ik neem aan dat je het ding niet in beton hebt verankerd? :)

En wis dan desnoods achteraf je test 5GHz SSID weer. Of nog beter: maak een 5GHz SSID aan om permanent te gebruiken.

5 GHz WiFi is veel stabieler en sneller dan 2.4 GHz, maar reikt minder ver. De oplossing voor een onvoldoende RSSI is vaak meer access points.

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 17:18
lier schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:52:
Mesh zegt iets over hoe de accesspoints met elkaar communiceren (via WiFi, terwijl je via een kabel wil).

Een (prijstechnisch) interessante oplossing kan zijn door de Wifiboosters van Ziggo zelf te kiezen: https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/

Daarmee kan je, zonder dat je veel kennis nodig hebt, eenvoudig een goed dekkend WiFi netwerk inrichten.
De ziggo booster is eigenlijk een TP-link C7 met ziggo firmware aangeboden voor 59 euro.
Op dit moment kun je de TP-link C7 voor 57,95 bij Amazon bestellen. Zie pricewatch.

Afgelopen weekend de C7 besteld en gisteren geleverd. Schijnt een prima AP te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Blonde op 27-02-2020 12:53 ]

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:16
Ik heb nagenoeg een vergelijkbare situatie geworsteld waarbij ik in het begin ook gekeken heb naar een mesh oplossing in de vorm van een Deco M9 of Netgear Orbi mesh systeem.
Na me goed te hebben ingelezen ben ik erachter gekomen dat een mesh oplossing mij niet ging helpen, de onderlinge verbinding van een mesh systeem is namelijk over WiFi. Ik ervaar juist nu problemen omdat de halve straat (43 netwerken gevonden) dusdanig druk bevolkt is dat alleen een op draad aangesloten ap mij gaat helpen. Uiteraard kun je bepaalde mesh systemen ook bedraad aansluiten maar dan betaal je eigenlijk teveel voor wat het systemen kunnen. Uiteindelijk ben ik tot de keuze gekomen voor acces points, specifiek in-wall oplossingen. De reden hiervoor is namelijk dat ik in de meeste kamers een utp aansluiting heb en daardoor eenvoudig kan inbouwen. Heel even heb ik ook gekeken naar oplossingen voor aan het plafond of muur, maar dat bleek achteraf te (heel) bewerkelijk om het allemaal netjes weg te werken als je daar vooraf geen rekening mee hebt gehouden.

Er zijn bekende merken die deze oplossingen aanbieden:
Ubiquiti
TP-Link

• BoudewijnM
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 02-10 12:49
Ik heb net een nieuw huis gekocht en heb praktisch de zelfde situatie als jij.

Als je 1 of 2 of 3 AP van bijvoorbeeld Ubiquiti verbind krijg je dan wel het Mesh voordeel dat je apparaat netjes schwitched naar het strekste signaal? Ik hoor vaak dat je op 1 AP blijft tot dat je echt volledig uit bereik bent. Pas schakelt dan hij over naar een nieuw sterk signaal waardoor je dus vaak lang op een slechter signaal blijft terwijl een beter in de buurt is.

Wat zijn je ervaringen hiermee?

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
BoudewijnM schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:15:
Ik heb net een nieuw huis gekocht en heb praktisch de zelfde situatie als jij.

Als je 1 of 2 of 3 AP van bijvoorbeeld Ubiquiti verbind krijg je dan wel het Mesh voordeel dat je apparaat netjes schwitched naar het strekste signaal? Ik hoor vaak dat je op 1 AP blijft tot dat je echt volledig uit bereik bent. Pas schakelt dan hij over naar een nieuw sterk signaal waardoor je dus vaak lang op een slechter signaal blijft terwijl een beter in de buurt is.

Wat zijn je ervaringen hiermee?
BoudewijnM

Als ik jou eens was zou ik eens in mesh verdiepen wat dat precies is... Mesh heeft niks te maken met roaming ( schakelen naar andere AP) en de client ( bijv telefoon) bepaald nog steeds wanneer er wordt gewisseld tussen AP's.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:29
Unify accespoints kunnen perfect werken,

Ik heb er zelf 2, maar ook genoeg geinstalleerd bij anderen

De grootste fout die mensen maken is het niet juist instellen van de controller en serieuze metingen doen

Over het algemeen is het beste om de ap’s op low power te zetten en vanuit daar te meten en eventueel per ap het powerlevel aan te passen en ja dat kost misschien een uurtje maar dan ben je wel klaar en werkt het

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1