Upgrade PC voor VR gebruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Spinner3
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-12-2021
Mijn vraag
Hallo,

Ik ben van plan om mijn pc een upgrade te geven om gebruik te kunnen maken van een VR bril en weet niet zo goed waar ik moet op letten.

Oh ja, ik speel alleen Steam games, en ben van plan om daar ook VR games te spelen. Dus ik heb niet zo van die zware download games via de websites.

Dit is mijn setup:
CPU-type
Intel(R) Core(TM) i5-7600K CPU @ 3.80GHz
Systeemgeheugen
8 GB
Grafische chipset
Radeon(TM) RX 460 Graphics
Grootte geheugen
4096 MB

Mijn vraag is of mijn setup sterk genoeg is voor een VR game? Zo niet, wat moet ik dan upgraden?
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ja ik heb al een beetje rondgekeken op PW voor de VR brillen en er zijn wel veel verschillende soorten. 8)7
Wat ik zeker weet is dat ik hem bedraad wil en niet via bluetooth.
Maar ik heb ook iets gezien dat mensen hun arm bewegen met een VR bril. Zijn dit de bluetooth versie of is er ook in bedraad versie?

Mijn budget ligt tegen 600 euro aan en hopelijk is dit dan ook meer dan voldoende. Ik bedoel dat de games geen lag kuren hebben en ook dat ze niet snel stuk gaan

Beste antwoord (via Spinner3 op 12-03-2020 20:49)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:00
Je kunt met je huidige bord geen nieuwe i5 omdat Intel (ondanks hetzelfde socket) wel een nieuwe chipset vereist voor de nieuwere generaties, dat had je ook niet opgelost met een duur high-end moederbord.

AMD doet dit anders (lees: beter) en een (goed) bord van 100 euro kan al prima een 12- of zelfs 16-core processor hebben.
https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=611478281

Beginnen met alleen een videokaart upgrade is overigens een prima eerste stap.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 12-03-2020 16:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:58
Dat ligt helaas geheel en al aan de VR game en hoe zwaar die is.
Voor VR moeten er 2 beelden berekend worden en die beide op een goede resolutie met voldoende FPS.

Het is dus zwaarder dan een spel op standaard instellingen draaien.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het verschilt inderdaad per spel, maar een RX460 is wel erg zwak voor VR. Je CPU is helaas nog van generatie dat i5s 4 cores / 4 threads hadden, iets extra kan ook geen kwaad bij VR, maar dat zou ik voor nu lekker laten.

Minimum spec waar standaard VR voor wordt gemaakt is een GTX1060. Nu ben ik niet precies op de hoogte meer van welke GPU het beste is in dat segment, maar bijvoorbeeld een 1660 Super rend rondjes rond een GTX1060 voor een aantrekkelijke prijs. Een RX5700 is ook een valide optie als je wat meer wil uitgeven en daarvoor meer prestaties wil. Daarnaast nog een 8GB RAM erbij prikken en je bent er. Mits je voeding de handel aan kan. (Wat mogelijk een reden kan zijn om bij de 1660 Super te blijven, significant lager verbruik).

• Spinner3
Sissors schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:02:
Het verschilt inderdaad per spel, maar een RX460 is wel erg zwak voor VR. Je CPU is helaas nog van generatie dat i5s 4 cores / 4 threads hadden, iets extra kan ook geen kwaad bij VR, maar dat zou ik voor nu lekker laten.

Minimum spec waar standaard VR voor wordt gemaakt is een GTX1060. Nu ben ik niet precies op de hoogte meer van welke GPU het beste is in dat segment, maar bijvoorbeeld een 1660 Super rend rondjes rond een GTX1060 voor een aantrekkelijke prijs. Een RX5700 is ook een valide optie als je wat meer wil uitgeven en daarvoor meer prestaties wil. Daarnaast nog een 8GB RAM erbij prikken en je bent er. Mits je voeding de handel aan kan. (Wat mogelijk een reden kan zijn om bij de 1660 Super te blijven, significant lager verbruik).
Ik had al een beetje vermoeden dat mijn pc setup te zwak is voor een VR. |:(

Bedankt voor de specificaties informatie. Ik ga het dit weekend doornemen en kom ik hier weer terug! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Voor duidelijkheid: Hij is niet te zwak voor VR, maar het is beetje een afweging hoeveel zin het heeft dingen te upgraden zonder dat je een verdere bottleneck krijgt. Echo Arena is een spel wat gewoon niet echt lekker loopt op 4 threads (tenzij ze dat verbeterd hebben), maar zat spellen doen het zeker wel prima op die processor. Als je ook nog kan overklokken al helemaal. Ik heb lang genoeg op een i5 6600 VR gedaan met een GPU die op 1060 niveau zit, en bij meeste spellen ging dat prima.

Oftewel wil je graag VR doen zonder direct een nieuwe high-end game PC te kopen, dan kan jij echt prima je vermaken met je huidige PC met een GPU + geheugen upgrade. (Geheugen weet ik niet 100% zeker of het nodig is, maar 8GB is wel beperkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Bedankt

Ik zie het nu, duidelijk!

Zat namelijk te denken aan een upgrade voor VR games. Ik had niet begrepen dat het per VR game verschilt. Dan moet ik dus een leuke vr game uitkiezen die een beetje veel vraagt en alle andere vr game die daaronder zitten, niet veel energie vraagt, makkelijk moet kunnen gebruiken denk ik.

Hmm, dat wordt lastig

edit: Met een leuke vr game die veel vraagt bedoel ik zo om dan een goeie pc upgrade uit te voeren, zodat alle andere lichte vr games ook daarop kunnen draaien

[ Voor 18% gewijzigd door Spinner3 op 01-03-2020 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
ik heb dat al gelezen, vandaar dat ik alle info over mijn pc gedeeld heb. Ik heb totaal geen ervaring met VR games en VR brillen. Ik zit er tussen in!

Ik weet ook niet welke leuke VR games er zijn. Ik denk dat ik dat maar eerst even uitzoek welke VR game ik leuk vind. Ik kom hier dinsdag weer terug!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Daar ga je toch pas achterkomen als je het zelf speelt ;). Dat is net als bij gewone spellen: Veel mensen kunnen Fortnite leuk vinden, maar dat betekend niet dat jij het leuk vindt. Superhot VR is één van de populairdere VR spellen. Ik vind er echt geen ruk aan, andere weer wel. The Gallery 1 + 2 worden algemeen als een beetje middenmoot VR spellen gezien, bij mij persoonlijk staan ze aan de top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
oke ik heb hem

Het wordt deze game. https://store.steampowered.com/app/555160/Pavlov_VR/?l=dutch

Nu meot ik even vragen of mijn systeem probleemloos kan draaien op een VR bril met deze game en welke VR bril hierbij past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Sissors schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:02:

oh ik lees het al.

Hmm lijkt erop dat ik een nieuwe i5 moet bestellen en een nieuwe videokaart +ram geheugen upgraden.

Oke, ik ga nu kijken welke op voorraad is bij PW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:03
rx460 is echt te zwak. heb zelf jaren op een r9 290 en 970gtx vr gespeeld zonder problemen maar echt veel lager als dat wil je niet. een 1060 is een stuk sterker als een 970gtx and de 1650 super is weer stuk sterker als een 1060 zoals eerder al werdt aangegeven.

het absolute minimum is een 960gtx.

1650 super lijkt me persoonlijke op het moment een goede bang for the buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
hey

Ja ik heb niet zoveel verstand van die verschillende videokaarten, en al helemaal niet als je het afkort :D

R9 is dus Radeon 9, de nieuwste zag ik

Maar goed,

Ik heb deze 3 upgrade gevonden. Net teveel of net redelijk goed?

Videokaart:
https://tweakers.net/pric...dual-rtx2060-a6g-evo.html

intel:
https://tweakers.net/pricewatch/1051077/intel-core-i5-8400-tray.html

ram geheugen:
https://tweakers.net/pric...ls2kit4g3d1609ds1s00.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
Spinner3 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:16:
hey

Ja ik heb niet zoveel verstand van die verschillende videokaarten, en al helemaal niet als je het afkort :D

R9 is dus Radeon 9, de nieuwste zag ik

Maar goed,

Ik heb deze 3 upgrade gevonden. Net teveel of net redelijk goed?

Videokaart:
https://tweakers.net/pric...dual-rtx2060-a6g-evo.html

intel:
https://tweakers.net/pricewatch/1051077/intel-core-i5-8400-tray.html

ram geheugen:
https://tweakers.net/pric...ls2kit4g3d1609ds1s00.html
Spaar wat geld uit en haal gewoon een 1660 super videokaart. Je cpu is nog goed zat. Als je echt nodig 16gb ram wilt haal het dan tweedehands ddr3 betaal je de hoofdprijs voor nieuw. 8gb zal voor het meeste wel gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Oke ik denk dat ik het nu een beetje doorheb. :Y d:)b

Ik kan nu verder rondkijken, bedankt allemaal! d:)b :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Bartosy schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:34:
haal het dan tweedehands ddr3 betaal je de hoofdprijs voor nieuw. 8gb zal voor het meeste wel gewoon werken.
Wat heeft TS aan DDR3 met een Kabylake cpu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartosy
Spinner3 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 17:41:
Oke ik denk dat ik het nu een beetje doorheb. :Y d:)b

Ik kan nu verder rondkijken, bedankt allemaal! d:)b :w
zag idd de opmerking hierboven en je hebt idd ddr4 2400 nodig je had ddr3 gezet bij wat je ging halen :). zal het gewoon even aankijken met 8gb en mocht je tegen dingen aanlopen kan je altijd naar 16gb gaan :), ddr4 geheugen is tegenwoordig best goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Bartosy schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 20:10:
[...]

zag idd de opmerking hierboven en je hebt idd ddr4 2400 nodig je had ddr3 gezet bij wat je ging halen :). zal het gewoon even aankijken met 8gb en mocht je tegen dingen aanlopen kan je altijd naar 16gb gaan :), ddr4 geheugen is tegenwoordig best goedkoop
Oh wat? DDR4? Sjees...ik loop hier wel achter met de nieuwe computer onderdelen.... :X .... :'(

Oke bedankt. Ik ga weer even naar de pw om even rond te kijken wat ik kan doen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
maar voor even duidelijkheid. Ik snap nu een beetje welke onderdelen ik nodig heb om vr game te kunnen spelen. Alleen ik heb geen ervaring met VR brillen. Ik vraag het op deze manier:
Waar moet ik op letten bij een aankoop van een VR bril
Hoe weet ik welke compitabel is met de game Pavlov en de systeem waarop ik de vr bril aansluit.
Is het beter om eentje met kabel te kopen of draadloos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exaltion
  • Laatst online: 24-12-2024
Ik heb momenteel een GTX 970 en die draait Pavlov VR best redelijk. Het is zeker goed speelbaar met een Rift S. Ik heb echter wel net deze videokaart besteld omdat het tijd werd voor een upgrade als ik Half Life Alyx wil spelen :) Daarbij is mijn PC sinds 2014 ook niet meer geupgrade, maar VR doet het best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
exaltion schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:34:
Ik heb momenteel een GTX 970 en die draait Pavlov VR best redelijk. Het is zeker goed speelbaar met een Rift S. Ik heb echter wel net deze videokaart besteld omdat het tijd werd voor een upgrade als ik Half Life Alyx wil spelen :) Daarbij is mijn PC sinds 2014 ook niet meer geupgrade, maar VR doet het best goed.
hey bedankt voor je ervaring en tips. Dat maakt het ook makkelijk voor mij d:)b

Oke bedankt allemaal. Ik weet nu genoeg! (y) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Oke dit wordt hem (denk ik)

processor, ja ik weet niet welke van deze 2...? Ik weet ook niet zeker of ik socket 1151 heb? Maar ik denk het wel met de Gigabyte moederbord?

https://tweakers.net/pric...00kf-boxed/specificaties/

of deze

https://tweakers.net/pric...-core-i5-9600k-boxed.html

Videokaart, dit wordt hem!
https://tweakers.net/pric...-1660-super-gaming-x.html

ddr4 geheugen. Ja ik zag dat er veel verschillende waren. Heb gewoon eentje uitgekozen met beste score
https://tweakers.net/pric...g4d32aesbk/specificaties/

vr bril
Oculus Rift S

Wat vinden jullie ervan? Te overkill? Goed genoeg om later andere games te spelen? Kan ik ergens toch iets goedkoper gaan?
Compitabel met mijn huidige systeem? ik bedoel kan mijn systeem dit aan?

Ik hoor graag jullie mening d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Spinner3 op 05-03-2020 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Die processors gaan niet werken op je huidige moederbord, want dat zal een 100/200 serie zijn, en voor de nieuwere generatie intel processors heb je ene 300 serie chipset nodig (ongeacht dat het ook socket 1151 is).

Je kunt kijken naar een i7 6xxx of i7 7xxx (maar die zijn nieuw niet meer te verkrijgen voor een normale prijs en tweedehands meestal ook veel te duur).

Wat dat betreft zou je dan beter naar een Ryzen 3600 incl moederbord en datzelfde geheugen kunnen stappen, wel weer iets duurder... (maar niet veel want je kunt meer spullen verkopen)

Videokaart kan eventueel 3 tientjes goedkoper met dezelfde chip, al is de gaming X wel errug goed.

8GB vram (bv op een 5700) lijkt me ook wel een pre gezien de hogere VR resoluties, maar niet perse noodzakelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 05-03-2020 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
mitsumark schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:43:
Die processors gaan niet werken op je huidige moederbord, want dat zal een 100/200 serie zijn, en voor de nieuwere generatie intel processors heb je ene 300 serie chipset nodig (ongeacht dat het ook socket 1151 is).

Je kunt kijken naar een i7 6xxx of i7 7xxx (maar die zijn nieuw niet meer te verkrijgen voor een normale prijs en tweedehands meestal ook veel te duur).

Wat dat betreft zou je dan beter naar een Ryzen 3600 incl moederbord en datzelfde geheugen kunnen stappen, wel weer iets duurder... (maar niet veel want je kunt meer spullen verkopen)

Videokaart kan eventueel 3 tientjes goedkoper met dezelfde chip, al is de gaming X wel errug goed.

8GB vram (bv op een 5700) lijkt me ook wel een pre gezien de hogere VR resoluties, maar niet perse noodzakelijk.
hey bedankt voor je reactie

Zojuist heb ik bijna alle informatie (denk ik) opgezocht over AMD Ryzen en het ziet ernaar uit dat Ryzen in opmars is.
https://tweakers.net/revi...-troon-praktijktests.html

Alleen ik zie dat ryzen geen videochip heeft en ik denk dat belangrijk is voor gaming pc? Of valt het nog mee?

want als het meevalt dan stap ik meteen in de AMD Ryzen 7 processor zodat ik voor een tijdje geen upgrade hoeft uit te voeren
https://tweakers.net/pric...-ryzen-7-3700x-boxed.html

AMA4 moederbord, welke van deze twee? Budget speelt geen rol hier, als het maar goed is voor lange termijn gebruik
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1400066;1400062/

Ik moet zeggen dat ik een SSD heb in een chip vorm. Hij zit in de moederbord. Kan ik met de SSD van nu in de nieuwe moederbord monteren?

Videokaart en DDR4 ram geheugen zijn goed dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Oke ik denk dat ik mijn definitieve upgrade systeem bij elkaar heb

Moederbord:
https://tweakers.net/pric...te-z390-ud/specificaties/

processor
https://tweakers.net/pric...600k-boxed/specificaties/

videokaart:
https://tweakers.net/pric...-1660-super-gaming-x.html

RAM geheugen
https://tweakers.net/pric...g4d32aesbk/specificaties/

Ik heb niet zoveel verstand van een pc samenstellen/upgraden. Ik bedoel dat ik niet weet waar ik moet kijken of ze compatibel zijn

Ik heb een seasonic voeding 520Watt 80plus bronze. Goed genoeg?

Nog een vraagje, kan mijn SSD chip in de moederbord ook in de nieuwe moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Nog geen 24 uur later en de lijst is compleet anders? Waarom van gedachte veranderd?

De 3700X maar ook 3600 zijn prima processors voor gaming en andere taken.
Dat er geen videochip in zit maakt niet uit, want die gebruik je niet als je er een aparte videokaart bij zet.

Wat betreft moederbord heb je ruim voldoende aan een B450 chipset, er zijn al erg goede bordjes rond de 100 euro.
Het voordeel van X570 is eigenlijk alleen PCIE4, dat zou over jaaaren een voordeel kunnen geven voor SSD's en/of videokaarten, maar zal sowieso minimaal zijn.

Die SSD in chipvorm, welke is dat precies? 90% zeker dat die gaat werken maar je weet het nooit.

Die Intel spullen moet je alleen nemen als je zeker weet dat je games geen baat hebben bij meer cores, en wanneer je gaat overklokken.
In 90% van de gevallen is dit dus geen goede keus.
Indien voor jou wel, kun je altijd nog wat besparen door een 9600KF te nemen, die heeft net als de Ryzens ook geen igp, maar zoals gezegd ga je die toch niet gebruiken.

De Seasonic voeding is op papier niet compatible met de nieuwe spullen (met de oude eigenlijk ook al niet), dat betekent niet dat het niet werkt maar het kan problemen veroorzaken.
Welk type is het precies en hoe oud is die?

PS: je kunt met de pricewatch van die mooie lijstje maken, is veel beter leesbaar.
Handleiding Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
mitsumark schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:28:
Nog geen 24 uur later en de lijst is compleet anders? Waarom van gedachte veranderd?
ja ik weet het niet, ik probeer het zelf ook even. Heb de specificaties doorgelezen van de processor en bij sommige delen heb ik op de uitroepteken knopje geklikt en daar zag ik dat amd geen videochip had en nu begrijp ik dat dat niet uitmaakt omdat ik een videokaart gaat gebruiken. Ja wist ik niet, weer wat geleerd

Ik ga straks opnieuw kijken welke onderdelen ik ga upgraden. Ik denk dat ik voor ryzen 7 wil gaan met ama4 moederbord. Is een stuk beter denk ik

Ik weet niet meer welke ik heb maar het is een samsung groene chipkaart. ik zie nu bij PW dat er maar eentje van is. Ik denk dat ik Samsung sm961 heb.

Oke ik ben dinsdag er weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Spinner3 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:43:

Ik heb een seasonic voeding 520Watt 80plus bronze. Goed genoeg?
De S12II/M12II? Niet gebruiken want is antiek en bestemd voor hardware van 10 jaar geleden. Recente hardware stelt andere eisen aan een voeding. Daarbij zijn de beveiligingen in de voeding ronduit slecht. Werken niet goed of zijn zelfs afwezig. Je moet het zelf weten maar ik adviseer een nieuwe voeding. pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
oke bedankt, dan weet ik dat ook meteen.

Het lijkt een beetje op totaal nieuwe systeem samenstellen, dit is wel een dure upgrade maar kan niet anders denk ik want met dit systeem kan ik jaren lang mee gebruiken.

Dit wordt hem denk ik, maar ik heb nog mijn twijfels over de moederbord en mijn samsung ssd chip

ook weet ik niet of ik een fan koeler moet kopen voor deze Ryzen. Wat ik nu heb voor Intel, kan ook op de Ryzen?

https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=2220776

is het zo goed? compatibel met alles?

Ik heb trouwens Fractical desing Core, voeding is aan de onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:28

Praetextatus

the dutch_paki

Gewoon een vraagje, waarom upgrade je niet alleen je videokaart eerst? Mocht je nog issues hebben kun je de rest nog altijd upgraden.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Praetextatus schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:09:
Gewoon een vraagje, waarom upgrade je niet alleen je videokaart eerst? Mocht je nog issues hebben kun je de rest nog altijd upgraden.
omdat ik ook het ga streamen en met Oculus vr bril gaat dat zwaar worden. Ik heb begrepen dat 4 cores aan de lage kant is en 8gb is voldoende maar niet als ik ook gaat streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Alternate heeft niet alle onderdelen

is dit goed? Ik heb geen voeding watt vermogen geselecteerd. Ben niet zo goed met jiuste voeding kiezen. Bijvoorbeeld die Seasonic, wat ik nu gebruik

https://www.alternate.nl/...89036e1115e65f12f92bfe434

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De goedkopere MSI X570 bordjes zijn matig wat betreft VRM, er zijn betere opties.
Waarom geen B450 mortar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
mitsumark schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:16:
De goedkopere MSI X570 bordjes zijn matig wat betreft VRM, er zijn betere opties.
Waarom geen B450 mortar?
dat weet ik niet. Ik heb eigenlijk het liefst die gigabyte keuze maar ik weet nog steeds niet of mijn samsung SSD chipgeheugen erin past... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dat weet je van die MSI dan ook niet?
Maar de Samsung SM961 werkt in al deze bordjes, geen reden om je zorgen om te maken.

Waarom wil je die Gigabyte?
Wat zoek je in een moederbord?
Of anders gezegd, waarom niet de goedkoopste met een AM4 socket?
categorie: Moederborden of de duurste categorie: Moederborden
(niet dat ik dat zou aanraden)

[ Voor 65% gewijzigd door mitsumark op 11-03-2020 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
mitsumark schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:03:
Dat weet je van die MSI dan ook niet?
Maar de Samsung SM961 werkt in al deze bordjes, geen reden om je zorgen om te maken.

Waarom wil je die Gigabyte?
Wat zoek je in een moederbord?
Of anders gezegd, waarom niet de goedkoopste met een AM4 socket?
categorie: Moederborden of de duurste categorie: Moederborden
(niet dat ik dat zou aanraden)
weet ik ook niet, ik heb deze moederbord gigabyte en ik moet hem vervangen omdat de intel i5 met 6cores niet werken op mijn huidige moederbord, ik heb nu ook intel 4 cores.
Als ik dan de moederbord ook moet vervangen, dan een van hoge prijs zodat ik hem voor de volgende keer niet hoeft te vervangen. EN omdat ik hem ook moet vervangen denk ik aan verandering van processor, de AMD dus

Stel ik wil in de toekomst een amd 9 ryzen met 8 cores. Ik bedoel alleen maar

[ Voor 4% gewijzigd door Spinner3 op 11-03-2020 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Nou oke weet je wat, ik ga alleen de videokaart vervangen om gebruik te maken van VR

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Je kunt met je huidige bord geen nieuwe i5 omdat Intel (ondanks hetzelfde socket) wel een nieuwe chipset vereist voor de nieuwere generaties, dat had je ook niet opgelost met een duur high-end moederbord.

AMD doet dit anders (lees: beter) en een (goed) bord van 100 euro kan al prima een 12- of zelfs 16-core processor hebben.
https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=611478281

Beginnen met alleen een videokaart upgrade is overigens een prima eerste stap.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 12-03-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Hallo,

excuses voor de late reactie

Ik heb de volgende onderdelen besteld en ik ga het even daarmee aankijken hoe het gaat. Denk dat het wel moet lukken:

MSI GeForge GTX 1660 SUPER GAMING X

CORSAIR RMx Series RM750x 2018 Edition (ik snap niet wat het verschil is tussen RM en RMx series)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
een vraagje nog: hoe bewaar ik de oude videokaart het beste wanneer ik hem eruit heb gehaald?

Ik ga hem in de andere oude pc zetten die ik ga upgraden, zie topic
https://gathering.tweaker...message/61969152#61969152

en waar lever ik de oude onderdelen in?

alvast bedankt voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Spinner3 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:23:
een vraagje nog: hoe bewaar ik de oude videokaart het beste wanneer ik hem eruit heb gehaald?

alvast bedankt voor de reactie
Als je de oude videokaart in de antistatische zak stopt die bij je nieuwe videokaart wordt geleverd dan is die veilig opgeborgen.

Oude electronische onderdelen kan je het beste bij je lokale milieustraat inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Spinner3 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:23:

Ik ga hem in de andere oude pc zetten die ik ga upgraden, zie topic
Je kunt hem voor de zekerheid in de antistatische zak doen waar je nieuwe videokaart in zat. Mijn oude ligt gewoon in de vensterbank op zolder :+ .
Milieustraat, kringloop, marktplaats. Verzin iets geks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
aha oke bedankt allemaal!

Ik kan weer verder _/-\o_ d:)b

we zijn nu klaar hier *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFvYP0Pc2MWwOGDho4-wtbcgxS8=/f/image/SdBa9Qjiu55ztVug7fzBji6s.jpg

eh wat is er gebeurd, Ik dacht dat het compatibel was? Dus ik moest toch nieuwe moederbord, processor, en geheugen aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Dat zou de juiste versie moeten zijn.
https://www.nvidia.co.uk/...ql.exe&lang=uk&type=TITAN

Kan mis gaan vanwege je oude 970.
Verwijder de reeds geïnstalleerde versie van je Nvidia software. evt (DDU downloaden)
Reboot de pc.
Start de installatie nogmaals op.

Zou niet eens nodig mogen zijn. Je nieuwe kaart gebruikt dezelfde software als je oude.
Ondersteunde series.
NVIDIA TITAN Series:
NVIDIA TITAN RTX, NVIDIA TITAN V, NVIDIA TITAN Xp, NVIDIA TITAN X (Pascal), GeForce GTX TITAN X, GeForce GTX TITAN, GeForce GTX TITAN Black, GeForce GTX TITAN Z
GeForce RTX 20 Series:
GeForce RTX 2080 Ti, GeForce RTX 2080 SUPER, GeForce RTX 2080, GeForce RTX 2070 SUPER, GeForce RTX 2070, GeForce RTX 2060 SUPER, GeForce RTX 2060
GeForce 16 Series:
GeForce GTX 1660 SUPER, GeForce GTX 1650 SUPER, GeForce GTX 1660 Ti, GeForce GTX 1660, GeForce GTX 1650
GeForce 10 Series:
GeForce GTX 1080 Ti, GeForce GTX 1080, GeForce GTX 1070 Ti, GeForce GTX 1070, GeForce GTX 1060, GeForce GTX 1050 Ti, GeForce GTX 1050, GeForce GT 1030
GeForce 900 Series:
GeForce GTX 980 Ti, GeForce GTX 980, GeForce GTX 970, GeForce GTX 960, GeForce GTX 950
GeForce 700 Series:
GeForce GTX 780 Ti, GeForce GTX 780, GeForce GTX 770, GeForce GTX 760, GeForce GTX 760 Ti (OEM), GeForce GTX 750 Ti, GeForce GTX 750, GeForce GTX 745, GeForce GT 740, GeForce GT 730, GeForce GT 720, GeForce GT 710
GeForce 600 Series:
GeForce GTX 690, GeForce GTX 680, GeForce GTX 670, GeForce GTX 660 Ti, GeForce GTX 660, GeForce GTX 650 Ti BOOST, GeForce GTX 650 Ti, GeForce GTX 650, GeForce GTX 645, GeForce GT 640, GeForce GT 635, GeForce GT 630

[ Voor 92% gewijzigd door D-dark op 07-04-2020 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Eerst NVIDIA verwijderd en dan AMD en nog steeds lukt het niet om te installeren van NVIDIA nieuwe download...wat nu? :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntWQn_eMpFaxqRI0qBuaw3avpbY=/f/image/vdgILqJE7Ddd4Xho5khF5XYo.jpg

ik moet wel even erbij zeggen dat bios verouderd is in mijn systeembeheer overzicht maar dat heeft toch niks te maken met de videokaart?

Edit, ik weet niet zeker of de bios verouderd is, ik bedoel dat ik intel processor heb en die hebben vaak bios update nodig toch?

Edit:

Ik heb printscreen gemaakt in plaats van knipprogramma te gebruiken want nu kan je de lijst zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vXAK2CsXCXV2gASSOks1Z_M5cw=/f/image/tK13rybKfeoyElUE5BoKYE7B.png

[ Voor 55% gewijzigd door Spinner3 op 08-04-2020 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vXAK2CsXCXV2gASSOks1Z_M5cw=/f/image/tK13rybKfeoyElUE5BoKYE7B.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntWQn_eMpFaxqRI0qBuaw3avpbY=/f/image/vdgILqJE7Ddd4Xho5khF5XYo.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFvYP0Pc2MWwOGDho4-wtbcgxS8=/f/image/SdBa9Qjiu55ztVug7fzBji6s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:08
Spinner3 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 09:12:
Eerst NVIDIA verwijderd en dan AMD en nog steeds lukt het niet om te installeren van NVIDIA nieuwe download...wat nu? :-(
Ik geloof dat ik dat ook had, windows installeert bij opstarten gelijk een of andere driver die via hun store loopt ofzo. En blokkeert vervolgens de normale driver.

Weet niet meer hoe ik het uiteindelijk heb opgelost, mss windows update even uitzetten/ de netwerkkabel eruit, dan driver verwijderen en restarten, normale driver installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door haarbal op 08-04-2020 10:29 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
haarbal schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:29:
[...]

Ik geloof dat ik dat ook had, windows installeert bij opstarten gelijk een of andere driver die via hun store loopt ofzo. En blokkeert vervolgens de normale driver.

Weet niet meer hoe ik het uiteindelijk heb opgelost, mss windows update even uitzetten/ de netwerkkabel eruit, dan driver verwijderen en restarten, normale driver installeren.
nee helpt ook niet :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:08
Windows is geupgrade naar de laatste versie? Safe mode al eens geprobeerd?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Ik ga dat proberen. Er stond ook iets in over veilige modus in de handleiding maar ik dacht dat het niet zo nodig was.

Kan het ook komen doordat er geen stekker zit op de videokaart?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFYcIveqiGnI8ATsiMqWp8gDmrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAqzI1O7sO6Yj8qqw8TPrpW4.jpg?f=fotoalbum_large

edit: Ik heb geen aansluiting kabel meegekregen in de videokaart doos en als ik moet pakken van de voeding corsair kabels, ik heb er veel verschillende van, dan weet ik niet welke ik moet nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Spinner3 op 09-04-2020 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Ja daar moet wel een stekker in :)

Edit, er is er maar 1 die past zonder dingen kapot te maken.
Misschien in de vorm van een 6+2?

[ Voor 59% gewijzigd door mitsumark op 09-04-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
mitsumark schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:20:

ooh hahah welke dan? Van de videokaart doos heb ik geen stekker meegekregen maar die van corsair kabels heb ik veel van. Welke moet ik aansluiten en waar in de voeding moet ik het aansluiten? Sata periphal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
mitsumark schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:20:

oh deze heb ik niet gezien. Ik ga nu kijken

bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Spinner3 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:33:
[...]

ooh hahah welke dan? Van de videokaart doos heb ik geen stekker meegekregen maar die van corsair kabels heb ik veel van. Welke moet ik aansluiten en waar in de voeding moet ik het aansluiten? Sata periphal?
Niet lullig bedoeld, maar: lees even de handleiding na, daar staat het als het goed is in, als je dat naloopt weet je zeker dat je niks vergeten bent. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M39ahFCLmhZE8Hbfa-0fDpiz4uc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8aRYI2JJtUnMChXQfxxtsZu.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit hem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
Cyphax schreef op donderdag 9 april 2020 @ 09:43:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar: lees even de handleiding na, daar staat het als het goed is in, als je dat naloopt weet je zeker dat je niks vergeten bent. :)
Ja ben ik het met je mee eens maar ja.... :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Klopt die.

De bovenste 6+2 maak je "aan elkaar" en steek je in de videokaart (even de vormpjes bekijken zodat je hem niet met bruut geweld op de kop steekt).
De onderste gaat op je voeding bij 1 van de twee aansluitingen rechts onder.
(de middelste bungelt dan gewoon los, is alleen voor videokaarten waarbij je twee stekkers moet aansluiten)

PS: en dan de kabel van je monitor ook op de videokaart aansluiten in plaats van op het moederbord?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1ncqMc2fhfxPFlBFxCfzQPSn4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VafeWMv9YiaQCP90zf1uiH24.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voiumXdR2wm4EqPGfSbRh2Q5ZAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nYLRFfWFifEciQbJxL3W3U41.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 09-04-2020 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner3
alleen de ventilators draaien niet maar volgens mij moet dat gebeuren wanneer de videokaart warm wordt denk ik

Maar hij doet het nu! d:)b

bedankt allemaal _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1