Vraag

• bakkerjangert
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:12
Ik zoek een?
Verbetering van de dekking van mijn bestaande Wifi netwerk. Ik heb nu enkel mijn ziggo modem voor Wifi en die geeft op de bovenverdieping onvoldoende signaal.

Wat is je budget?
Rond de €200,- max €300,-.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben een redelijk leek op netwerk gebied en het zou dus fijn als het 'out-of-the-box' gewoon zijn werk doet. Aansluiten lukt me wel, maar ik heb minder verstand van allerlei zaken die ik in een netwerk kan instellen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een nieuwbouw rijtjes huis uit 2016, begane grond en 1e verdieping. De woning is goed geisoleerd met dikke betonnen verdiepingsvloeren. Ik voorzie nu dat ik binnen het nieuwe netwerk 2 AP nodig ga hebben, eentje op de beneden verdieping en eentje op de boven verdieping. Pre is dat dit eenvoudig is uit te breiden. In de toekomst wil ik wellicht een opbouw gaan plaatsen en het zou fijn zijn als daar eenvoudig een extra AP geplaatst kan worden. Verder heb ik een Stadia abbonement welk ik icm een chromecast pro gebruik. Het zou fijn zijn als ik de chromecast bedraad kan aansluiten op het main AP. Overige aansluitingen mogen wat mij betreft via de wifi. Het huishouden bestaat momenteel uit 2 personen en we gebruiken voornamelijk Ipad / telefoons om te streamen en een PC met cloud opslag.

Wat heb ik reeds zelf bedacht?
Ik heb al wat op internet en fora rondgekeken en ben tot de volgende drie systemen gekomen:

[1] Google Wifi
Deze is nu beschikbaar, naar wat ik lees makkelijk te installeren en als ik het bedrade main AP nabij mijn tv zet (kabel voor de chromecast ligt toch al daar) kan ik de chromecast weer direct bedraad op dit AP aansluiten. Kosten voor 2 AP circa €265 als ik ze bij de google store bestel (weet iemand waarom google geen 2-packs verkoopt?). Overige punten hoeven niet bedraad aangesloten te worden wat natuurlijk een voordeel is, want ik heb geen draad lopen naar mijn 1e verdieping.

[2] Nest Wifi
Dit is waar ik over twijfel. Schijnbaar is de Nest wifi iets beter volgens onderstaande link.
https://www.androidauthor...i-vs-google-wifi-1056145/
Waar ik mee zit, kan ik deze op de duitse amazon bestellen en in Nederland installeren? Of kan ik dan beter wachten tot deze in Nederland uitkomt, en zo ja, is er een prognose wanneer dat zou zijn? Kosten voor primair AP en een extra node zijn ongeveer gelijk aan Google Wifi, rond de €265,-.

[3] UniFi AP-AC-Lite
Deze kwam ik ook tegen op mijn zoektocht op internet, maar van wat ik lees is de installatie en dan met name het instellen niet zo heel eenvoudig. Vandaar dat mijn voorkeur toch uit gaat naar [1] of [2]. Deze optie is wel goedkoper, circa €180 voor 2 AP. Wel moet ik dan een extra kabel trekken naar het 2e AP op de 1e verdieping als ik allemaal goed begrijp.

Concrete vraag samengevat
Kan ik om mijn wifi dekking te verbeteren het beste nu een Google Wifi kopen, of kan ik beter wachten tot de opvolger en iets betere Nest Wifi in Nederland op de markt komt? Of kan ik de Nest gewoon in Duitsland bestellen en zonder problemen in Nederland installeren?

Alvast bedankt voor het mee-denken!

Beste antwoord (via bakkerjangert op 28-02-2020 14:04)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Qua installatie is het iets gecompliceerder omdat zo'n Unifi AP gevoed wordt met Power over Ethernet (PoE), de voedingsspanning van de AP's wordt daarbij op een aantal aders van een gewone ethernet kabel gezet. Als je een AP-AC-Lite per stuk koopt, zit in het pakket een 24V PoE adapter, dus je moet er dan alleen voor zorgen dat je ergens met de netwerkkabel in de buurt van een stopcontact komt om die adapter er tussen te plaatsen. Dat kan ook al in de buurt van je modem zijn. Het zou er dan zo uit zien:

ZIGGO MODEM
| |
P P
| |
| | -> AP begane grond
|
| -> AP 1e verdieping

Met | = kabel en P = 24V PoE adapter. De P kun je eigenlijk gelijk waar tussen je modem en AP plaatsen, kan vlak na modem of vlak voor AP.

In plaats van de PoE adapters kan je ook een PoE switch gebruiken, bv pricewatch: TP-Link TL-SG1005P, dat verhoogt de kost wel wat maar ziet er ook netter uit. Aansluiting gaat dan zo

ZIGGO MODEM
|
PoE Switch
| |
| | -> AP begane grond
|
| -> AP 1e verdieping

Bij installatie heb ik de Unifi controller software geïnstalleerd op een pc (wel niet de meest elegante software, maar bestaat voor Windows, MacOS en Debian/Ubuntu), die vindt de nieuwe AP's en daar kun je dan een SSID en wachtwoord instellen. Verder heb ik nagekeken dat de kanalen van de AP's niet overlappen, maar daarna kun je die controller software afsluiten en heb je die verder alleen nodig voor firmware updates of als je wijzigingen wilt maken. Er is ook een Android en iOS app om AP's te configureren, die was er nog niet toen ik mijn AP's installeerde, maar zou eenvoudiger moeten zijn.
Mobile App Installation
Ubiquiti also offers the UniFi app, which is available from the App Store® (iOS) or Google Play™ Store (Android). You can use it to provision a UniFi AP for basic functionality without configuring a UniFi Controller. It also allows seamless provisioning of APs for remote controllers (controllers not on the same Layer 2 network) and easy access to local controllers and those monitored on unifi.ui.com
Het instellen is dan volgens mij niet echt moeilijker dan de meeste andere AP's. Een mesh systeem is wel veel eenvoudiger qua installatie als je voldoende in elkaars bereik kunt blijven, maar dan zou ik wel naar iets anders dan Google kijken en eerder naar bv pricewatch: TP-Link Deco M9 Plus V1 (2-pack). Maar ik gebruik die dingen zelf niet, en hoe goed ze werken is afhankelijk van afstand tussen je stations en hoe druk de ether in je buurt is, dus mijn eigen voorkeur blijft voor AP's met een ethernet verbinding.

Alle reacties

• MacPoedel
Die Unifi AP-AC-Lite aansluiten en configureren is wel eenvoudig hoor, behalve als je geen kabel op de juiste plaats krijgt. Je kúnt daar heel ingewikkelde dingen mee, maar dat moet niet. Een kabel trek je sowieso best, met een mesh ga je mogelijk moeten puzzelen waar je het tweede AP kunt zetten om nog een goed signaal van het main AP te krijgen.

Niet om te zeggen dat die Google/Nest WiFi slecht is, heb er geen ervaring mee. Ik vraag me bij elk Google product af hoe lang het zal blijven werken (ik ben Inbox nog niet vergeten), maar aangezien jij Stadia hebt, heb je misschien iets meer vertrouwen :). Ik heb wel een Chromecast en paar Google Home's, dus ben geen Google-scepticus, maar iets structureels als mijn netwerk vertrouw ik toch niet aan hun toe.

Ik zie op de Pricewatch overigens wel 2 packs pricewatch: Google Wifi 2-pack, moet je ze wel bij Amazon kopen bv.

Zou geen Nest Wifi nemen, blijkbaar blokkeert Google toegang tot de configuratie app buiten de landen waar die officieel beschikbaar is. Geen idee wanneer die bij ons uit zal komen, maar hoe lang wachten we al op Pixel telefoons of Android Auto? Ik zou niet aan een prognose beginnen, er waren in januari al wel wat geruchten https://support.google.com/googlenest/thread/22213134?hl=en. Maar zo'n geintjes zijn voor mij een reden elders te kijken. Zoals ik ook al zei iets hoger, ik wacht niet graag af tot Google de stekker uit hun app trekt en je achter blijft met een paar oversized hockey pucks.

Edit:
@markisoke
Maar niet in België en die auto's worden hier ook verkocht.

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 27-02-2020 12:21 ]

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:15
MacPoedel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:47:
Geen idee wanneer die bij ons uit zal komen, maar hoe lang wachten we al op Pixel telefoons of Android Auto?
offtopic:
Android Auto is inmiddels beschikbaar in Nederland nieuws: Android Auto lijkt in Nederland beperkt beschikbaar te zijn gemaakt -...

• bakkerjangert
MacPoedel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:47:
Die Unifi AP-AC-Lite aansluiten en configureren is wel eenvoudig hoor, behalve als je geen kabel op de juiste plaats krijgt.
Dank voor je antwoord, ik begin nu toch weer te twijfelen over de Unifi oplossing. Maar zoals gezegd ben ik een redelijke leek op dit gebied, dus vandaar mijn vervolg vraag: Hoe kan ik Wifi met twee losse AP's opzetten? Is het zo simpel als beide in de Modem van ziggo prikken als hieronder schematisch aangegeven? En hoe zorg ik er dan voor dat de apparaten met het sterkste signaal verbinden en niet op het verkeerde AP blijven plakken?

ZIGGO MODEM
| |
| | - > AP begane grond
|
| - > AP 1e verdieping

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
Qua installatie is het iets gecompliceerder omdat zo'n Unifi AP gevoed wordt met Power over Ethernet (PoE), de voedingsspanning van de AP's wordt daarbij op een aantal aders van een gewone ethernet kabel gezet. Als je een AP-AC-Lite per stuk koopt, zit in het pakket een 24V PoE adapter, dus je moet er dan alleen voor zorgen dat je ergens met de netwerkkabel in de buurt van een stopcontact komt om die adapter er tussen te plaatsen. Dat kan ook al in de buurt van je modem zijn. Het zou er dan zo uit zien:

ZIGGO MODEM
| |
P P
| |
| | -> AP begane grond
|
| -> AP 1e verdieping

Met | = kabel en P = 24V PoE adapter. De P kun je eigenlijk gelijk waar tussen je modem en AP plaatsen, kan vlak na modem of vlak voor AP.

In plaats van de PoE adapters kan je ook een PoE switch gebruiken, bv pricewatch: TP-Link TL-SG1005P, dat verhoogt de kost wel wat maar ziet er ook netter uit. Aansluiting gaat dan zo

ZIGGO MODEM
|
PoE Switch
| |
| | -> AP begane grond
|
| -> AP 1e verdieping

Bij installatie heb ik de Unifi controller software geïnstalleerd op een pc (wel niet de meest elegante software, maar bestaat voor Windows, MacOS en Debian/Ubuntu), die vindt de nieuwe AP's en daar kun je dan een SSID en wachtwoord instellen. Verder heb ik nagekeken dat de kanalen van de AP's niet overlappen, maar daarna kun je die controller software afsluiten en heb je die verder alleen nodig voor firmware updates of als je wijzigingen wilt maken. Er is ook een Android en iOS app om AP's te configureren, die was er nog niet toen ik mijn AP's installeerde, maar zou eenvoudiger moeten zijn.
Mobile App Installation
Ubiquiti also offers the UniFi app, which is available from the App Store® (iOS) or Google Play™ Store (Android). You can use it to provision a UniFi AP for basic functionality without configuring a UniFi Controller. It also allows seamless provisioning of APs for remote controllers (controllers not on the same Layer 2 network) and easy access to local controllers and those monitored on unifi.ui.com
Het instellen is dan volgens mij niet echt moeilijker dan de meeste andere AP's. Een mesh systeem is wel veel eenvoudiger qua installatie als je voldoende in elkaars bereik kunt blijven, maar dan zou ik wel naar iets anders dan Google kijken en eerder naar bv pricewatch: TP-Link Deco M9 Plus V1 (2-pack). Maar ik gebruik die dingen zelf niet, en hoe goed ze werken is afhankelijk van afstand tussen je stations en hoe druk de ether in je buurt is, dus mijn eigen voorkeur blijft voor AP's met een ethernet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerjangert
Dank voor alle antwoorden. Ik ga er nog even over nadenken of ik AP's ga plaatsen of een mesh netwerk op ga zetten. De TP-link ga ik zeker in overweging nemen. Ik zal deze post updaten als ik iets in huis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkmate1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-02 17:29
bakkerjangert schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:05:
Dank voor alle antwoorden. Ik ga er nog even over nadenken of ik AP's ga plaatsen of een mesh netwerk op ga zetten. De TP-link ga ik zeker in overweging nemen. Ik zal deze post updaten als ik iets in huis heb.
Met interesse heb ik deze discussie gevolgd. Ik zit namelijk ongeveer met dezelfde kwestie. Wat is het uiteindelijk geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Checkmate1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-02 17:29
MacPoedel schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:32:

ZIGGO MODEM
| |
P P
| |
| | -> AP begane grond
|
| -> AP 1e verdieping

ZIGGO MODEM
|
PoE Switch
| |
| | -> AP begane grond
|
| -> AP 1e verdieping

[...]

Bedankt voor deze uitgebreide instructie Macpoedel, jij hebt ervoor gezorgd dat ik ook Unifi producten boven Mesh producten verkies. Wat ik nog wel interessant zou vinden, is hoe het schema eruit ziet als je het Ziggo Modem in bridge modus laat zetten en daar het Unifi Dream Machine aan toevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:19
Ik zie regelmatig Ubiquity voorbij komen en ik denk dat dat voor veel mensen nog wel eens complex kan zijn.
Kijk ook eens naar Aruba Instant-on. Aruba is in netwerkland een van de betere en heeft speciaal voor thuis/MKB een lijn.
https://www.arubainstanton.com/
Configureren is in een paar stappen gebeurt (zoek ff op youtube, staat voldoende... zie alleen met reclame dus kopieer het hier maar niet) en werkt met een appje of een website.
Er zijn indoor, outdoor en speciale uitvoeringen en alles werkt samen.
Zoals hier boven gezegd kan je ze voeden via de netwerkkabels maar je kan ook gewoon een adapter gebruiken (let even op dat je de goede versie besteld)

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=Instant-on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerjangert
Wegens een tegenvaller heb ik nog aanschaf gedaan, maar ik zou nu kiezen voor de TP-link. Dat lijkt me toch simpeler kwa installatie dan de AC oplossing. Google valt of omdat de nieuwe Nest wifi nog steeds niet beschikbaar is in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Checkmate1 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 21:50:
[...]

Bedankt voor deze uitgebreide instructie Macpoedel, jij hebt ervoor gezorgd dat ik ook Unifi producten boven Mesh producten verkies. Wat ik nog wel interessant zou vinden, is hoe het schema eruit ziet als je het Ziggo Modem in bridge modus laat zetten en daar het Unifi Dream Machine aan toevoegd.
Met een Unifi Dream Machine (UDM) zou het netwerk er niet zo heel anders uit zien, je hebt nog steeds een PoE adapter of een PoE switch nodig om het AP van stroom te voorzien. De UDM wordt gevoed met een voedingsblokje zoals de meeste routers. Als je een huis vergelijkbaar met de topicstarter heb, zou je een access point minder nodig hebben omdat de UDM ook een AP is, dus alleen de UDM voor het gelijkvloers en een AP voor je bovenverdieping. Voor slechts één AP zou een PoE switch wat veel van het goede zijn, maar sowieso zit de sterkte van AP's er in dat al je meer dekking nodig hebt, je een AP bij kunt plaatsen waar je de dekking wilt (je moet er wel een netwerkkabel hebben liggen).

Met PoE adapter:
ZIGGO MODEM
|
UNIFI DREAM MACHINE
|
P
|
| -> AP 1e verdieping

Nadeel van de Dream Machine en een modem in bridge modem is dat je van je modem altijd eerst naar de Dream Machine moet, dus je kunt geen switch naast je modem zetten die netwerk doorheen het huis verdeelt, al je netwerkverbindingen moeten naar de UDM gaan. Of je moet van modem naar UDM en dan weer terug naar meterkast waar je een switch zet. Een UDM in je woonkamer waar je hele netwerk samen komt, vind ik ook geen zicht, dus persoonlijk heb ik liever een router zonder wifi in de meterkast en alleen AP's. De controller heb ik op mijn NAS, maar zoals ik al zei, je hoeft die controller niet permanent te laten draaien tenzij je ingewikkelder zaken wilt doen zoals een gastennetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakkerjangert
Even een update; inmiddels heb ik gekozen voor een set van 3 tp-link M4. Dit was de goedkoopste oplossing (€99,- + €3,95 verzendkosten via Ziggo) en werkt tot nu perfect. De installatie was een kwestie van een half uurtje en met de app zo voor elkaar. Wifi bereik is nu veel beter in mijn woning. Ik heb hem nu draaien in AP mode en de wifi op mijn Ziggo modem uitgeschakeld. Heeft het nog voordeel om de M4 als router in te stellen en de modem in Bridge te laten zetten? Ik heb geen kabels op de ziggo modem aangesloten (op de main Mesh node na uiteraard) en verbind alles via de mesh dus dat zou kunnen, maar als het niet veel uit maakt scheelt het weer een belletje met klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:12
bakkerjangert schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:19:
Even een update; inmiddels heb ik gekozen voor een set van 3 tp-link M4. Dit was de goedkoopste oplossing (€99,- + €3,95 verzendkosten via Ziggo) en werkt tot nu perfect. De installatie was een kwestie van een half uurtje en met de app zo voor elkaar. Wifi bereik is nu veel beter in mijn woning. Ik heb hem nu draaien in AP mode en de wifi op mijn Ziggo modem uitgeschakeld. Heeft het nog voordeel om de M4 als router in te stellen en de modem in Bridge te laten zetten? Ik heb geen kabels op de ziggo modem aangesloten (op de main Mesh node na uiteraard) en verbind alles via de mesh dus dat zou kunnen, maar als het niet veel uit maakt scheelt het weer een belletje met klantenservice.
Top om te lezen dat het goed werkt nu.

En om je nadere vraag te beantwoorden. Ik zelf heb mijn modem in Bridge mode gezet en 1 van mijn 3 DECO M4 in router gezet. Voornaamste reden is dat ik zelf beheer wil houden en niet dat straks een ziggo prutser mijn modem helemaal factory reset en ik alles kwijt ben.
Dus ik zou het zeker adviseren.

En met de laatste updates voor de M4 heb je alle functionaliteit die een basis router moet hebben, (LAN DHCP, Port Forwarding, reservering etc).

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1